С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

За технологиите и хората

Конференцията на "Капитал-Кариери" HR Meets Тech очерта някои от новите тенденции на пазара на труда и управлението на човешките ресурси
Share Tweet Share
Снимка

Анабел Амлинг и Стефан Амлинг, старши вицепрезидент и COO човешки ресурси, SAP

 Фотограф: Велко Ангелов

Снимка

Бил Бурман, специалист и консултант по онлайн подбор на персонал и привличане на таланти

 Фотограф: Велко Ангелов

Снимка

Иван Папазов, старши мениджър "Планиране, подбор и системи за възнаграждение", УниКредит Булбанк

 Фотограф: Велко Ангелов

Снимка

Стефан Амлинг, старши вицепрезидент и COO човешки ресурси, SAP

 Фотограф: Велко Ангелов

Снимка

Антоанета Георгиева, директор "Човешки ресурси и администрация", Софарма Трейдинг

 Фотограф: Велко Ангелов

Снимка

Зорница Янкова, HR мениджър, Hewlett-Packard Bulgaria

 Фотограф: Велко Ангелов

Снимка

Милен Иванов, основател и председател на борда на директорите, Horizons, изпълнителен директор и основател, Sponsia

 Фотограф: Георги Кожухаров

Снимка

Пьотр Якубовски, мениджър на звеното Smarter Workforce Kenexa в Централна и Източна Европа, IBM; Миглена Узунова-Цекова, директор "Човешки ресурси", Мтел

 Фотограф: Велко Ангелов

Днес Анабел е на 8 години. Предстои й да завърши училище, а след това и университет. Първият й работен ден ще е някъде към 2029 г. Как си представяте, че ще протече той?

Сигурно още когато са й предложили работата, тя ще е споделила с приятелите си в социалните мрежи добрите новини. До самия първи работен ден вече ще е успяла да се "сприятели" и с човека, който ще бъде неин ментор на работното й място, а може би и с други бъдещи колеги. И ще е провела няколко онлайн разговора за това какво да очаква и как да се представи максимално добре в новата обстановка. Когато отиде в офиса за пръв път, нищо чудно да сканират ириса на очите й, за да я допуснат в сградата. Защото това вече ще е новият, нормален начин за чекиране при пристигане на работа.

Тя ще може да избере пакет с придобивки, който отговаря максимално на индивидуалните й нужни, и в същото време ще може да го променя, когато се променят й приоритетите й, например, след като се омъжи. По всяка вероятност Анабел дори ще може да избира мениджъра, с който да работи през следващите няколко години. Колегите й ще са наети на временни договори и ще работят във връзка с конкретен проект на компанията. А работното й място и работните дейности определено ще са още по-технологични, отколкото са в момента. Просто включете въображението си на максимум...

Това е картината, която видя в "кристалния си таблет" Стефан Амлинг, старши вицепрезидент и главен оперативен директор "Човешки ресурси" на SAP - и която сподели по време на конференцията на "Капитал Кариери" HR Meets Tech. Бъдещето на пазара на труда и управлението на човешките ресурси ще е все по-тясно свързано с технологиите и социалните мрежи. Нещо, в което бяха убедени не само той, а и другите лектори. А и не е никак трудно да им повярваме...

Днешните младежи са утрешните служители
Анабел и всяко друго дете, което виждате днес по детските площадки, в училище или университетите, са следващите поколения служители, мениджъри, инженери, учители... Те ще имат нелеката задача да продължат развитието на вашата компания, на вашето населено място, на света. На фона на глобалните тенденции за застаряване на населението обаче за работодателите ще бъде все по-трудно да намират и привличат млади кадри, които да обучат и на които да предадат в наследство това, което са започнали и развили. И дори ще е още по-трудно да ги задържат на работа, предрича Амлинг.

В същото време трябва да си дадем сметка, че разбирането, че младите хора се интересуват основно от баланса "работа - личен живот" – една от основните характеристики на профила на т.нар. поколение Y - не е съвсем правилно. То е важно, но не е приоритет номер едно, смята експертът от SAP. Според него младите хора не се плашат от работа, но настояват да имат справедливо заплащане на труда си. Те обръщат сериозно внимание на това, което получават като заплащане, бонуси и привилегии, и се вълнуват от въпроси като пенсионно осигуряване, подчертава експертът. Така че опитът да се замести стратегията за възнагражденията на една компания с нещо, звучащо модерно, но финансово неангажиращо, не е много удачна.

Освен това младите хора държат на това да получават знания и да имат усещането за развитие на работното място. За тях е важно да общуват с прекия си ръководител и да имат обратна връзка от негова страна. Това са все неща, които могат да ги ангажират и задържат по-дълго време в която и да било организация, т.е. това са и нещата, върху които трябва да помислят мениджърите, ако искат да се справят с новите предизвикателства, смята Амлинг.

Друга тема, на която трябва да обърнат внимание, е предаването на знанията в рамките на организацията и планирането на наследниците, хората които ще поддържат живота й. По думите на Амлинг инвестициите в развитие на служителите и на лидерите в рамките на организацията ще се превърне в основния фактор, по който ще се различават работодателите в бъдеще. И колкото по-развита политика има една компания в това направление, толкова по-успешно ще привлича и задържа кадри.

Отгледайте си талантите
Трябва да се подготвим за работна сила, която ще бъде още по-разнообразна и различна, по-гъвкава, но и по-проблемна, казва старши вицепрезидентът на SAP. Според него правилният подход на специалистите в бъдеще, а и това, на което залагат в софтуерната компания, се основава на три стълба – отглеждане на талантите в рамките на организацията, опростяване на нейните дейности и структури и създаване на бъдещите лидери.

На фона на проблемите с намирането на нови и качествени служители, било то заради демографските или други проблеми, естественият начин за една организация да се справи с липсата на таланти и лидери е, като си ги отгледа сама – послание, което се прокрадна и в презентациите и на други лектори. Специалистът по онлайн подбор Бил Бурман също посочи, че един от основните източници на кадри, когато става въпрос за определени свободни позиции, е самата компания. Например, ако търсим човек за ръководна или по-отговорна позиция, ще е по-лесно и ефективно, ако първо се опитаме да го осигурим чрез промотирането на някой от служителите, които вече имаме, вместо да го търсим извън организацията.

Другите канали са бившите служители, с които сме запазили добри взаимоотношения, казва Бурман. Те вече ще са натрупали нов опит на друго място, а в същото време познават организацията и работата в нея достатъчно добре, така че лесно и бързо ще се напаснат. Таланти има и в купа с кандидати, с които сме влезли в контакт при предишни подбори на служители. А понякога, за да се стигне до точния човек, можем да използваме и социалните контакти на настоящите ни служители, смята Бурман. Но не само – в мрежата всеки профил носи информация, стига да знаеш как да я филтрираш.

Благодарение на социалните мрежи вече сте свързани с всички, които бихте искали да наемете, коментира Бил Бурман. Предизвикателството тук е по-скоро в това да стигнете до тях и да привлечете вниманието им. Бурман разказа как за свой клиент от ИТ сектора например е успял да открие потенциалните топ специалисти, след като е филтрирал информацията в социалните мрежи и така е стигнал до извода, че специалистите с търсения профил обичат определена марка кафе и сериала Family Guy. Това, което прави, е да брандира автобусната спирка пред кафене от въпросната верига с информация, че компанията, която консултира, търси ИТ кадри и посланието "Елате да изпиете кафето си при нас". Това е и практически пример, който доказва и друга теза на Бурман, а именно, че добрите специалисти по подбор трябва да имат и добър маркетингов подход.

Технологиите в помощ на хората или технологиите vs. хората
Технологиите изместиха земята като производствен фактор и все повече изместват и капитала, остава да видим кога ще изместят и човешките ресурси, коментира по време на форума Милен Иванов, основател и председател на борда на директорите на компанията за подбор Horizons. За момента технологиите все още не могат и няма как да изместят хората в лицето на специалистите по човешки ресурси, тъй като имаме нужда и от човешко общуване и преценки, беше едно от посланията на специалистите по време на събитието.

Но пък не можем да не им отдадем и заслуженото - технологиите вече сериозно облекчават и дори подобряват работата на специалистите по човешки ресурси. С тяхна помощ днес не само се вършат редица ежедневни задачи много по-бързо, лесно и организирано, но и много по-обективно се вземат стратегически решения. Работата в областта на човешките ресурси еволюира и административните й функции все повече се заместват със стратегически и консултантски, коментира Пьотр Якубовски, мениджър на звеното Smarter Workforce Kenexa на IBM за Централна и Източна Европа.

Стратегическите задачи с днешна дата са например планирането на процеса по подбор, задържането и ангажирането на служителите и намирането на подход за постигането на заложените бизнес цели. А в това определено помагат и различните софтуерни решения.

Технологиите помагат в опростяването на работата на една организация, особено ако структурата й е голяма и дори обхваща няколко държави. Конкретното решение, на което залагат от софтуерната компания SAP, e в изнасянето на работните процеси в облака. В същото време все повече глобални компании преминават към автоматизиране и интегриране на дейностите си, включително и на тези в областта на човешките ресурси, стана ясно от практическите примери, които споделиха представители и от други организации.

Мениджърът "Човешки ресурси" на Hewlett Packard за България Зорница Янкова например представи проекта за автоматизиране на процесите в компанията, който се реализира в продължение на 18 месеца и приключва през март тази година. Той обхваща дейности като назначаване, съхранение и обработка на данните на служителите, вътрешни доклади и т.н. В Coca Cola също са заложили на опростяване на функциите с помощта на технологиите. HR услугите на Coca-Cola Hellenic BSO например се доставят от контактен център в България до 22 държави и 3 корпоративни офисa в Централна и Източна Европа, разказа Михаела Йонита.

Технологиите се използват и за управлението на представянето на служителите и в подкрепа на тяхното представяне, за което разказаха Иван Папазов, старши мениджър "Планиране, подбор и системи за възнаграждение" в Уникредит Булбанк, и Антоанета Георгиева, директор "Човешки ресурси и администрация" в "Софарма трейдинг". Технологиите са от значение и при провеждането на обучения, акцентира Диана Радева, главен експерт "Подбор и обучение по Добра производствена практика" в "Актавис Дупница".

Колкото по-голяма е една компания, толкова по-голяма нужда има тя от технологични решения, за да може да овладява мащабите на дейността си. Но дори и по-малките фирми ползват някакъв софтуер или някаква форма на технологично облекчение в ежедневната си работа. Защото технологиите са нещо, от което не можем да избягаме, ако искаме да сме конкурентоспособни и в крак с времето. А с темпото, с което се развиват, след 15 години, когато Анабел започва първата си работа, фантазиите ни за това как ще я намери, как ще протече първия й работен ден и как ще изглежда работното й място може и да бледнеят пред реалността.
 

HR Meets Tech в туитове

"Технологиите са изместили земята като фактор на производство. Остава да видим кога ще изместят и човешките ресурси."
 Милен Иванов, изп. директор на Horizons

"Има достатъчно таланти. Предизвикателството е да ги открием."
Бил Бурман, специалист по онлайн подбор на кадри

"Самооценката възпитава служителите да погледнат по-задълбочено на работата си в компанията."
Иван Папазов, старши мениджър "Планиране, подбор и системи за възнаграждение", Уникредит Булбанк

"За нас е важно да обвържем стратегията на компанията с индивидуалните цели на служителите."
Антоанета Георгиева, директор "Човешки ресурси и администрация" в "Софарма трейдинг"

"Това, че младите хора от т.нар. поколение Y не се интересуват от пари, е голям мит. Те искат справедливо възнаграждение."
Стефан Амлинг, старши вицепрезидент и главен оперативен директор "Човешки ресурси" на SAP

"Когато въвеждате нещо, правете го внимателно, така, че отсреща да го купят."
Зорница Янкова, HR мениджър на Hewlett Packard за България
 
Намерете Кариери и в социалните мрежи:
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly