С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Една по-добра година

Ангажираността на служителите се повишава, а фирмите стават все по-склонни да наемат нови кадри, показва годишното проучване на Aon Hewitt
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

 Автор: Михаил Вълканов

Харесвам работата си. Не мисля да напускам. Давам всичко от себе си, така че компанията да върви напред.

Това е начинът, по който мисли един ангажиран служител. Той говори положително за компанията, в която работи, пред колеги, познати и приятели. Харесва му да е част от екипа и влага много повече усилия, отколкото формално са описани в длъжностната му характеристика. Припознавате ли се в това описание, или ви звучи като непостижима утопия?

Всъщност все повече хора се определят като ангажирани с компанията, за която работят, показва годишното проучване за най-добрите работодатели в България на консултантската компания Aon Hewitt (виж карето с методологията на проучването и класацията на най-добрите работодатели). И до голяма степен влияние за това има фактът, че тревожността от годините на пика на кризата вече е зад гърба както на работодателите, така и на служителите им.

"Служителите вече имат малко по-голямо усещане за сигурност, спокойствие и стабилност", казва Гергана Ганчева, ръководител на годишното проучване на Aon Hewitt, и допълва: "В същото време близо 40% от специалистите по подбор заявяват, че са по-склонни да наемат нови кадри, а все повече мениджъри коментират, че бизнесът им се развива възходящо и работят върху нови услуги и продукти". Данните показват, че 2014 г. е по-добра от 2013 г. и че имаме по-спокойни, по-ангажирани и по-удовлетворени служители, обобщава Ганчева и добавя, че можем да се надяваме на още по-добра 2015 г. 

Затишие след буря
В години на световната финансова криза и най-вече в периода 2009 - 2012 г. хората изпитваха нестабилност и несигурност на работното си място. Едно от големите притеснения на служителите беше дали няма да се окажат в списъка на уволнените. Фирмите не само не можеха да си позволяват бонуси и придобивки в размера отпреди 2008 г., но и желанието на хората дори се измести към това просто да получават заплатата си навреме. Сега най-трудните години са преодолени и служители и работодателите са малко по-спокойни и удовлетворени.

Средното ниво на ангажираност на служителите през 2014 г. вече е 64%, или с 10 процентни пункта повече спрямо миналата година. При най-добрите работодатели този показател е 83%, като разликата на годишна база тук е само един процентен пункт. С други думи – добрите работодатели успяват да задържат високи нивата на ангажираност на служителите си, но в същото време все повече компании намират правилния път и създават положителна нагласа сред кадрите си към тяхната работа и работно място.

Все още работодателите предпочитат да инвестират в подобряване на допълнителните придобивки, отколкото в повишаване на заплатите, но дори и това е доказателство, че нещо се случва, че има положителна промяна, казва Анелия Илиева-Големанова, консултант в Aon Hewitt. Тя уточнява, че стандартните придобивки за служителите по принцип са свързани с възможности за допълнително здравно осигуряване, ваучери за храна, покриване на разходи за транспорт, отстъпки в търговски вериги, осигуряване на езикови обучения и т.н.

Наблюденията на анализатора са, че в момента компаниите отделят повече средства, за да увеличат обхвата и обема на различните придобивки, например да осигурят пакет с по-голямо покритие на здравното осигуряване. Често това се прави и след изрично допитване до служителите какво биха искали да получат като допълнителен стимул. А това се отразява и в нагласите им. С близо 10% се увеличава и удовлетвореността на служителите от придобивките, които получават, показва проучването.



Кариерата е повече от работа
При най-добрите работодатели служителите дават висока оценка на фактори като чувство на удовлетвореност от свършената работа, репутация на компанията, работни задачи и физическа работна среда и т.н. При всички останали с висок рейтинг са показатели като работна среда, колеги, преки ръководители и т.н. (виж графиката).

В същото време обаче както при най-добрите работодатели, така и при "другите" факторите, които получават най-ниска оценка, са напълно еднакви – кариерни възможности, заплащане, процеси на организация на работата в компанията. Показателно е и че ако за другите фактори, които влияят върху ангажираността на служителите, разликата между най-добрите работодатели и средното ниво е около 20-25 процентни пункта, то по отношение на кариерните възможности тя е едва 10 процентни пункта. Това означава, че без значение дали работодателят е от групата best или rest, кариерните възможности като цяло не се оценяват високо.

Една от причините за това е, че често служителите дори не знаят какво кариерно развитие може да им предостави работодателят, смята Ганчева. Само половината от анкетираните мениджъри "Човешки ресурси" споделят, че имат ясна система за кариерно развитие на кадрите си още от етапа на постъпването им в компанията. В същото време близо 50% от служителите смятат, че компанията не открива и развива талантите си, и пак толкова се съгласяват, че се повишават тези, които допринасят за успеха й. Така се създава усещането, че добре свършената работа и изпълнението на поставените цели не е задължително да доведат до кариерно развитие и по-добро заплащане, коментират от Aon Hewitt. А нещата биха могли да се променят с по-добре структурирана фирмена политика за развитие на кадрите и по-добра комуникация и обратна връзка с тях.

Въпрос на време
Новопостъпилите служители, както и тези с над 10 години стаж са най-ангажирани, като това важи както за най-добрите работодатели, така и за всички останали. В същото време обаче разминаването в ангажираността на служителите с 2-3 години стаж при едната и другата група е сериозно и достига близо 40%. Хората с няколко години стаж са критична група и ако работодателят не инвестира достатъчно в тях, те по принцип имат по-голяма склонност да напуснат, обяснява Ганчева. Добрите работодатели обаче успяват да адресират по-успешно техните потребности и да развият ангажираността им с фирмата, показват данните на Aon Hewitt.

От значение за ангажираността на служителите е и възрастта им. Така например хората на 55+ са най-силно ангажирани с работата и работодателя си. Това са хората, които трудно биха направили сериозна кариерна промяна или вече от години работят при един и същ работодател. Ангажираността им достига 87% при най-добрите работодатели и 72% при всички останали. В същото време ангажираността на младите хора на възраст до 29 години, или т.нар. поколение Y, е относително ниска на фона на останалите възрастови групи.

Показателят е малко по-добър за хората в началото на кариерата им, т.е. до 25 години, но с течение на времето постепенно остава стабилна и дори започва да спада.  За специалистите това е поколението, което е най-трудно да бъде ангажирано. Ключовете към сърцата на такива служители обикновено са свързани с получаването на признание за постиженията им, както и на изграждането на добри работни отношения с колегите и преките ръководители.

Сектори с движение
Ако разгледаме ангажираността на служителите по сектори, веднага прави впечатление, че най-силно ангажирани с компанията са мениджърите и служителите от секторите, които в момента се развиват – ИТ (71% ангажираност на служителите), фармация (70%) и производство (51%). Това са и работодателите, които имат достатъчно ресурси, за да създадат приятна работна среда за служителите си.

В същото време нивото на ангажираност е обратнопропорционално на големината на компаниите. Така например при малките средното ниво на ангажираност е 66%, при средните то вече е 64%, а при големите се свива до 44%. Обяснението е, че в компаниите с повече служители работата и управлението на хората се усложнява, политиките и процедурите се въвеждат по-бавно и всяка промяна е по-трудна.

Сложната организация на големите компании предполага и сложност на действията по отношение на идентифициране на таланти, даване на обратна връзка, връзка с топ мениджмънта и др., поясняват от Aon Hewitt. А всичко това неминуемо оказва влияние и на ангажираността на хората. В същото време малките компании имат организационна структура, която не е чак толкова сложна, контактът лице в лице е по-лесен и възможен, комуникацията не е толкова формализирана и се основава не неформален контакт. 

Щастлив колкото шефа
Мениджърите по принцип са по-ангажирани с компанията, за която работят, в сравнение с останалите редови служители. Тази тенденция се наблюдава и в групата на най-добрите работодатели, и при останалите. В същото време обаче при "отличниците" разликата между ангажираността на преките ръководители (88%) и тази на служителите (83%) е едва 5%, докато при останалите тя достига 18%. Тоест добрите работодатели успяват да създадат условия за силна ангажираност на всички служители, без значение от нивото им в йерархията.

Като цяло служителите виждат немалко пропуски в нивото на мениджмънта в България. Едва 41% казват, че виждат доказателства за ефективно управление от страна на топ мениджмънта, а само 38% от изследваните са абсолютно съгласни с твърдението, че "топ мениджмънтът се отнася към служителите като към най-ценния актив на компанията". Което е още една сигнална лампа, заслужаваща вниманието на хората, от които се очаква да вземат стратегически решения и да бъдат лидери на екипи.

Защото, ако не успяват да вдъхновяват служителите си да искат да работят в компанията, да говорят добре за нея и да дават максимума, на който са способни, колкото и ангажирано да е ръководството, няма как компанията им да върви напред. Защото това се случва не само благодарение на шефовете, а и на екипа, който стои зад тях. Нека това бъде храна за размисъл през 2015 г., така че година по-късно да можем да очакваме още по-ангажирани служители и още по-добре работещи компании.
 
За проучването
Консултантската компания Aon Hewitt провежда проучването си "Най-добрите работодатели в България" за осма поредна година. Компаниите, които участват в него, кандидатстват по собствена инициатива, като от 2010 г. за оценката им е въведена символична такса. За да попаднат в класацията на най-добрите работодатели, фирмите трябва да отговарят на набор от минимални изисквания – да имат минимум 50 служители на постоянен трудов договор и минимум 3 години оперативна дейност на българския пазар.
Проучването на Aon Hewitt оценява удовлетвореността на работещите в компаниите, като за целта чрез три отделни въпросника се изследва гледната точка на служителите, топ мениджърите и мениджъра "Човешки ресурси".С най-голяма тежест за крайната оценка и отличаването на най-добрите работодатели е ангажираността на служителите. За измерването й се вземат предвид три групи фактори – дали служителите говорят положително за компанията, дали искат да бъдат част от нея и рядко мислят за напускане и дали полагат допълнителни усилия всеки ден в работата си.
 
Най-добрите работодатели
През 2014 г. в проучването на Aon Hewitt са участвали общо 56 компании от 12 индустрии. Анкети са попълнили близо 14 500 служители и 384 топ мениджъри. Половината от участвалите фирми попадат в категория "Средни компании" и имат между 250 и 1000 служители на пълен работен ден, следвани от категория "Малки компании" (38%) с до 250 служители и "Големи компании" (12%) с повече от 1000 служители. А наградените са:

Категория "Малки компании"
1. "Тавекс" (финанси)
2. "Джапан табако интернешънъл" (търговия с тютюневи изделия)
3. "Импириъл табако" (търговия с тютюневи изделия)

Категория "Средни и големи компании"
1. "САП Лабс България" (информационни технологии)
2. "Актавис" (фармация)
3. "Шнайдер електрик" (глобален завод Пловдив производство)
4. "Ей И Ес България" (производство)
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly