С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Търсим хора с дългосрочни планове за кариера при нас

Евелина Великова, управител на "dm България", пред "Кариери"
Share Tweet Share
Снимка

[dm България] 

В поредицата "Моят идеален кандидат за работа" ви представяме изискванията на специалистите по подбор от утвърдени компании, работещи в България, към техните бъдещи служители. Днес ви срещаме с Евелина Великова, управител на веригата дрогерийни магазини "dm България". Нейни ресори са "Обучение и развитие" и "Филиална организация", а съвместно с Андрей Петров ръководи ресор "Продажби". Част е от ръководството на "dm България" от основаването на компанията през 2008 г.

Какви кандидати търсите в момента и по какъв начин успявате да ги намерите?
- Като най-голямата верига, специализирана в търговия с дрогерийни стоки в България, ние търсим най-често хора за филиалите ни. За нас е много важно да подберем точните служители, тъй като добре подготвените, компетентни и приятелски настроени консултанти са една от основните причини магазините на dm да са любимото място за пазаруване на дрогерийни стоки на българите. Затова и процесът на подбор стартира много преди откриването на даден магазин – искаме да осигурим както на себе си, така и на новите ни колеги достатъчно време за обучение и навлизане в работата.

Търсим хора и за различните направления в централния ни офис. Компанията ни е в процес на активно развитие и все още има позиции, които не са заети или някои отдели е необходимо да се разширят. Голямо предимство за позициите в централния ни офис е владеенето на немски език, тъй като ние сме част от немско-австрийска верига и хората трябва да могат да комуникират с колегите си от други страни.

Що се отнася до търсенето на хора, прилагаме два подхода. Първият е с обяви и е най-вече за начални позиции като консултанти във филиалите ни или служители в логистичния ни център. Средните и високите мениджърски позиции се обявяват първо в компанията, тъй като за нас като добър работодател е приоритет да развиваме собствените си служители. Така постигаме много добри резултати при проучванията за удовлетвореност на служителите, според които dm е една от компаниите с най-високи показатели в Европа.

А от какви кандидати очаквате да имате нужда за в бъдеще?
- Както казах, ние сме в процес на активно развитие на компанията. Това означава, че ще имаме нужда от хора както на базови позиции, така и на средни, а и на по-високи. Най-много позиции ще обявим за филиалната ни мрежа, което е пряко свързано с нейното разширяване, като през 2018 г. планираме да открием между 8 и 10 нови магазина и така към края на годината да имаме около 80 филиала в България.

Какви са изискванията ви към CV-то и мотивационното писмо на кандидатите?
- За мен автобиографията и мотивационното писмо са много важни, защото те създават първото впечатление за кандидата. А както знаем никога нямаме втори шанс да създадем добро първо впечатление. Затова искам в CV-то и мотивационното писмо да открия онази нишка, която ще ме убеди, че това е точният човек за точната позиция. Ето защо е добре кандидатите да са вложили повече усилия при подготовката на документите си, да са проучили компанията и да са обвързали опита и интересите си с позицията, за която кандидатстват.

А какви CV-та и мотивационни писма бихте отхвърлили?
- Тези, които са написани по шаблон от интернет, в които не е вложен личен елемент. От такива CV-та и мотивационни писма остава впечатлението, че кандидатът няма амбицията за дългосрочно развитие в компанията, което е точно обратното на нашата философия – ние искаме да растем и да се развиваме заедно с хората си.

Как протича интервюто за работа във вашата компания?
- За нас е много важно да опознаем кандидата. Затова и първоначалният ни разговор не е интервю от типа "Въпроси и отговори", а е двустранен процес, при който представяме компанията, философията ни, спецификите на нашия бизнес, изискванията за конкретната позиция и т.н. В отговор очакваме да научим как се е развивала кариерата на кандидата, с какви успехи се гордее и с какви предизвикателства се е справил, какви са очакванията му за работата, какви амбиции има и какво би го направило щастлив в dm.

Интервютата за служители във филиалите най-често се провеждат от регионалните мениджъри. За административните звена в компанията на първия етап кандидатите се срещат с мениджъра на отдела, а на втория кръг и с ресорния ръководител. Що се отнася до високите позиции като мениджър на отдел или управител на магазин, вторият етап преминава през център за оценка, където кандидатите се съревновават помежду си.

В този център кандидатите решават тестове и практически задачи. Поставяме им и различни казуси, с които биха могли да се сблъскат при работата си, и разглеждаме и оценяваме различните решения. Така добиваме реална представа как хората, които идват при нас разсъждават и как биха реагирали в реална бизнес среда.

Едно интервю продължава между 30 и 60 минути, в зависимост от позицията и етапа на подбор. А целият процес от първоначална покана за интервю до вземане на окончателно решение отнема около месец.

Имате ли изисквания към облеклото?
- Нямаме строги изисквания към облеклото на кандидатите. Достатъчно е човекът да е облечен прилично и да бъде себе си. Ние сме доста либерални, разбира се, в рамките на бизнес етикета.

Кое е по-важно за вас – квалификацията или характерът на кандидата?
- И двете са много важни. Човек трябва да е добър професионалист, да се справя добре с работата и в същото време да може да работи добре в екип, да е контактен и отзивчив, за да е полезен на хората, които влизат в магазините ни.

Какви умения трябва да демонстрира той/тя, за да ви впечатли?
- Добрият кандидат трябва да е приветлив и усмихнат. За мен е важно да покаже, че има амбицията да се учи, да израства професионално и да се развива в dm. Това означава да се е подготвил добре за интервюто и да си е направил труда да опознае компанията. Ние търсим хора, които ще се впишат добре в екипа.

А какво в никакъв случай не трябва да прави по време на интервюто?
- За мен не е добре да видя, че човекът отсреща, не се е подготвил. Това показва незаинтересованост и че приема работата в dm като временен ангажимент. А, както казах, ние търсим хора с дългосрочни планове за кариера при нас.

Какви въпросите задавате най-често и какви отговори очаквате да чуете?
- Винаги питам защо е решил да кандидатства при нас, защо е избрал dm.

А какви въпроси очаквате да задава или да не задава кандидатът?
- При нас няма забранени въпроси. Доволни сме, ако кандидатът се интересува от позицията, отговорностите, които ще има, как би протекло професионалното му развитие и т.н. Колкото повече кураж има да задава въпроси, толкова по-добре.

Какво би ви спряло да наемете някого въпреки подходящото CV и доброто представяне на интервюто?
- Не бихме наели човек, у когото не откриваме желание за развитие и отдаденост на работата.

Какви са придобивките и възможностите за кариерно развитие, които предоставяте във вашата компания?
- "dm България" е все още млада компания, отворихме първия си магазин преди по-малко от 10 години и все още развиваме структурата си. Ние непрекъснато растем – отваряме нови магазини като към момента имаме над 70 филиала в 25 града, а до края на 2018 г. предвиждаме да са около 80. Това дава много възможности за развитие на хората.

Например, когато се открие нова мениджърска позиция на средно или високо ниво, ние я обявяваме първо вътре в компанията. Това е важна част от политиката на dm да развива хората, които са се доказали като добри професионалисти. Те са наясно с тези възможности за кариера още при постъпването си и това ги стимулира да дават най-доброто от себе си.

Хората в dm имат възможност да участват и в международни проекти в рамките на концерна. Това е много полезно за по-нататъшното им изграждане като професионалисти, тъй като се докосват до работата в международна среда и получават ценни знания и опит от колегите си от други страни.

Имате ли стажантска програма и как е организирана тя?
- Да, имаме стажантска програма. Тя все още не е регулярна, а стажантски места се отварят по преценка на колегите от различни отдели. До момента на стаж при нас са минали 12 ученици от Професионалната гимназия по екология и биотехнологии "Проф. д-р Асен Златаров".

По отношение на професионалното развитие на учениците мога да кажа и че "dm България" активно участва и подкрепя въвеждането на дуалното обучение. Ние участваме в две училища – Националната финансово-стопанска гимназия в София и Професионалната гимназия по икономика в гр. Перник. От учебната 2018/2019 г. очакваме 5 ученика от тези две училища да започнат работа при нас в рамките на проекта за дуално обучение.

Как оценявате работата и следите за развитието на кандидатите след наемането им?
- Оценката на работата на кандидатите след започването на работа е отговорност на прекия им ръководител. В рамките на изпитателния срок той наблюдава новия ни колега отблизо и разговаря с него за това как се чувства при нас, какво го затруднява в работата, дали е удовлетворен от позицията си и харесва ли му в dm като цяло. По време на тези разговори се обсъжда и потенциалът за развитие на колегата и какво може да подобри в работата си. След изтичането на изпитателния срок такива разговори се провеждат задължително поне веднъж годишно.

Какви възможности за обучение осигурявате на служителите в компанията?
- Ние имаме цялостна програма за обучение на всеки един колега. Разбира се, основният фокус е към консултантите в магазините ни. Те преминават различни обучения, свързани с предлаганите продукти. Това е много важно, тъй като ние предлагаме огромно разнообразие от над 14 хил. стоки за лична хигиена, козметика, за бебето, за домашните любимци, за почистване на дома, био храни и др. И тъй като за хората е трудно да се ориентират сред толкова много продукти, ролята на консултанта е особено важна – той не само ориентира клиента в магазина, но и обяснява характеристиките на даден продукт и помага при избора.

За да предоставим още по-добро клиентско изживяване, колегите ни преминават и обучения за работа с хора. Те се учат как да отговорят по най-добрия начин на очакванията на клиентите и как да се справят с различни ситуации.

Стараем се тези обучения да са интерактивни. За нас изчитането на лекция и воденето на записки не е работещ модел. Затова тренингите преминават под формата на дискусии и решаване на конкретни казуси. Често каним и опитни управители, които споделят опита си и как са реагирали в различни ситуации.

Провеждаме обучения и за средния и висш мениджмънт на компанията. Например осигуряваме курсове за управление на проекти, управление на стреса, личностно израстване или баланс между работа и лично време. А на външни обучителни центрове разчитаме за специализирани тренинги като IT или счетоводство.

Имате ли инициативи за сплотяване на екипите и мотивиране на служителите в компанията? Какви?
- Добрият екип е една от основните причини за успеха на dm в България. В нашата компания няма разделение на висш мениджмънт и базови позиции. Всеки може да участва в живота и развитието на компанията. Мога да дам няколко примера за това.

Една от иновативните практики на dm е да организираме фокус групи, с които проучваме ангажираността и мотивацията на хората в компанията. Участниците обсъждат помежду си как се чувстват и как приемат dm. Те са много интересни, тъй като излизат от шаблона "Харесва ми приветливата атмосфера". По време на срещите с помощта на модератор хората си говорят по теми като "ако dm е човек, каква кола ще кара или в каква къща ще живее". За нас това е много ценна обратна връзка, която е получена в неформална обстановка.

Разбира се, имаме и тиймбилдинги. Всеки отдел или направление има свободата да реши как ще протекат и често се получава нещо като състезание кой е организирал по-интересни преживявания.

Като социално отговорна компания ние стимулираме хората си да участват в различни социални инициативи, подкрепени от dm. Така компанията ни дава своя принос за подобряване на средата не само с парични средства, но и с времето и труда на служителите.

И накрая, ще дам още един пример за това, че при нас няма йерархично разделение. В най-натоварените дни за нашия бизнес, около коледните празници, хората от централния офис, които имат възможност, отиват в магазините и помагат на колегите от филиалната мрежа. И често се случва някой от управителите на компанията да опакова подаръци или да реди стоки по регалите.

Имате ли HR инициативи, които бихте определили като иновативни?
- В последните години ние много активно работим в утвърждаването на dm като предпочитан работодател. Затова и редовно проучваме мнението на служителите си. На всеки две години компанията провежда анкети сред тях не само в България, а навсякъде, където развива дейност. Според последното такова проучване, обхванало подгрупата Австрия и страните от Централна и Източна Европа, включително и България, 93% от служителите приемат dm като много добър работодател, а 91% заявяват, че са горди, че работят в компанията. Близо 90% биха препоръчали dm като добро работно място на приятелите са, а 86% казват, че компанията е добър работодател за семейните.

Ние активно работим и с ученици и студенти и така инвестираме в бъдещето като подготвяме млади хора, които да започнат и да развиват кариерата си при нас. Част от тези инициативи са подкрепата ни за дуалното обучение и стажантските програми, които имаме.

Доказателство за успеха на HR инициативите ни са и наградите, които получихме в областта. Последната е първо място за Employer Branding Idea на В2В Media. През декември 2017 г. бяхме отличени и в годишните награди "Златно сърце" на сп. Business Lady в категория "Устойчиво развитие", която е за цялостна социална ангажираност към служителите.

Коя от всички инициативи, които имате, смятате, че влияе най-силно върху ангажираността на служителите ви?
- От няколко години ние въведохме филиални и складови практики. При тях хора от компанията сменят работното си място и ходят в магазините или в логистичния ни център и изпълняват различни задачи, които им се поставят на място. Тази инициатива обхваща всички нива в компанията – от управител до мениджъри на средни нива. За нас това е много ценно, защото виждаме как решенията, които вземаме в централния офис влияят реално на работата на колегите ни в магазините или в логистичния ни център.

Какви иновативни инициативи сте планирали да въведете през новата година?
- Активно работим за въвеждането в България на нова професия, която в Германия и Австрия съществува от десетилетия. Там тя се нарича "дрогерист" – това са много добре обучени и компетентни консултанти, които имат специализирани познания, познават състава на продуктите и могат професионално да помогнат на клиента да направи най-добрия избор.

През миналата година наши служители, които владеят немски език, преминаха едногодишно обучение в Австрия заедно със свои колеги от всички страни, в които dm работи. Много сме горди, че всички те завършиха успешно курса и взеха финалните изпити с отлична оценка. Тези колеги вече помагат в обучението на служителите ни и предават знанията и опита, които са усвоили през последната година.

По аналогия на този курс в момента 20 управители на магазини в София се обучават в Професионалната гимназия по екология и биотехнологии "Проф. д-р Асен Златаров". Обучението им ще продължи една година и ще включва теория и практика. В теоретичната част от курса те ще изучават химия, ботаника, хранене и т.н. Практическата ще включва работа с билки и различни съставки на козметичните продукти, правене на кремове и много други интересни упражнения.

Крайната цел е в нашите магазини хората да срещнат много добре подготвени консултанти, които не само ще препоръчат един или друг продукт, но и ще могат да обяснят как съставките му ще повлияят на един или друг тип кожа например. За нас това е много важно, защото така ще можем да отговорим на все по-високите изисквания на клиентите, които са все по-информирани и търсят по-високо качество на обслужването.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly