С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: B2B маркетинг специалист

За професията разказва Ромина Николова, мениджър "Маркетинг и комуникации" в "Trelleborg България"
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Според дефиницията на британския Институт на сертифицираните специалисти по маркетинг (Chartered Institute of Marketing) маркетингът включва в себе си 3 основни дисциплини - наука, изкуство и хуманитарни дисциплини. В първата категория влизат маркетинговите проучвания, събирането, анализа и тълкуването на данни, във втората - творческите елементи, от реклама до планиране на събития, а третата дисциплина се свързва с устойчивост на бизнеса, бизнес етика и социален маркетинг.

Добрият съвременен маркетинг специалист трябва да владее и трите и на практика може да се занимава с разнообразие от задачи - от дизайна на марката през комуникацията, рекламата, връзките с обществеността, дигиталния маркетинг, подготовка и участия в търговски изложения, организацията на събития и т.н.

Едно от направленията, в които може да специализират маркетинг хората, са маркетинговите дейности в направление "бизнес към бизнес" (Business to Business, B2B), т.е. такива, които подпомагат поддържането и развитието на контактите на компанията с нейните бизнес партньори, а не крайни клиенти (Business to Clients, B2C). Задачите в тази посока са специфични и в същото време изключително важни за бизнес развитието и резултатите на организацията.
Повече за спецификите на професията в това направление разказва Ромина Николова, мениджър "Маркетинг и комуникации" в "Trelleborg България"
Преди да се присъедини към компанията тя е работила като като асистент търговски отдел в "Ес Си ЕС Франчайз" (SCS Franchise). Била е и стажант в "Софарма" АД.
Завършила е столичната езикова гимназия 35 СОУ "Добри Войников" с немски и руски език. Има две бакалавърски степени - по Маркетинг и Мениджмънт на туроператорската дейност от Нов български университет и специализация по бизнес администрация от Тilburg’s University в Холандия.
Снимка

 

"Trelleborg България" подкрепя развитието на младите кадри и конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018, оргaнизиран от "Капитал" и "Кариери". Инициативата има за цел да отличи мениджъри и предприемачи на възраст до 35 г. Финалистите ще получат не само повече публичност за своите успехи и инициативите, по които работят и подкрепят, но и EMBA стипендия.
Кандидатствайте и номинирайте до 27 май.

Моята професия
Маркетингът е свързващата част между търсенето и предлагането и е от огромна важност за търговския процес. Той е в центъра не само на установяването на връзка с клиентите, но и на създаването на лоялност и задържането им. Маркетингът оформя и представата за организацията и нейните продукти и услуги.

В бизнеса на Trelleborg маркетинговите дейности са основно с направление B2B маркетинг, т.е. нашите бизнес партньори и клиенти са други корпорации, работещи в различни индустрии. В В2В пазара има различни сегменти потребители, а те имат своите индивидуални нужди, купуват по различен начин, в различен сезон, търсят различни видове информация. Това изисква да предлагаме услугите и продуктите си по много и разнообразни начини, за да обхванем вниманието на различните сектори. Тези, които търсят, се нуждаят от информация и маркетинг материалите трябва да са по-задълбочени и с подробно съдържание. Резултатите идват по-бавно от B2C маркетинга (Business to Clients или букв. "бизнес към краен клиент"), тъй като процесът за решението за покупка е обвързан с много повече хора. Най-важното в маркетинг посланието трябва да бъде "как" вашия продукт спестява на бизнеса на клиента време, ресурси и пари. Ето защо този тип пазар е по-заинтересован от логиката. Също така в Trelleborg, говорейки за клиент, всъщност имаме предвид "партньор", тъй като целите са общи - по-добри продукти за крайния потребител и растеж на бизнеса.

Моето образование
Завършила съм столична езикова гимназия с немски и руски език, а английски съм учила на езикови курсове. Когато желанието ти е да работиш в международна компания, колкото повече чужди езици знаеш, толкова по-добре. Лично аз имам желание да запиша да уча и испански. Висшето образование продължих в България в Нов български университет, където имам защитени две бакалавърски степени, съответно Маркетинг и Мениджмънт на туроператорската дейност. Една година прекарах и в университет в Холандия, където учих Международна бизнес администрация (MBA). Стажувала съм в маркетинг отдела на голяма фармацевтична компания в България.

Моят път до тук
Родителите ми са икономисти, което ме подтикна да последвам техния пример и да се обърна към икономиката, но тъй като от малка винаги съм била увлечена по изкуствата и комуникациите, реших, че специалност маркетинг ще ми даде повече свобода да изразявам себе си.

Кариерата ми в Trelleborg започна преди 3 години когато попаднах на обява за работа за позиция Маркетинг асистент. Първоначално инженерния профил на компанията ме стресна, но и заинтригува. Запознах се с дейността на фирмата, където бях изцяло погълната от невероятните визии, филми, успешни истории, уеб сайтове и възможности. За мен беше и все още е невероятно как продуктите на компанията се използват буквално във всяка една индустрия: от авиационната до хранително-вкусовата, минавайки през всички машини, навсякъде където има "движение" - коли, кафе машини, медицинска апаратура, багери, самолети, роботи. Trelleborg предлага високо качество при критични натоварвания и изпълнява очакванията на клиентите, съумявайки също да предложи грабващи вниманието реклами и визии, които да покажат продукта и неговата употреба.

Моите задачи и отговорности
Отговорностите ми на маркетинг експерт включват разработване и изпълняване на локалната маркетингова стратегия на "Trelleborg България" за пазарите, за които сме отговорни. Занимавам се с рекламата в различните медии, подготвям визиите и маркетинг съдържанието за публикациите за списанията, управлявам комуникацията в дигиталните медии, подготвям участия в изложения, организирам събития, занимавам се с изграждане на имейл маркетинг кампании, проучване и анализ на пазарите, разпространение и въвеждане на най-новите ни маркетинг практики към колегите от отдел "Продажби" и още много допълнителни активности.

Длъжността е свързана с паралелна работа по редица задачи и проекти, но когато човек е заобиколен от професионален екип, разполага с достатъчно информация и подрежда добре времето и задачите си - всичко е наред.

Нужни умения и опит
Както вече споменах, в маркетинга всичко е до организация и мултитаскинг. Когато работя, цялото ми внимание и фокус са върху работата. Така се старая да я върша бързо и ефективно. Вярвам, че любезността и позитивното отношение могат да ви изведат далеч, когато се занимавате с хора.

Моите предизвикателства
За мен беше предизвикателство да се "гмурна" в инженерния свят на нещата, да опозная техническата страна на продуктите на компанията, да науча на поне 2 езика различните термини и технически език, да прихвана от "инженерното мислене" и да го приложа в работата си.

Да бъдеш "винаги" на една и съща нота с потребителите е невероятно предизвикателство, но в дигиталната екосистема, където фрагментацията е толкова пламенна и фокусът може да се промени за минута, марките трябва да търсят все по-творчески начини да привличат вниманието на своите аудитории в реално време.

Маркетинг комуникацията се осъществява по множество канали, но - особено когато говорим за Интернет - това става основно с помощта на думи или изображения. Щастлива съм че в Trelleborg залагаме усилено на иновациите и маркетинговата дейност кипи от проекти. Имаме завладяващи визии, филми, сайтове, запознаваме хората с дейността и продуктите ни чрез триизимерни (3D) преживявания и такива, свързани с добавена реалност, мобилни приложения, изложения и т.н. Ежедневно продължаваме да търсим нови и иновативни подходи към клиентите, което е много мотивиращо и приятно. Това ти дава свободата да бъдеш креативен и да виждаш, че идеите ти се чуват и реализират.

Моето удовлетворение
Някои от нещата, които ми харесват най-много в работата за Trelleborg, е вълнуващият поток от идеи, духът на иновациите и непрестанния стремеж за подобряване на продуктите и процесите. Оценявам пионерството и новаторския дух на Trelleborg в много сфери, ясните корпоративни принципи на групата, международната среда, страхотния колектив и усещането, че мога да допринеса с опитa си и да развивам, както компанията, така и себе си.

Харесва ми възможността да се срещам с много и различни по народност и култура хора, да обменям опит, идеи, знания и да достигаме заедно до решения и тяхната реализация.

Oбичам да се наслаждавам на ежедневните предизвикателства, пред които съм изправена в работата, както и на възможността да се уча и да бъда част от чудесен екип, пред който седи обща цел "направи това по-добро място за работа".

Също така важна за мен е и възможността за нови отговорности и професионално израстване. През последната година имах шанса да поема допълнителни отговорности, например да бъда командирована по много интересен проект за 5 месеца в Германия към екипа по Marketing Intelligence. Многото различни задачи и възможността да се научат нови неща поддържат работата в компанията интересна за мен.

Заплатата
Не мога да се ангажирам с конкретни цифри, но нещата опират до представянето, резултатите на служителите.

Моите планове
Планирам да запиша магистратура като вече имам някои идеи наум, но все още не съм направила финален избор. Обичам да съм информирана за новостите и когато мога - взимам участие в различни семинари, конференции, обучения. Работата в компания като Trelleborg дава шанс за промяна на позиции и отговорности в бъдеще. През последната година бях номинирана и избрана и за участие в Graduate Program на Университета на Trelleborg. Програмата е предназначена да повиши уменията и знанията на младите кадри на компанията като се фокусира върху поведенческото развитие, личностна ефективност, бизнес съзнанието, динамиката на екипа, креативността и културното съзнание. Прилага се моделът за обучение и развитие 70:20:10. Този модел твърди, че хората получават 70% от знанията от опита, свързан с работата, 20% от взаимодействието с други и 10% от курсовете за формално обучение.

Програмата е изключително интересна. Тя се провежда в 5 модула, всеки от които на различна локация по света, като така имаме възможност и да посетим различни наши предприятия и да се запознаем отблизо и с работата на другите дивизии. Имаме и възможността за менторинг. Всеки участник работи с ментор, който е мениджър от високо ниво, т.е. човек има шанса да учи от хора, извървели дълъг кариерен път. Комукацията с ментора е лична и конфиденциална. Разбира се една страхотна страна на програмата е групата, която е от хора от над 15 страни. С тях се учим и забавляваме заедно.

В момента помагам на Marketing Intelligence екипа на компанията в офиса ни в Щутгарт по проект за проучване на пазара и тенденциите за Електромибилност/E-mobility. Проектът е много интензивен и интересен, а опитът който трупам ще ми помогне и за работата ми в бъдеще.

Моите източници на информация
Trelleborg организира ежегодно маркетингови конференции, където с колеги от глобалната ни мрежа споделяме опит, добри практики и идеи, често развивайки последните към реализация до следващата такава конференция. На тези конференции се запознаваме и с всички нововъведения за изложения като брошури с добавена реалност, турове с 3D реалност из нашите производствени центрове, щендери с тъчскрийн екрани, уеб платформи за вътрешно ползване или за клиенти, най-добрите маркетингови практики, прилагани в наши предтавителства от цял свят и др.

Други основни източници на информация, които ползвам, на първо място са нашите вътрешнофирмени платформи и микросайтове, които са на високо ниво и покриват голяма част от необходимата в ежедневната ми работа информация. Всичко е систематизирано и подредено по индустрии и интереси. Отделно "сърфирайки" в нета посещавам локални и международни тематични индустриални и бизнес форуми и сайтове. Трудно ще изброя всички онлайн или офлайн места, през които минавам "на лов" за информация.

Trelleborg работи с почти всички индустрии и е от голямо значение да си в крак с теченията навсякъде, което си е трудна задача, но може поне да се стараеш. Затова мнението ми е че трябва да се чете по много и различни теми, не само за по-висока обща култура, но и за да си наясно какво къде се случва, тъй като иновациите "удрят" на неочаквани места, а нашата компания иска да е от първите, които ще реагират адекватно и ще се включат навреме. А това е изключително важно за маркетинг хората.
Нужни умения
- способност за работа паралелно по няколко задачи (mutitasking)
- добри комуникативни умения и презентационни умения
- адаптивност и способност за изпълнение на срокове и адекватна реакция при натоварени ситуации
- умения за работа в международен екип
- креативност, енергичност и ентусиазъм
- владеене на чужди езици - колкото повече, толкова по-добре
- аналитичност и последователност
- търпение и позитивизъм


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly