С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Дишай дълбоко

Съвременният човек не може да избяга от стреса, затова е добре да знае как да го контролира
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: shutterstock

Подложени на напрежение, хората реагират различно. При някои признаците са по-скоро безобидни - леко присвиване в корема или нервно подскачане на крака под масата. При други обаче стресът може напълно да разстрои нормалното функциониране на организма, да потисне имунитета и дори да отключи множество болести. Съвременният човек трудно може да избяга от него, но все пак е добре да знае как да го контролира, за да не изпадне изцяло в неговата власт.

Добрият стрес

Всъщност стресът е естествена реакция на организма ни при промени в средата. "В новата ситуация не знаеш какво да правиш, какво се случва с тялото и съзнанието ти, защото умът работи само с познатите от опита модели. Когато връзката между причина и следствие се наруши, се ражда объркване", обяснява йога инструкторът Пракаш Чандра Белвал. Той обаче е категоричен, че стресът не е еднозначно лош: "Напрежението може да изгори тялото, но е необходимо и за да свети крушката." На подобно мнение е и Ангел Лазаров, треньор от института по невро-лингвистично програмиране (НЛП). Според него, когато сме поставени под заплаха, именно стресът е този, който ни идва на помощ, като мобилизира ресурсите на организма и ги привежда в готовност за реакция - бягство или нападение. Той описва състоянието така: "При опасност в кръвта се отделя адреналин, зрителният фокус се свива, за да виждаме надалече, кръвното налягане се вдига, храносмилането спира, кръвта се съсредоточава в мускулите. Тоест готови сме да действаме."

С други думи, стресът може да е много полезен механизъм, който помага да извлечем максимума от себе си в определена ситуация. За да го превърнем в творческо развитие обаче, трябва да се научим да го управляваме и/или да го овладяваме.

Овладей това

Устойчивостта по отношение на стреса може да се тренира подобно на издръжливостта на мускулите. Само че вместо упражнения във фитнес залата трябва да правим почивки на определени интервали от време. Според Лазаров психическата активност е синусоидална, т.е. минава през редуващи се моменти на ръст и спад. Ако се съобразяваме с тази особеност, резултатите от умствената ни дейност ще са много по-добри. "На всеки час и половина ние спонтанно влизаме в т.нар. състояние на транс (алфа-ниво, хипноза или медитация - названията са различни в различните култури). От една страна, нашият мозък изпитва необходимост да подреди в когнитивни схеми информацията, която сме възприели през това време, а от друга - да се справи с евентуалните вътрешни проблеми и конфликти. Често обаче, било поради незнание или защото сме притиснати от срокове, не позволяваме това да се случи. Така изпускаме моментите, когато нашата психика има потребност да си почива", твърди Лазаров. Ако на всеки час и половина отделяме време за подобно психическо преструктуриране, като се откъснем от това, с което сме се занимавали, за да мислим за нещо приятно или просто да останем отпуснати, ще се предпазим от напрежението. Нещо повече - според Лазаров човек може да се научи да влиза сам в такова състояние и да го удължава, колкото е необходимо.
 
Въпрос на интерпретация

Ако кризата ви влияе стресиращо и смятате, че медитацията на всеки 90 минути няма да помогне, може би е добре да промените собствената си нагласа към нещата. Д-р Антоанета Заркова, която се занимава с древната лечебна система аюрведа от доста години, смята, че най-важно е да имаме позитивно отношение, както и да не мислим и говорим за лоши неща. "На Изток това е много важно. Думите носят енергия и затова изборът им е от значение. Там например никога не биха нарекли здравното си заведение болница. Със сигурно ще заложат на име, което се асоциира със здраве, благоденствие, благополучие", разсъждава тя. Заркова е убедена, че с натрупването си тези фини влияния оказват съвсем реален ефект. "Във връзка със стресогенната икономическа обстановка бих препоръчала човек да променя отношението си към събитията. Това е по-лесно, отколкото да се опитва да дирижира самите събития. И да има предвид източната мъдрост, според която проблемите се надживяват, а не се разрешават", съветва Заркова.

Ангел Лазаров пък говори за справяне със стреса чрез "смяна на рамката". В условията на криза това означава например да не се фокусираме върху загубите, а върху новите възможности. За да илюстрира "филтъра", който поставяме пред съзнанието си, той предлага следния експеримент: огледайте хората, събрани в една зала, като се стараете да преброите колко от тях носят тъмни дрехи. Просто, нали? Ако обаче секунди по-късно ви помолят да кажете колко от събралите се са с червени дрехи, едва ли ще успеете да отговорите. Според Лазаров това показва, че когато се настроим да мислим в определена посока, ние пропускаме да видим цялата картина, както и важни детайли от нея. "Представете си, че "червените" хора са възможностите, а "тъмните" - ограниченията. Вярно е, че първите са по-малко, но все пак ги има. Важно е да се научим да се настройваме така, че да ги виждаме. Нека не забравяме, че много големи и успешни компании всъщност са създадени по време на криза", разсъждава Лазаров.

За важните неща

Най-успешно ще се преборим със стреса, ако успеем да пренастроим мисленето си. Това невинаги е толкова лесно, нито очевидно. И често изисква усилие. Първото и най-важно нещо обаче е човек да пожелае промяната. Това ще му помогне да пренареди приоритетите си и да намери време за важните неща. А те много често се оказват различни от това, което си мислим. В НЛП например изготвят "карта на ценностите", като използват въпроси и хипотетични ситуации. Ще трябва да си отговорите, да кажем, какво бихте направили, ако знаете, че след 7 дни ще дойде краят на света, кои са трите най-важни урока, които сте усвоили, какви качества притежава човекът, от когото най-много се възхищавате, и т.н. Пренареждането на ценностите пък ще ви позволи да търсите нови възможности и да ги използвате, вместо да се тревожите от негативни сценарии.

Пракаш Белвал препоръчва и още една успешна техника за пренастройка на ума. Според него е безсмислено и вредно да си задаваме постоянно въпроса "защо ми се случва това", който ни вкарва в един порочен кръг. Вместо това запитайте се какво да направите, за да се чувствате по-добре. "Как" отваря нови врати в съзнанието и може да те свърже с информация, която е закодирана в тялото ти", убеден е йогата. 

Погрижете се за себе си

Който е опитвал да се бори със стреса, знае, че работата над мисленето и съзнанието е задължителна, но не е достатъчна. Трябва да се погрижим и за тялото си и да се вслушаме в него. "Защото за разлика от ума то съществува в настоящето и умее да оцелява", твърди Белвал. Всъщност не става дума за сложни неща. Според него обикновената физическа активност е достатъчна, за да се чувства тялото добре. Дали ще изберете разходка в парка или сред природата, плуване, колоездене или друго зависи от вас. Важното е заниманията да са редовни и да се случват поне веднъж седмично. Йогата препоръчва още редуване на топъл и студен душ, както и различни дихателни техники (виж карето).

По-напредналите могат да се научат и сами да предизвикват определени състояния. Ако, да кажем, се чувствате добре, когато шофирате или яздите кон, напълно възможно е да "пренесете" това усещане в друг момент благодарение на т.нар. пространствени котви (това е връзката между някакво вътрешно състояние и външен стимул, в случая пространствен). По този начин може да си създадете желаното чувство на увереност или пък спокойствие. Преди това обаче трябва наистина да сте постигнали добра връзка с тялото си. Защо пък да не започнете с нещо толкова просто като дишането?
 

Споделено

"Напоследък все по-често се страхувам за бъдещето си, боя се, че може да загубя работата си. Имам пристъпи на паника. Сърцето ми започва да бие учестено, понякога се изпотявам, друг път ме втриса, крайниците ми се вдървяват... Изпадала съм в такова състояние дори по време на работни срещи..."
Л.М., юрист в адвокатска фирма

"Все по-трудно е да оставя бизнес проблемите в офиса и просто да затворя вратата. Несигурността се пренася у дома и това се отразява на отношенията с близките ми... Опитвам се да намаля стреса, като полагам усилия да разбера новата среда. Научих се да записвам проблемите, преди да си легна. Така се освобождавам от тях и успявам да заспя, а на другия ден търся решенията..."
В.К., изпълнителен директор.  

"Притеснявам се да го кажа, но напоследък не мога да спя. Получавам обаждания и имейли от хора без работа, които търсят помощ. Преди знаех точно какво да направя, но сега пазарът се е свил, не мога да помогна и това ми създава напрежение. Записах се на курсове по медитация, за да може тялото ми да релаксира..."
Е.Н., собственик на компания за подбор
 
Квадратното дишане

В йога квадратното дишане се използва за намаляване на напрежението. Това е съвсем проста техника, коята включва равни интервали вдишване, задържане на дъха, издишване и отново задържане. В НЛП привнасят елемент на самовнушение. Например при вдишването си казвате "изпълвам се с хармония и спокойствие", а при издишването: "освобождавам се от стреса и напрежението".
 
Аюрведа

Древната индийска система аюрведа освобождава от стреса чрез масажи с бавни движения по посока на енергиите в тялото. Залага се на рефлекторни въздействия, или с други думи, на работа върху повърхностни зони на тялото, които оказват влияние върху вътрешни органи. Използват се много концентрирани масла, основно сусамово, в което са варени различни билки. Друга процедура, която изключително бързо превключва нервната система от състояние на стрес в състояние на релаксация, е т.нар. широдхара. Представлява изливане на затоплено сусамово масло между веждите.
Освен за успокояване подобна терапия ще помогне и за очистване на тялото от токсините, които стресът генерира. За да постигнете резултат обаче, трябва да отделите за тази цел поне по два часа седмично.  
 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly