Назначаването на хора на дистанционна работа постепенно се превръща в масова тенденция. Тя има своите обяснения, както и няколко различни измерения, твърди испанското икономическо онлайн издание Invertia.
Ясно е, че в ситуация на криза, работата от къщи означава преди всичко по-малко разходи. Всъщност този модел възниква при други подобни обстоятелства – кризата в САЩ през 70-те години на ХХ век. Тогава целта е била да се намали потреблението на горива, а сега вече е утвърден начин на работа в различни частни и обществени организации по цял свят.
САЩ и няколко държави от Северна Европа оглавяват класацията на страните с най-много хора, работещи дистанционно, като делът им е една четвърт от всички заети. След тях се нареждат Великобритания и Китай с по 17% работещи от къщи. В световен мащаб дистанционните служители са се удвоили за последните пет години.
Разбира се, заради това че основна роля в дистанционната работа играят компютрите, моделът е по-популярен в страни с добра практика в новите технологии. И въпреки че тенденцията най-често се асоциира с частния бизнес, пионери в изнасянето на работата извън офиса в мнозинството от страните са държавните и обществените звена.
Специалистите, които най-често работят от къщи, са предимно (75%) в информационната сфера. Това са анализатори, програмисти, преводачи, счетоводители, журналисти, застрахователни агенти и др., които събират, въвеждат, сортират, обработват или разпространяват информация.
Кризата е мощен двигател
Не е случайност, че в последните години тенденцията за дистанционна работа се налага все по-широко. Решение на голяма част от проблемите на работодателите по време на кризисния период се оказаха фактори като гъвкавост, децентрализация и плаващо работно време. Добрата трудовата практика вече се измерва в експедитивността и реално свършената работа, а не с повече часове в офиса.
Финансовите измерения на дистанционния модел на работа са благоприятни както за служителите, така и за работодателите. От една страна, работещите спестяват разходи за пътуване, храна и официално облекло. За работодателите пък по-малко ползватели на офиса означава по-малки сметки за вода, ток, отопление и офис оборудване. Освен това има по-малко отсъстващи от работа, а продуктивността се повишава с до 30%, според наблюденията на испанските експерти. Така общо за двете страни разходите могат да паднат с повече от 50%, изчисляват те.
Личната мотивация за/против работа от дома
Спестяването от транспортни разходи все пак не е водещият аргумент, за хората които работят от дома си. Дори това, че могат цял ден да носят пижама не е решаващо. Най-важно според тях е плаващото работно време и физическата близост до семейството, които им позволяват да прекарват повече време с близките си. Това е особено валидно за жени с деца. Друг водещ фактор е спокойствието и концентрацията, които рядко са част от офисната обстановка.
Друга специфика на надомния труд е, че отваря възможности и за онези, за които е трудно да напускат дома си или да стигат до офиса. Такива са например хората със специални нужди и увреждания, младите майки и специалистите, които базирани в друга страна или дори на друг континент.
Въпреки очевидните удобства обаче не всеки е готов да замени работната си среда. Работата от къщи изисква постоянство и дисциплина, каквито идват със самото прекрачване на прага на офиса, но не и у дома, където хората са склонни да се отпускат и разсейват. Дистанционните служители трябва да овладеят умения за това как да се мотивират сами, да планират и да бъдат инициативни без пряката помощ на ръководителя си.
Освен това изтъняването на границата между дом и работа е потенциална заплаха за възникване на конфликти вътре в семейството и смесване на задълженията. Решението на тези проблеми според испанските анализатори е в редуването на офиса и на дома през седмицата. Така се минимизира и заплахата от социална изолация и отчуждаване от колегите и началниците.
Предимства
За служителите - по-гъвкав работен график - по-добра организация около личните ангажименти - по-голяма независимост - добра възможност за хора с физически ограничения - намаляване на разходите - по-малко стрес и конфликти с колегите За работодателите - повече гъвкавост - по-добра организация, по-малко отсъстващи - по-малко разходи - по-голяма продуктивност, ефективност и по-добри резултати - по-малко конфликти между служителите - възможност за географско разгръщане на бизнеса |
За служителите - липса на работна среда – самота, по-малко общуване и подкрепа от колегите, социална изолация - загуба на мотивация, продуктивност и умения за работа в екип - безпомощност в случаи на трудови злополуки, болести, инциденти и др. - тревога за статута им във фирмата – неувереност във възможности за повишение и кариерно развитите - необходими са повече концентрация и по-добра дисциплина - задължителни умения в сферата на информационните технологии и комуникациите - риск от разсейване със семейни отговорности по време на работата вкъщи За работодателите - изолацията на служителите може да повлияе негативно на тяхното представяне и продуктивност за компанията - личните контакти са редуцирани, някои дори изчезват, което ограничава възможностите за обменяне на идеи, критики и съвети към служителите - заплаха от нелоялни служители с широк достъп до фирмените документи и данни |