С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Първи стъпки в света на парите

За обучението по лични финанси в училище и защо е толкова важно.
Share Tweet Share
Снимка

Пилотното обучението по управление на личните финанси по проекта "Моят живот, моите финанси" обхваща близо 300 ученици от 11 града в цялата страна.

 Фотограф: Юлия Лазарова

"Ама защо заплатата ми е само толкова? Не може ли да не ги плащам тези осигуровки?" Учениците са, меко казано, разочаровани.
 
Вече са минали през предизвикателството да напишат CV и мотивационно писмо. Справили са се и с "притеснителното" интервю за работа и най-накрая са "назначени". И после какво? Оказва се, че заплатата им ще бъде доста по-малко заради "тъпите" осигуровки и данъци... Но това е част от поредния им урок по управление на личните финанси.
 
"Вече знам как е най-добре да се държа на интервю за работа и какви са правата ми – неща, които ще ми бъдат полезни в бъдеще. Учим се и как да харчим парите си по-разумно", обяснява Мирела в края на часа. Тя е от 10 "а" клас и учи в СОУ "Иван Шишманов" в паралелка с профил "Туризъм". От март класът й е част от пилотната програма за обучение по лични финанси "Моят живот, моите финанси" на фондация "Инициатива за финансова грамотност".

Учениците вече са разбрали какво представляват дебитните и кредитните карти и как най-разумно да ги използват, минали са и обучение на тема инвестиции и са посетили офиса на финансовата компания "Елана", за да надникнат в света на борсовата търговия.
 
Да учиш, докато играеш
 
В деня, в който ние сме им на гости, младежите изследват особеностите при кандидатстването и започването на работа. За целта четирима от тях влизат в ролята на работодатели и подготвят обяви за работа с изискванията към кандидатите. Понеже са с профил туризъм, са избрали търсените професии да бъдат ескорт мениджър, организатор на събития, сомелиер и рецепционист.

Четирима от съучениците са "кандидати за работа" и изчитат мотивационното си писмо, после друг им задава въпроси като на истинско интервю за работа: "Защо смятате, че сте подходящ за нашата компания", "Каква заплата очаквате"... Има и ученици наблюдатели, които пък се опитват безпристрастно да оценят дали кандидатите заслужават да бъдат наети. После учителката им Галя Русанова им показва копие на трудов договор и трудова книжка и им обяснява някои от най-важните неща, които трябва да запомнят за тях.

"Към 30% от хората не знаят, че трудовият договор трябва да е писмен. Те си мислят, че щом са се договорили да започнат работа, вече имат трудов договор, но това съвсем не е така", обяснява Петър Кьосев от сайта pravatami.bg, като се позовава на проучване на портала. А после подробно разказва на учениците какви са правата за работа на младежите под 18 години, както и какво и къде могат да прочетат, за да се запознаят по-подробно с тях.

Накрая управителят на фондация "Инициатива за финансова грамотност" Росица Вартоник раздава на учениците пликовете с първата "заплата", която макар и да е само сума, написана на хартия, определено ги радва. Но малко по-късно установяват каква е разликата между брутно и нетно заплащане и определено не са щастливи от това, че имат удръжки за осигуровки и данъци. Но пък и стигат до извода, че осигуровките за пенсия все пак са им доста важни.
 
"Когато нещо се представи по забавен и атрактивен начин, когато се изиграе, децата учат много по-лесно и запомнят много по-добре", казва учителката им Галя Русанова. Форматът, в който учителят просто излиза пред тях и си изпява урока, не ги "кефи", както биха казали самите те, допълва тя. Затова Русанова се опитва да търси нови подходи, за да направи образованието по-съвременно и да ангажира вниманието на учениците си. Разказва, че те вече са ходили на посещения в HP и Столичната община, за да се запознаят с професионалисти от различни сфери и по този начин да се замислят за възможностите пред себе си.

Русанова се радва заедно с тях на постиженията им като актьори, както и в областта на литературата, но и търси нови начини, за да ги предизвиква да се развиват. Затова, въпреки че преподава общо по 6 предмета – от основи на пазарната икономика и законодателство в туризма до фирмено счетоводство, и като всеки учител има не малко административни задължения, решава да се включи в пилотния проект на програмата за обучение по лични финанси на фондация "Инициатива за финансова грамотност".

"Те вече са се насочили към сферата на туризма. Но не можеш да станеш добър мениджър и да управляваш парите на една фирма, ако не можеш да управляваш своите собствени", казва Русанова. Според нея финансовата култура на голяма част от българите като цяло не е много висока, затова и надеждата й е, че децата на свой ред ще повлияят положително и на родителите си. Добавя и че на практика обучението по финансова грамотност е и част от гражданското образование на децата и част от превръщането им в мислещи и отговорни хора.

"Не може един човек, завършил средно образование, да не знае каква е разликата между дебитна и кредитна карта", казва и инж. Албена Кирилова, която преподава икономика в Професионалната гимназия по електроника и химични технологии "Проф. Асен Златаров" в Плевен и също е работила по проекта "Моят живот, моите финанси" с ученици от 10 и 11 клас. Според нея такова обучение трябва да се превърне в част от образователната система. Преценката й е, че такъв курс е подходящ за ученици, които вече са в десети клас. В подобна насока разсъждава и междуведомствената работна група, която в момента разработва национална стратегия за повишаване на финансовата грамотност в България (виж карето).

"Включих се в програмата, понеже реших, че е интересна и полезна за децата. Градът ни е с висока безработица, много от родителите на децата работят в чужбина и на тях често им се налага сами да управляват финансите си", казва Румяна Смилкова, която преподава икономика в Професионалната гимназия по транспорт и лека промишленост в Омуртаг. Тя коментира, че по принцип в учебната програма на учениците има много неща, които са им излишни, а точно това, което би им било полезно – финансовата грамотност, не се преподава.

Снимка

Под формата на игра учениците научават как се провеждат интервютата за работа, какво представлява трудовият договор и каква е разликата между бруто и нето заплата.

 Фотограф: Юлия Лазарова


Промяната започва от училище

"Всеки от нас използва различни финансови продукти през живота си и затова познанията за управление на личните финанси са изключително важни", казва управителят на фондация "Инициатива за финансова грамотност" Росица Вартоник. Но е също толкова категорична, че финансовата култура на голяма част от българите като цяло не е много висока (виж карето). Затова фондацията превръща идеята да промени това в своя кауза. И един от първите проекти е именно пилотната програма за подобряване на финансовата грамотност на учениците "Моят живот, моите финанси". На практика това е и едно от първите структурирани обучения по темата в българската образователна система.

Инициативата им се реализира в партньорство с фондация "Джуниър ачийвмънт" (която също работи за подобряване на икономическото образование на младежите) и с експерти от финансовия портал "Моите пари". Програмата, която разработват, цели да запознае младите хора с основни тези като финансово планиране и бюджет, кредит, спестяване и инвестиции, основни финансови продукти и услуги, трудови взаимоотношения и т.н. За целта подготвят помагало за учители и работна тетрадка за ученици.

Заснемат и шест забавни образователни видеа. Обучение по проекта са минали общо 15 учители, които преподават в 11 града в страната. Голяма част от тях са в по-бедни райони, които обикновено изостават не само икономически, но и с навлизането на новостите от съвременния живот и образование. Занятията се водят с ученици от 8 до 12 клас, като реално в обучението са включени към 300 ученици.

"Предприемачеството и финансовата грамотност са теми, които тепърва навлизат в образователните програми. Все още е въпрос на мотивация и желание от страна на самите учители да включат подобно обучение", казва Мария Янкова, старши мениджър "Програми" в Juniour Achievement.

Инициативата "Моят живот, моите финанси" е финансирана с 20 хил. евро по "Програмата за подкрепа на неправителствените организации в България" по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. "Вярваме, че дори и след края на проекта учителите ще използват новите знания и помагалото, за да продължат да водят часове по лични финанси", казва Вартоник.

Другата й надежда е, че все пак ще успеят да спечелят ново финансиране или да получат финансова подкрепа от страна на бизнеса, за да продължат да отпечатат нови помагала и тетрадки и да обучат още учители. "Бизнесът има дългосрочна полза от подобряването на финансовата култура на българина. Информираните потребители не само ще познават по-добре правата си, но и по-смело и уверено ще използват различните финансови продукти", казва Вартоник.
 
А вие как управлявате парите си?

От фондацията обаче са решили да не ограничават каузата си само до децата. Разработили са и програма за обучение по управление на личните финанси и за възрастни. В проекта, който наричат "Не на дълговете, Да на парите", фондацията работи в партньорство с финансовата компания "Изи кредит", чиито експерти от няколко месеца обикалят страната и провеждат безплатни курсове за хора с ниски или средни доходи. Съветват ги как да управляват бюджета си по-ефективно, как да постъпят, ако вече имат финансови трудности, и т.н. При тях също залагат на игри и забавно преподаване, защото дори и възрастните предпочитат да се забавляват, докато усвояват нови знания.

Заедно с фондация "Лале" пък са разработили и брошура с финансови съвети за хора на възраст 55+. Заради житейския си опит или просто заради ограничените си финанси възрастните хора по принцип планират и следят бюджета си много по-добре от по-младите, коментира Вартоник. Затова и за тях акцентите в програмата са по-скоро върху информация за това как да си изчислят бъдещата пенсия, какви са възможностите за теглене и изплащане на кредит и т.н. Има специален акцент и върху особеностите на поръчителството, понеже често пенсионерите, които имат стабилен фиксиран доход, са използвани като поръчители по кредит на член от семейството, а понякога това може да доведе до финансови проблеми и рискове, обяснява Вартоник.

Идеята й е в бъдеще да разработят курсове за финансова грамотност и за деца в неравностойно положение. Хората обикновено се учат на управление на личните си финанси вкъщи, от родителите си, и ако нямаш дом и семейство, които да ти предадат поне някакви базови знания, впоследствие това ще ти създаде много трудности, казва Вартоник. Тя споделя и друго свое наблюдение - колкото по-образовано и богато е семейството, толкова по-добра е и финансовата грамотност на децата.

Всеки има нужда и право да има поне минимални познания за света на парите. "Ние не предлагаме торта с шоколад, а филия с лютеница", образно казва Росица Вартоник. Защото финансовият свят отдавна е част от ежедневието ни и всеки трябва да разбира начина, по който той функционира. Подобно познание не трябва да е луксозна, а общодостъпна "стока". Защото колкото по-добре познаваме света на парите и колкото по-рано се случи това, толкова по-полезни ще бъдем не само на себе си, но и на обществото като цяло.

Срещу финансовата неграмотност
В момента междуведомствена работна група под ръководството на вицепремиера по икономическото развитие Даниела Бобева разработва стратегия за повишаването на финансовата грамотност в България. Тя е за периода 2015 - 2019 г., като кръгът от целевите групи е доста широк и обхваща младежи, възрастни, хора от малцинствените групи, лица с ниски доходи и др.

Една от идеите в стратегията е финансовото обучение да влезе и в образователната система като задължителна дисциплина в рамките на средното образование, коментират от кабинета на вицепремиера. В момента се обсъждат варианти дали да е отделен предмет, или да е в рамките на вече съществуващ. Очаква се образователното министерство да формулира конкретните мерки и възможности.

Прогнозите са, че обучението за повишаване на финансовата грамотност на учениците може да бъде застъпено в учебната година 2016-2017. Едно от основните предизвикателства в изпълнението на програмата се очаква да бъде свързано с нуждата от добре подготвени и достатъчно на брой преподаватели.

Лични финанси
Според проучване на Световната банка от 2010 г. за нивото на финансовата грамотност в България:
 
-  47% от анкетираните определят финансовите си познания като незадоволителни или никакви;
- над 53% от 16-17-годишните смятат финансовата си грамотност за слаба;
– 73% от хората казват, че правят финансов план за месечните си приходи и разходи. В същото време 39% от тях заявяват, че по-скоро имат обща представа за приходите и разходите си, а 22% просто пазят финансовите документи, без да следят движението на средствата си.
- само 11% от домакинствата смятат, че ще могат да издържат повече от шест месеца в ситуация на загуба на доход. 

В началото на февруари "Кариери" започна кампания "Бизнес и образование" с цел да съберем идеи за реформа в образователната система, така че тя да отговаря в по-голяма степен на реалните нужди на бизнеса. Като част от проекта беше създаден онлайн платформа, част от сайта karieri.bg, където дотук представихме идеите на 16 представители на различни компании, университети, неправителствени организации.

Разказахме и за десетки примери на успешни партньорства между университети и бизнес организации, както и за добри практики и нововъведения на НПО сектора. В края на всеки месец в секцията "Кариери" на в. "Капитал" ви представяхме и пример за добра практика, както и кратко обобщение на последните идеи на сайта.

Предстои последната част от кампанията – през юли ще обобщим всички получени предложения за реформи в образованието и ще ги изпратим на отговорните държавни институции. Ще публикуваме и тяхната реакция и мнение за предложенията, както и поетите ангажименти. А междувременно ще продължаваме да събираме идеи и да следим напредъка или липсата на реформа в образованието.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly