С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Разработчик на добавена реалност (Augmented Reality Developer)

За професията разказва Асен Жечев, разработчик на добавена реалност в "Мусала софт"
Share Tweet Share
Снимка

"За такава позиция според мен са необходими практически знания по структури от данни и алгоритми, нужна е и добра цялостна подготовка по програмиране, както и допълнителни периферни познания, свързани с компютърната графика - например разбиране как работят 3D модели, 2D текстури, цветове и т.н.", казва Асен Жечев.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Слагали ли сте си маска на животно в Snapchat, Instagram или Facebook? Ловили ли сте покемони с Pokemon Go? Може и да не сте се замисляли или осъзнавали, но това са два от най-популярните примери за т.нар. добавена реалност, или Augmented Reality, или просто AR. Това е една от технологиите, които през последните години станаха все по-популярни. При това употребата й отдавна излезе от гейминг индустрията и навлезе в архитектурата, търговията с недвижими имоти, образованието, рекламата, дизайна, търговията, туризма и т.н.

Най-общо казано, AR комбинира реалния с виртуалния свят. Благодарение на това можем да си представим как би стояла масата, която обмисляме да си купим, до дивана ни в хола или как би изглеждала някоя сграда преди или след ремонт, или колко величествен е бил някой замък преди 100 години и т.н. Само за сравнение - друга популярна технология, за която все повече се говори - виртуалната реалност, или Virtual Reality, VR - ни пренася в изцяло измислен, симулиран свят.

И двете направления, свързани с "реалността", често са наричани и технологии на бъдещето и очакванията от тях са да ни помогнат много по-ефективно да използваме възможностите на технологиите в ежедневието ни. А ако и вие виждате бъдещето си сред хората, които ги създават и усъвършенстват, трябва да се насочите към образование и обучения в сферата на информационните технологии. Специалистът по AR е разработчик, който обичайно владее някои от следните програмни езици: C, C++, C#, Swift. Препоръчително е да имате не само технически, но и творчески потенциал и умения, тъй като от вас би се очаквало и да си представите и графично да създадете крайния продукт. В този смисъл е добре е да имате познания и по компютърна графика и потребителско преживяване, отношение към цветове и дизайн.


Повече за професията разказва
Асен Жечев, разработчик на добавена реалност в "Мусала софт"
Асен Жечев е разработчик на добавена реалност в "Мусала софт". Преди да се присъедини към компанията, е работил и като разработчик на игри, като има няколко лични проекта в тази област. Завършил е английска гимназия и учебната програма на SoftUni.

Моята професия
Когато говорим за добавена реалност (Augmented Reality), най-общо казано, става дума за нанасяне на виртуални обекти върху сцена от истинският свят – снимка, видео и др.

Технологията е нова и затова историята й е сравнително кратка. Около 2007 г. започват да се появяват първите по-свободни разработки в тази област. Оттогава сферата започва да набира скорост, като преди около две или три години достигна до потребителите на мобилни устройства (Android / iOS).

Професията е перспективна и има много голям потенциал в различни сектори. От голямо значение са и възможностите за развитие, които предлага компанията, екипите, с които се работи, както и естеството на проектите.

Като всяка техническа професия, работата на един AR Developer има няколко "нива", с които той може да се занимава. По-конкретно - задълбочената математика, която се използва за постигане на AR ефекта (SLAM техники, съкратено от Simultaneous Localization And Mapping – техника за изчисляване на приблизително точна позиция на камерата от снимка и нейното преместване между два кадъра), и другата по-повърхностна среда, която е самото "закачане" (определяне на позиции, поставяне на обекти, ротации и т.н), без много математика.
Бих препоръчал по-високите нива на всеки, който има интереси в създаването на 3D графика в реално време или който иска да разработва нови видове изживявания и практически приложения.

Също така препоръчвам професията на хора, запознати с разработка на игри (Game Development).
Нямам съмнение, че приложенията ще продължават да стават все по-практични, а специалистите с професия разработчик на добавена реалност (AR Developer) – все по-търсени, както и че технологията ще продължава да се развива, за да позволи това.

Моето образование
Завършил съм английска гимназия, преминал съм успешно през учебната програма в SoftUni, но това, което наистина ми помага повече от всичко друго в ежедневните ми задължения, са уменията ми в сферата на игрите. Преди да бъда разработчик на добавена реалност (AR Developer), бях разработчик на игри (Game Developer), по-конкретно Gameplay Developer – разработчик, занимаващ се с логиката на играта. Голяма част от 3D техниките, използвани в игрите, се прилагат и в разработването на добавена реалност.

В момента имам възможност да развивам уменията си в "Мусала софт" в работата по проект за един от най-дългогодишните стратегически партньори на компанията, глобален лидер в софтуерната индустрия, така че ученето в моята професия далеч не свършва с излизането от университета. Реалната бизнес среда предлага много по-големи предизвикателства, така че ученето е постоянно.

Снимка

"Работата ни изисква твърде специфични знания и умения, които трябва да се допълват постоянно, също така отдаденост, страст и доста труд, за да си наистина добър в това, което правиш", казва Жечев.

 Фотограф: Цветелина Белутова



Моят път дотук
Както споменах, преди това бях Game Developer. По-конкретно съм работил върху няколко игри, като тези, с които реално научих 3D, бяха лични проекти, които обаче до момента не са пуснати като продукти. Професията на AR Developer избрах, на първо място, защото ми беше интересна. След присъединяването ми към екипа на "Мусала софт" открих проект, който изискваше опита, който вече имах с 3D, и едновременно с това даваше възможност за развитие в областта на AR, така че вече нямам никакво съмнение, че това е моята посока. Освен това компанията ни се разраства доста динамично, идват нови проекти и според мен скоро ще имаме много силни позиции в региона.

Моите задачи и отговорности
Работя на високо ниво и задачата ми е да позволя на потребителите да поставят/манипулират наслоени върху сцената 3D обекти по логичен начин. Разбира се, имам и много други отговорности като част от работата ми върху апликацията, която разработвам, например в насока потребителски интерфейс (User Interface, UI), обработка и пренос на видео (Video Streaming), оптимизация на приложението (Performance Optimization), моделиране (Modeling).

Нужни умения и опит
За такава позиция според мен са необходими практически знания по структури от данни и алгоритми, нужна е и добра цялостна подготовка по програмиране, както и допълнителни периферни познания, свързани с компютърната графика - например разбиране как работят 3D модели, 2D текстури, цветове и т.н.
Освен това за по-бърза разработка е полезно желаещите да се занимават с тази професия да имат знания от някакъв 3D пакет – например Blender или Maya – дори на не толкова високо ниво.
Когато работиш в голяма и динамично развиваща се софтуерна компания и сфера, от голямо значение са и т.нар. "меки умения" (soft skills), свързани с ефективната комуникация в бизнес среда, управление на времето, умения за презентиране, за да представиш убедително разработката си по даден проект, и т.н.

Моите предизвикателства
Тъй като AR технологията е сравнително нова, няма добре установена конвенция за неща, които разработчик на потребителски интерфейс (UI Developer) или уеб разработчик (Web Developer) биха взели за даденост. Вследствие на това изискванията се променят сравнително често.

Не е нетипично например нещо, което се счита за експериментално, да бъде интегрирано в крайния продукт, ако се окаже, че е ефективно.

Също така имаме и доста строги ограничения по отношение на хардуера. Бих дал пример с разработвано от нас приложение, което ще бъде използвано на мобилно устройство и затова искаме да намалим максимално влиянието върху него. Това ще рече, че трябва да правим непрестанна оптимизация, защото в противен случай се стига до прегряване и изтощаване на батерия.

Моето удовлетворение
Винаги съм доволен, когато нещо не само работи, но работи добре. Удовлетворение ми носи и крайният резултат от това, което правя, ако изглежда на достатъчно високо технологично ниво, което да ме прави сигурен, че ще бъде харесано от крайния потребител.

Харесва ми да давам повече, отколкото се очаква от мен. Да се развивам, да следя най-новото в професионалната ми област, което се случва по света, и дори да прозвучи малко нескромно – да създавам бъдещето.

Заплатата
Заплащането за всяка професия зависи от опита и нивото на специалиста, но това не са единствените фактори. Темата за високите възнаграждения в IT сферата е доста обсъждана. Аз бих могъл да кажа само, че работата ни изисква твърде специфични знания и умения, които трябва да се допълват постоянно, също така отдаденост, страст и доста труд, за да си наистина добър в това, което правиш. А наистина добрите са много добре възнаградени напълно заслужено.

Моите планове за развитие
Планирам да подобря знанията и уменията си. Личните ми предпочитания са да се занимавам със самите алгоритми за SLAM и подобни, с хардуерни сензори и нови начини и устройства за постигане на по-добра и по-точна AR сцена. Плановете ми за лично кариерно развитие са свързани с работа върху предизвикателни проекти.

Моите източници на информация
Два са основните източници, които ползвам - едните са нови научни публикации и доклади, свързани с нови техники за AR. Трудно смилаеми са като текст, но дават добра идея какво може да се очаква скоро в сферата. Ако трябва да посоча конкретен източник, бих споменал arxiv.

Друг източник е Youtube – има страшно много креативни неща, за които се използват AR техниките, а там има множество кратки, но добри демонстрации, от които може да се почерпи вдъхновение.
Търсени умения
- владеене на език за програмиране
- добри знания по структури от данни и алгоритми
- възможност за адаптация към нови технологии
- добри знания по геометрия - по-конкретно манипулация на обекти в 3D пространство
- познания по компютърна графика - модели, текстури, пиксели, цветове
- знанието на 3D пакет помага за по-бърза разработка

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера (март 2018): Перспективните професии".


HR and Leadership Forum: Management 4.0

24 октомври 2018 г.

Повече подробности на capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



Акценти в програмата:

  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

 
Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly