С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Отговор на казус: Колeгата ми се скатава

Говорете с мениджъра, обсъдете казуса с колеги и се научете да отказвате, съветват специалистите
Share Tweet Share
Снимка

[pixabay.com] 

Имате ли колеги, които се "скатават"? Такива, които умело избягват някои от работните си задължения, прехвърлят ги на колегите си или просто оставят работата несвършена. Ако и вие имате казус, подобен на този на нашия читател, и се чудите как да подходите, ето няколко съвета как да подходите. На поканата ни за експертен коментар се отзова Галя Хубанова, бизнес партньор "Човешки ресурси" в "Софарма Трейдинг" (повече за нея по-долу). А ако вече имате опит с подобни казуси, споделяйте как сте подходили и какви са били резултатите във форума. И не забравяйте, че можете да ни разкажете с какви работни предизвикателства се борите на karieri@karieri.bg, за да потърсим мнението и препоръките на експертите.

Описаната в казуса ситуация е често срещана на работното място. Всеки човек има различен капацитет и лична динамика, както и различна ангажираност към работата и към екипа. "Скатаването", особено при липса на документиран проследим процес, е въпрос на субективна оценка и трудно може да бъде адресирано. Бих насочила вниманието към три подхода.

1.
Адресирайте проблема с мениджъра

Възможно е мениджърът, поради незнание, неумение или нежелание, да отбягва, съзнателно или несъзнателно проблема. Възможно е и да не е наясно с него. Инициирайте среща за обратна връзка с нея, на която да поставите открито и аргументирано проблема. Важно е, излагайки казуса, да се придържате към някои правила за общуване:

-
Не коментирайте човека, а действията – "започнахме заедно, по средата аз работих сама, тя играеше на "
- Давайте примери и конкретни факти, не оценки – "три пъти тази седмица ми прехвърли свои задачи - ..."
- Споделете своя негативен опит в работа с колегата – "работата ми се затруднява, когато поемам непредвидени задачи"
    Помолете мениджъра за съдействие. Нейна е ролята да балансира натоварването в екипа и да следи за справедливото третиране на всеки служител.

    2.
    Говорете с колегата
    -
    Опишете своя опит и емоции
    - Използвайте тристепенна обратна връзка – "забелязвам че това ме кара да се чувствам, ефекта върху работата е ...
    - Апелирайте към повече екипност и подкрепа

    3. Научете се да казвате "Не"
    Няма причина, поради която да приемате своеволията на колега на вашата позиция, както и ничии своеволия на работното място. Понякога, това, което ни спира, е притеснението да се конфронтираме с колегата и да се справим с трудни разговори. Както и да ви се струва, решението не винаги е лесно, но контролът е във ваши ръце.

    Когато отказвате, отново подходете спокойно и неутрално, но без колебание - използвайте твърди кратки аргументи – "в момента нямам възможност", " не мога да ти помогна", "предпочитам да направя това самостоятелно"; "сигурна съм, че ще се справиш чудесно със задачата и без мен". В допълнение, ако всички засегнати колеги отдръпнат подкрепата си и ясно покажат, че подобно поведение е неприемливо в екипа, това ще облекчи събраното напрежение, ще ви върне контрола върху работата ви и ще даде ясен сигнал на колегата ви (и на мениджъра).

    Не забравяйте - няма незаменими хора. Вероятно е лекарите, чиято работа не е повлияна от поведението на колегата ви, също да не знаят за съществуването на проблема. Вие, засегнатите, следва да го адресирате. Мениджърът на екипа трябва да поеме своята отговорност адекватно. Всеки член на екипа има своя принос към фирмените резултати и определени умения, дори и редки такива, не оправдават недопустимо поведение.
    Галя Хубанова е организационен консултант със 17 години опит в сферата на управление на човешките ресурси. Специализацията й е в областта на организационната компетентност и индивидуалната компетентност в организационен контекст. Работила е като консултант и мениджър в "ЕЙМС Хюман Кепитал България" и като консултант в различни бизнес сектори. В момента е бизнес партньор "Човешки ресурси" в "Софарма Трейдинг". Завършила е СУ "Св.Климент Охридски", специалност Политология. Сертифициран поведенчески анализатор, притежава сертификати за работа с различни системи за поведенчески анализ, сред които Thomas International Management System (THOMAS), SHL, NEO PR. Има публикации на тема изграждане на компетентностни модели.


    Share Tweet Share
    още от тази рубрика:

    Реклама

    Реклама

    © 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
    Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
    mobile Към мобилната версия на сайта

    Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

    Новини: ДневникЕвропа

    IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

    Развлечение: БакхусLIGHT

    На английски: KQuarterly