С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Умеете ли да общувате с журналисти?

При среща с репортер място за импровизации няма. Предлагаме ви няколко прости правила, които ще ви помогнат да се справите с изпитанието
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Красимир Юскеселиев

При среща с журналист място за импровизации няма. Френският експерт Филип Гранж, цитиран от електронното издание Journal du Net, предупреждава, че когато става дума за общуване с медиите, никой не се е родил "научен", и предлага няколко съвета, които биха помогнали на мениджърите да се справят по-добре с това изпитание.

Предварителната подготовка е залог за успех

"Доброто интервю се решава още на етапа на подготовката", убеден е Гранж. Затова работата, която трябва да бъде свършена преди срещата, е особено важна.  

Светът на медиите е доста разнообразен. Първата опасност е да подцените това обстоятелство. "Темите, които биха заинтересували телевизионния, онлайн журналиста или репортера в печатно издание, са съвсем различни. Освен това всяко издание има свой собствен стил - някои са агресивни, други предпочитат да излагат само фактите. Има информационни и аналитични медии. Съответно първите обикновено публикуват доста по-кратки и стегнати материали, а вторите - задълбочени статии. Не е без значение и личността на самия журналист. Той може да е ресорният човек, който обикновено познава и следи какво се случва във вашия сектор, но може и да е напълно незапознат с бранша. "Много важно е да изясните всички тези въпроси предварително, като помолите за съдействие вашия отдел за връзки с медиите", подчертава Гранж.

Изборът на мястото за провеждане на интервюто също е от значение. Често бизнес ръководителите избират да разговарят с журналистите в лобито на някой хотел или в собствения си офис. Във всеки случай избягвайте обстановка, която би създала у репортера усещането за натиск. "Не е добра идея на интервюто ви да присъстват още 5-6 човека от компанията - това ще накара журналиста да се чувства некомфортно.

Добре е също да уточните предварително някои подробности и процедури. Особено ако държите да четете цитатите си, преди да излезе публикацията. Не забравяйте, че не всички медии имат политика да предоставят интервютата за предварително одобрение, журналистът може да откаже да го направи и дори да се обиди от вашите претенции, защото те демонстрират липса на доверие. Важно е също да сте наясно със сроковете в случай на ревизия на текста и евентуални поправки.

Кой да говори

"Журналистите търсят хора, които имат куража да изкажат мнение от първо лице, а не да казват "ние" през цялото време", обяснява Гранж. Затова е изключително важно да изберете подходящия човек за подобна изява. За репортерите може и да е по-престижно да говорят с ръководителя на компанията, но той не винаги е в състояние да отговори точно и ясно на въпросите им. Разбира се, не трябва да отивате в другата крайност, като изпратите на разговора обикновен "говорител", натоварен само да предаде определено съобщение.

Не е уместно да искате от журналиста да ви изпраща предварително въпросите, но за сметка на това е напълно нормално, и дори задължително, да получите плана на интервюто и темите, които ще бъдат засегнати, още преди срещата.

След това трябва стриктно да дефинирате въпросите, по които сте компетентни да отговоряте. В случай че въпреки тези предпазни мерки, журналистът навлезе в "забранена територия", Филип Гранж съветва да не се опитвате да увъртате. Напротив, бъдете откровени, кажете, че не сте оторизирани да говорите по тези теми и предложете да го свържете с човек от компанията, който би могъл да му помогне.

Как да предадете посланието си


"Най-сигурният начин да се провалите на интервюто е като се опитате да пробутате предварително наизустени отговори", категоричен е Гранж. Според експертът тези ситуации са опасни, защото превръщат разговора в студена и бездушна рецитация.

Това, което трябва да направите, е да запомните четири или пет ключови послания. Те не бива за звучат като корпоративни слогани, а като силни и конкретни изрази. Ако са добре формулирани, журналистът със сигурност ще ги запази в текста си.

На второ място - уверете се, че нещата, които казвате, са разбираеми. Не се колебайте да използвате аналогии, да прилагате числа, документи или примери. И в никакъв случай че предполагайте, че журналистът "знае" за какво става дума, че познава сектора и професионалния ви жаргон. "Понякога той може да дори блъфира, за да не изглежда глупаво", предупреждава Гранж и добавя: "В такъв случай рискувате информацията да бъде силно изкривена".

И накрая не забравяйте, че отношенията с журналистите трябва да бъдат поставени на взаимноизгодна основа. Не забравяйте, че те са любопитни хора и ще ви бъдат благодарни, ако им дадете възможност да научат нещо ново.  

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly