С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Специалист по маркетинг на представянето (Performance Marketing)

За професията разказва Юлиян Вегеш, ръководител на отдел "Маркетинг на представянето" за България, Румъния и Унгария във Fashion Days
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова

Интернет вече е не само необятно пространство, от което черпим информация и се свързваме с други хора, но и, образно казано, най-големият универсален магазин. На практика вече не е нужно да напускаме дома си, за да получим нещата, от които се нуждаем, дори и те да се намират на другия край на света - дрехи, книги, храна... Всички те са на няколко клика разстояние.

Онлайн търговията има своите специфики - от избора на стоката до времето и логистиката при получаването й. И понеже всичко това се случва в дигитална среда, съвременните търговци са преди всичко специалисти в сферата на дигиталните технологии. Хората, които стоят зад електронните магазини, най-общо могат да бъдат разделени на няколко основни профила - технологичните специалисти, които отговарят за разработката и поддръжката на електронния магазин; "купувачите" (buyers), или хората, които се занимават с осигуряването на стоките за онлайн обекта; маркетинг специалистите, които също като колегите си, отговарящи за един физически обект, имат роли, свързани с развитие на марката или увеличаване на директните продажби, но се развиват и в някои специализирани направления, като например т.нар. pеrformance marketing, или маркетинг на представянето. Крайната цел на всички е да увеличат разпознаваемостта на търговеца, имиджа му и да увеличават продажбите.

В тези задачи ролята на специалиста по маркетинг на представянето може би е най-специфична и в същото време една от най-важните. Той трябва не само да се погрижи за начина, по който се представят продуктите, но и да събере данни за профила на таргет аудиторията, да прецени как може да се стигне най-ефективно до нея и как да бъде "обгрижена", за да се реализира продажба. Задачите му са свързани, както със "стандартните" търговски и маркетинг умения, така и със специфичните знания и умения за обработка и анализ на бази от данни, за да се проследят броя посетители, продължителността на престоя на потребителите, кога и поради какви причини се отказват от покупка, кои стоки са най-атрактивни и по какви канали се стига до тях и т.н. Нужни са и технологични познания, например за това как да напомняш за потребителя за продуктите, които е разглеждал вчера, или пък да му предложиш алтернативни или нови, за да го превърнеш в лоялен потребител.

Ако електронната търговия ви е интересна - било то защото е сфера с възможности за перспективна кариера или просто защото виждате потенциал да развиете личен предприемачески проект, ще са ви нужни широк набор от познания. За целта можете да се насочите или към технологична специалност или към такава в сферата на маркетинга. При всички случаи обаче това няма да ви е достатъчно. Нужно е непрекъснато да се самообучавате и да се държите в крак с новите тенденции и развитието на дигиталните технологии, за което парадоксално, но отново може да ви помогне интернет.

Повече за професията разказва
Юлиян Вегеш, ръководител на отдел "Маркетинг на представянето" (Performance Marketing) за България, Румъния и Унгария в платформата за онлайн търговия Fashion Days
Юлиян Вегеш има 7 години опит в сферата на електронната търговия. В момента той ръководи звеното за маркетинг на представянето (Performance Marketing) в портала за онлайн търговия на дрехи и аксесоари Fashion Days (fashiondays.bg), като отговаря за пазарите България, Румъния и Унгария. Преди да се присъедини към Fashion Days, е работил като ръководител на "Маркетинг на представянето" в компании като Frank Group и cel.ro.
Занимавал се е с PR и дигитална реклама. Завършил е журналистика и медийни изследвания в Университета в Букурещ и има докторска степен по онлайн комуникации от същия университет.

Моята професия
Занимавам се с онлайн реклама. Рекламирам брандове или услуги чрез различни онлайн канали като Google и Facebook. Имайки предвид все по-осезаемото навлизане на онлайн услугите в ежедневието и повишаващите се бюджети за дигитален маркетинг, аз съм уверен, че позицията на PPC специалистите (PPC – pay-per-click), или с други думи – Performance marketing, ще бъде от все по-голямо значение през следващите години.
Ако сте млади, с интерес в маркетинговите комуникации, анализирането на данни и искате да бъдете на върха на новите тенденции и иновации, помислете за кариера в онлайн търговията. Изключително удовлетворяващо е да виждаш резултати от своята работа в реално време, да следиш влиянието на твоите стратегии, послания или на таргетирането, което правиш. Голямо предизвикателство е, но усилията си струват.

Моето образование
Изучавал съм журналистика и медийни изследвания в Букурещ. Поради интереса ми към новите медии започнах да се интересувам горещо от темата. Така през 2003 г. започнах работа, свързана с онлайн PR за софтуерна компания в Дармщат, Германия. По-късно бях включен в процесите на миграция на масовата медия към онлайн средата в Букурещ, Румъния. През този период започнах да изучавам механизмите за дигитално рекламиране и за различните рекламни платформи (като Adwords например). Тогава това беше един нов и бляскав свят за мен и реших да му се отдам и да го изучавам повече и повече. Междувременно защитих докторантура, фокусирана върху онлайн комуникациите. Що се отнася за това на какво и как да се обучават специалистите в тази професия, мога единствено да разкажа за своята рецепта, но тя е различна при всеки начинаещ. Научих се чрез практиката и, разбира се, в процеса на учене Google беше най-добрият ми приятел. Беше насреща всеки път, когато имах въпрос или съмнение за нещо.

Когато става на въпрос за обучението, имам един-единствен съвет към начинаещите: трябва да четете и учите всеки ден. Областта е изключително динамична и за да бъдеш в добра позиция в тази еволюция, трябва да си готов за учене през целия живот.

Моят път дотук
След като завърших, се занимавах с онлайн комуникации - от онлайн PR, през онлайн медии и за последните 7-8 години се занимавам с онлайн реклама. Пътят беше изключително важен, защото ми позволи да разбирам комуникацията и предизвикателствата пред нея от различни перспективи.

Моите задачи и отговорности
В момента управлявам Performance Marketing екипа на Fashion Days и заедно с моите колеги от България, Унгария и Румъния отговаряме за промотирането на един от водещите онлайн търговци на модни продукти в Централна и Източна Европа. Анализираме как се представят нашите кампании, оптимизираме ги (базирайки се на предишни данни) и винаги търсим нови начини за промотиране, имайки предвид, че винаги трябва да подобряваме резултатите. А за да се подобряват те, трябва да се подобряват и нашите собствени умения.

Нужни умения и опит
Оценявам като най-важно чувството на емпатия – трябва истински да разбираш своята аудитория. Трябва да бъдеш човек с аналитично мислене – в момента разполагаме с много информация за потребителското поведение онлайн, за нуждите на потребителите и т.н. и винаги трябва да анализираме и разбираме в цялост информацията.
Независимо от опита ни, в основата е доброто разбиране на магичния и свързан свят на интернет пространството.

Моите предизвикателства
Динамиката в сферата на електронната търговия е основното предизвикателство, но едновременно с това може да бъде и най-големия ѝ чар – трудно може да ти доскучае. Винаги се налага да учиш нови неща, да разбираш нови инструменти, системи или нови феномени. Според мен тази непрестанна еволюция е удивителна и същевременно красива.

Моето удовлетворение
Обичам да виждам резултатите от работата си. Обичам да виждам по-добрите резултати днес спрямо тези от вчера. Но това, на което най-много се наслаждавам, е осъзнаването, че нашата ежедневна работа подобрява бизнес резултатите. Това е територия, в която винаги можеш да откриваш нови начини да подобряваш самия себе си, своето представяне и, разбира се, резултатите водят до най-истинското удовлетворение. Обичам работата си затова, че изпълва деня ми, всеки ден!

Моите източници на информация
Част от източниците, които винаги следя, са wordstream.com, ppchero.com, searchengineland.com, thinkwithgoogle.com - само няколко от впечатляващата библиотека, наречена интернет.

Моите планове за развитие
Планът ми е да продължавам да уча. Колкото повече знаеш, толкова по-високи резултати можеш да очакваш. И точно затова маркетингът на представянето включва и думата представяне. Винаги се търсят по-добри резултати, а те се базират на добрата подготовка. Затова основният ми план е да продължавам да уча всеки ден.
Търсени умения
- аналитичност и умение за боравене с данни
- емпатия
- непрестанно учене
- мислене извън рамките

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера (септември 2018): Новите професии".


HR and Leadership Forum: Management 4.0

24 октомври 2018 г.

Повече подробности на capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



Акценти в програмата:

  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

 
Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly