С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Какво да (не) правите, когато започвате нова работа

Дори и да сте заемали подобна или същата позиция по-рано, избягвайте да приравнявате "тогава" към "сега" и да разчитате само на предишния си опит
Share Tweet Share
Снимка

Не позволявайте да се превърнете в изолиран новодошъл – търсете мнението на колегите си, учете се от тях и им предлагайте помощ от своя страна.

[pexels] 

Започването на нова работа обикновено е свързано с оптимизъм и вълнение – ново място, нови колеги, нови възможности. Но и при тази промяна, както при всяка друга, има моменти на объркване и несигурност. Неминуемо си задаваме въпросите дали сме взели правилното кариерно решение, дали ще успеем да покажем качествата си и да се наложим като специалисти, дали ще се впишем в новата среда и т.н.
Как да се справите с тези предизвикателни моменти? Ето пет съвета, които могат да ви бъдат от полза.

Използвайте началото, за да учите
Тайната на успеха е добрата подготовка. В първите месеци на новата работа от вас се очаква да се учите. Дори и да сте заемали подобна или същата позиция по-рано, избягвайте да приравнявате "тогава" към "сега" и да разчитате само на предишния си опит.

Всяка организация си има своя собствена култура и особености. Постарайте се да ги разберете, както и да осъзнаете какво е мястото ви в новата екосистема и какво се иска от вас. Не вършете нещата по инерция, търсете причината и очакваните ползи от всяка една от възложените ви задачи.

Ориентирайте се кое къде е и кой кой е
Независимо на каква позиция започвате, рано или късно ще ви се наложи да работите с нов екип или в нова функция. Колкото по-рано научите кой с какво се занимава, толкова по-добре за вас. Да опознаете организацията, в която сте започнали работа, ще ви помогне да установите контакти с колеги от различни звена и ще улесни комуникацията и вземането на решения, свързани с дейността ви.

Потърсете информация с какво се занимават различните екипи, кои са ръководителите им, пред какви предизвикателства са поставени. Хората обичат да говорят и за трудностите, и за успехите си. Показвайки интерес към работата им, вие не само ще обогатите личните си познания за новата ви компания/позиция, но и ще направите добро впечатление на колеги, с които по-късно може да работите заедно.

Познаването на различните екипи и тяхната дейност е предимство и ако впоследствие кандидатствате за по-отговорни позиции.

Опознайте колегите си
В повечето случаи ще работите в екип. Така наречената "екипна работа" не е обикновено клише. Успехът ви зависи до голяма степен от хората около вас – от тях ще се учите и на тях ще можете или не да разчитате в трудни ситуации. Същите хора могат да се превърнат и във ваши близки приятели, след като споделяте общи предизвикателства, усилия и успехи.

Не позволявайте да се превърнете в изолиран новодошъл – търсете мнението на колегите си, учете се от тях и им предлагайте помощ от своя страна. Силните познанства на работното място се създават не само в почивките, но в общите задачи и справянето с тях.

Установете комуникационния канал с ръководителя си
Много често вашият нов шеф няма да има време за вас, а обикновено след интервюто за работа това е единственото познато лице на новото работно място. Времето на ръководителите безделници отмина – днешните мениджъри са претрупани със задачи и отговорности. Ето защо е важно да разберете от самото начало как е най-лесно да комуникирате с вашия ръководител – дали това ще става интуитивно, посредством регулярна среща помежду ви, имейл, чат или телефонни разговори.

Не се притеснявайте да търсите обратна връзка за това как се справяте със задачите си или да задавате въпроси, които да ви дадат повече информация какво се иска от вас – това е ваше право и добрият ръководител няма да ви лиши от него. Все пак го правете така, че да спестите максимално времето й/му. Групирайте въпросите си, така че да получите търсените отговори в рамките на една сесия – била тя под формата на разговор или писмена комуникация. Mениджърите ценят хората, които от своя страна ценят времето им.

Бъдете проактивни
В сериозните организации просперират онези, които работят усърдно и проявяват инициатива. Шефът ви няма да ви отличи, ако се скатавате или вършите допустимия минимум от задачи. А можете да имате силен старт и да зададете сериозна заявка за развитие и гласуване на по-сериозни отговорности от самото начало.

Когато останете без задачи, потърсете още. Ако не вашият ръководител, друг опитен колега ще има нужда от някого, който да му подаде ръка в натоварен момент. Всеки път, когато го правите, ще научавате нещо ново и ще създавате добро впечатление.

При динамичните промени в съвременния бизнес се дава шанс най-вече на онези, които са били активни, помагали са в трудни моменти и са доказали, че желаят и умеят да носят отговорност. Защо да не бъдете от тях?

Снимка

 

Стефан Стефанов е мениджър "Качество" (Quality Manager) в "Адеко България", като отговаря за бизнеса с проекти на Hewlett Packard Enterprise (HPE). Има над 12 години опит в аутсорсинг сектора. Присъединява се към "Адеко България" през 2011 г., като оттогава досега ръководи различни екипи. Завършил е магистърска програма "Балканистика" в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и MBA към Cardiff Metropolitan University.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly