С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Снежана Семова, "Вебер България": Търсим продуктови мениджъри и химици

Все още сме далеч от ерата на роботите в сфери като търговия и маркетинг, така че мотивираните хора ще са ключ към успеха, коментира управителят на "Вебер България"
Share Tweet Share
Снимка

Почтеност, лоялност, честност, отдаденост, внимание към хората са основните характеристики на служителите, които търсим, казва Снежана Семова, управител на "Сен-Гобен Вебер България".

[Личен архив] 

Поканихме представители на финалистите в конкурса Най-добър работодател - мениджъри или HR специалисти - да ни гостуват в рубриката "Моят идеален кандидат за работа", за да научим повече за фирмената им култура, условията за работа при тях и как провеждат подбора на новите си кадри (в случай, че искате да работите за най-добрите работодатели). От разказите им ще разберете и какви възможностите за обучение и развитие предлагат, както и любопитни практики, насочени към ангажирането, мотивирането и развитието на екипите им.

Дотук ви представихме:
- технологичната компания
SiteGround - финалист в категория средни и големи фирми
- тютюневата компания
JTI България, която за четвърта поредна година получава отличие в категория малки фирми
- компанията, която предлага инструменти за признание и възнаграждение на служителите
"Содексо Пасс България".

Тази седмица продължаваме поредицата с информация за друг финалист в категорията малки компании (до 250 служители) - "Сен Гобен констракшън продъктс България". Компанията е част от групата "Сен-Гобен" - световен лидер на пазара на строителни материали, който предоставя иновативни решения в областта на енергийната ефективност и опазването на околната среда. Концернът присъства в 64 държави и има 160 000 служители в цял свят. В България компанията има два завода - във Варна и Костинброд, в които работят 96 души. Повече за условията за работа и процеса на подбор в производствените бази на "Сен-Гобен" в България ще разкаже Снежана Семова, управител на "Вебер България" - едно от трите направления в групата (останалите две са "Ригипс България" и "Изовер България"), което е специализирано в производството на фасадни и хидроизолационни системи и лепила за плочки.

- Г-жо Семова, какви кандидати търсите в момента и по какъв начин успявате да ги намерите?
- Пазарът на строителни материали е един от най-динамичните през последните 5 години. Има сезони, в които обемите и темпото нарастват и се налага да се търсят повече хора за производствените екипи в нашите два завода. Има сезони, в които обемите намаляват и се налага да оптимизираме ресурсите, с които оперираме, тогава се стараем да уплътняваме работата на някои от звената и преквалифицирайки ги да ги прехвърляме към други екипи. Търсим специализирани позиции като продуктови мениджъри при въвеждане на нови продуктови линии, както и химици за нуждите на развойната ни дейност. Използваме директен подбор през кариерни портали, нашия уебсайт, също ползваме и услугите на професионални компании за подбор на персонал.

- А от какви кандидати очаквате да имате нужда за в бъдеще?
- Следвайки тенденциите и бързината, с която се въвеждат нови технологии, иновации, модерни маркетингови подходи, насочени към клиентски групи с различно поведение и очаквания, със сигурност ще имаме нужда от кандидати с много повече качества. Образованието ще е все повече основа, върху която кандидатът ще изгражда своя профил на гъвкав, бърз, иновативен, комуникативен, дигитално ориентиран и любознателен. Това ще е изискване както към позициите в производството, така и в търговския екип, в маркетинг отдела, а също и в администрация. Все още сме далеч от ерата на роботите в сфери като търговия и маркетинг, така че мотивираните хора ще са ключ към успеха. Тук бъдещето ще ни налага да променяме националната ни черта да сме недоволни и ще ни провокира да търсим решения и да отразяваме добрите резултати, които да споделяме с колегите.

- Какви са изискванията ви към CV-то и мотивационното писмо на кандидатите?
- Нямаме определена рамка и строги изисквания за CV и мотивационно писмо. Добро впечатление прави, ако са прилежно написани, без грешки, с кратка и ясно структурирана информация, която обобщава квалификациите на кандидата за конкретната позиция.
Още по темата: CV с елементи на доброволчество

- А какви CV-та и мотивационни писма бихте отхвърлили?
- CV-та с неподходяща снимка правят изключително лошо впечатление. CV-та, запълнени с обща информация, без да се вземе предвид позицията, за която се кандидатства също оставяме без внимание.

- Как протича интервюто за работа във вашата компания?
- Правим селекция и две интервюта. Предпочитаме да се правят от различни хора. Така имаме повече от едно мнение и различната гледна точка често допълва профила на кандидата. Задължително присъства прекия ръководител на кандидата и неговия мениджър. Най-важна роля за успешното въвеждане на новия служител има неговия пряк ръководител. Това често не е никак лесна задача и всеки има нужда от ментор, който да помага с обратна връзка.

Стараем се интервютата да са неформален разговор, по време на който всяка страна да успее максимално да запознае със себе си и да даде възможност да се постигне общо разбиране за лични подбуди, мотивация, стремежи, минало и визия за бъдеще. Опитваме се да предоставим максимално точна и подробна информация за очакванията към позицията, за работната атмосфера и за стила на работа в компанията.
Още по темата: Помощ от приятел

- Имате ли изисквания към облеклото?
- Зависи в кой отдел работи служителят. В производствените бази имат строго определено облекло, съобразено с нормите за безопасност. Имаме стандарти, които се следват и дори се прилагат към външни посетители или доставчици на територията на заводите.

Спрямо длъжностите, които заемат, на служителите в завода се предоставят специални предпазни обувки, работни облекла, светлоотразителни жилетки, каски и т.н.

За останалите длъжности нямаме изисквания за облекло, разчитаме на преценката на нашите служители да се обличат подходящо за позицията си. Въпреки че сме компания на 350 години не следваме правилата костюм и вратовръзка, защото новото поколение е преобладаващо в нашата фирма и то си идва с негов вкус и представа за практичност.

- Кое е по-важно за вас – квалификацията или характера на кандидата?
- И двете имат голямо значение, но кое е по-важно зависи основно от позицията, за която търсим хора. Има специфични позиции в областта на развойната дейност или управлението на производствените процеси например, където колкото и добро впечатление да направи кандидата, няма как да се справи без необходимата квалификация. От друга страна, колкото и да е квалифициран един кандидат, ако няма мотивация и желание за работа, няма да успее да се впише в културата на компанията. Затова винаги се стараем да търсим баланс и сме готови да инвестираме в развиването на квалификациите, стига човек да ни покаже правилното отношение.
Още по темата: казус: Опит vs. мотивация">Отговор на казус: Опит vs. мотивация

- Какви умения трябва да демонстрира той/тя, за да ви впечатли?
- В "Сен-Гобен" ценим хората с добри междуличностни умения, които могат да работят в екип, отворени са към други култури и са готови да променят. Ние очакваме висока ангажираност от страна на нашите служители. На международно ниво имаме разработена Политика на поведение и действие, която е нещо като пътеводител за нашите служители. Почтеност, лоялност, честност, отдаденост, внимание към хората са основните характеристики на служителите, които търсим. Нуждаем се от хора, които имат възможност и желание да развиват своите умения и са отворени към идеята за образование и обучение. Енергичност и позитивно отношение допълват идеалния профил.

- А какво в никакъв случай не трябва да прави по време на интервюто?
- Въпреки че избягваме строга форма на интервю, има общоприети норми, от които кандидатите не трябва да излизат - закъсняване без основателна причина или без да предупредят винаги предизвиква така нареченото "едно наум". Същото се постига и чрез демонстриране на непрофесионално отношение, като дъвчене на дъвка, раздърпан вид, арогантност. Лошо впечатление прави и неизслушване или прекъсване от страна на кандидатите по време на интервюто. В общи линии все неща, които ние в ролята на интервюиращи не бихме си позволили.

- Какви въпросите задавате най-често и какви отговори очаквате да чуете?
- Нямаме предварително изготвени въпроси, към които да се придържаме, но във всяко едно интервю се опитваме да преценим нивото на мотивация на кандидата да започне работа при нас, което най-вече си личи по предварителната му подготовка. Какво знаят за компанията и защо искат да работят в нея е въпрос, който генерално се задава по интервюта и би следвало всеки сериозен кандидат да е проучил поне основната информация. Друга много интересна тема е каква е личната мотивация на човека за развитие в дадена сфера и докъде се надява да го изведе конкретната позиция в професионален план.

- А какви въпроси очаквате да задава или да не задава кандидатът?
- Винаги е добре кандидатът да задава въпроси, но това не трябва да бъде самоцел. С течение на времето сме идентифицирали най-често задаваните въпроси за възможностите за развитие, за проектите, свързани с конкретната позиция; за условията и социалния пакет, който предлагаме. Стараем се да адресираме тези въпроси по време на интервюто, без да е нужно кандидатът да ги задава. По този начин намаляваме възможността за предварително подготвени въпроси и предизвикаме кандидата да мисли на момента.
Още по темата: Какви въпроси да задавам по време на интервюто за работа">Какви въпроси да задавам по време на интервюто за работа

- Какво би ви спряло да наемете някого въпреки подходящото CV и доброто представяне на интервюто?
- Ако е имал прекрасно CV и се е представил добре на интервюто, то е имал нещастието някой да е бил още по-добър от него или да е имал нереални очаквания. Но такива кандидати често запазваме като база данни в случай, че се налага да търсим кандидат за позиция с подобен профил.

- Кои са най-често срещаните грешки, които допускат кандидатите по време на интервюто?
- Много е индивидуално според интервюиращия. Аз лично не харесвам кандидати, които се впускат в критикуване на бивши работодатели или се стараят да споделят конфиденциална информация, очаквайки, че ще впечатлят. Това единствено говори за липсата на морал и лоялност и автоматично затваря вратите пред тях.

- Какви са придобивките и възможностите за кариерно развитие, които предоставяте във вашата компанията?
- Предлагаме на служителите си социален пакет, работа с водещи екипи в бранша, вътрешни и външно-фирмени обучения. Освен почти постоянните обучения служителите ни участват активно и в обмен на опит с колегите си от чужбина. В групата по принцип има възможност и за вътрешна мобилност - както в рамките на държавата между различни позиции, така и между различните държави.
Още по темата: В допълнение към заплатата

- Имате ли стажантска програма и как е организирана тя?
- През годините сме имали доста стажанти, но нямаме организирана постоянна стажантска програма. Въпреки това развитието на младите кадри е част от дългосрочната ни стратегия и участваме в различни по вид инициативи като "Мениджър за един ден". Догодина ще участваме и в една програма с практическа насоченост за завършващи студенти по архитектура и строителство - Академия "Лидерите".

- Как оценявате работата и следите за развитието на кандидатите след наемането им?
- Освен официалния ни инструмент - годишна оценка на представянето, разчитаме и на ръководителите на отдели за проследяване на работата на служителите. Всеки мениджър в "Сен-Гобен" има за основна цел развитието на потенциала на персонала, за да може работата на компанията да е на постоянно високо ниво и да можем да отговаряме на високите изисквания на групата. Служителите ни могат във всеки един момент да разговарят както с преките си ръководители, така и с мен, по всички въпроси на кариерното развитие, които ги вълнуват. Неслучайно основна компетенция в компанията е развитие на хора.

- Какви възможности за обучение осигурявате на служителите в компанията?
- Организираме тренинги с външни обучителни фирми, които следват конкретни нужди на отдел или проект или етап на развитие на програма. Всяка година имаме различни предизвикателства и с това идват предложенията на иницииране на такива семинари.

Използваме и тематични обучения, организирани от централата на компанията. Например в "Вебер България" два пъти в годината се организират големи международни обучения UniWebersity, на които се обсъждат както основни умения за съответната позиция, така и последни развития и тенденции. Уникална възможност на тези обучения е и възможността за нетуъркинг и обмяна на опит с практици от другите държави, в които е представена "Сен-Гобен".

- Имате ли инициативи за сплотяване на екипите и мотивиране на служителите в компанията? Какви?
"Вебер България" е фирма богата на инициативи, някои от тях датират от над 15 години, други се раждат с новото време. Weberation е форма на обмяна на общи ценности и изграждане на модел и визия за развитие на компанията, които достигат чрез конгресната форма до всеки в компанията в 58 страни на 4 континента. Хората говорят на един Вебер-език независимо, че ползват различна лексика.

Имаме прекрасна инициатива - Вебер-кафе, петъчната среща с тенис и джаги, на която колегите общуват неформално.

Нашите служители често поемат инициативата и организират съвместни излизания и пътувания. Плюсът на това да сме сравнително малка фирма е, че служителите ни се познават лично, независимо от това в кой град се намират, което ни помага и да работим по-ефективно.
Още по темата: Как да направим компанията си иновативна

- Имате ли HR инициативи, които бихте определили като иновативни?
- Много ни хареса инициативата на Групата да създаде уебсайт за обмяна на положителни преживявания на служителите ни от цял свят - Saint-Gobain-Experience.com. Също така много от служителите ни преминават обучение за ефективно управление на човешките ресурси, дори и това да не е част от преките им задължения.

- Коя от всички инициативи, които имате, смятате, че влияе най-силно върху ангажираността на служителите ви?
- Даваме възможност на служители сами да организират инициативи, които са им интересни, приятни и полезни. Например, служителите ни бяха изявили желание да засадят дървета в завода, реновираха детска градина, за която ние предоставихме материали, но служителите положиха труда. Отворените отношения между служителите и мениджърския екип също помагат за ангажираността – служителите ни постоянно имат възможността да дават обратна връзка за работата на организацията, както и да взимат участие в планирането на дейността.

- Какви са новите инициативи в тази насока, които планирате?
- "Сен Гобен" работи много активно в стимулиране на инициативността и ангажираността на служителите, като проекта Saint-Gobain Intrapreneurs – програма за вътрешно предприемачество, чрез която групата предоставя възможност на своите служители, които имат приложима и интересна за компанията идея, възможността да посветят себе си за нейното осъществяване. Всички служители са в позиция да откриват бизнес възможности за "Сен-Гобен" (продукти, услуги, технологии, конкурентно-способни стратегии и т.н.), помагайки групата да бъде по-изобретателна, гъвкава и ефективна.

Все пак разчитаме на иновативността и нетърпението на младите и будни умове да разчупват рамките и да израстват в стабилна финансова среда.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly