С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Ръководител на полети

За професията разказва Боряна Тотевска, ръководител на полети в Ръководство въздушно движение
Share Tweet Share
Снимка

"Тази професия не е трудна, но е сложна, а сложността й се корени именно във всички онези неща, които човек трябва да бъде и да може едновременно, за да се справя добре", казва Боряна Тотевска, ръководител на полети в Ръководство въздушно движение

[Личен архив] 

За да може самолетите да летят, а и да кацат безопасно, отговорност имат не само пилотите, но и ръководителите на полети. Те следят въздушния трафик от земята и предупреждават пилотите при опасности, неблагоприятни метеорологични условия или дори им подсказват за най-ефективния маршрут.

Професията е отговорна и сложна, но за сметка на това и удовлетворяваща, разказва Боряна Тотевска, ръководител на полети в Ръководство въздушно движение (РВД). За да бъдете ръководител на полети не се изисква специализирано техническо образование, нужното обучение се организира от Центъра за подготовка на кадри на РВД. Все пак има и доста стриктни критерии за подбор – възраст до 30 години, висше образование, владеене на английски език. Кандидатстването е целогодишно, но подборът на кадри се повежда в две сесии – пролетна и есенна. Приемът на документи за полетната сесия приключва на 20 април, така че все още имате време да кандидатствате, ако това е вашата професия. За да проверите дали е така, прочетете разказа на Боряна.

Моята професия
Моите преки отговорности включват да следя за безопасното и безконфликтно прелитане на самолети над територията на България. Това не означава, че просто стоя и гледам радарния екран. Напротив, от мен и моите колеги се изисква активно да проследяваме всички налични условия и настъпващи промени - както по отношение на трафика, така и на обстановката, да се намесваме и да предотвратяваме конфликти, да осигуряваме, при възможност, желаните от пилотите полетни нива и маршрути, като това налага да сме в непрекъснат контакт с всички съседни сектори и страни, да разрешаваме набор и снижение, както и да оказваме необходимото съдействие в непредвидени или аварийни ситуации. Може би звучи трудно, но е по-скоро сложна, комплексна, отколкото трудна професия. Въпреки това, поради спецификата й, бих я определила повече като призвание, отколкото като работа.

За мен лично това е съвършената професия и смятам, че повечето хора, които я познават отблизо, биха се съгласили. Ако попитате младите за каква работа мечтаят, те биха казали - да е интересна, а не скучна, динамична, добре платена, да ми оставя свободно време, да ми дава възможност за развитие... А, да! И да не се изисква предишен опит по специалността! Е, всичко това е "ръководител на полети".

Моето образование
За мое щастие преди няколко години отпадна изискването за специализирано техническо образование и аз съм от един от първите випуски, възползвали се от тази промяна. Завършила съм 2 специалности, една от друга по-далечни от авиацията – Турска филология и Международни политически отношения и сигурност. Центърът за подготовка на кадри на Ръководство въздушно движение (РВД) обаче предоставя цялостно и изчерпателно обучение на кандидатите за ръководители на полети – както теоретично, така и практическо.

В продължение на около 2 години се изучават
нормативни актове за гражданското въздухоплаване; организация, управление и обслужване на въздушното движение; метеорология; навигация; въздухоплавателни средства; оборудване и системи; управление на въздушното движение при аварийни ситуации и при намалена работоспособност на системите; летища; комуникации; аеродинамика и други, а всички придобити знания се тренират – първо в тренажор, а при успешно представяне на изпитите - и на работно място в Оперативна зала. Така, че образованието за ръководител на полети го получих на място в РВД.

Моят път до тук
Макар в далечното минало да имах известни залитания, съвсем по детски, към авиацията, предвид образованието ми никога не съм допускала, че именно това ще бъде моята професия. За мен кандидатстването беше по-скоро огромна авантюра - видях обявата, направи ми впечатление, че отговарям на първоначалните изисквания - възраст до 30 години, висше образование, владеене на английски език и знаех, че не мога да пропусна такава възможност. Е, радвам се, че тогава не се уплаших от голямата промяна! Защото преди това съм работила като преводач, преподавател по турски език и експерт в администрацията и нито една от тези работи не ми е носила удоволствието, което изпитвам сега, когато си седна на работното място. И никога не съм ходила с такова желание на работа.

Моите задачи и отговорности
Основната ми отговорност е да следя за потенциални конфликти по траекториите на всички самолети в сектора, на който работя. Наред с това или по-скоро, за да изпълня максимално ефективно тази задача, от мен се очаква да съобразявам още десетки детайли - метео обстановка, резервирани зони, особености на въздушното пространство, въведени ограничения, типове и технически параметри на самолетите, дестинации и много други и естествено да съблюдавам всички нормативни изисквания, произтичащи от закони, наредби, инструкции, договори за взаимодействие, които стриктно регламентират всяко мое действие. Съгласувам със съседните сектори условия за конкретни полети - полетни нива, директни маршрути или особености на полета. А при нужда – например при аварийна ситуация, осигурявам всяка необходима помощ и съдействие на екипажите и всички ангажирани органи.

Тъй като на всеки сектор работим по двама - радарен и планиращ, в зависимост от конкретното работно място имам и специфични задачи. Като радарен ръководител на полети водя комуникацията с пилотите, а като процедурен изготвям предварителен план, какво и кога трябва да се случи, за да улесня максимално радарния ръководител на полети.

Нужни умения и опит
Както казах, тази професия не е трудна, но е сложна, а сложността й се корени именно във всички онези неща, които човек трябва да бъде и да може едновременно, за да се справя добре. На първо място ръководителят на полети трябва да е отговорен - да си дава сметка, че оперира с живи хора, да осмисля какви последствия могат да имат всички негови действия, всяка прибързана или необмислена реакция, всяка секунда разконцентриране. Сядането на работно място означава, че през следващите 2 часа нищо друго не съществува, нищо друго няма значение!

Макар да не е свързано с техническата част на професията, на второ място бих поставила умението за работа в екип. Винаги работим по двама, освен това сме в непрекъснат контакт - с пилотите, с колегите от всички работни места (Контрол, Подход и Кула), с колегите от всички съседни на България страни, така че общуването ни е основен инструмент.

Към по-специфичните умения бих споменала умението за бързо смятане и бързо вземане на решение, възможността за изпълнение на няколко задачи едновременно и разпределение на вниманието - ръководителят на полети говори, слуша, мисли, пише, смята и съобразява едновременно! Добрата памет, логиката и пространствената ориентация също са от изключително важните за тази професия качества.

А що се отнася до опита, тази професия е особено благодатна - такъв не се изисква. Той се трупа на работно място и в общуването с колеги с повече стаж, преживели и видели повече неща.

Предизвикателствата
Предизвикателствата са безброй - да си винаги "във форма" и концентриран, независимо от това какви хубави или лоши неща ти се случват извън работа; винаги, във всяка една секунда да си готов за нещо непредвидено, непланирано и да можеш да реагираш - бързо, но не прибързано, хладнокръвно, но не мудно, и да създаваш у екипажите усещането, че всичко е под контрол, в сигурни ръце, дори в най-напечените ситуации, дори когато самият ти си напрегнат. Да се стремиш безопасно, но и максимално ефективно да подредиш трафика, при това да го направиш "красиво" - с точния вектор, с точната вертикална скорост, в точния момент. В този смисъл работата на добрият ръководител на полети е "ювелирна".

Моето удовлетворение
Работата на ръководителя на полети е антоним на скука. Тя е различна всеки ден, всеки час, всяка минута. Няма две еднакви случки. Някои ситуации могат да бъдат много, много сложни - купесто-дъждовни облаци, много самолети, които ги заобикалят по най-неудобния начин, много излитащи и кацащи едни срещу други... но справиш ли се красиво, удовлетворението и задоволството от добре свършената работа са несравними и прекрасни!
Но всъщност няма по-хубаво от искреното "Благодаря за ръководството" от страна на екипажите - то може да задържи усмивката ти дълго време.

Заплатата
Още в периода на обучение кандидатите за ръководители на полети получават възнаграждение около размера на средното за страната, а след придобиването на лиценз за "Ученик Ръководител на полети" заплатата им достига до около 2000 лв., като тя нараства с трупането на стаж. Освен това РВД има доста развита социална програма за своите служители - допълнително здравно и пенсионно осигуряване, ваучери за храна и покритие на разходите за транспорт до работното място; осигурява се възможност за почивка и възстановяване в специална база; покриват се разходите по различни специализирани курсове за повишаване на квалификацията.

Кариерното развитие
Възможностите за кариерно развитие са наистина много и зависят от личните предпочитания на всеки един. Може да изберете дали да се развивате в по-практически насочена област, по-научна или теоретична - може да станете инструктор, да създавате упражнения за симулатор за бъдещите кандидати за ръководители на полети, да участвате в създаването на нови трасови мрежи, в международни проекти, обхващащи последните, почти футуристични нововъведения и тенденции в авиацията, дори да се специализирате в сферата на авиационната безопасност. За всичко това обаче ще трябва да се постараете и да учите, да се усъвършенствате непрекъснато, да посещавате курсове. Но важното е, че стига да имате желание, предложенията са безброй и най-разнообразни. Всъщност, дори генералният ни директор е истински ръководител на полети, което означава, че може да развиваш себе си и в ръководната йерархия.

Аз самата в момента вземам участие по няколко европейски проекта, касаещи краткосрочното и дългосрочното бъдеще на професията, новите технологии, които трябва да улеснят работата ни и да увеличат капацитета ни за работа, в отговор на непрекъснато нарастващия трафик. В бъдеще, когато понатрупам повече опит, може би ще се замисля и за това дали бих била добър инструктор.

Моите източници на информация
Тъй като работата на ръководителите на полети е изключително отговорна и сериозна, тя е строго регламентирана от закона. Наше задължение е не само да знаем всички документи, които касаят дейността ни, но и да ги прилагаме стриктно. Всяка година минаваме теоретични и практически изпити за компетентност. За целта непрекъснато четем новите документи - наредби и инструкции, договори за взаимодействие със съседни органи. Освен това, за да сме запознати с последните тенденции, следим специализираните издания и сайтове - на Eurocontrol, EASA, ICAO.
Търсени умения
- владеене на английски език
- аналитична и бърза мисъл
- добра пространствена ориентация
- умение за работа в екип
- възможността за изпълнение на няколко задачи едновременно
- решителност
- отговорност

От архива:
Екип на "Кариери" посети Ръководството на въздушното движение (РВД) и се срещна с неговия директор Веселин Стоянов, койт...

Posted by Кариери on Friday, 14 August 2015

HR and Leadership Forum: Management 4.0

24 октомври 2018 г.

Повече подробности на capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



Акценти в програмата:

  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

 
Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly