С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Къде са скритите разходи за труд

Често компаниите не отчитат реалния размер на разноските за служителите си, а това изкривява стратегията им за управление
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

[Shutterstock] 

Наличната информация за разходите за работна сила и техният реален размер често се разминават. Обикновено това се дължи на факта, че част от тях се категоризират и отчитат по начин, който ги прави трудни за идентифициране. А това оказва влияние не просто на разходната структура на една компания, а на цялостната изходна информация за вземане на стратегически решения, особено по отношение на човешкия й капитал. Което пък има директно отношение към политиките за привличане и задържане на кадрите и постигане на желаното ниво на трудово представяне.
 
Ето някои от често срещаните направления, в които са замаскирани скритите разходи на труд, както и няколко съвета как да се подобри начинът, по който да се отчитат, с цел включването им в стратегията за управление на човешките ресурси.
 
Отсъстващите служители
 
Ако на някой от служителите се налага да отсъства известно време, това се отразява пряко не само върху разходите на компанията, а върху цялостната вътрешна организация. Обикновено проблемите, които възникват, са свързани с:

- Безопасност и престой - замяната на отсъстващите служители с по-неопитни или необучени води до повишен риск от инциденти и по-чести непроизводствени престои.

- Работни процеси - възможно е да се наложи част от тях да се спрат или променят.

- Качество на работа - по-голямото работно натоварване върху наличните служители след преразпределение на работните задачи на липсващите служители води до увеличаване на броя допускани дефекти и грешки.

- Количество на работа - служителите с добро трудово представяне и постоянно присъствие губят своята ангажираност заради увеличената тежест и натоварване, като това от своя страна води до намаляване и на обема извършвана работа от тях.

- Текучество на персонал - текучеството сред служителите с добро трудово представяне се увеличава в сравнение с това при служителите с лошо трудово представяне. В средносрочен план това сериозно засяга компанията и възможността й да оперира по устойчив и печеливш начин.
 
Често проблемите с присъствието могат да бъдат адресирани с мерки в следните области:

- Фирмена култура - несъответствието между хората и фирмената култура води до спад на ангажираността, а това - до проблеми с присъствието. В същото време активното въвличане и лично участие на служителите е ключ към изграждане на култура и среда, която благоприятства присъствието. За да се реши този проблем, е необходимо да се отговори на следните въпроси: Какво е отношението към служителите? Как се третират и какво признание получават? Налице ли е култура на включване и сътрудничество? Налице ли са правилните хора, на правилното място, в правилното време, които да вършат правилната работа?

- Признание - заплащането и допълнителното материално стимулиране се възприемат като полагащи се елементи по подразбиране. Безспорно те са важни, но нямат дългосрочен мотивиращ ефект. Затова е важно да се има предвид, че увеличаването на заплащането и допълнителното материално стимулиране са необходими колкото и регулярното изказване на признание.

- Структура на работа - колко добре е структурирана работа? Дали структурата й осигурява достатъчно предизвикателства и дали мотивира служителя? Дали служителя чувства, че тя/той допринася за постигането на търсените резултати? Ако отговорът на този въпрос е "не", със сигурност е необходимо да се предприемат мерки.
 
Бонуси и придобивки
 
Днес повечето служители са претоварени с работа, а в същото време повечето компании задържат увеличенията и актуализацията на заплащането и осигуряването на допълнително материално стимулиране. Затова и повече от всякога се търсят креативни начини за борба с липсата на ангажираност и текучество.
 
В някои организации разходите за придобивки са значителни, но в счетоводните книги не са идентифицирани като разходи за труд или персонал и съответно не са осъзнати като такива, а това представлява още един източник на неяснота в управлението на общите разходи за труд..
 
Някои компании всяка година инвестират десетки и стотици хиляди за придобивки с цел привличане, мотивиране и задържане на работната сила. Необходимо е да се има предвид, че ако придобивките са водеща причината за постъпване и оставане в компанията, най-вероятно организацията не разполага с най-добрите таланти. Само ако служителите искат да са част от компанията, защото харесват работата и я намират за предизвикателна, то тогава придобивките наистина служат за мотивиране и задържане.
 
Разпределение на работната сила
 
В "новата нормалност" на конвергенцията на култури, технологии, икономики и поколения е по-важно от всякога компаниите да се фокусират върху скоростта, гъвкавостта и ефективността на работната си сила. Клиентите все още имат нужда от решения на техните проблеми, но не следващата седмица или месец. Те очакват незабавен отговор и резултат почти на момента. Тези очаквания затрудняват компаниите, които оперират по традиционния начин - без  модел за обезпечаване на персонал в нужния момент с необходимата бързина.
 
Наред с усилията за запазване на рентабилността на дейността предизвикателствата пред компаниите вече са свързани и с поддържането на набор от потенциални бъдещи служители, които биха били на разположение, когато е необходимо. В повечето индустрии поддържането на експерти на постоянен и пълен щат не е оправдано от гледна точка на разходите и съответно е необходимо намирането на алтернативен гъвкав подход на обезпечаване на работна сила.
 
Необходимо е да се отговори на следните въпроси: По какъв начин структурата на работата, екипите и бизнес подразделенията се отразява на възможността на компанията да отговори на потребностите на клиентите по качествен, навременен и печеливш начин? Налице ли е гъвкавост на работната сила, която да отговори на предизвикателствата пред бизнеса?
 
Ангажираност на служителите
 
Ангажираността е измерима степен на положителна или отрицателна емоционална привързаност на служителя към нейната/неговата работа, колеги и организация, която оказва влияние върху желанието за учене и нивото на трудово представяне. Дефинирана по този начин, тя се различава от удовлетвореността, мотивацията и организационната култура.
 
Ангажираността се превръща в зона на фокусиране на усилията на мениджмънта – както като средство за задържането на служителите, така и като инструмент за свиване на разходите от намалена производителност и разходите, свързани със заместване на доброволно напуснал персонал.
 
Част от проблемите с ниската ангажираност на служителите често започват още с практиката по наемане. За да се адресира проблемът, е необходимо да се търси не само съвпадение между профила на кандидата и длъжностната характеристика, а пълно съответствие – на възможности, предпочитания и нагласи на евентуалния бъдещ служител с потребностите и културата на организацията.

* Петър Ганчев е ръководител на отдел "Обучения" в "Адеко България".

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly