С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Ваня Кирицова: ИТ секторът има растяща нужда от автори на техническа документация

За да научим повече за работата на тези специалисти и тенденциите, свързани с нея, разговаряме с Ваня Кирицова, основател и член на инициативния комитет на "Теком България" - българското поделение на най-голямата професионална организация за технически комуникации в Европа tekom Europe
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Надежда Чипева

Авторът на техническа документация е професия, за която има постоянно и нарастващо търсене в областта на ИТ сектора. Тя е подходяща, както за хора с техническо образование, така и за такива, които просто имат добра езикова подготовка, умения за писане и обработка на текст и/или видео, добри комуникационни умения. А заплатите са съизмерими с тези на специалистите по качествен контрол (QA). И въпреки че търсенето на такъв тип кадри непрекъснато расте, дори и в световен мащаб, в България професията все още не е достатъчно позната, а и липсва специализирано образование в университетите, каквото има на други места. За да научим повече за работата на авторите на техническа документация и тенденциите, свързани с нея, разговаряме с Ваня Кирицова, основател и член на инициативния комитет на "Теком България" - българското поделение на най-голямата професионална организация за технически комуникации в Европа tekom Europe.

- Г-жо Кирицова, за професията "автор на техническа документация" се заговори по-активно вече от няколко години, със засилването на нуждата от такива хора в IT сектора, но тя все още не е достатъчно позната. Разкажете накратко в какво се състои работата на тези специалисти?
Това са хората, които стоят зад бутона Help. Резултатът от техния труд са инструкции за ползване на софтуерни продукти, продуктови видеа, инсталационни гайдове и други технически материали. Обикновено авторът на техническа документация е част от инженерния екип и участва в процеса на разработка на софтуер от фазата на планирането до излизането на продукта на пазара. Перспективата, която внася в екипа, е тази на крайния потребител. По този начин идентифицира нуждата от специфична информация, която да помогне на ползвателите на софтуерния продукт да работят с него, и съответно създава тази информация. Този процес изисква сериозни познания и тестване на софтуерния продукт. За да гарантира техническата точност и изчерпателност на информацията и стиловата издържаност на текста, създадената документация преминава през серия от технически интервюта и редакции.

- Каква е перспективата пред тази професия? Какво показва статистиката за наличните кадри в световен мащаб и в България? Какво е търсенето на автори на техническа документация в момента и как очаквате да се промени в бъдеще?
Тъй като това е развита професия с традиции в САЩ и Европа, има много статистически данни, които показват нарастващо търсене. Например според US Bureau of Labor Statistics броят отворени позиции в областта на техническите комуникации през 2014 г. е бил 52 000. Прогнозата на бюрото за следващите 10 години – от 2014 до 2024 г. – е за 10% растеж на отворените позиции, което е по-високо от средното за американския пазар. Според статистика, предоставена от "Теком Европа" (tekom Europe) – най-голямата професионална организация за технически комуникации в Европа – в момента само в Германия има 85 000 автори на техническа документация, а тяхната прогноза е за допълнителни 4000 работни места на година в бъдеще.

Нямам информация да има официални статистики за България, но моите наблюдения, като основател и съорганизатор на ежегодната конференция за технически комуникации Evolution of Technical Communication (ETC), е, че посетителите на конференцията представители на професията се увеличиха двойно за седем години – от 60 души през 2010 г. до 120 през 2016 г. Всяка година виждаме нови лица, което се дължи и на факта, че във всеки един момент отворените обяви за работа за автори на техническа документация са между 5 и 10. Търсенето на специализирани, обучени кадри е голямо. За съжаление реалността на българския пазар е, че най-често компаниите трябва да създават и обучават сами кадрите си, тъй като нямаме специализирано образование в сферата на техническите комуникации.

И все пак може би това не е професия за всеки. Какви са качествата, знанията и уменията, които трябва да притежава един човек, който иска да се занимава с тази професия? Кои от тях са най-важни?
- Има един уникален набор от качества, които можем да наречем задължителни за успеха в нашата професия. Сред тях са способност да разбираш чужди проблеми (в случая тези на клиентите, които ще ползват продукта), способност за бърза и фокусирана обработка на големи количества сложна информация, отлични умения за междуличностно общуване, страст към света на технологиите, желание и умение да се учат много нови неща за кратко време. Изключително важно е представителите на нашата професия да имат афинитет към писането – отношението към езика и стремежът към създаване на качествен и разбираем текст са основополагащи. И не на последно място - увереност и блага усмивка.

Понякога е истинско предизвикателство да си единствен автор на техническа документация в голям екип от инженери. Необходима е твърда и непоклатима увереност, че работата на "райтъра" е не по-малко важна или по-малко значима от работата на кой да е член на екипа. Ако един човек можеше да създаде цял продукт, не би било необходимо програмистите да работят в екипи, а в тези екипи има различни роли и общият успех зависи от това всеки да си свърши работата, и да си я свърши добре.

Колко и какви езици е добре да владее специалистът?
- Най-разпространеният език за писане на техническа документация е английски. Веднъж създадена на английски език, документацията, а често и софтуерният продукт, се локализират от преводачески агенции на други езици.

Доколко техническите и инженерните познания са задължителни или водещото в тази професия са по-скоро комуникационните умения и тези за боравене с текст?
- За да си добър в тази професия, е необходимо да развиваш и двете. В екипа ми има както инженери, така и завършили хуманитарни и езикови специалности. Когато стартираш с превес на техническото, предизвикателството е да развиеш отношението към точния и ясен изказ. Когато стартираш със силни езикови умения, предизвикателството е да си набавиш необходимите технически знания и умения бързо да учиш нови технологии.

Не бих казала, че единият или другият вариант са по-ефективни и препоръчителни за старт, тъй като есенцията на работата на автора техническа информация е да обясни ясно и просто сложни технически концепции. Разбирането на техническото не води автоматично до способност да обясниш ясно и просто това, което разбираш. А способността да се изразяваш ясно и просто не води автоматично до способност да разбираш продуктите в дълбочина и да извлечеш необходимото. В голяма част от случаите успехът на един автор техническа документация зависи от личната мотивация, от способността непрекъснато да учи нови неща, да приема критична обратна връзка, както и да комуникира ефективно в лични срещи, конферентни разговори и по имейл.

В България няма специализирано образование по "Технически комуникации". Мислите ли, че е нужно и защо?
- На българския пазар има глад за кадри в нашата област. Търсенето в световен мащаб е голямо, но в САЩ и Европа има университетски програми в областта на техническите комуникации от поне 20 години, има професионални организации, които лобират за професията и помагат на членовете си със специализирани обучения, нетуъркинг и много други. Мечтая си някой ден да интервюирам неопитен кандидат, който знае какво е техническо писане и знае, че иска да работи точно това.

Лесно е да наемаш хора с опит, но такива има малко и ако са добри, компаниите правят всичко възможно да ги задържат. И все пак, настрана от мечтите ми, липсата на специализирано образование в България има два основни ефекта върху бизнеса. Първо, тежестта да осигури това образование пада върху работодателя, а това е бавен процес - влияе на ефективността, на качеството, и на имиджа пред колегите ни в други държави. Второ, губим ценни възможности за отваряне на нови работни места в растящ пазарен сектор като информационните технологии. И то за професия, която все повече се аутсорсва в държави като Индия, Коста Рика, Полша, където цената на труда е по-ниска от САЩ и Западна Европа. Ако на отдела ми са му нужни 10 позиции, по-вероятно е те да бъдат отворени в Индия, където пазарът е голям, а не в България, където има талант, но професията не се развива с темповете, зададени от пазара.

Ако човек търси вариант за самоподготовка, кои са източниците на информация, които бихте препоръчали?
- "Как мога да стана technical writer?" – този въпрос ни носи огромна радост, защото означава, че някой има интерес и е готов поне да проучи възможностите на професията, да инвестира време да разбере и научи повече. Интернет изобилства от информация за професията, но е трудно незапознат с нея да се ориентира откъде да започне и как да структурира самообучението си. Професионалните организации като tekom Europe предлагат сертификационни курсове с качествено модулно обучение, което е разработвано години наред от специалисти. Подобен тип обучения са платени и изискват инвестиция.

Да си намериш ментор – някой, който вече има опит в професията – е друг добър вариант за навлизане в техническото писане. За да помагаме на хора, които имат интерес към професията или вече я работят, но им се налага да се самообучат, сме създали списък с ресурси, публикуван на уебсайта на конференцията ни ETC.

Понеже няма специализирано образование за тази професия, все пак може би има университетски специалности, които са добра основа за кариера в областта на писането на техническа документация. Кои са те според вас?
- Едни от най-добрите автори техническа документация в екипа ми са завършили журналистика в Американския университет в България или специалност в Технически университет. Тъй като самата съм журналист, смятам, че това образование дава нужната езикова култура, както и огромен потенциал да се учи нова, непозната материя. Техническата подготовка, от друга страна, може да даде изключително силен старт в техническото писане на онези, които имат умение и желание да пишат. Те могат по-бързо да навлизат в "дълбокото" и да създават документация за крайни потребители, които са инженери и ползват SDK и API на продуктите.

А от кои други професии може човек да се преориентира към тази на автор на техническа документация?
- Преориентацията е труден и рисков процес. Не бих казала, че има определени професии, от които по-лесно се става автор техническа документация. Имали сме единични случаи на инженери, решили да се занимават с техническо писане, но съвсем не са правило, и, разбира се, остава предизвикателството на езика и минималистичното писане. Смятам, че това, което може да помогне в една такава преориентация, е човек да е готов за промяна. Още по-добре отчаяно готов. След това трябва да има сериозен опит или в писането, или в техническото, за да надгражда само едното. Липса на опит и в двете ще превърне трансформацията в невъзможна мисия.

Какви са възможностите за кариерно развитие и професионално израстване пред авторите на техническа документация?
- Тъй като софтуерната индустрия е една от най-динамичните, работата на авторите техническа документация предлага нови предизвикателства, които изискват от нас да учим нови неща или да експериментираме, за да можем да отговорим на нуждите на нашите потребители.

Все повече компании преминават към писане в DITA (xml базирано разработване на съдържание), все повече компании навлизат в непознати територии като социални медии и видео. Това създава възможности за развиване на уникални професионални умения и за специализирани такива.

По-големите компании имат разработена кариерна стълба за различните нива на професията, както и други роли, в които авторите техническа документация могат да специализират, ако имат необходимата мотивация и развият умения.

По-старшите в професията поемат роли на лидери на проекти или се включват в инициативи, които формират стратегията на отдела. В екипа Information Experience във VMware България имаме информационен архитект, технически редактор, графичен дизайнер, видео специалист, и инженер, мениджър поддръжка на системите за писане на отдела, както и мениджъри техническа документация. Това разнообразие от роли и умения прави работата ни интересна, предизвикателна и перспективна.

Вие самата като човек, изпълняващ професията от доста време, в какво намирате удовлетворение от нея?
- Когато пишех техническа документация, удовлетворението идваше от създадения продукт – работил си дълго върху един проект и ето, накрая има резултат, който е полезен за някого някъде и му помага да си свърши работата или да си реши проблема. В екипа ми често се шегувахме, че сме автори на бестселъри – ако гледаме анализа на метрики за прочетени страници, те са милиони. Също така както и авторите на бестселъри, написаното от нас се превежда на много други езици. Разликата е, че оставаме анонимни.

Към днешна дата удовлетворението от това да пиша и да бъда четена ми липсва. Като мениджър намирам удовлетворение в изграждането на силни екипи от професионалисти, които по качество и продуктивност не отстъпват на английски говорещите ни колеги в САЩ. Българският екип Information Exeprience към VMware Bulgaria е лидер в развитието и продуктизирането на иновационни идеи за целия отдел.

А кои са негативните страни, които забелязвате и които всеки с интерес към тази професия е добре да има предвид?
- Това е трудна и изискваща професия. Когато става въпрос за негативи, мисленето ми е предимно в посока какви са възможностите, които отваря даден проблем, какво може да се направи, за да бъде решен или преодолян. Но има проблеми, които нямат решения, или поне няма готови рецепти, които да са валидни за всички. Защото засягат самото естество на работата и естеството на индустрията. От моя гледна точка това са сложността и неяснотата, които често съпътстват работата ни. Променящи се процеси и правила, променящи се стратегии, изисквания и срокове, всяка цел е движеща се цел, а успех означава да улучваш всеки път. Ако не успееш да се адаптираш и да развиеш стратегии за справяне, това може да се превърне в непреодолимо препятствие.
Ваня Кирицова е основател и член на инициативния комитет на "Теком България" (tekom Bulgaria) - локална браншова организация за технически комуникации към tekom Europe. Тя работи в областта на техническите комуникации от 13 години, като в момента е старши мениджър в отдел Information Experience на софтуерната компания VMware и ръководи екипи от автори на техническа документация в България и Индия. Екипът й организира конференцията за технически комуникации Evolution of Technical Communication от 2010 г.
Завършила е "Журналистика и масови комуникации" в Американския университет в Благоевград.
"Теком България" (tekom Bulgaria) е българското поделение на най-голямата професионална организация за технически комуникации в Европа tekom Europe. То е създадено през 2015 г. Екипът му организира информационни събития за хората, които се интересуват от възможностите за развие в тази сфера, както и ежегодната конференция за технически комуникации Evolution of Technical Communication. В организацията членуват 40 души, повечето чрез корпоративно членство на компаниите, в които работят (VMware, SAP, Software AG, Progress). Мнозинството са автори техническа документация, но има и представители на консултантския бизнес, както и студенти. Наесен организацията ще проведе ново информационно събитие за студенти, а през декември – неформална конференция за професионалисти, ETC Barcamp.

Снимка

 


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly