С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Деница Колева: От HR специалистите днес все повече се очаква да имат и маркетингови познания

HR професионалистите трябва и да се адаптират към културата на компанията, да слушат и разбират това, което хората са готови да споделят, както и да провокират промени, казва миналогодишната финалистка в стипендиантския конкурс на "Saatchi & Saatchi България"
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Деница Колева се занимава професионално с HR от близо 4 години. На настоящата си позиция е специалист "Управление на таланти" в българската софтуерна компания ScaleFocus. Миналата година тя се класира сред тримата финалисти в конкурса за стипендии за магистърската програма "Реклама, иновативен маркетинг и бранд мениджмънт" на Saatchi & Saatchi и Висшето училище по застраховане и финанси – ВУЗФ, който се реализира с медийната подкрепа на "Кариери".

Поканихме я да разкаже какво я е провокирало да участва в инициативата, какво е вдъхновило идеята, с която спечели вниманието на журито миналата година, както и да даде няколко практични съвета към кандидатите в тазгодишното издание на конкурса, чиято тема е "Брандът АЗ". Крайният срок за кандидатстване е 19 юни (неделя).

Деница, разкажи повече за идеята си Brand for Employers (B4E), с която спечели миналогодишния конкурс на "Saatchi & Saatchi България"?
- Идеята в своята същност е консултиране на работодатели как да се позиционират като бранд, но, разбира се, тя не е особено иновативна, тъй като работодателската марка отдавна е част от нашата действителност. По-скоро бе провокирана от наблюденията ми над българския пазар на труда. Факт е, че в много сфери се върви към едни по-добри времена, работодателите ценят своя екип и полагат усилия да задържат персонала си, но много често всички тези плюсове не са ясно комуникирани както навън, така и вътре в компанията.

Доста работодатели имат нужда да "подредят" своите брандове. Често в посланията, които отправят към потенциални кандидати, или липсва последователност и яснота, или пък са твърде директно заявени. Вероятно с такива тенденции ще се бори B4E, а това ще се случва със съвместните сили на отделите по маркетинг и човешки ресурси.

На какъв етап от кариерното си развитие беше, когато реши да кандидатстваш в конкурса?
- Имах две години опит като HR специалист и току-що бях завършила първата си магистърска степен "Трудови пазари и развитие на човешките ресурси" в Софийския университет, но, като видях публикацията в "Кариери" с условията за участие в конкурса на Saatchi & Saatchi и ВУЗФ, просто не се сдържах.

Необходима ли ти беше някаква специална подготовка, за да участваш в конкурса?
- Не мисля, че е необходима предварителна подготовка. По-скоро е нужно малко време, за да изясниш концепцията си и съответно да я представиш по възможно най-привлекателния и адекватен начин.

Какво научи по време на обучението и с какви хора се запозна?
- Интересното в тази магистърска програма е, че колкото научаваш от преподавателите, почти толкова научаваш и от колегите си – всички са грижливо подбрани, за да внасят разнообразие и възможно най-много гледни точки. Мисля, че точно това и научих – да оценявам ситуацията от перспективи, които понякога са твърде различни от моята.

А кои са най-големите предизвикателства и трудности, които срещна?
- Две са. Първо, в рамките на близо година и половина забравяш да прекарваш събота и неделя по начин, различен от това да си сред свежи хора в университетска среда. Второ, трябва никога да не забравяш, че твоето разбиране по дадена тема невинаги е най-правилното.

В момента работиш като специалист "Управление на таланти" в IT компанията ScaleFocus. Как и защо се насочи към тази сфера на дейност?
- Избрах да се занимавам с човешки ресурси в сферата на информационните технологии заради динамиката в комбинация с критичността, с която се гледа на работата на HR специалиста. IT сферата все по-често налага темповете на развитие на останалите бизнеси. Всеки тук се стреми към една по-добра версия на себе си и смея да твърдя, че това, което постигат колегите ми от ScaleFocus, го доказва.

Доколко маркетинговите познания са важни за успешното реализиране в HR сферата и защо?
- Факт е, че на пазара на труда се изискват все по-комбинирани умения и в HR-а – няма как да се направи изключение. Смятам, че е действително важно HR професионалистът да има познания по маркетинг, и най-малкото, ако не съвместява подобни функции, то работата му с маркетолози да бъде продуктивна. Аз, от своя страна, вече заявих интереса си към маркетинга и се надявам в бъдеще все по-концентрирано да се занимавам с изграждане на работодателска марка.

Какво за теб означава да си добър HR? Какви качества и умения трябва да притежава?
- Различни качества имат приоритетна ценност спрямо това в коя част от HR-а е ангажиран даден професионалист – администрация, подбор, обучения и др. подразделения. Но като универсални качества за всеки HR бих посочила – да се адаптира към културата на компанията, да слуша и разбира това, което хората са готови да споделят, както и да провокира промени, когато са нужни.

Все по-голямо внимание започна да се обръща на процесите по създаване и изграждане на работодателска марка (от англ. employer branding). Какво трябва да правят компаниите, за да постигат измерими резултати и да бъдат успешни в тази област?
- Трябва да съзнават ясно, че работодателската марка се гради от момента на създаване на дадена компания и се развива непрекъснато, докато съществува. От самото начало компанията трябва да има ясна представа кои са силните ѝ черти, които не само я отличават от останалите работодатели, а и същевременно са ценни за потенциални кандидати и настоящи служители. Останалото е въпрос на ясна и последователна комуникация, предадена по правилните канали.

Какво би посъветвала кандидатите в конкурса на Saatchi & Saatchi тази година? Върху какво би им препоръчала да наблегнат, за да се представят подобаващо?
- Тази година темата е "Брандът АЗ" и вероятно, ако се отдели достатъчно внимание за изследване на собствените интереси, изграждането на последващите концепция и представяне, ще бъде много по-лесно.

Какви са плановете ти за кариерно развитие оттук нататък?
- Плановете ми се свеждат до четене, повече теми за разговор, още инициатива и развитието само ще се случи.
Рекламната агенция "Saatchi & Saatchi България" и Университетът по финанси, бизнес и предприемачество – ВУЗФ с медийната подкрепа на "Кариери" организират конкурс на тема "Брандът АЗ". Трима финалисти с най-вдъхновяващите и интересни разработки ще получат стипендии за обучение в магистърската програма "Реклама, иновативен маркетинг и бранд мениджмънт" на Saatchi & Saatchi и ВУЗФ. Всяка от стипендиите покрива 50% от обучителната такса.

За да участвате в конкурса, трябва да изпратите презентация на тема "Брандът АЗ" на имейл: saatchi@vuzf.bg, или на адрес: София, бул. "България" 118, ет. 1, Saatchi & Saatchi. Крайният срок за кандидатстване е до 19 юни 2016 г.

Форматът на разработките е напълно свободен – може да бъде презентация в PowerPoint или Prezi, интерактивно видео, текст, илюстрации, снимки и всичко друго по преценка на кандидатите. Важното е да покажете процеса, по който сте стигнали до финалното решение. Повече информация за конкурса и условията за участие в него, можете да намерите тук.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly