С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Образователен балон

Обучителна фирма зарибява клиенти с измамна реклама
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Капитал

Записвате се на двудневно обучение. Плащате различна сума в зависимост от темата. Уверяват ви, че ако сте достатъчно добър, ще ви дадат:

а. сертификат от министерство на образованието
б. сертификат от обучаващата фирма
в. възможност за стаж в българска компания или Европейския парламент
г. възможност за безплатно пътуване до Брюксел


В крайна сметка получавате евентуално само сертификат от обучаващата фирма, който няма стойност. Защото компанията, написала тези обещания в рекламното си послание, всъщност няма как да ги изпълни. Изненади няма. Само излъгани.
Този казус не е хипотетичен. Фирмата, за която става дума, си има име - Next Level College. Нещо повече - за целите на не дотам почтената си реклама тя използва и имената на хора, много от които нямат нищо общо с нея.  

Колеж vs. компания

Въпреки в известен смисъл подвеждащото си име Next Level College не е колеж, а един от многото центрове за бизнес обучения. "Колежът" е, така да се каже, публичното лице, което се рекламира активно чрез различни канали: студентски форуми и портали, социални мрежи и различни рейтингови сайтове. Регистрацията в търговския регистър обаче е под името Next Level Company ("Некст левъл къмпани"). Документите, подадени в Националната агенция за професионално обучение (НАПОО) за издаване на лиценз - също. Впрочем лиценз още няма. Топлата връзка между "колежа" и "компанията" е 22-годишният собственик и управител Момчил Тодоров.

Обученията  

Справка в сайта на центъра показва, че в Next Level College организират обучения по интегрирани маркетингови комуникации, маркетинг, реклама, политически мениджмънт, връзки с обществеността, организационно поведение, бизнес комуникации, планиране и управление на проекти, мениджмънт, предприемачество, презентационни и комуникационни умения, личностно и карирено развитие... Въобще по всичко, позволено от закона, както се казва. Още по-внушителен е списъкът с ангажираните с гореизброените курсове преподаватели, сред които фигурират доктори, професори и доценти от престижни университети. Оказва се обаче, че поне тези, с които успяхме да се свържем, не са провеждали курсове за Next Level College, поне засега.

Добро утро, наивници!

Редом с внушителния списък с курсове, за които все още не е ясно нито кога ще се провеждат, нито колко ще струват, се рекламира и кампанията "Добро утро, работа". Тя включва шест модула от двудневни семинари, предвидени за февруари и март 2010 г. Цената им варира между 80 и 170 лв. Както е видно от рекламите на сайта и от прессъобщенията на компанията, срещу това успешните курсисти получават съвети за кариерното си развитие и... шанс за стаж в български компании и Европейския парламент (ЕП). Служителката на Next Level College Антоанета Петрова потвърждава обещанията и уточнява, че центърът има уговорка за прием на стажанти със сертификати на "колежа" в L'Oréal България. Колкото до Европейския парламент (ЕП), всъщност ставало дума за ангажименти от страна на офисите на български евродепутати. Петрова посочва имената на Слави Бинев от "Атака" и Илияна Иванова от ГЕРБ.

Обратната страна на обещанието


Никой от цитираните от Next Level College всъщност няма конкретни уговорки с тях, показа нашата проверка. Отговорът на Мария Шипковенска, директор "Човешки ресурси" на L'Oréal за България и Сърбия, гласи: "Не работим и нямаме подписано споразумение с тази компания. Не познавам и обученията, които те предлагат." От офисите на двамата набедени евродепутати потвърдиха, че са се срещали с управителя Момчил Тодоров. Вместо да поемат ангажименти обаче, те са се ограничили да обяснят на инициативния собственик и управител на "колежа", че стажовете при тях са публични, достъпни за всички, които отговарят на условията, и кандидатите гарантирано нямат нужда от посредничеството на обучителни фирми.

Според Илияна Иванова възможностите за стаж в нейния офис се обявяват на личния й сайт като евродепутат и в социални мрежи като Facebook, а подборът се прави по документи и чрез интервю. "Мога категорично да заявя, че моят офис не участва в никакви инициативи с тази или с която и да било друга обучителна фирма", добави тя. В същия смисъл беше и коментарът на Анита Стоянова, началник на кабинета на Слави Бинев. По време на срещата й с управителя на Next Level College през януари тя остава с впечатлението, че разговаря с представител на колеж в смисъла на образователна институция от системата на висшето образование. Затова предлага да включи студентите в редовните безплатни посещения на Европейския парламент. "Такава практика съществува и тя е част от усилията на ЕП да изгради по-тясна връзка с гражданите на Европейския съюз. Всеки евродепутат има право да организира подобни посещения за 100 души годишно. Ние вече сме канили ученици, пенсионери и работещи. Предложих на управителя на Next Level College следващия път да включим техни студенти. Сега обаче виждам, че техните обучения са платени курсове, а не висше образование, освен това те използват тази възможност като реклама, за да си привличат клиенти. Категорично не можем да приемем това за награда, както те го представят в сайта си. Нямаме с тях никакви отношения", категорична е Стоянова.

Управителят на обучителния център Момчил Тодоров изрази своята изненада от тези реакции и заяви, че не вижда в действията си нищо некоректно: "Искахме просто да дадем добавена стойност на нашите обучения. Не съм целял никого да заблуждавам, но може би трябва да преосмисля създалата се ситуация", призна той.

Дребна работа?

Това е частен случай, който на това отгоре е доволно дребен, би могъл да опонира някой. Просто поредната компания, която се опитва да преметне клиентите си, като им обещае неща, които не би могла да изпълни. Да не говорим, че въпреки усилията си Момчил Тодоров и неговият колеж-фирма май нямат много успех с привличането на наивници - до момента не са провели нито едно обучение от кампанията "Добро утро, работа" например. Подходът им обаче е показателен за начина, по който някои компании в сектора на обученията злоупотребяват с доверието на клиентите, като преминават границата между иновативност в рекламата и откровена измама.

Next Level College не са единствените, които се опитват да правят бизнес по "другия" начин. Лошото е, че механизмите, по които потребителите биха могли да се защитят, не са много. Първият вариант е да разчитат на държавата и нейната система за лицензиране. Институцията, която е отговорна за това търговците с продукта професионално образование да предоставят качествена услуга, е Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО). Обучителните центрове по т.нар. ключови умения (soft skills) обаче не са длъжни да се лицензират в нея. Особена гаранция за качество няма дори при онези, които имат лиценз. За да го получат, фирмите трябва да представят подробен обучителен план, списък с преподаватели и да докажат, че разполагат с подходяща материална база. Въз основа на тези документи в тримесечен срок комисия от експерти се произнася дали въпросната фирма има ресурс да предоставя услугата. При сигнал за измами като горния НАПОО евентуално може да отнеме издадения лиценз.

В Агенцията по заетостта (АЗ), която преценява дали да разреши на обучителни фирми да работят с ваучери, плащани с европейски пари, решението се взима също на базата на документи. "Предвидени са три задължителни проверки - в началото, по време и в края на всяко обучение. Освен това експерти от АЗ, социалното министерство и НАПОО ще влизат във фирмите извънредно, за да контролират качеството на подготовката", обеща изпълнителният директор на АЗ Росица Стелиянова.

Основният регулатор обаче си остава пазарът. "В България за съжаление това сякаш не се случва. Затова са се навъдили всякакви фирми, които издават сертификати и хората са доволни, че взимат някакви хартийки, без да се интересуват какво всъщност получават като услуга", коментира началник отдел "Лицензиране" в НАПОО Анелия Кацарова. Именно затова частните случаи като този на Next Level College са важни. Просто хората трябва да знаят кой наистина им продава знания и кой само надува образователни балони.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly