С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Какво пита Илън Мъск на интервю за работа?

Научете как протича процеса на подбор в SpaceX и на какви кандидати държат най-много в космическата компания
Share Tweet Share
Снимка

Reuters Фотограф: Joe Skipper

Ако сте се развълнували от изстрелването на най-мощната ракета в света Falcon Heavy и вече мечтаете да сте част от екипа на SpaceX, може би това не е чак толкова нереално. Направете своята първа малка крачка като прегледате списъка с актуалните позиции за работа и стаж, публикуван на сайта на космическата компания.

Как се подбират новите служители в компанията? Какво да очаквате на интервюто? Какъв е традиционният въпрос, който задава Илън Мъск на всеки потенциален кандидат? Don't panic! Отговор на всички тези въпроси намерихме за вас в биографичната книга
за Илън Мъск "Илън Мъск: PayPal, Tesla, SpaceX и походът към невероятното бъдеще" на технологичния журналист Ашли Ванс. В България книгата е издадена от ИК "Кръгозор", с чието разрешение публикуваме откъса.

И не забравяйте да се похвалите на karieri@karieri.bg, когато започнете работа в SpaceX. Ще се радваме да споделим и вашата история.

Звучи невероятно, но останалите играчи в космическата индустрия са направили Космоса скучен. Руснаците, които до голяма степен доминират в изпращането на техника и хора в Космоса, го правят с оборудване на възраст от десетки години. Натъпканата капсула "Союз", която транспортира хора до космическата станция, има механични копчета и компютърни екрани, които изглеждат непроменени от първия полет през 1966 г. Новите държави, включващи се в космическата надпревара, имитират с влудяваща прецизност руските и американски антични уреди. Когато млади хора влязат в космическата индустрия, те или се смеят, или плачат при вида на машините. Нищо не прави по-скучна работата с космически кораби от нуждата да бъдат управлявани с механизми, които за последно са били влагани в автоматичните перални от 60-те години. Работната среда е също толкова демоде, колкото и машините. Младите отличници, които тъкмо излизат от университета, са принудени да избират между няколко бавнодействащи военни подизпълнители и интересни, но слабо ефективни стартъпи.

Мъск успява да използва тези недостатъци на космическия бизнес и да ги превърне в предимства за SpaceX. Той представя компанията като всичко друго, но не и като традиционен космически подизпълнител. SpaceX е готината и напредничава фирма, която събира в себе си предимствата на Силициевата долина – безплатни замразени кисели млекца, възможност за купуване на дялове, светкавично вземане на решения и плоска корпоративна структура. Хората, които познават Мъск отблизо, са склонни да го описват повече като генерал, отколкото като изпълнителен директор – и има защо. Той е събрал истинска инженерна армия и си е извоювал правото да привлече всеки един професионалист, когото SpaceX иска.

Снимка

Reuters Фотограф: Thom Baur



Моделът за набиране на нови служители в SpaceX отдава значение на високия успех от най-добрите университети. Но повече внимание се обръща на търсенето на онези инженери, които са носители на личностни характеристики тип А. Специалистите по човешки ресурси на компанията търсят хора, които се представят добре на състезания по роботика, или любители на високите скорости, създали необичайно возило. Целта е да се открият онези хора, които съчетават страст и умения за работа в екип, но и не се боят да си изцапат ръцете. "Дори ако работата ти се състои в програмиране, трябва да знаеш как работи механиката. Търсехме хора, които от малки са строили всякакви неща", казва Доли Сингх, която работи пет години като шеф на отдела за човешки ресурси в SpaceX.

Понякога тези хора сами идват да търсят работа в компанията, а в други случаи Сингх разчита на различни находчиви методи за намиране на служители. Тя става известна с навика си да преглежда и сравнява академични оценки от десетки университети в търсене на изключително специфични умения. Често се обажда изненадващо на ръководители на изследователски лаборатории и привлича най-добрите инженери направо от колежа. На конференции и търговски изложения представителите на SpaceX набелязват интересни кандидати и им връчват бели пликове с покани за среща в определено време и място, обикновено близък ресторант или бар. Кандидатите, които отиват на срещата, откриват, че са сред малкото избраници от всички, присъствали на конференцията. Това ги кара да се чувстват специални и ги вдъхновява.

Като много други технологични компании SpaceX също подлага потенциалните си служители на множество тестове и интервюта. Някои от тях съдържат непринудени разговори, в които и двете страни се опознават. Други обаче са пълни със задачи, част от които много трудни. Инженерите са тези, които се изправят пред най-подробните въпросници, макар че бизнес представителите също се поизпотяват. Програмистите, които очакват стандартни предизвикателства, получават звучен шамар за събуждане. Ако повечето компании дават задачи за софтуерни разработчици с решения от няколко десетки реда код, то стандартната процедура на SpaceX изисква от кандидатите да напишат петстотин и повече реда код. Всички, които преминат успешно през интервютата, получават задача да напишат есе, адресирано до Мъск, в което да обяснят защо искат да работят в SpaceX.

Снимка

Reuters Фотограф: Aaron Bernstein



Наградата за успешното решаване на задачите, доброто представяне на интервюто и хубавото есе е среща със самия Мъск. Той провежда интервю с почти всеки един от първите хиляда служители на SpaceX, включително чистачките и техниците, и продължава да интервюира инженерите, когато компанията се разраства. Преди да влязат в кабинета на Мъск, новите попълнения получават предупреждение, че интервюто им може да продължи между тридесет секунди и петнадесет минути. "Илън най-вероятно ще продължи да пише имейли и да работи, в началото на интервюто едва ли ще говори много. Не се притеснявайте, това е нормално. В един момент ще се завърти със стола и ще се обърне с лице към вас. Дори и тогава обаче най-вероятно няма да осъществи контакт с очи или да покаже с нещо, че ви е забелязал. Не се притеснявайте. Това е нормално. Рано или късно ще ви заговори." Сред инженерите, които са ходили на интервю при Мъск, се носят легенди за тези разговори, като впечатленията са най-различни – от мъчителни преживявания до истинско удоволствие. Може да зададе един въпрос, а може и да разпитва кандидата повече. Почти винаги обаче поставя следната гатанка: "Стоиш на повърхността на Земята. Вървиш една миля на юг, една миля на запад и една миля на север. Стигаш точно на мястото, от което си тръгнал. Къде се намираш?" Един от възможните отговори е на Северния полюс и повечето инженери успяват да го познаят. Мъск обаче продължава с втори въпрос "Къде другаде може да се намираш?" Вторият възможен отговор е някъде близо до Южния полюс, където, ако извървиш една миля на юг, обиколката на Земята също е една миля. По-малка част от инженерите се сещат за този отговор и Мъск с радост ги подлага на нови гатанки и цитира нужните уравнения за решаването им. Като че ли не го интересува толкова дали човекът ще успее да отговори правилно, колкото дали описва добре проблема и пътя за решаването му.

Снимка

Reuters Фотограф: Mike Blake



Когато говори с потенциалните нови служители, Сингх се опитва да ги зареди с ентусиазъм и да ги подготви за изискванията на SpaceX и Мъск. "Привличах ги с думите, че работата в SpaceX е като да работиш за специалните части. Ако искаш да ти е трудно, тогава си добре дошъл. Ако ли не, по-добре не се опитвай." Веднъж озовали се в SpaceX, новите служители бързо откриват сами дали са достойни за предизвикателството. Много от тях напускат само след няколко месеца, защото работната седмица е по-дълга от 90 часа. Други напускат, защото не могат да приемат прямото отношение на Мъск и другите директори по време на срещи. "Илън не те познава и няма идея дали нещо, което казва, ще те нарани. Той просто знае какво иска да бъде свършено веднага, по дяволите. Хората, които не могат да свикнат със стила му на общуване, не оцеляват", казва Сингх.

Битува мнението, че в SpaceX има изключително голямо текучество. Компанията наистина е сменила много служители, но мнозинството от ключовите директори, които са били част от компанията при създаването ѝ, все още работят за нея. При редовите инженери средният работен стаж е пет години – време, за което те могат да видят как проектите им се реализират. На петата година получават и възможност за закупуване на акции, нещо обичайно за технологичните компании. Освен това SpaceX и Мъск, изглежда, успяват да предизвикат необичайна лоялност у хората. Мъск успя да увлече и вдъхнови служителите си подобно на Стив Джобс. "Той има ясна визия, толкова ясна, че все едно те хипнотизира. Хвърля ти един особен налудничав поглед и вече вярваш, че ей сега всички отиваме на Марс", казва Сингх. Така стигаме и до едновременното удоволствие и болка, почти на границата със садо-мазохизма усещане, което изпитват хората, работещи с Мъск. Много от хората, които интервюирах за тази книга, се оплакаха от дългото работно време, рязкото му и безцеремонно държане и абсурдните му на моменти очаквания. Но въпреки това почти всички, с които разговарях, дори онези, които са били уволнени, все още боготворят Мъск и говорят за него както човек би описал супергерой или божество.

Снимка

Reuters Фотограф: Joe Skipper



Първата централа на SpaceX в Ел Сегундо не отговаря на търсения от компанията имидж на място, където готините хлапета искат да работят. Съвсем друго е излъчването на новата сграда в Хоторн, намираща се на Рокет Роуд номер 1. Наблизо е общинското летище на Хоторн, в съседство с няколко компании за производство на инструменти. Но въпреки че сградата на SpaceX е подобна на останалите по форма и размер, белият цвят я кара да се откроява. Централата прилича на гигантски ледник, озовал се насред най-скучната част от градския пейзаж на окръг Лос Анджелис.

Посетителите в SpaceX трябва да минат покрай охраната и да прекосят малък паркинг, запазен за големите шефове на компанията. Отстрани на главния вход Мъск паркира черния си Model S. Вратите са от огледално стъкло и скриват вътрешността, която също е в бяло. Бели стени в коридора, необичайна бяла маса в чакалнята и бяло бюро на рецепцията с две орхидеи в бели саксии. След като се регистрират, гостите получават бадж с името си и биват въведени в основното офис пространство на SpaceX. Отдясно е работното място на Мъск, офис кабинка кралски размер. На стената са окачени две корици на списание Aviation Week, а на бюрото има снимки на синовете му, огромен плосък монитор и различни джунджурии, сред които бумеранг, няколко книги, бутилка вино и огромен самурайски меч, наречен Лейди Вивамус, който Мъск получава, когато печели наградата "Хайнлайн" за постижения в комерсиалните космически полети. Стотици други хора работят в кабинки в останалата част на голямото отворено пространство. Повечето от тях – директори, инженери, софтуерни разработчици и търговци, работят на компютрите си. Конферентните зали носят общото пространство, разположени около космически имена като "Аполо" или "Вернер фон Браун", а малки табелки обясняват защо е избрано съответното име. Най-големите конферентни зали са оборудвани с ултрамодерни червени столове с висок гръб, подредени около големи стъклени маси, а по стените са окачени големи снимки на изстрелването на Falcon 1 от остров Куадж или капсулата Dragon, която се скачва с Международната космическа станция.

Ако изключим космическите трофеи и самурайския меч, общата част на офиса на SpaceX изглежда като всяка друга централа на компания от Силициевата долина. Не е така обаче, когато посетителите преминат през две двойни врати и влязат в сърцето на фабриката на SpaceX.



Огромното производствено пространство с площ от 51 000 кв.м не може да бъде обхванато с поглед. Помещението е с бели стени и бели носещи колони, а подовете са със сивкаво покритие. Хората, машините и шумът, събрани в тази зала, са като за цял един малък град. Близо до входната врата от тавана виси една от капсулите Dragon, която е летяла до Международната космическа станция и се е върнала на Земята. По страните ѝ се виждат черни следи от обгорено. Под капсулата, от земята стърчат деветметровите крака за приземяване, построени от SpaceX, за да може ракетата Falcon да кацне меко след полет и да бъде използвана отново. Вляво от входа на фабриката е кухнята, а вдясно – контролната зала за космическите полети. Големи прозорци опасват залата, в която има четири реда бюра с десетината компютри на членовете на екипа на контролната зала. Още няколко крачки навътре в залата отвеждат посетителя до няколко работни пространства, отделени по възможно най-неформалния начин. Някои от тях са маркирани със сини линии по пода, а други се състоят от сини работни маси, подредени в квадрат. Честа гледка са двигателите Merlin, закачени насред някое такова работно пространство и наобиколени от десетина техници, които свързват проводници и правят различни настройки.

Зад работната зона се вижда ограден със стъкло квадрат, в който могат да се поберат две капсули Dragon. Това е "чистата стая", където хората трябва да носят защитно облекло, за да работят с капсулите, без да ги замърсяват. На десетина метра встрани са подредени няколко ракети Falcon 9, които вече са боядисани и очакват транспорт. Насред всичко това има и няколко преградени със сини стени пространства, покрити с платнища. Това са свръхсекретните зони, където SpaceX работи по някой чудат костюм за космонавти или част за ракета. Посетителите и служителите, които не са свързани с конкретния проект, не могат да влизат в тези зони. В дъното е голямото пространство, в което се разработва електрониката, още едно за специалните композитни материали, както и зоната за създаването на обтекателите – големи колкото автобус обвивки, които обгръщат полезния товар на ракетата. Стотици хора се движат едновременно из фабриката – амалгама от яки техници с татуировки и кърпи за глава и млади инженери с бели ризи. За непрестанната работа, кипяща в тази част на сградата, свидетелства леката миризма на пот, която се носи из въздуха – като на деца, които току-що са слезли от катерушките.

Мъск е оставил следи от личната си намеса из цялата фабрика, например центърът за данни, окъпан в синя светлина, за да изглежда като нещо, излязло от научнофантастичен филм. Компютрите с големина на хладилници са обозначени с несерифни главни букви като че ли са направени от Cyberdyne Systems, измислената компания от филмите за "Терминатор". До асансьорите Мъск е сложил светеща фигура на Железния човек в реален размер. Но най-мъсковският елемент в цялата фабрика несъмнено е офисното пространство, разположено точно в средата. Триетажната стъклена структура с бюра и стаи за срещи се издига между местата за заваряване и сглобяване. Изглежда някак странно да сложиш прозрачен офис насред жужащия индустриален кошер. Мъск обаче иска инженерите да виждат какво става с машините във всеки един момент и задължително да минават през фабриката и да говорят с техниците на път за бюрата си.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly