С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Мениджъри в мрежата

За офлайн ефектите от онлайн присъствието на висшите управленски кадри.
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Михаил Вълканов

"Колеги, напуснах Телерик, софтуерната академия и това, което съм градил през последните 5 години по моя инициатива заради проекта "софтуерен университет", за който имахме принципни различия с ръководството на Телерик..."

Само за минути това съобщение от Facebook профила на софтуерния специалист Светлин Наков (бел. авт. - оригиналният правопис и пунктуация са запазени) получи стотици лайкове, шервания и десетки коментари. И за много хора новината, че Наков напуска "Телерик" и създава свой собствен проект достигна именно по този начин.

Това е само един от примерите за силата на социалните медии и най-вече за това, че мениджърите не трябва да я подценяват. Те вече са неделима част от живота на всеки, нашето "онлайн аз", а това важи и за хората, които са на ръководни и отговорни постове. И последните вече трябва да са наясно, че най-лесният, евтин, бърз и ефективен начин да стигнат до своите служители, медии, партньори и дори конкуренти е именно личният им профил в социалните медии. И от друга страна, точно затова трябва да са много внимателни какво казват и какъв е онлайн имиджът, който си създават. 

Въпрос на (онлайн) репутация

"Мениджърите, също както и политиците, трябва да следят и развиват онлайн репутацията си, защото 80 - 90% от репутацията на една компания, партия или организация се дължи на тази на лидера й", коментира Райна Грудова-Де Ланге, ръководител "Медийни анализи" в AII Data Processing, която се занимава с информационен мениджмънт, бизнес съдържание и медийни анализи (мажоритарен собственик на дружеството е издателят на вестник "Капитал" Иво Прокопиев). Именно затова и новината за смяната на ръководството в една компания предизвиква интерес – тя е сигнал за посоката й на развитие в бъдеще.

"Мениджърите са най-добрите посланици на бранда и компанията, в която работят", казва Грудова-Де Ланге. А примери в това отношение не липсват, макар че много по-лесно се намират в световната практика, отколкото в българската. "Да прегърнете социалните медии не е просто забавно, това е и жизненоважен начин да комуникирате, да държите ухото си до земята и да подобрявате бизнеса си", казва в един от постовете си в LinkedIn създателят на Virgin Ричард Брансън.

От години той е начело на класацията за най-социалните мениджъри в световен мащаб на сайта WorldOfCEOs.com. Има милиони последователи в Twitter, Google + и LinkedIn и освен това поддържа и блог. Чрез тях Брансън не само споделя лични и бизнес истории и впечатления, но и промотира брандовете и бизнесите, които притежава. Мариса Мейър, Адриана Хъфингтън, Бил Гейтс, Том Кук – това са все имена, които неминуемо свързвате с конкретни брандове, нали?

И, да, те също са сред най-социалните мениджъри в класацията. Те залагат на откритата, претендираща за автентичност комуникация и непрекъснато напомнят за себе си и нещата, които вършат. А това е просто част от изграждането на положителния им обществен образ и част от стратегията за по-добри продажби.
 
Социални основи

Към момента в България силата на социалните медии да създават влияние и ангажираност, се използва основно чрез фирмени профили, не толкова чрез тези на мениджърите им. Но колкото по-отвисоко в йерархията идва едно послание, толкова по-силно е то, казва Райна Грудова-Де Ланге. Затова и мениджърът с влиятелен профил може да промотира бранда, за който работи, още по-успешно, по-лесно да тушира кризисни ситуации за компанията и да я направи по-привлекателна не само за сегашните служители, но и за нови кадри (виж карето с ползите от онлайн присъствието). 

"Българските мениджъри по-скоро използват социалните медии кампанийно, например за корпоративна социална отговорност, т.е., за да промотират нещо, което е свързано с дейността и стратегия на компанията или новост, като например нов проект или обява за нова позиция", споделя наблюденията си Мария Темелкова, мениджър екип "Професионални назначения" в компанията за подбор на кадри Manpower.

Със сигурност обаче присъствието в онлайн медиите е препоръчително за хора, които работят в сферата на информaционните технологии или които могат да достигнат до клиентите си чрез социалните медии, коментира Динко Танев, директор на развойния център на софтуерната компания Komfо, която разработва софтуерни продукти за по-ефективно използване на социалните медии. Той посочва като добър пример в това отношение Светлин Наков, който поддържа отворен и открит диалог във Facebook и блога си.

"За мен социалните медии са основен канал за маркетинг. Вече не използвам профила си като личен, а като профеисионален", коментира Наков. Той обяснява, че споделя основно информация от ИТ сферата и по-малко лични неща, макар че не ги избяхва, приема всички за "приятели" и се стреми да поддържа добър тон в онлайн комуникацията си. По-скоро би споделил нещо положително, дори и за конкуренцията, вместо информация какво или кой го е издразнил. Не коментира политически теми.

Президентът на софтуерната компания "Мусала Софт" Елена Маринова също е сред мениджърите, които имат активно присъствие във Facebook. Казва, че медията й помага да следи новините, а от статусите и коментарите на приятелите си се ориентира какво се случва в различни области. Самата тя споделя различни корпоративни постижения или статии, които са й интересни. Не се притеснява и от малко по-лична информация.

"Споделям с много хора едновременно, което помага за позиционирането на "Мусала Софт", както и да покажем посоката, в която вървим", казва Маринова. Разказва и че доста често заради тази й социална активност се случва да я питат за различни проекти на компанията или да създаде интересни и полезни лични и професионални контакти.

Онлайн присъствието и изграждането на позитивна онлайн репутация е важно и за мениджърите, които работят в B2C сектора, в който имат пряка връзка с крайния клиент, коментира Райна Грудова-Де Ланге. "Наскоро публикувах снимка с изглед от апартамент, който продаваме. Просто ми хареса, не го направих, за да реализирам повече продажби. Но веднага двама души проявиха интерес", разказва изпълнителният директор на "Адрес недвижими имоти" Георги Павлов. Споделя и че над 10 души са се свързали с него през Facebook във връзка с конкретни въпроси в сферата на недвижимите имоти.

Той разказва, че по принцип използва социалните медии, когато иска да сподели нещо с повече хора. В Тwitter поства отскоро, но пък активно споделя във Facebook – неща, свързани с компанията му, като например изненадата, която са организирали за децата на 1 юни, информация, която му прави впечатление или просто любима музика. Има и собствен блог, в който публикува коментари на тема политика и икономика, а може да сте попаднали на него наскоро и заради критичния му, но аргументиран пост за последното издание на TEDxbg.

От три месеца вече използва и You Tube - веднъж в месеца записва видео, което споделя само с колегите си, като в  него разказва накратко какво се е случило в компанията през изминалия месец и какво предстои. "Опитвам се да ги държа информирани за най-важните неща и да ги вдъхновявам", отбелязва Павлов. А най-важният му принцип е да бъде автентичен – и онлайн, и офлайн. Затова и често постовете му са весели и непринудени.

Вече имаме и положителни примери, но за съжаление и някои откровено негативни за медийното използване на информация от социалните мрежи. Последният е от сферата на политиката – изненадата с избора на Момчил Неков за евродепутат и липсата на информация за него доведе до няколко "статии", базирани на Facebook профила му, които бяха доста далеч от журналистическите принципи и етика. А това лесно може да се случи и на всеки, който е на висок пост в сферата на бизнеса. И изводът от тази история е просто възклицателният знак – използвайте активно силата на социалните медии за комуникация и бизнес цели, но винаги с едно наум, защото никога не знаете кой и как ще я използва.

"Наясно съм и се е случвало публикуваното от мен да бъде извадено от контекст, изкривено, атакувано със злоба и т.н., но в крайна сметка това става и в реалния живот и на реални и виртуални събития", коментира Елена Маринова. Георги Павлов също казва философски, че в крайна сметка светът става все по-свързан, но все пак стратегията му е да не споделя неща, които не би обявил публично.  

Инструкции за употреба

В България най-влиятелният канал за комуникация, който могат да използват мениджърите, безспорно е Facebook. "Facebook позволява да се направи баланс между личната и професионалната информация. Там мениджърът може да се покаже не само като добър професионалист, а и като добър родител, съпруг и т.н.", казва Динко Танев. Пример в това отношение е профилът на банкера Левон Хампарцумян, в който има не само информация за негови медийни изяви, инициативи на УниКредит Булбанк с негово участие и т.н., но и някои лични послания или детайли, свързани с хобитата му - фотография и кулинария. 

"Като цяло поведението му в социалните мрежи е с акцент върху позитивното, върху личен опит, съвети и ключови послания, които имат за цел да мотивират и насърчават хората, да предизвикат тяхната активност", казва Георги Грънчаров, експерт "Онлайн комуникации" в управление "Връзки с обществеността и комуникации" на банката. Всъщност профилът на банкера се поддържа от неговия PR екип, но оттам подчертават, че намесата им е изцяло техническа, а всичко, което се публикува, е или изрично издиктувано от банкера, или са цитати от негови медийни изяви. А и в профила му се получават голям брой съобщения.

"Той ги чете, но ангажиментите му не позволяват да отговаря достатъчно бързо лично на всички. Затова за съобщенията, касаещи продукти и услуги на банката, съдействаме и ние, като ги насочваме към колеги, които могат да дадат компетентен отговор", казва Грънчаров.

По принцип в LinkedIn мениджърите не споделят лични неща, а такива свързани с професионалните им интереси или участват в професионални дискусии, което помага за изграждането на личния им онлайн бранд. Елена Маринова от "Мусала Софт" споделя, че за нея това е по-скоро пасивна мрежа от контакти, която използва при необходимост. А това като че ли е поведението и на повечето български мениджъри.
 
Twitter е доста популярен в САЩ, но в България се ползва от по-ограничен кръг. "Ако хората, до които иска да стигне мениджърът, са част от тази общност, има смисъл той да присъства и там", съветва Динко Танев от Komfo. Мениджърите използват Twitter все по-често, за да споделят мисли, идеи или наблюдения по време на събитие, на което присъстват, отбелязва Мария Темелкова от Manpower. 

Instagram и Pinterest пък са подходящи за хора, които се занимават с визуални изкуства, дизайн, фотография или мода. Те обаче могат да се използват и от хора, които работят в сферата на ИТ или финансите, но имат подобни хобита, казва Динко Танев. И мениджърите са хора със своите интереси, а понякога те могат да ги доближат до техните партньори или клиенти.

В крайна сметка дали един мениджър ще присъства в една или друга социална медия е въпрос на лично решение или корпоративна политика. А и това, че той не е откриваем там, не означава, че не е социален. Просто може да предпочита да използва вътрешната социална мрежа на компанията, други вътрешни канали за споделяне на информация или да не е активен комуникатор, но пък да е активен слушател. При всички случаи важното е да бъде в крак с новите форми на комуникация.
 

Това да, това не
Няколко съвета към мениджърите, решили да разиват своето онлайн присъствие и репутация:
-       Бъдете искрени и автентични в коментарите си, нека вашето онлайн и офлайн аз не си противоречат;
-       Бъдете позитивни, не създавайте конфликти в мрежата, ако възникнат – по-скоро бъдете дипломатични и се опитвайте да ги потушавате;
-       Ако си създадете онлайн профил, актуализирайте го;
-       Ако не искате всичко, което споделяте във Facebook, да се вижда публично, използвайте настройките за поверителност на акаунта си;
-       Споделяйте съвети и идеи, базирани на личния ви опит в сферата, в която работите;
-       Споделяйте новини и информация, свързана с компанията, в която работите;
-       Използвайте профила си, за да коментирате ситуации на криза, свързани с компанията ви;
-       Публикувайте линкове към сайтове с полезна информация за сектора, в който работите, но и неща, свързани с вашите интереси извън работната среда;
-       Участвайте в професионални дискусии;
-       Бъдете оригинални, не копитайте;
-       И нека присъствието ви онлайн да не е самоцел, защото и това си личи.  

По света
Не можем да кажем, че и мениджърите по света са много активни в социалните медии и все пак тенденциите са, че те ще се обръщат все повече към тях. Причината е, че ги приемат за мощен инструмент за взаимодействие и ангажиране на клиенти, служители, партньори и т.н. хора, които са важни за бизнеса им.

Проучване на IBM от 2012 г. сред 1709 мениджъри показва, че само 16% от тях използват социалните медии, но прогнозата е, че до пет години по-късно техният дял вече ще достигне 57%. В същото време 76% от ръководните кадри във водещи световни компании смятат, че изпълнителните директори е добре да бъдат "социални", показва проучване от същата година на Weber Shandwick и KRC Research (виж карето с ползите от използването на социалните медии от изпълнителни директори).

Техният анализ обхваща 630 от най-важните и влиятелни ръководни кадри в компании с приходи от над 500 млн. долара, които представляват 10 държави в Сверна и Латинска Америка, Европа и Азия.  

Какви са ползите от използването на социалните медии от изпълнителните директори?
- добър начин, за да се споделят новини и информация, свързана с компанията (80%)
- положителен ефект върху репутацията на компанията (78%)
- показва, че компанията е иновативна (76%)
- дава на компанията човешко лице или персоналност (75%)
- добър начин изпълнителният директор да комуникира със служителите и да изгради добри отношения с медиите (75%)
- има положителен ефект върху бизнес резултатите (70%)
- прави компанията по-атрактивно място за работа (69%)
- помага за привличането на нови клиенти (64%)
- дава конкурентно предимство на компанията (64%) - прави мениджъра по-ефективен при решаване на кризи (61%) 

Източник:
Проучване на Weber Shandwick и KRC Research, 2012 г. Анкетата обхваща обхваща 630 от най-важните и влиятелни ръководни кадри в компании с приходи от над 500 млн. долара, които представляват 10 държави в Сверна и Латинска Америка, Европа и Азия.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly