С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Продуктивност и предразсъдъци

Как да бъдем по-фокусирани и производителни в работата си, без да жертваме здравето и свободното си време
Share Tweet Share
Снимка

Ролята на лидерите е да създават среда, в която хората да се самомотивират и да чувстват, че вършат нещо смислено и полезно, че побеждават и постигат.

[Shutterstock] 

Без значение какво и къде работи, всеки амбициозен професионалист мечтае да смогва с по-голямата част от ежедневните си задачи. За повечето от нас това означава да отнасят част от работата си вкъщи или да се събуждат в ранни зори, за да отметнат натрупалите се ангажименти от предишния ден. Някои обаче като че ли винаги са една крачка напред и се справят по-добре от останалите. Замислете се, несъмнено и вие сте имали колеги, които не само движат успешно служебните си проекти, но и едновременно с това съумяват да водят пълноценен социален живот, грижат се за семейството, намират време за спорт и обучения и - на всичкото отгоре, почти никога не изглеждат смазани от умора.

Ако случайно вземем, че се разровим в секцията за самопомощ на която и да е книжарница или просто отделим 5 минути, за да попитаме Google за съвет, ще се сблъскаме с жестока действителност - стратегиите за увеличаване на производителността са толкова много, че вече е почти невъзможно да се ориентираме в шума от закони, съвети и наставления на гурута и специалисти. И така в края на деня рискуваме да останем също толкова непродуктивни, колкото и в началото, дишайки прахта на суперколегите си. А всъщност никак не е непосилно и ние да станем едни от тях, стига да възприемем няколко простички принципа и да се опитаме да ги превърнем в добри навици.

Кариера по мой образ и подобие
На първо място, не съществува такова нещо като универсално решение за всички. Митът за панацеята отдавна не работи, ако някога е работил изобщо. Затова е от значение да слушаме себе си и да търсим подхода, който пасва на нашия конкретен случай, твърди маркетинг и бизнес консултантът Вергиния Къшева-Накова, която гостува на "Кариери" в поредицата Кариери Facebook Live (виж видеото). Според нея въпреки различията и особеностите хората се делят на два основни типа – такива, които са ориентирани към взаимоотношенията, и тези, които са насочени към процесите. За първите е от значение крайният резултат, а не толкова етапите, по които са стигнали до него. Обратно, вторите обръщат по-голямо внимание на последователните стъпки, които е необходимо да предприемат, за да доближат набелязаната цел.

От бизнес гледна точка никой от двата психологически профила не е сам по себе си повече или по-малко продуктивен. По-скоро всичко е въпрос на гъвкавост спрямо поетите ангажименти и повече вглеждане в себе си. "Когато кариерата е в унисон с индивидуалната същност на човек, с това, което обичаме и можем, тогава сме много по-щастливи, по-ефективни и в крайна сметка по-успешни", казва Накова. За мениджърите също е важно да имат предвид тези специфики в характера и начина на живот на хората си и съответно да подхождат персонално към всеки поотделно. Което пък прави работата им още по-сложна и предизвикателна. Ролята на лидерите не е да раздават заповеди, а да създават среда, в която хората да се самомотивират, да чувстват, че вършат нещо смислено и полезно, че побеждават и постигат, повишават самооценката си и са ценни за екипа. В противен случай рискуват да се озоват в офис, пълен с преуморени, объркани и демотивирани служители, които не само не знаят какво правят, но и защо го правят.

Усещане за смисъл
В днешно време кариерата се възприема все повече не само като източник на материални облаги и издигане в йерархията, но и като възможност за умствено и духовно развитие. "Тя не е просто работа, а начин на себеизразяване, на постигане", коментира Вергиния Накова. Оттук границата между личен и професионален живот вече започва да се размива. Благодарение на технологиите сме свързани не само с приятелите си, но и с колегите и шефовете си потенциално 24/7. Което, от една страна, ни помага да движим значителен брой проекти едновременно, но и ни товари с много повече информация и трупащи се ангажименти.



Затова е нужно да знаем кога е редно да изключим и да оставим тялото и съзнанието си да почиват. "Балансът е в правилната подредба на живота и разумното разпределение на ресурсите", казва Накова. Според нея съществуват две основни неща, с които не трябва да правим компромис – личното здраве и качеството на взаимоотношенията с околните. По думите й голяма част от стреса, който акумулираме на работното място, се дължи не толкова на психологически проблеми или емоционални препятствия, колкото на чисто физически фактори – лошо хранене, непълноценен сън, обездвижване и липса на достатъчно почивка. По тази причина телата ни се амортизират много по-бързо и лесно, а това пък ни прави по-изложени и уязвими на негативните ефекти от напрежението, т.е. по-уморени и, съвсем естествено, по-непродуктивни.

За да бъдем щастливи не само в офиса, но и у дома, е необходимо да обръщаме внимание и на създаването на значими връзки и взаимоотношения с хората около себе си – приятели, роднини, но и колеги и шефове. Стреса, който събираме в офиса, си го носим вкъщи и обратното, въртейки се в един омагьосан кръг, от който трудно се излиза. Затова и все повече работодатели отделят финансов и времеви ресурс за физическото и психическото здраве на служителите си под формата на зали за йога и фитнес на работното място, безплатни масажи, задължителни междинни почивки, коучинг, консултации с корпоративен психолог и пр. Тези практики се превръщат и в допълнителни възможности за социализация и сближаване между колегите. A оттам и в ефективни инструменти за създаване на по-здрава, удовлетворена, ангажирана и в крайна сметка продуктивна работна ръка.

Да подчиниш хаоса
Според скорошно проучване на Harvard Business Review хората са два пъти по-продуктивни, когато работното им място е чисто и подредено. И обратно – вероятността да се разсеят се увеличава, когато наоколо цари хаос и суматоха. Не по-малко важно е да бъдем подредени и по отношение на времето си, коментира Накова. Някои са по-работоспособни сутрин, други – вечер. Когато определим за себе си в коя част от деня вършим повече работа, хубаво е да организираме графика си спрямо нея, като минимизираме потенциалните външни дразнители – съобщения в социалните мрежи, отговори на имейли или обаждания, които могат да изчакат, и пр. Много по-фокусирани сме и когато се научим да държим всичките си задачи на едно и също място, било то тефтер, календар или приложение в смартфона, коментира Вергиния.

Изключително грешно е да се бърка продуктивността с мултитаскинга. Вършенето на много неща едновременно просто създава илюзия за заетост и в повечето случай не води до измерими резултати. Затова е добре да не разпиляваме времето, енергията и съзнанието си по много проекти, а да се съсредоточим максимум върху един или два по-значителни за единица време. "Производителността се вдига, когато разбием действията си на последователни стъпки и се концентрираме върху поетапното им изпълнение, без да се разхвърляме", казва Накова. Същото важи и за приоритетите – колкото повече са те за определен период, толкова по-малка е вероятността да ги реализираме.

Ключово е и да се научим да започваме от най-трудните и предизвикателни задачи за деня към по-лесните и рутинни, които можем да вършим и в часовете, когато сме по-уморени и бавни. Всяка стратегия за повишаване на продуктивността би била обречена, ако в екипа липсват ясно дефинирани резултати и недвусмислено разпределени отговорности, така че всеки да знае какво се очаква от него, за какъв период и кой за каква част от процеса отговаря. Защото без система и подреденост както в личния подход към работата, така и в цялата организация, убедена е Накова, дори и най-върлите ентусиасти и най-иновативните фирми рискуват да бъдат погълнати от хаоса и да загубят посоката си.

Снимка

 

Karieri.bg вече е и във Viber. Следвайте ни, за да получавате първи новини и тенденции за пазара на труда, както и от сферата на човешките ресурси: http://chats.viber.com/karieri.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly