Харесвам работата си. Не мисля да напускам. Давам всичко от себе си, така че компанията да върви напред.
Това е начинът, по който мисли един ангажиран служител. Той говори положително за компанията, в която работи, пред колеги, познати и приятели. Харесва му да е част от екипа и влага много повече усилия, отколкото формално са описани в длъжностната му характеристика. Припознавате ли се в това описание, или ви звучи като непостижима утопия?
Всъщност все повече хора се определят като ангажирани с компанията, за която работят, показва годишното проучване за най-добрите работодатели в България на консултантската компания Aon Hewitt (виж карето с методологията на проучването и класацията на най-добрите работодатели). И до голяма степен влияние за това има фактът, че тревожността от годините на пика на кризата вече е зад гърба както на работодателите, така и на служителите им.
"Служителите вече имат малко по-голямо усещане за сигурност, спокойствие и стабилност", казва Гергана Ганчева, ръководител на годишното проучване на Aon Hewitt, и допълва: "В същото време близо 40% от специалистите по подбор заявяват, че са по-склонни да наемат нови кадри, а все повече мениджъри коментират, че бизнесът им се развива възходящо и работят върху нови услуги и продукти". Данните показват, че 2014 г. е по-добра от 2013 г. и че имаме по-спокойни, по-ангажирани и по-удовлетворени служители, обобщава Ганчева и добавя, че можем да се надяваме на още по-добра 2015 г.
Затишие след буря
В години на световната финансова криза и най-вече в периода 2009 - 2012 г. хората изпитваха нестабилност и несигурност на работното си място. Едно от големите притеснения на служителите беше дали няма да се окажат в списъка на уволнените. Фирмите не само не можеха да си позволяват бонуси и придобивки в размера отпреди 2008 г., но и желанието на хората дори се измести към това просто да получават заплатата си навреме. Сега най-трудните години са преодолени и служители и работодателите са малко по-спокойни и удовлетворени.
Средното ниво на ангажираност на служителите през 2014 г. вече е 64%, или с 10 процентни пункта повече спрямо миналата година. При най-добрите работодатели този показател е 83%, като разликата на годишна база тук е само един процентен пункт. С други думи – добрите работодатели успяват да задържат високи нивата на ангажираност на служителите си, но в същото време все повече компании намират правилния път и създават положителна нагласа сред кадрите си към тяхната работа и работно място.
Все още работодателите предпочитат да инвестират в подобряване на допълнителните придобивки, отколкото в повишаване на заплатите, но дори и това е доказателство, че нещо се случва, че има положителна промяна, казва Анелия Илиева-Големанова, консултант в Aon Hewitt. Тя уточнява, че стандартните придобивки за служителите по принцип са свързани с възможности за допълнително здравно осигуряване, ваучери за храна, покриване на разходи за транспорт, отстъпки в търговски вериги, осигуряване на езикови обучения и т.н.
Наблюденията на анализатора са, че в момента компаниите отделят повече средства, за да увеличат обхвата и обема на различните придобивки, например да осигурят пакет с по-голямо покритие на здравното осигуряване. Често това се прави и след изрично допитване до служителите какво биха искали да получат като допълнителен стимул. А това се отразява и в нагласите им. С близо 10% се увеличава и удовлетвореността на служителите от придобивките, които получават, показва проучването.
За проучването Консултантската компания Aon Hewitt провежда проучването си "Най-добрите работодатели в България" за осма поредна година. Компаниите, които участват в него, кандидатстват по собствена инициатива, като от 2010 г. за оценката им е въведена символична такса. За да попаднат в класацията на най-добрите работодатели, фирмите трябва да отговарят на набор от минимални изисквания – да имат минимум 50 служители на постоянен трудов договор и минимум 3 години оперативна дейност на българския пазар. Проучването на Aon Hewitt оценява удовлетвореността на работещите в компаниите, като за целта чрез три отделни въпросника се изследва гледната точка на служителите, топ мениджърите и мениджъра "Човешки ресурси".С най-голяма тежест за крайната оценка и отличаването на най-добрите работодатели е ангажираността на служителите. За измерването й се вземат предвид три групи фактори – дали служителите говорят положително за компанията, дали искат да бъдат част от нея и рядко мислят за напускане и дали полагат допълнителни усилия всеки ден в работата си. |
Най-добрите работодатели През 2014 г. в проучването на Aon Hewitt са участвали общо 56 компании от 12 индустрии. Анкети са попълнили близо 14 500 служители и 384 топ мениджъри. Половината от участвалите фирми попадат в категория "Средни компании" и имат между 250 и 1000 служители на пълен работен ден, следвани от категория "Малки компании" (38%) с до 250 служители и "Големи компании" (12%) с повече от 1000 служители. А наградените са: Категория "Малки компании" 1. "Тавекс" (финанси) 2. "Джапан табако интернешънъл" (търговия с тютюневи изделия) 3. "Импириъл табако" (търговия с тютюневи изделия) Категория "Средни и големи компании" 1. "САП Лабс България" (информационни технологии) 2. "Актавис" (фармация) 3. "Шнайдер електрик" (глобален завод Пловдив производство) 4. "Ей И Ес България" (производство) |
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта или се регистрирайте. |