С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Какъв да стана

Клубовете "Кариера" в училищата ще помагат на децата да изберат професия
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

 Автор: Фондация на бизнеса за образованието

Снимка

 Фотограф: Красимир Юскеселиев

Мениджър на хотел или аниматор. Така отговорила неотдавна единадесетокласничка, когато й задали любимия на възрастните въпрос каква искаш да станеш. Момичето не се обезкуражило от забележката, че това са две съвсем различни неща, и аргументирало плана си за професионална реализация с... популярен телевизионен сериал.

Мениджър е една най-желаните професии за учениците между 1 и 12 клас, показва проучване на Фондацията на бизнеса за образованието (ФБО), проведено през септември т.г. сред 610 ученици в три столични училища. Момичетата искат да са също художник, дизайнер, певица или актриса, а момчетата - футболист, спортист, полицай, строител или архитект. Децата искат да управляват, да са известни и да печелят много пари - това са най-честите критерии, по които те избират бъдещата си професия, става ясно от проучването.

"Проведохме анкетата в съвсем обикновени училища, които са представителни за нашата образователна система." По този начин Невена Раковска от ФБО мотивира избора на 96-о средно общообразователно училище "Лев Н. Толстой", Профилирана гимназия с изучаване на чужди езици "Св. Методий" и 142-о основно училище "Веселин Ханчев" в София за пилотни училища по проект за изграждане на клубове "Кариера". В тях педагогическите съветници в ролята на кариерни консултанти ще помагат на възпитаниците си да изберат професия. Те ще организират срещи с родители, които да разказват за своите професии, посещения на работни места в различни сектори, карнавал на професиите, викторини, конкурс за есе на тема "Защо уча", Дни на кариерата в училище. И това не са дейности, запазени за абитуриентите, бързат да уточнят участниците в проекта.

По-добре рано...

"Обикновено се смята, че за децата от 1 до 8 клас е твърде рано да избират професия. Но на практика се получава така, че родителите още от рано упражняват натиск и те тръгват по път, който не им е по сърце. В клубовете "Кариера" колегите училищни педагози ще работят с малките ученици, като подбират подходящ за тяхната възраст начин", казва Юлиана Валентинова, директор на 142-о основно училище. На подобно мнение е и Невена Раковска: "Практиката ни показва, че в университета вече е малко късно да се избира професия. Затова решихме да включим в проекта за кариерно ориентиране и групата на по-малките." Според нея още в тази възраст децата трябва да бъдат насочвани и окуражавани да се развиват в дадена област.

Наблюденията на Олимпия Тенева-Николова, педагогически съветник в гимназия "Св. Методий", показват, че учениците вземат окончателното решение с какво ще се занимават в края на 10 клас. Въпреки това тя започва да се занимава с кариерното консултиране на учениците година по-рано, защото "някои от тях вече имат определени интереси". "В България сега кариерното консултиране е на парче, тъй като се получава в 7 и в 12 клас, между тях не се прави нищо. А децата сменят мнението си всяка година, защото придобиват други знания, виждат, че имат други възможности", възмущава се педагожката.

Квалифицирана подкрепа

Тенева-Николова се чувства напълно подготвена да помогне на младите хора, когато имат нужда от съвет за професионалното си ориентиране. "Но това дали децата ще се вслушат в съветите на кариерния консултант не зависи само от него, но и от атмосферата в училище, от семейството и от много други фактори", споделя предизвикателствата на професията тя.

Тенева-Николова е един от 800-те обучени кариерни консултанти по проект на министерството на образованието и ФБО, който стартира през март т.г. "Предстои да обучим още около 1000 педагогически съветници, за да обхванем всички училища с над 1000 ученици в страната", уточнява Невена Раковска. Курсовете се провеждат по международната програма Global Career Development Facilitator (GCDF), която е създадена през 1997 г. и се прилага в над 40 държави в цял свят. "Когато стартирахме кариерните центрове в българските университети, те бяха само четири, а сега са 36. Идеята и на този проект е да създадем ноу-хау, да обучим педагогическите съветници като кариерни консултанти и после да разширим идеята и в други училища в страната", казва Гергана Раковска, изпълнителен директор на ФБО. "Това няма да бъде една от онези спонтанни инициативи, които приключват, когато парите свършат", обещава тя.

Интерес на всички нива

Макар според проучването на ФБО ролята на родителите при избора на професия да не е водеща (виж графиката), тяхната роля в проекта е ключова. "Ще е интересно какъв ще е резултатът, когато се включат и родителите", разсъждава Юлиана Валентинова. Идеята на училищните директори и кариерните консултанти е да канят родителите за участие в редица от дейностите по проекта - да разказват за професиите си в часовете по кариера и личностно развитие, да се включват в Дните на кариерата и да приемат любопитните деца в своите офиси. Родителите също изглеждат положително настроени, защото 41% от анкетираните биха насочили детето си към клубовете "Кариера" за съвет къде да продължи образованието си, а 29% - за избор на подходяща реализация. Цели 82% от тях обсъждат с децата си бъдещите им планове за професионално развитие.

Въпреки общоприетото схващане, че повечето ученици нямат реална представа за пазара на труда и професионалната си реализация, изследването на ФБО изненадва с някои данни. Цели 33% от анкетираните биха отишли в клуб "Кариера", за да се заинтересуват за подходяща сфера за реализация. Осемнадесет процента от учениците между 5 и 7 клас биха се обърнали към кариерен консултант за съвет как да стартират собствен бизнес, още толкова - за продължаване на образованието си. Седемнадесет на сто ще използват кариерния център за подобряване на уменията си, а 12% биха си потърсили работа чрез него. Само 2% казват, че не биха потърсили помощ там.

"Сред съучениците ми ще има интерес, защото ние имаме нужда от професионална ориентация и идеи за реализация", смята Моника Илиева, дванадесетокласничка в гимназия "Св. Методий". "Учениците на моята възраст имат голяма нужда от подобно консултиране, защото на нас ни предстои да вземем много важно решение. Разполагаме с много информация, но понякога е трудно да се ориентираш сред толкова много неща", добавя тя. При Моника личните интереси са се оказали решаващи - преди година тя се включила в медийния клуб в училището и това извънкласно занимание й е помогнало да реши в коя сфера иска да се развива. В края на тази учебна година тя ще кандидатства журналистика.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly