С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

НЛП стратегии за успешна кариера

Ефективното общуване минава през опознаване на събеседника, адаптиране към неговите особености и използване на адекватни речеви модели
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Живко Ангелов

Невро-лингвистичното програмиране (НЛП) е млада наука с голям потенциал и заявка да предостави действащи инструменти в помощ на личностното и професионално развитие.

НЛП е родено през 70-те години на миналия век. В основата му са изследванията на двама учени - Джон Грайднър, лингвист, и Ричард Бандлър, математик и психолог. Те се опитват да намерят разковничето на успеха, като изследват моделите на поведение на доказали себе си терапевти.

Аудио книгата "НЛП - комуникационно майсторство", която нейният автор Ивайло Кунев любезно ни предостави, предлага полезни съвети за начинаещите НЛП-фенове, които биха искали да променят към добро начина си на общуване. Успехът в това начинание минава през опознаване на човека отсреща; адаптиране с цел създаване на доверие и използване на адекватни речеви стратегии.

Предлагаме ви няколко от съветите на Ивайло Кунев.


Опознайте събеседника си, за да му говорите на "неговия език":

"По речта на партньора ви ще разберете на какво повече вярва той - на очите, ушите или усещането (това съответства на трите основно комуникационни типа според НЛП: визуалист, аудиал, кинестетик). Ще възприема ли той вашите убеждения, ако това, което му предлагате, е красиво, звучи правдоподобно или той сам го е проверил...По изказванията на вашия партньор и по точно по използваните от него глаголи вие точно ще разберете доверявайки се на кой от сетивните си органи той прави изводи. Продължавайки разговора, използвайте същия този канал на възприемане. Тогава можете да не се съмнявате, че вашето послание ще стигне до човека срещу вас.

Ето и няколко примера:

Клиентът: Как изглеждат разчетите? Търговецът: Погледнете, тук виждате сравнените данни.

Клиентът: Какво ще кажат по въпроса моите сътрудници? Търговецът: Попитайте вашата асистентка. Вслушайте се в това, което ще каже тя.

Клиентът: Лесно ли се работи с тази машина. Ръцете не се ли изморяват? Търговец: Опитайте клавиатурата. Напишете едно изречение и ще почувствате колко лек ход има.

Ако изпращате по подобен начин посланието си, приспособявайки го към ситуацията, особеностите на партньора, неговото индивидуално възприемане с помощта на един или друг сетивен орган, то ще постигнете целта си без труд и лесно ще бъдете разбрани.

Необходимо е да се научим внимателно да слушаме. Учете се от думите на събеседника ви да извличате тези от тях, които свидетелстват за активно използване на един или друг комуникационен канал на възприемане на света. Тази способност можете да развивате у себе си, като тренирате ежедневно, практически навсякъде.

Рапорт или как да предизвикате неосъзнато доверие.

Ако вашето поведение значимо се отличава от това на вашия партньор, неговото подсъзнание получава постоянни сигнали, които често означават следното: Този човек е различен, друг, чужд ми е. Трябва да внимавам... Контактът се нарушава и процесът на комуникация на подсъзнателно ниво се усложнява.

Обратно, ако когато влизате в комуникация с даден човек, вие започвате да се синхронизирате с него, да се уеднаквявате с него по позата, в която стоите, по темпото на говорене, по интонацията, по предикатите, които използвате, дори да използвате еднакви жестове, то вие изпращате сигнали, които подсъзнанието на вашия събеседник тълкува по следния начин: Той прилича на мен, той е това, което ми трябва, на него мога да му се доверя.

Когато двама души са си взаимно симпатични, харесват се и си имат доверие, у тях се наблюдава синхронност и аналогичност на движенията. Вие без съмнение ще се съгласите с това, ако наблюдавате поведението на двама влюбени или на двама приятели... и после го сравните с поведението на двама спорещи.

Ако вие стигате до извода, че в даден момент, че в даден момент напълно признавате партньора, доколкото е възможно го разбирате, възприемате определените обстоятелства  и факти по същия начин като него, т.е. между вас им контакт, рапорт, тогава съзнателно променете нещо в своята поза или интонация и следете реакцията на партньора. Ако той се адаптира към вас и в известна степен копира вашето ново поведение, то можете да бъдете уверени, че контакта с вас, той възприема като приятен и иска да го запази. Сега вие направлявате  разговора, а той се адаптира към вас. Смело вземайте инициативата в свои ръце и следете сигналите от вашия партньор...

Уеднаквяването трябва да се прави с по-малка интензивно от оригиналните действия на човека срещу вас: той се е разсмял, вие се усмихвате, той е скръстил крака, вие скръствате глезени, той е скръстил ръце, вие слагате една длан върху другата и т.н. Целта не е в това максимално точно да се изобрази тялото на вашия събеседник. Същността е в това да се почувства неговото вътрешно състояние.

Ефективни речеви стратегии

- Трите "да" или метод на Сократ:

Вие задавате на събеседника си серия от въпроси, най-малко три, но които той по подразбиране е склонен да отговори положитилно. Психиката ни е инерционна и ако човек три пъти отговори положително, то да отговори категорично отрицателно на четвърти въпрос е малко вероятно.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly