С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Планински водач

За професията разказва Момчил Дамянов, един от първите професионални планински водачи в България
Share Tweet Share
Снимка

Водачът трябва да е добър организатор и психолог, да заема ролята си на лидер и да управлява успешно групата, смята Момчил Дамянов.

[Личен архив] 

Колкото по-динамично и натоварено става работното ни ежедневие, толкова по-голяма нужда изпитваме да се откъснем от него за определен период. Дори и да обичаме много професията си и да се наслаждаваме на това, което правим, една такава почивка и рестарт със сигурност са полезни и помагат да сме по-спокойни и да се справяме по-добре със задачите си.

В България има толкова много места, които са подходящи за това, а някои от най-живописните се намират в планините, но за да успеем да стигнем до тях и да извлечем максимума от прекарването си, е добре да потърсим планински водач. Колко хора биха отишли на неохраняем плаж без спасители? Така и в планината не е добре да оставаме сами.


Планинските водачи са точно на срещуположния полюс и за разлика от повечето хора прекарват работното си ежедневие именно сред природата, извън офис, далече от града. Освен че имат отлична физическа подготовка, те познават в детайли планините и маршрутите и са много по-добре подготвени за всяка ситуация, с която природата може да ни изненада. Затова никога няма да сбъркаме, ако се доверим на професионалист. Още повече че в тяхната компания преживяването ще е много по-пълноценно. От тях можем да научим всякакви любопитни неща за района - от спецификата на природата (флора, фауна, почви) до история и дори някои вълнуващи легенди. Планинските водачи са освен активни спортисти, добри лидери и комуникатори също и хора с много висока култура и всестранни теоретични знания, които не биха ни оставили да скучаем по време на преходите.

Затова и не всеки може и трябва да работи тази професия. Това смята Момчил Дамянов, един от първите официално признати професионалисти в тази област в България, който има 20 години стаж в български и чуждестранни планини. В момента той се занимава с обучение и подготовка на бъдещи водачи, както и работи активно за регламентирането на професията и създаването на стандарти и правила в нея, за да има доверие в хората, които я изпълняват. Какво прави професията толкова особена и екстремна, какви перспективи предлага тя и какви квалификации трябва да преминете, за да я упражнявате - за всичко това разказва Момчил специално за читателите на "Кариери".

Моята професия
Пътуваш много. Работиш сред природата, в частност в планините. Работното ти място е навън, сред най-красивите природни места в България и света. Водиш активни хора, които обичат движението и са в отпуск или ваканция, т.е. по принцип се очаква това да са едни щастливи хора. Професията на планинския водач е нова, все още се развива, има голямо търсене на качествени водачи.

Моето образование
Професията е сравнително нова (няма и 15 години), така че аз практически не съм учил, за да я практикувам. Когато започвах, бях планинар с известен опит и обичах да водя приятелите си, така че работата с клиенти ми се получи без особено усилие. Впоследствие участвах активно в създаването на професията - писането на стандарти, създаване на обучението, контакти и обмен с международни организации. В момента обучавам бъдещите планински водачи. Сега вече нещата са ясни - има всички необходими закони и наредби, професията съществува, с код 812020 по класификацията на Националната агенция за професионално образование и обучение, трета степен на професионална квалификация.

Ако сте над 18 години, трябва да изкарате курс към център за професионално обучение (по закон са 960 учебни часа, практика и теория), което се случва обикновено в рамките на една година, да се явите на държавен изпит и да получите диплома. След известен стаж с тази диплома се записвате в Министерство на туризма, там държите още един изпит за правоспособност и вече може да работите. Друг вариант за явяване на изпит в министерството е да завършите средно-професионално образование в специализирано училище, например гимназията в Черни Осъм, или да завършите висше в Национална спортна академия, специалност "Туризъм и алпинизъм" в съответната катедра. С тези две дипломи може да се запишете за изпит в Министерството.

Моят път дотук
Както казах вече, тогава (1995 г.) такава професия все още нямаше официално. Бях студент във Физически факултет и имах голяма нужда от пари, бяха тежки години. Във вестник "Ехо" видях обява за работа - "Туристическа фирма търси планински водачи с френски език". Бях изненадан, че човек може да работи тази професия в България, но вече знаех, че я има в алпийските страни, бях прочел доста книги по темата. Отидох да проверя за какво става въпрос и ето че над 20 години вече работя там. Така че това е първото сериозно място, на което съм работил. Нямаше обучения, курсове и т.н., разчиташе се, че ще се справим.

Моите задачи и отговорности
Най-вече сме отговорни за нашите клиенти - за тяхната сигурност и здраве. И трябва да направим така, че те да останат доволни и щастливи от времето, което са прекарали с нас. Всъщност те затова са си платили. Често дори не знаят какво точно ще им се случи в планината, но взимайки водач, се надяват, че всичко ще е наред. Така че програмата, която всъщност се явява договорът, който клиентите са сключили с туроператора или директно с водача, остава на второ място. На първо са сигурността и удовлетворението на клиентите. Това невинаги се получава лесно обаче, нужна е много гъвкавост и тактичност, импровизация.

В това първо ниво на професията най-често се работи с групи от няколко човека до 10-15 в зависимост от сложността на мероприятието. Не е задължително хората в групата да се познават, често те имат различно ниво на физическа и техническа подготовка, различни очаквания, различни интереси. От планинския водач зависи как ще се сработят те по време на прехода или пътуването, което може да е с продължителност от 1 ден до 2-3 седмици. Затова се изисква сериозна психологическа подготовка и много опит в груповата динамика.


Умения и опит
Планинският водач на първо място трябва да е един много добър планинар, да се справя с лекота с предизвикателствата на планинските преходи. Трябва да има добра издръжливост, да няма проблеми с предизвикателствата на терена, да се ориентира добре, като намира пътя при всякакви условия. Да не го изненадват промените на времето и да има готови варианти в случай на неблагоприятни метеорологични условия.

Ако води през зимата, да може много добре да избира безопасния път и да взима адекватни решения при повишена лавинна обстановка. Да е на "ти" с планинската екипировка и използването й. Да има познания в оказването на първа помощ и да може да предприеме адекватни мерки при инцидент или остро заболяване до пристигането на лекар или поне на спасителите. Да може да организира импровизиран транспорт на пострадалия, ако това се налага. Да следи за физическото състояние и кондицията на клиентите си по време на прехода (и по време на цялото пътуване) и да реагира своевременно, преди да се е появил сериозен проблем. Да следи, доколкото е възможно, за правилното хранене, хидратация и защитата от метеорологичните елементи (студ, високи температури, UV-лъчение) на клиентите си. Последното е много важно при групи с деца и подрастващи.


Водачът трябва да е добър организатор и психолог, да заема ролята си на лидер и да управлява успешно групата. Да може да реагира адекватно в критични ситуации и да предотвратява междуличностни проблеми, преди още да са се появили, по възможност да има познания в сферата на географията, историята и етнографията на посещаваните райони. Да познава добре природната среда, в която практикува - геология, флора, фауна. Да е наясно с режима на защитените местности, през които преминава маршрутът.

Моите предизвикателства
Предизвикателствата пред водача трябва да стават ясни веднага след прочитането на необходимите умения за упражняването на професията. Не се иска много богата фантазия, за да си представи човек всички възможни неприятни и направо критични ситуации, в които може да изпадне водачът със своите клиенти в планината. За да бъде на ниво, той трябва да има сериозни познания за средата, в която работи, така че да може да отговаря на неизбежните въпроси, които клиентите ще му задават.

Моето удовлетворение
За щастие има и приятни моменти. Да споделиш с приятни хора твоите умения и познания, да ги заведеш там, където без теб не могат да стигнат. Да ги направиш щастливи. Да се чувстваш все едно си с приятели в планината, а всъщност да ти дават пари за това. Пеш, със ски или колело по време на работа ти упражняваш любимата си активност сред природата. Има голямо разнообразие в работата - различни хора, различни места, различни маршрути. Има движение. Вратата е отворена към целия свят - планини, пустини, полярни области...

Заплатата
Труден въпрос за една нова свободна професия. Някои български фирми се опитват да минат с 50 лв. (дори и по-малко) на ден, но това не е цената на един водач. Според мен минимумът за един самостоятелен планински водач е между 80 и 100 лв. чисти за ден плюс всички необходими командировъчни (нощувка, храна и каквото друго се наложи). Става дума за пешеходен маршрут с разумен брой клиенти. Оттам нататък тази цифра може само да расте. Между 150 и 200 лв. на ден е един съвсем нормален хонорар за планински водач. Тъй като това е повече или по-малко сезонна и нередовна работа, трябва да се изисква по-голямо заплащане за еднодневни мероприятия, като е допустимо да намалява, ако пътуването е повече дни или фирмата, която осигурява работата, предлага добра ангажираност през годината. Колело, ски, алпинизъм са дейности, които са много по-добре заплатени от обикновения пешеходен туризъм. Но за тези активности се изисква допълнителна квалификация и много високо ниво във всяка от тях.

Моите източници на информация

Основният източник на информация е живият контакт с колегите. По този начин се събира адекватна информация за маршрути и обекти, за тяхното състояние в момента. Обмяната на опит е много важна - в приятелски кръгове, сдружения, между колеги от една и съща фирма. Да се участва редовно в курсове и семинари, като основно се обърне внимание на дейности от голяма важност, които се налага рядко да се практикуват, като първата помощ и лавинната безопасност. Естествено е в днешно време с помощта на интернет да се допълва тази информация. Специализирани сайтове и форуми, разписания на транспорт, работно време на обекти, карти, пътеводители, литература за пътешествия, техническа литература - бюрото на водача трябва да е зарито с тях.

Моите планове за развитие
Едно развитие в посока културен туризъм е добра алтернатива. Невинаги ще бъдем на 20 или 30 години, физическите възможности намаляват с увеличаване на възрастта. Колкото по-малко е натоварена една програма откъм физическа активност, толкова повече са изискванията за допълнителните познания на водача. Така че една диплома за екскурзовод и добри презентаторски умения са удачно надграждане на професията. Освен да води своите клиенти планинският водач трябва да може да създава пътувания. Да търси нови места, да пише програми. Това запълва част от свободното му време през по-слабите сезони откъм работа на терен.
Търсени умения:
- да бъде добър планинар (обща планинарска култура и умения)
- да познава колкото се може повече маршрути в страната и в чужбина (т.е. да има голям опит в планините)
- да владее на високо ниво необходимия начин на придвижване - снегоходки, ски, колело, катерене
- да бъде комуникативен и да може да работи с хора
- да има различни специализации, да може да води еднакво добре през лятото и през зимата
- всеки чужд език в повече разширява сферата на дейност и възможната заетост (английски, немски, испански, френски...)
- допълнителни познания и интереси, да може да поеме пътувания, в които да има и културна част - история, етнография, ботаника, наблюдения на птици и мн. др.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly