С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Обещано, но заб(р)авено

Какви могат да бъдат причините за липсата на обратна връзка след интервю за работа и какво да направим, за да я получим
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Кандидатствате за работа и уж всичко минава добре, но нямате никаква обратна връзка със седмици. Звучи ли ви познато?

Да си признаем - това е ситуация, която често се случва. Дори и аз не само като кандидат, но и като HR съм бавил или забравял обратна връзка.

В защита на HR колегите - хората, които правят подбора не са роботи и на тях нищо човешко не им е чуждо. Може да сгрешат, да са по-емоционални от нужното, да са субективни и т.н. Пък и е важно да се знае, че обикновено не вътрешния HR, а прекият ръководител взема решението за назначаването на някого (така че насочете гнева си в друга посока).

Според проучване, което направих сред 740 човека, 56.7% споделят мнението: "Никой не обича да дава обратна връзка". Всъщност това не е точно така и ще се опитам да внеса малко светлина и да интерпретирам причините за забавянето/липсата на обратна връзка.

#1 Подборът се бави
Това се случва в почти 90% от случаите. Тръгваме с едни очaквания като вътрешни HR-и или въшни консултанти, а в процеса много от нещата се променят. Въпреки че е обещана обратна връзка около датата "Х", поради много причини подборът се удължава. Ето само някои от причините за това - отнякъде излизат допълнителни кандидатури и референции; има други приоритети; важен човек от оценяващите пътува доста интензивно; има и други подбори; профилът на търсения кандидат се променя в движение; изникват вътрешни кандидатури; липсва координация между HR-а и бъдещия пряк ръковдител; някой по веригата е в отпуск и още, и още.

#2 Търсенето се отлага, като това не винаги се заявява открито
Класика. Проектът от спешен става "полузаспал", защото някой някъде е решил, че не сега е моментът за него поради различни (често пъти полуизяснени) причини. Това може да се случи по всяко време - преди интервютата, на първия или дори на финалния етап.

Тук ролята на колегите е да информират кандидатите, независимо че са инвестирали доста усилия да ги намерят или са ангажирали агенция, която очаква своята комисионна.

#3 Прекият ръководител сам провежда подбора, наред с другите си ангажименти
Обратната връзка може да закъснее или дори да няма такава в случите, когато мениджърите подбират хората сами, т.е. без съдействието от страна на HR специалист. В моето проучване установих, че от 740 човека при 219 няма отдел "Човешки ресурси", т.е. в не малко случаи действително няма "посредник" в подбора. И почти няма мениджър, на когото да му се занимава с писане на обратни връзки до кандидати, които са отпаднали. Защо ли? Това не му е основната работа, няма време или се е фокусирал в изпълнението на бизнес целите и удобно се оправдава с това.

#4 Бъдещият пряк ръководител се бави с обратната връзка
Ако мениджърът работи със специалист от HR отдела, причината може да е и в това, че крайното решение не е приоритетно в момента и остава в графа "изчакване". В същото време HR-ът не е в позиция да направи избора и е принуден да чака. Опитва се да напомня, досажда в прекия смисъл и понякога едва ли не се моли да се каже едно "ОК". Някой се пробуждат след месец, други при третото подсещане, а трети - когато им е кеф.

#5 Дълги болнични или отпуск
Грешка в планирането или форсмажорни обстоятелства, независещи от хората в организацията, също могат да забавят обратната връзка. И при това след завръщането от болнични или отпуск се оказва, че има в пъти по-приоритетни задачи.

#6 Грешно написан мейл/неактивен телефонен номер
Ако вие като кандидат сте предоставили грешни координати, обратната връзка дори и някой да има желание да ви я даде, няма как да пристигне до вас. Не вярвате ли, че може да се случи? Мога да го потвърдя - случвало ми се е няколко пъти. Затова проверявайте контактите, които сте дали, за да получите очаквания отговор - дали като обратна връзка от интервю или като жадувана оферта за работа.

#7 Оценката и обратната връзка се дават от различни хора
И това може да се случи. Писмата с отговор в стил "вие сте добър кандидат, но се спираме на друг" често се третират като работа за junior хора и стажанти. И понякога тези хора са затрупани с административна работа и отговорът, който очаквате може да се забави.

#8 HR-ът, който ви е интервюирал вече не е в компанията
И HR-ите могат да бъдат уволнени или да напуснат. В такива случаи, дори и да предадат работата си на колеги, някои от ангажиментите могат да "потънат". Същото важи и за мениджъра, който е инициирал този подбор.

#9 Системата се срива, губят се данни
Когато има системи от данни, има и риск за тяхното блокиране и сриване. Да не е често, но нека допуснем и такава опция. Ако сме пропуснали и да си разпечатаме автобиографиите на хартия, съвсем сме загубени и обречени да пропуснем даването на обратна връзка.

Накратко - зад забавена или забравена обратна връзка стоят редица причина. И често няма как да знаете за тях, така че бъдете по-толерантни в очакванията си. Но и не губете проактивност и търсете обратна връзка - вие имате право на такава.

При всички случаи не приемайте липсата или забавянето на обратната връзка като нещо лично. Погледнете на тази ситуация и от друг ъгъл - липсата на обратна връзка, също е обратна връзка, тъй като процесът след интервю винаги отразява корпоративната култура в една компания.

Какво може да направи кандидатът за работа, ако обратната връзка се бави?

- Проявете самоинициатива и проактивност
- не чакайте обратна връзка, а си поискайте такава, дори, когато тя е забавена.
- Направете си план - кога, колко често и по какъв начин (по кои канали) да се свържете с мястото, от което се бави вашата обратна връзка.
- Бъдете любезен/любезна в комуникацията - може все още да сте актуална кандидатура, а както стана ясно по-горе в текста, причини за забавянето на отговора към вас има предостатъчно.
- Проверете за познати, които са част от тази компания - така можете да попитате (ако знаят/съгласят се да ви кажат) за статуса на подбора, в който сте участвали.
- Ескалирайте - ако не получите отговор от едно звено/една позиция, насочете въпросите си към някой друг, който се намира по-нагоре в йерархията на съответната организация. Това можете да го разберете с няколко клика в LinkedIn.
Снимка

 


Милен Великов е HR специалист с опит в компаниите "Екофарм", Societe Generale и "Актавис". През 2015 г. беше отличен с приза "HR изгряваща звезда" в ежегодния конкурс за HR професионалисти на Българската асоциация за управление на хора, на която е и пълноправен член. В момента е докторант в Българската академия на науките. Има три магистърски степени - "Управление на човешките ресурси" в УНСС, "Организационно поведение и консултиране" от СУ "Св. Климент Охридски", както и "Социална и организационна психология" в Нов български университет (семестриално завършена). Бакалавър е по "Икономика и организация на труда" от УНСС.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly