С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Учител по метода "Монтесори"

За професията разказва Мирослава Николова, "Монтесори" експерт в институт "Монтесори България"
Share Tweet Share
Снимка

Моята задача е да бъда до детето в неговото пътуване, да го насочвам, да му помагам, да го окуражавам, да го науча да взема решения, да му вдъхвам увереност, че може, споделя Мирослава Николова

 Фотограф: Надежда Чипева

Учителят е една от най-ярките фигури в живота на човек, тъй като оставя траен отпечатък върху неговата личност. Може да се каже, че той играе ролята на "трети родител" във формирането на ценностите, мирогледа и начина на мислене на едно дете. Затова тази професия е важна и е нужно образованието да се адаптира към новите реалности и съвременен начин на живот. В отговор на това търсене възникват все повече нови алтернативни методи на образование и обучение. Един от тях е нашумелият в последно време метод "Монтесори", по който вече започнаха да работят различни детски градини в страната. И тъй като първите седем години са ключови за възпитанието на едно дете и за социализирането му, учителите в детските градини трябва да имат правилният подход към децата, за да им помогнат да бъдат пълноценни членове на обществото в бъдеще.

За разлика от традиционните образователни институции, "Монтесори" обучението разчита на индивидуален подход към всяко дете и възпитаването на свобода на избор. Целта е децата от рано да разберат това, че са самостоятелни личности със собствени предпочитания, нужди и интереси и, че именно заради това трябва да бъдат ценени от другите. Това е и подходът, който следва Мирослава Николова, "Монтесори" експерт в институт "Монтесори" и учител в детска градина Peekaboo Montessori в София. Според нея учителят не трябва да посочва на детето "правилният" път и да му дава готови отговори, а да го наблюдава и да му позволява само да се ориентира какво харесва да прави. Тя смята, че това е двустранен процес на учене, защото както децата учат от нея, така и тя самата научава много от тях. Затова, за да упражняваш тази професия, е необходимо да имаш правилната мотивация и да знаеш какво искаш да промениш.

Мирослава Николова се насочва към професията, след като става майка и самата тя изпитва нуждата да се занимава с деца и да участва в тяхното естествено развитие. За тази цел записва магистърска програма по предучилищна педагогика в Софийски университет "Св. Климент Охридски" и изкарва квалификационен курс към Международната "Монтесори" асоциация. Преди това е завършила бакалавърска степен по приложна лингвистика в Нов български университет и е заемала разнообразни длъжности в различни сфери, докато не намира своето призвание. Повече за това какво представлява работата на един учител по метода "Монтесори" и какви са необходимите качества за тази професия, ще научите от подробния й разказ пред "Кариери".

Моята професия
"Монтесори" учителят е учител, който не обучава, не преподава и не дава готови отговори на децата. Учи ги сами да се справят, да мислят, помага им да откриват света, да намират отговорите на въпросите си, да бъдат подготвени за живота. Всъщност това би трябвало да е основната цел на образованието, а именно - подготовка за живота.

Моята задача е да бъда до детето в неговото пътуване, да го насочвам, да му помагам, да го окуражавам, да го науча да взема решения, да му вдъхвам увереност, че може.

Много съществена част от работата е наблюдението, което помага да разбираш децата, техните нужди, психическото, емоционалното, социалното им развитие. Що се отнася до перспективността на професията - мисля, че с популяризиране на "Монтесори" метода в страната ни ще се появят много детски градини и училища, които ще имат нужда от добре подготвени учители.

Моето образование
По стечение на обстоятелствата завърших "Приложна лингвистика" в НБУ, години по-късно и "Предучилищна педагогика" в СУ "Св. Климент Охридски". Най-голямото ми предизвикателство обаче се оказа обучението ми за "Монтесори" учител в AMI (Association Montessori Internationale), основаната от д-р Мария Мoнтесори организация през 1929 г. AMI е единствената пазеща заветите на Мария Монтесори и отговорна за разпространението на философията и метода международна организация. Тя е и структурата, която чрез различните си филиали провежда качествени обучения на "Монтесори" учители в цял свят. Дипломата от AMI е гаранция за това, че учителят прилага автентичните принципи и следва точно методологията.

Моето пътуване започна в Montessori Training Centre в Познан, Полша, където имах щастието да бъда обучавана от Мария Рут, един от най-изтъкнатите AMI преподаватели, мой учител и вдъхновител. Обучението включваше както теоретична част, така и много практични упражнения, наблюдения на работещи образователни структури и, разбира се, изпит. Процесът не е лесен, но усилията си заслужават.

Моят път дотук
Пътят ми дотук е криволичещ. Опитах различни неща. В студентските си години прекарах най-незабравимите си мигове в "Театър 199", минавайки през различни длъжности. Част от сърцето ми си остана там.

След това работех по собствени проекти, където се опитвах да правя онлайн търговия, но това не беше моето нещо. Минах и през държавната администрация, но в търсене на себе си и ровене в позабравените си мечти открих, че много ми се занимава с деца, може би защото и междувременно бях станала майка. След години опит в различни детски градини, търсейки най-правилния път към детето и как да се следва естественото му развитие, стигнах до метода "Монтесори" и Peekaboo Montessori .

Моите задачи и отговорности
Групата, в която съм главен учител, е на възраст от 3 до 6 години. Като част от ежедневните ми задължения е, когато вляза в класната стая, да подготвя средата, т.е. да се постарая всичко да изглежда красиво, привлекателно, всеки един материал да е на мястото си, да е абсолютно изряден, очакващ да попадне в нечии детски ръце. Друго, което е неизменна част от работата ми, са наблюденията и планировката - индивидуална за всяко дете. Иначе, когато сме заедно през деня, аз с моите "Звезди", очаквам те да ме водят, да ми се доверят, за да бъда техен учител, помощник, приятел. Понякога ми се струва, че подхождам егоистично, толкова много вземам от тях. Дано и аз да успявам да им дам нещо.

Умения и опит
Необходимо е да вярваш в това, което правиш. Да умееш да се вглеждаш в себе си, да си критичен към себе си, да преодоляваш егото си. С децата е необходимо да бъдеш търпелив, да си чувствителен към техните нужди, да съзнаваш сериозността на това, че си ролеви модел, да си отговорен, защото няма по-голяма отговорност от тази да държиш в ръцете си бъдещето. Важно е учителят да притежава широка обща култура, да е ерудиран, да вярва и да следва "Монтесори" принципите.

Моите предизвикателства
Предизвикателство би могло да бъде установяването на баланс между изискванията и желанията на родителите и нуждите на децата. Важно е и двете страни да работят заедно и винаги, преди всичко, в интерес на детето. Често ни се налага да се борим и с неразбиране на метода "Монтесори".

Моето удовлетворение
Удовлетворение е да видиш, че едно дете на 3.5 години чете и че друго на 4 смята с четирицифрени числа, и да знаеш, че ти имаш пръст в тази работа. Вярвам, че чрез това, което върша, променям бъдещето. Вярвам, че отглеждаме едни самоуверени, мислещи, любознателни, добри, интелигентни, почтени и отговорни личности, които ще променят света. Наистина вярвам.

Заплатата
Нека да е тривиално, но да си учител е призвание и, ако за някого парите са водещото при избора на професия, по-добре да не се захваща с тази. Иначе заплащането зависи от опита, от квалификацията, от това дали си преминал обучение по метода.

Моите планове за развитие
От своите преподаватели имаме заръката да разпространяваме "Монтесори" образованието, точно защото ние всички докоснали се до него вярваме, че то е най-естественото и добро за детето. В България този тип образование има нужда от популяризиране и на мен много ми се иска да участвам в това - в обучение на учители, практическо въвеждане на метода, консултиране на държавни и общински детски градини в "Монтесори" подхода.

Моите източници на информация
Информирам се от книги и статии, посещавам курсове, семинари и международни конгреси, на които черпя информация от дългогодишни "Монтесори" преподаватели и обучители. Има много полезни книги, за жалост към момента все още неиздадени на български език, както и много достъпни онлайн източници.
Търсени умения:
- отговорност
- дипломатичност
- такт
- ерудиция
- аналитичност
- изобретателност
- желание за развитие
- чувствителност
- самообладание
- широки познания за света около нас


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly