С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Мотивационното писмо като висш пилотаж

Напишете го сами, за да имате успех
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: ISTOCK PHOTO

"Къде да намеря готово мотивационно писмо? Има ли текстове, от които мога да попрепиша това-онова?" Този въпрос е често срещан по форумите в интернет. Първият отговор, който ще получите от специалистите по подбора обаче, е, че готовите шаблони не вършат работа.

Причините за това са най-малко три.

Първо: мотивационното писмо е лично.

Второ: в идеалния случай то е насочено към точно определена компания и при това за конкретна позиция.

Трето: хората от отделите по човешки ресурси знаят наизуст клишетата, които се разпространяват по интернет сайтовете. Затова, вместо да прибави стойност към вашата кандидатура, готовото (дори и леко "пипнато") мотивационно писмо ще ви направи мечешка услуга.

Специалистите определят това писмо като интимната част на документите за кандидатстване. Обикновено то придружава вашата автобиография, но целта му не е да я повтаря, нито да изрежда куп баналности. То е възможност да персонализирате кандидатурата си и да се обърнете към конкретна компания и конкретна личност в нея (обикновено това е някой от отдела по персонала). А също - да проявите стил, находчивост, оригиналност, за да направите кандидатурата си по-атрактивна. Важно е обаче да се съобразите, че човекът от отдел "Човешки ресурси", който ще разглежда кандидатурата ви, е затрупан от купища документи. Така че не злоупотребявайте с времето му и давайте по същество. Идеалното мотивационно писмо е по-скоро кратко (не повече от страница - страница и половина), написано само от едната страна на листа.

Задължителна информация

Всяко мотивационно писмо трябва да съдържа онази информация, която ще улесни четенето, разбирането и обработката на кандидатурата ви. Не забравяйте да посочите вашите имена, адрес и координати за връзка. Това можете да направите горе вдясно на листа. Ако писмото е написано по конкретна обява, постарайте се да стане ясно за каква позиция кандидатствате. Отбележете референтния номер, ако има такъв. Добавете датата и мястото на публикацията, от която сте разбрали за вакантното място.

Помнете, че пишете писмо. Няма нужда от заглавия, затова пък обръщението е абсолютно задължително. Започнете с "На вниманието на... относно", за да стане ясно на кого и защо пишете. Това означава, че трябва да уточните името на компанията и на лицето за връзка, ако е посочено в обявата (мястото за това е горе вляво на листа). Адресираното писмо има по-големи шансове да достигне целта си. Ако в обявата не е посочено лице за връзка, посочете за получател на писмото си отдела по човешки ресурси, или евентуално ръководителя на предприятието, особено ако кандидатствате за по-висока позиция. Така трябва да постъпите и когато подавате документите спонтанно, без конкретна обява.
Не забравяйте също да отбележите датата на изпращане и да се подпишете в края.

Съдържанието

Едно-две изречения са достатъчни, за да покажете, че кандидатурата ви е сериозна и представлява интерес за компанията. Ако кандидатствате без предварителна обява, акцентирайте върху особеностите и уникалността на вашия профил. Използвайте предимството, че нямате пряка конкуренция и документите ви имат шанс да бъдат прочетени по-внимателно. Постарайте се да съберете възможно най-много информация за компанията от различни източници - вестници, интернет, бизнес справочници и др. Това е възможност да покажете интерес към конкретната компания и да обосновете вашето желание да работите в нея. "В случай че името на организацията не е посочено в обявата, кандидатите трябва да изложат мотивите си за конкретната позиция", съветва Надежда Михайлова, мениджър по подбора в консултантската агенция "КонсулТим".

Основният въпрос, на който трябва да отговаря вашето писмо, е защо: Защо се интересувате от тази работа? Защо смятате, че отговаряте на изискванията? Можете например да надградите информацията от автобиографията, като изтъкнете връзките, които имате в бранша, опита в подобна дейност или уменията ви за работа в екип. Важното е да запазите мярка, за да звучите искрено и честно. Преувеличенията са нож с две остриета според Боряна Стоилова, мениджър "Човешки ресурси" в магазини "Фамилия". Те винаги излизат наяве на интервюто и вредят на кандидата.

Разкажете за своите постижения, без да изпадате в празно многословие. Опитайте се да изтъкнете онези ваши качества, с които бихте могли да принесете конкретна полза за компанията. Започнете с тези, които се изискват в обявата. Можете също да защитите евентуални слаби страни в автобиографията си - в случай че не отговаряте в пълна степен на някое от изискванията. Например можете да отбележите, че дори и да не притежавате посочените години трудов стаж, вие сте достатъчно квалифициран и имате богат практически опит. Не е достатъчно просто да изброите качествата си, подкрепете ги с доказателства и аргументи - вместо да кажете, че сте самостоятелен, предпочетете "моята самостоятелност ми позволява да ръководя работата в лабораторията, като се отчитам на ръководителя си не по-често от веднъж седмично".

След това разкажете за онези ваши предимства, които не са изрично споменати в обявата, но могат да ви дадат възможност да изпъкнете. Например: "Имам отличен опит с текстообработващи програми, освен това използвам Excel. Имам и познания по стенография."

Ако работите, необходимо е да посочите срока за т.нар. предизвестие, предвиден в договора ви.

Конкретизирайте очакванията си относно заплащането само ако това се изисква в обявата. Не споменавайте размера на настоящо или предишно възнаграждение, защото рискувате то да е по-малко от това, което е склонна да предостави компанията, или пък доста по-високо. Ако кандидатурата ви е спонтанна обаче, по-добре се въздържайте от тази тема.

Може да завършите писмото си с описание на приложените документи. Не забравяйте да подчертаете готовността си за среща, както и да благодарите за отделеното време.

Стилът

Стилът на писмото ви е строго индивидуален и повечето специалисти нямат претенции в това отношение. В общи линии изборът зависи от позицията, за която се кандидатства. Деловият тон е по-подходящ за банковия и финансовия сектор например. Оригиналност и фантазия могат да си позволят онези, които търсят работа в по-творчески сфери - дизайнери, копирайтъри, журналисти. Независимо какъв стил ще предпочетете обаче, текстът ви трябва да е добре структуриран и да е написан грамотно, за предпочитане на компютър.

Мотивационното писмо е като шапката в дамския тоалет, казва Ивайло Ботев от финансовото дружество "Кредитекс" - всяка жена знае, че ще е по-елегантна с шапка, но малко са онези, които се осмеляват да посегнат към този аксесоар или пък знаят как да го направят. Без значение дали имате афинитет към шапките обаче, трябва да свиквате да придружавате кандидатурите си за работа с мотивационно писмо. Защото то вече е не просто аксесоар, а задължителен елемент, без който не можете да минете.

Задължителни елементи

- Мотивите за вашата кандидатура (търсене на ново професионално предизвикателство, кариерно развитие и т.н.)
- Аргументи за адекватността на вашата кандидатура - покажете, че сте подходящият човек за конкретната позиция.
- Готовността за лична среща.

Кандидатура по имейл

Не се страхувайте да използвате възможностите, които предлагат съвременните технологии. Днес все повече кандидатури се подават по електронната поща с прикачена автобиография. Често тези електронни заявки се изпращат без придружаващо съобщение, констатира Светла Симидчиева от агенция "Мъндей". Според специалистите това е доста безцеремонен начин на кандидатстване и не е за препоръчване, защото създава усещане за CV-та, изпращани до множество получатели. Елементарната любезност изисква прикачената ви автобиография да бъде придружена от няколко изречения, не повече от три-четири реда. Електронната кореспонденция се подчинява на малко по-различни правила от тази на хартиен носител - допуска се тя да бъде по-сбита и по-обикновена, но все пак трябва да я има, защото е важна част от деловите отношения.

Съвети

ДА


- Напишете мотивационното писмо за конкретния работодател и позиция.
- Направете си труда да проучите избраната от вас компания. Така ще можете да блеснете с информираност, ще се представите като сериозна и задълбочена личност.
- Преди да кандидатствате, преценете дали наистина това е работата, която бихте искали да вършите. Опитайте се да си отговорите на въпроса кое ви прави подходящ за конкретната позиция.
- Проявете ентусиазъм и желание за работа в конкретната компания. Това понякога се оценява по-високо от дългогодишния професионален опит.
- Бъдете естествени и искрени - това ще бъде оценено. Оригиналността също помага. Особено ако става дума за по-творчески позиции.

НЕ

- Не използвайте готови мотивационни писма. Потенциалните работодатели веднага ще разберат това.
- Внимавайте да не сбъркате името на компанията или на отговарящия по подбора. Това се възприема като проява на неуважение и немарливост.
- Не пишете писма от по две-три страници, които разказват историята на вашия живот. Избягвайте да звучите песимистично: "от дълго време си търся работа и се питам дали да не сменя професионалната си ориентация...", или отчаяно: "ако преценявате, че мога да бъда полезен на вашата организация..."
- Не преувеличавайте квалификациите си. Дори да нямате необходимия опит, това не означава задължително, че нямате шанс да бъдете поканен на интервю.
- Избягвайте клишетата и изразите, които не носят никаква полезна информация.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly