С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Джерард О`Донован: Коучинг пазарът в България е в ранен етап на развитие

Междуличностната химия трябва да е налице, така че съветвам мениджърите да се срещнат с няколко различни коуча преди да изберат с кого да работят.
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Визитка

Джерард О`Донован е президент на Международния институт по коучинг и менторство (IIC&M), световно известен мотивиращ лектор, консултант, автор и треньор на професионални коучове. Има дългогодишна практика като коуч на лидери на изпълнителни позиции, корпоративен коуч и ментор.

Основател е на Noble-Manhattan Group, основната и най-дълго съществуваща европейска организация, предлагаща коучинг и обучаваща професионалисти от най-висок ранг. Поддържа блог и сайт. Скоро предстои поредното гостуване на Джерард О' Донован в България от 21 до 23 март, съобщиха от софийската Coaching Support Group.

Г-н О`Донован, какви са наблюденията ви от България – следите ли развитието на местната общност и какво ви прави впечатление?

Посещавал съм страната, за да водя обучения по коучинг през последните 3-4 години. Коучинг пазарът в България се намира все още в ранен етап от развитието си – вероятно на същата позиция, където бяха нещата в Обединеното кралство преди 10 години.

Въпреки това, наблюдаваме все по-бърз растеж и реален апетит от страна на организациите да обучат своите мениджъри като професионални коучове.

В каква посока ще ги посъветвате да се развиват?

В момента съществуват няколко организации, създадени от квалифицирани коучове, повечето от които са се обучавали при нас.

Бих посъветвал всички да възприемат международните стандарти за коучинг компетенциите. Бих ги насърчил също да се присъединят към една от най-големите международни акредитиращи организации IIC&M  - Международният институт по коучинг и менторство.

Има ли разлика между коучинга в Европа и САЩ? Кои са съвременните тенденции в тази сфера?

Няма голями разлики в начина, по който се практикува коучинг в САЩ и в Европа. Това, което забелязваме е, че в САЩ по-често коучинг сесиите се провеждат по телефон или чрез скайп. Но тази тенденция започва да се възприема  постепенно и в Източна Европа. По отношение на стандартите, аз всъщност смятам,  че качеството на коучинга е по-добро в страни като България, Румъния и Унгария, отколкото в САЩ.

Научиха ли мениджърите как да ценят и търсят съветите на коучовете?

Мениджърите , които работят за подразделения на големи мултинационални компании, базирани в България, стават все по-добре запознати с концепцията за коучинга и са по-склонни да го приемат, отколкото мениджърите на местни български фирми.

Все пак това е нормално, наблюдавали сме го и в много други страни – просто отнема време, докато новото понятие се разпространи достатъчно в професионалната общност и сред мениджмънта.

Какво най-често затруднява комуникацията между двете страни – какво не знаят едни за други хората от бизнеса и коучовете?

Най-често срещаната пречка в комуникацията всъщност е липсата на правилна комуникация, проблемът е най-вече в това да научим мениджърите да слушат. Обикновено мениджърите са добри в говоренето, но не са достатъчно добри слушатели.

Как се отразяват проблемите в икономиката върху коучинг практиките – на какво ново се научиха коучовете покрай финансовата криза?

Всъщност, когато в инкономически план нещата не вървят, наблюдаваме нарастване на популярността на коучинга. Причината е, че компаниите в такава ситуация започват да търсят възможно най-ефективните начини за работа. А е доказано, че коучингът е много по-ефективен от редица традиционни форми на обучение.

Водите много семинари – бихте ли разказали от къде най-често започва професионалния път на един коуч? Кои са най-ценните качества на успешния коуч?

Обикновено нещата започват с това, че бъдещият коуч се обучава с една от реномираните организации, което му позволява след като завърши обучението си да продължи да получава помощ и напътствия за развиването на своя бизнес и изграждането на личния брандинг.

Качествата на добрия коуч са загриженост, състрадание, емпатия, добро умение за изслушване на партньора. На успешните коучове им се налага да усвояват и други умения, нужни за изграждането на техния бизнес, свързани например с маркетинг, брандинг, водене на кампании в социалните медии и т.н.

По какво се познава, че можем да направим успешна кариера в сферата на коучинга?

Това е нещо много индивидуално – бил съм свидетел как хора от почти всякакви професии и житейски сфери се превръщат в успешни коучове. Така че наистина нещата зависят основно от личната решителност, упоритост и професионализъм.

Този бизнес работи. Въпросът е само дали коучът наистина желае да се ангажира с процеса по изграждане на собствена коучинг практика. Всяка престижна организация, преподаваща обучения по коучинг, е в състояние да осигури на студентите си материалите, опита, инструментите и техниките, нужни за изграждане на успешна коучинг практика.

Как се тарифират коучинг услугите във Великобритания? Как един коуч може да формира справедлива цена за своята работа?

Както вероятно знаете, коучингът се подразделя в три  категории:
Персонален коучинг – работи се индивидуално с клиент на частни начала. Екзекютив коучинг – или коучинг на ръководни кадри на изпълнителни позиции в някаква организация; работи се индивидуално с лидера. Корпоративен коучинг – работи се в групов формат, с екипи, групи или отдели в организацията

Специално в Обединеното кралство  за персонален коучинг тарифите варират от 50 до 150 паунда на час. При екзекютив коучинг цената е от 150 до 500 паунда за едночасова сесия. А при корпоративния коучинг тарифите са в порядъка от 500 до 2500 паунда за ден.

Личната коучинг практика или работата в екип – как един коуч да разбере кое е най-подходящо за него?

Не е задължително коучът да избира между двете – най-успешните коучове правят не само персонални сесии, но често работят и в групов формат в различни организации.

Какъв е вашият съвет към мениджърите – как да изберат своя коуч и как да работят правилно с него?

Много важно е мениджърът да избере коуч, с когото ще работи с удоволствие. Междуличностната химия трябва да е налице, така че съветвам мениджърите да се срещнат с няколко различни коуча преди да изберат с кого да работят.

Повечето коучове с радост биха отделили от времето си, за да проведат предварителен разговор с мениджърите и дори да предоставят първоналана безплатна коучинг сесия.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly