С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Учител

Повече за професията разказва Иван Петров, специалист "Обучения на учители" във фондация "Заедно в час"
Share Tweet Share
Снимка

Професиите, които изискват интелектуален труд и имат социален елемент, скоро няма да бъдат изместени от компютрите и роботите, казва Иван Петров.

 

Това, че умеем да съхраняваме и предаваме знанията и човешките достижения, ни е помогнало да се съхраним като цивилизация вече хиляди години. А в този процес важна роля играят именно учителите. Онези хора, които имат правилния подход, за да ни въвлекат в различни науки, да ни провокират да мислим и да искаме да се развиваме, да ни дадат тласъка самите ние да допринесем за обществото - в нашия квартал, град, държава, а защо не и в световен мащаб. И ако в момента професията на учителя не е сред най-предпочитаните, тя със сигурност е силно удовлетворяваща и важна. Но не забравяйте, че това е и работа, свързана с голяма отговорност, непрестанно учене, търсене на различни подходи и излизане от зоната на комфорт.

Повече за професията разказва Иван Петров, специалист "Обучения на учители" във фондация "Заедно в час"
Иван Петров е специалист "Обучения" и отговаря за въвеждащото обучение на учителите по програма "Заедно в час". Между 2013 г. и 2015 г. преподава икономически дисциплини в Професионална гимназия по туризъм в град Самоков на ученици от 10 до 12 клас. Завършил е икономика в Университета в Дънди, Шотландия. Има стаж в няколко финансови и банкови институции. Докато следва, е доброволец към Червения кръст и Световната организация за защита на животните. Средното си образование е завършил в Брайтън, Англия.

Представете професията си накратко. Защо смятате, че е перспективна?
- В английския език има такава дума - educator, но в българския няма еквивалент. Моята професия съчетава няколко неща: учител, теоретик и практик в сферата на образованието, работа за кауза, търсене на решения на едно от основните предизвикателства в сферата на образованието - неравния достъп до качествено образование на децата.

Завърших икономика в Университета в Дънди, Шотландия. Попаднах в сферата на образованието съвсем случайно и "Заедно в час" ми даде възможност да се задълбоча в разбирането си за проблемите в тази област у нас. Освен това изгради у мен много силна мотивация да работя за каузата един ден всички деца в България да имат равен достъп до образование на високо ниво, което изгражда можещи и искащи хора.

Въпреки че в момента не преподавам, работата ми не се различава много от тази на един учител. Тя се състои от два основни процеса. Първият е стратегическо планиране - създаване и надграждане на програми за обучение на новопостъпващи учители (хора, които не са преподавали до този момент). По подобен начин и един учител си планира целите за годината, които иска да постигне със своите ученици. Вторият процес е ефективно изпълнение на заложените планове.

Професиите, които изискват интелектуален труд и имат социален елемент, скоро няма да бъдат изместени от компютрите и роботите. Затова мисля, че това, с което се занимавам, е много перспективно, въпреки че не е популярно.

Какво образование, допълнителни квалификации и умения са нужни за професията ви?
- Не съм сигурен, че към момента за тази професия се изисква конкретно образование. В екипа ни има хора, които са завършили бизнес или икономически специалности, психология, лингвистика, и всяка една от тези специалности има своите плюсове и своята добавена стойност. В работата ми до момента например дипломата ми за икономист е намерила по-дълбоко приложение, отколкото дипломата ми за учител. Макар и тази за учител да е задължителна, ако искате да работите като такъв.

Както споменах по-рано, стратегическото планиране и аналитичните умения са важни. Да планираш стратегически означава да можеш да приоритизираш фокуса на работата си, както и да анализираш кои са основните компромиси, които ще трябва да направиш. Ето един пример от спецификата на работата на един учител. Има нужда да се задълбочи разбирането за контекста, в който живеят учениците. Единият вариант е да инвестираме повече време в опознаване на учениците - да оставаме с тях след училище, да общуваме с тях в неформална обстановка повече, като организираме пикник през уикенда например. Вторият вариант е да инвестираме повече време в разговори с родителите, местната управа, да отидем в квартала на учениците, да потърсим кои са техните значими хора (например треньори, ако спортуват) и по този начин да си създадем по-обективна представа за нуждите на учениците. При първия вариант учителят не би имал различен от своя поглед върху нуждите на децата, а при втория ще трябва да отдели време за разговори с много хора. Кой от двата варианта да избере учителят?

Другото умение - аналитичното мислене, означава да можеш да виждаш кои са причинно-следствените връзки в даден процес, така че да можеш да намалиш тежестта на факторите с негативно влияние. Ако например резултатите на учениците тази година са по-ниски от миналата година, това на неефективно планиране ли се дължи или на неефективно изпълнение?

Има още няколко ключови умения, които са полезни за хората в тази професия - критично мислене, презентационни умения и постоянно учене. Критичното мислене има две основни измерения. От една страна, да виждаш различните гледни точки в един казус и да разбираш откъде идват те, от друга страна - да разбираш, че няма едно-единствено правилно решение на даден въпрос или проблем.

Презентационните умения са от значение поради две причини. Важно е да можем да представяме идеите си разбираемо спрямо различни аудитории и да сме убедителни пред човека, който ни слуша, особено ако това са ученици.

И не на последно място, идва постоянното учене, което за мен е (може би) най-важно. Бих казал, че постоянното учене е по-скоро нагласа или вярата, че човек се учи цял живот. Винаги имам една купчина от статии или книги на бюрото си, които чакат да бъдат прочетени.

Какво ви кара да харесвате професията си?
- Харесва ми, че виждам смисъл в това, което правя. Професията не е с работно време от 9 до 18 часа. Изисква пълна отдаденост и силна вяра в нещата, които правиш. В същото време тази професия е много отговорна, защото работиш с истински хора и най-важното - с деца.

А кои са най-големите предизвикателства, свързани с вашата професия?
- Трябва да си изцяло отдаден, с което бих казал, че се свиква. По-голямото предизвикателството е проблемът, който се опитваме да преодолеем - неравният достъп до качествено образование за децата. Този проблем има две измерения.

От една страна, не всяко дете има равен достъп до образование. Гордеем се с елитните си гимназии (които са 1-2% от всички училища) и със златните медали на олимпиади по математика и информатика, а в същото време над 40% от 15-годишните деца в България не разбират какво четат (т.е. те са функционално неграмотни). Също така децата от селата изостават с 2-3 години от децата в София. И е трудно да убедиш успешни професионалисти да отидат и да преподават на село.

От друга страна, образованието ни е некачествено, и то не само в България. Работим със "средностатистически" ученици, а не с индивидуални личности. Какво имам предвид? Учим децата на едно и също нещо (например обикновени дроби), по едно и също време (например пети клас), по един и същи начин (например торта на парчета). Тоест фокусът е върху формата, а не върху съдържанието. За мен образованието трябва да те учи да се справяш с обикновени дроби, а не да смяташ наум във втори клас.

Също така има спорове кое произведение да изучават децата в 6 клас, а в същото време, независимо от произведението, само една малка част от децата са ангажирани по време на час. Фокусът е върху санкциите за учениците (слаби оценки, забрани за използване на телефони, неизплащане на детски), за да бъдат накарани да учат, а не върху различните начини, чрез които да ги мотивираме да учат и да им е интересно, докато учат.
Най-голямото предизвикателство е работата с нагласите. Първо да се съгласим, че това е проблем, а след това да се съгласим да работим заедно за разрешаването му.

Какъв е вашият съвет към младите хора, които в момента избират образование и професия?
- Основният ми съвет е да пробват различни неща, докато са в училище - клубове, курсове, доброволчество и т.н., за да усетят какво им харесва най-много. Няма как да разберат, че нещо им харесва, докато не го направят.
Също така нека мислят какво искат да правят, а не какви искат да бъдат. Има разлика между журналист и криминален журналист, финансист и финансист в неправителствена организация, юрист и защитник на правата на животните.

След като направят горните две неща, нека започнат да четат. Нека разберат кои са хората, които правят нещата, които и на тях им харесват. Къде работят тези хора, къде учат, къде преподават. Нека се опитат да се свържат с тях.

И не на последно място - нека разучат от какви умения ще се нуждаят, за да правят това, което искат. Не всички умения се изграждат в училище, университет или стаж. Нека помислят за хобита, които ще им помогнат да работят върху тези умения.

И последно. При избор на професия или образование забравете за класации, таблици със заплати и какво е нужно на икономиката. Най-важното е да им харесва това, което ще правят, да го правят с желание и без да се притесняват, че ще го правят цял живот.
* До 20 ноември "Заедно в час" набира нови участници в програмата си за равен достъп до образование. Повече подробности на сайта на фондацията.
Текстът е част от специалното издание на Кариери "Професии с бъдеще", подготвено във връзка с изложението "Професии с бъдеще", на което организатори са Кариери.bg и Orange.bg.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly