С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да ангажираме служителите според възрастта им

Производителността на служители, които се чувстват като "част от компанията" и обичат работата си, е средно с 25% по-голяма
Share Tweet Share
Снимка

Shutterstock

 

Поколенческите различия са толкова стари, колкото и историята. Въпреки това бизнесът изглежда по-притеснен от всякога за управлението на трите поколения, които представят трудовите пазари на XXI век и които имат толкова различни нагласи. Тази ситуация създава много сериозни предизвикателства, но и възможности за организациите и затова е важно как те се справят с въпросите, свързани с ангажираност на служителите, задържане на таланти, развитие на лидерски умения и управление на хора.

Предизвикателството на XXI век

Да, доказано е и е безспорен факт, че ангажираните служители са по-щастливи, по-продуктивни и по-ефективни. Aon Hewitt провежда проучването на мнението и ангажираността на служителите в цял свят всяка година и резултатите показват, че по-ангажираните служители имат средно с 25% по-малко отсъствия от работа, по-висока производителност, по-малко болнични, по-малко инциденти, свързани с безопасността на работното място, повече удовлетворени клиенти.

Когато говорим за ангажираност на служителите на ниво компания, работодателите трябва да обръщат специално внимание на различията, които съществуват в зависимост от демографските групи като пол, години стаж, ниво в йерархията и особено възрастовата група. Тъй като социалните характеристики на поколенията са различни, то неизменно и начините, по които работодателите могат да накарат служителите си да бъдат удовлетворени от работата си до степен, че да допринасят за успеха на компанията, ще бъдат различни. В тази връзка, за да поддържат високата ангажираност на служителите си и да задържат талантите в организацията, работодателите трябва да разберат и внимателно да управляват онези области от работната среда, които имат най-голямо влияние върху поведението в зависимост от поколенческите специфики.

Общото ниво на ангажираност на служителите в България за 2013 г., измерено от Аon Hewitt, е 54%, или всеки втори служител говори положително за своя работодател, иска да бъде част от компанията в дългосрочен план и влага допълнителни усилия за по-доброто представяне на компанията, вършейки работата си всеки ден. Какво е нивото на ангажираност на служителите и по какво се различават в зависимост от възрастовата група, в която попадат?

Baby Boomers (родените между 1945 и 1964 г.)

Това са служителите, които имат най-високо ниво на ангажираност към своя работодател – 68%. Дори и в региона на ЦИЕ служителите от това поколение са на първо място по ниво на ангажираност заедно с колегите си от Румъния.

Хората от това поколение са добре установени по отношение на кариерното си развитие, наясно са какво искат от своя работодател, индивидуалисти са и за тях основната мотивация е да се задържат на позицията, която заемат. Мотивирани са от престиж и статус, както и от привилегиите, които работодателят им предоставя. Репутацията на компанията като работодател е също високо ценен фактор. За 76% от изследваните служители в тази възрастова група компанията, в която работят, има добра репутация на пазара.

Сред факторите от работната среда, които имат най-голямо влияние върху нивото на ангажираност, са отношението с колегите, работните задачи и чувството на удовлетвореност.
Това е поколението, което цени стриктното спазване на работното време, и гъвкавостта не е сред областите, които биха ги мотивирали. Лоялни са към работодателя си и ето защо само 8% от тях се замислят да го сменят, ако се появи такава възможност на пазара на труда.

Поколението X (родените между 1965 и 1980 г.)

Те търсят предизвикателна и смислена работа. Ценят свободата да определят сами работното си време. Гъвкавото работно време и работа от вкъщи са възможности, които могат да помогнат, за да задържат и мотивират представителите на това поколение. Ето защо резултатите показват, че повечето от половината ценят работата им да имат добре установен баланс работа/личен живот.

Поколението Х предпочита свободата и самостоятелност за постигане на желаните цели и често са склонни да работят сами, а не толкова в екип. Лоялността към работодателя е определена от наличието на предизвикателни и интересни работни задачи, повече отговорности и възможността за иновации. Ако настоящият им работодател им осигури тези възможности, те дори няма да се замислят да се местят на друго работно място. Ето защо според резултатите на Aon Hewitt всеки втори служител е абсолютно съгласен с твърдението, че на работа има автономността да взема самостоятелно решения.

Служителите в България от това поколение са удовлетворени от
обратната връзка, която получават от своите преки ръководители, както и от факта, че те ги насърчават да дават идеи и предложения, свързани с работата. Общо 66% от изследваните служители от тази група го потвърждават през 2013 г.

Снимка

Уголемяване

Ангажираност на служителите според възрастта им, 2013 %

 


Поколението Y (родените между 1981 и 2000 г.)

Резултатите подкрепят твърдението, че това поколение е най-трудното за управление от страна на работодателите. Ангажираността на тази група служители е най-ниска спрямо останалите - 51%. Не е случаен и фактът, че удовлетвореността по повечето от областите на работната среда също е сред най-ниските, ако сравняваме резултатите им с останалите поколения. Тези служители са най-малко удовлетворени от заплащането, което получават за приноса си в компанията, и от процесите, които трябва да им помагат да си вършат работата добре.
За бейби-бумърите значение имат престижът и статусът, за поколението Х- възможността за гъвкаво работно време, а за поколението Y- признанието от работодателя им.

Те са израснали в културно многообразие, технически грамотни са, ентусиазирани, уверени. Образованието и знанието са в основата на техния успех, както и високите изисквания и очаквания към работодателя си. Едва според 36% от изследваните служители работодателят им предоставя добри възможности за кариерно развитие.

За тях са важни постиженията на работа и признанието, което получават от своя работодател. Отношението с колегите на работното място и подкрепата на преките ръководители са сред факторите, които получават висока удовлетвореност. От топ мениджърите в компаниите очакват да са открити и честни в комуникацията и не пропускат да оценят обективно решенията, които вземат. Ето защо и са толкова критични към тях – едва 41% смятат, че виждат доказателства за ефективно управление от страна на топ мениджмънта в компанията. От друга страна, само 38% от изследваните са абсолютно съгласни с твърдението, че "топ мениджмънтът се отнася към служителите като към най-ценния актив на компанията".
*Авторът Гергана Ганчева има повече от 7 години стаж в областта на управление и развитие на човешките ресурси в консултантска компания Аon Hewitt. Кариерата й включва ръководене на международното проучване на мнението и ангажираността на служителите "Най-добрите работодатели", участие в множество проекти за мотивиране на служителите, задържане и развитие на талантите, управление на организационната промяна и организационната култура, развитие на програми за възнаграждение и придобивки на персонала и т.н. Специализирала е в Германия, Холандия и Унгария. Завършва бакалавърска степен по социология и бизнес администрация и е магистър по трудови пазари и развитие на човешките ресурси.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly