С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Седем въпроса за работата в екип

Попитахме няколко мениджъри как подбират, мотивират и критикуват служителите си, ето техните коментари и съвети
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

[Миахил Вълканов] 

Лошите мениджъри издават заповеди и нареждания. Добрите мениджъри обясняват на хората, с които работят, какво трябва да направят и защо това е важно. Страхотните мениджъри успяват да вдъхновят хората, с които работят, да ги провокират да бъдат инициативни, да харесват работата си и да я вършат по най-добрия възможен начин, без значение колко време и усилия им отнема. Вие какъв мениджър мислите, че сте? Или с какъв мениджър работите в момента?

Ако сте имали достатъчно късмет, може да сте работили или в момента да работите със страхотен мениджър. Или самият вие да сте звездата в компанията, която ръководите, човекът, с когото всички искат да общуват и да работят, от когото се учат и дават за пример. Да, страхотните мениджъри са рядка порода, но ги има. Хубавото в случая е, че и лошите ръководители могат да станат добри или страхотни, а добрите да се качат едно ниво по-нагоре. Всичко зависи не само от личностните характеристики, но и от нагласата на всеки един човек да се учи и развива в това, с което се занимава – в случая в управлението на хора.

Но кое е онова нещо, което прави страхотния мениджър страхотен и как успява да го постигне? В търсене на този идеален образ решихме периодично да правим допитване до хора на ръководни постове, за да разберем малко повече за техния собствен подход и стил на управление. Все пак те са там не само защото са се доказали като специалисти, а и защото са имали нужния лидерски потенциал. Нарекохме новата рубрика на "Кариери" "Лексикон за мениджъри", защото мениджърите отговарят на кратък въпросник, който всеки път ще е по различна тема.

Започваме със 7 въпроса за работата в екип (виж карето с въпросника) и отговорите на четирима мениджъри от областта на финансите, производството и търговията, IT сектора и сферата на недвижимите имоти. Сектори, които са доста различни, но въпреки това се оказа, че в повечето коментари ръководителите споделят доста общи и близки нагласи.

Лексикон за мениджъри
1. Какви са критериите, по които избирате хората, с които предпочитате да работите?
2. Какво правите, за да сплотите екипа, който ръководите?
3. Как мотивирате служителите си да дават максимума от себе си в работата?
4. Как подхождате при наличието на конфликти в рамките на екипа?
5. Какъв е подходът ви, когато трябва да кажете на подчинен, че не се сте доволен от начина, по който се е представил?
6. А признавате ли вашите собствени грешки? Как?
7. Смятате ли, че шефът има право да повишава тон на служителите си?

#1 За подбора на служители
Успешният мениджър е не просто добър в работата си, но и знае как да се обгради с още добри специалисти. Според нашата "фокус група" при подбора на кадри са важни както способностите, така и характерът на хората. "На първо място, търся компетентност", казва Тихомир Тошев, изпълнителен директор на кредитния консултант "Кредит център", и допълва: "След това гледам личността - предпочитам ведри, уверени хора с ясни амбиции и план за постигането им." С подобна нагласа е и изпълнителният директор на "Загорка" Николай Младенов, който смята, че с хората около себе си трябва да споделят общи ценности и виждания. "Предпочитам силни личности и професионалисти, които да ме допълват със своите знания и умения", казва още той.

Снимка

"Когато си отворен да се сработиш с другите и да усвояваш нови знания за постигане на общи цели, тогава техническите пропуски лесно се наваксват", казва Соня Начкова, управляващ директор на Software AG Bulgaria.

[Личен архив] 



Тихомир Тошев обяснява, че предпочита дългосрочното партньорство с хората, с които работи. Това е и причината да обича да наема хора, които са в началото на кариерното си развитие, такива, в които вижда потенциал и затова не се притеснява да обучи в спецификите на бизнеса. Казва, че харесва младежите, които са ходили на студентски бригади, понеже в тях открива по-широк мироглед, изградени трудови навици, добри езикови познания и по-голям хъс за работа и резултати.

Критериите за подбор са съобразени с характеристиките на конкретната позиция, но има и общи за всеки, който се присъединява към екипа на Colliers International в България, като умения за ефективна комуникация, проактивност, способност за вземане на решения и екипност, споделя Иглика Йорданова, изпълнителен директор на компанията за недвижими имоти. На микса между техническите и "меки" умения - като надеждност, инициативност, комуникативност, позитивизъм - залагат и в Software AG Bulgaria. "Когато си отворен да работиш с другите и да усвояваш нови знания за постигане на общите цели, тогава техническите пропуски лесно се наваксват", казва  Соня Начкова, управляващ директор на софтуерната компания.

#2 За сплотяването на екипа

Ясни правила за работа, лична и открита комуникация със служителите, но и материални поощрения са основните неща, на които залагат мениджърите, до които се допитахме, за да сплотят екипа и да повишат мотивацията на хората, с които работят. "Като мениджър се старая да дам яснота на хората – каква е целта, кой каква роля има, докъде сме, да им помогна и да създам среда на отворена комуникация и взаимно доверие, да се вслушвам в предложенията им и да изкажа признанието си за приноса на всеки един за постигане на общата цел", казва Начкова. В компанията се поощряват и различни инициативи като спортни мероприятия, благотворителни акции или всякакви форми на тиймбилдинг. Усещането за екип зависи от ръководителя, изтъква и Николай Младенов от "Загорка" и затова той казва, че залага на индивидуалната работа с всеки.  

Снимка

"С хората около мен трябва да споделяме общи ценности и виждания за бизнеса и да сме обединени около постигането на целите и стратегията на компанията", казва Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка".

 Фотограф: Георги Кожухаров



#3 За мотивацията

Мотивацията на екипа не е свързана просто с добра заплата и веднъж годишно ходене на тиймбилдинг, а е ежедневен процес, подчертава Тихомир Тошев от "Кредит център". Според него е важно екипът да има усещане за едно цяло, което се движи в една посока, гони еднаква цел и заедно "бере" резултатите от успехите си. Иначе той е привърженик и на бонус системите при заплащането. "Принципът "работи повече и получавай повече" премахва горната граница на възнаграждението и кара всички служители да работят по-усърдно и по-ефективно и да получават адекватно възнаграждение за това", подчертава той.

Мотивацията на служителите е свързана не само с личен пример и възнаграждения според постигнатото, но и с изграждането на приятна, приятелска среда за работа. Създаваме условия на хората да се чувстват щастливи на работното си място, защото това е ключово за успешното реализиране на целите, казва Иглика Йорданова от Colliers International. Мотивацията се повишава и с осигуряването на възможности за обучения и квалификации, както и с признаването на постиженията на служителите, подчертава Соня Начкова от Software AG Bulgaria. "Даваме обратна връзка и признаваме успехите публично – например пред целия екип, на общи срещи или във вътрешната социална мрежа", дава като пример тя.

Снимка

"Принципът "работи повече и получавай повече" премахва горната граница на възнаграждението и кара всички служители да работят по-усърдно и по-ефективно", казва Тихомир Тошев, изпълнителен директор на "Кредит център".

 Фотограф: Красимир Юскеселиев



#4 За конфликтите

И най-сплотените и мотивирани екипи обаче не за застраховани от вътрешни конфликти – някой е обидил колега или друг смята, че не е оценен подобаващо... Причините за създаване на напрежение могат да бъдат от всякакво естество. Майсторството в мениджмънта е както да се предотврати възникването на конфликти, така и те да се тушират своевременно по най-ефективния начин.

Стараем се да има ясни правила, за да избягваме конфликт, и ако все пак възникне, единственият начин той да се реши е с открита комуникация, казва Иглика Йорданова от Colliers International. Като цяло подходът на мениджърите, до които се допитахме, е да се опитат да си изяснят причините, да чуят гледните точки на засегнатите, както и решенията, които те самите предлагат. Те припознават ролите на медиатори и слушатели. Но не винаги това е достатъчно и понякога са нужни по-драстични мерки.

Тихомир Тошев например си спомня случай, в който две негови служителки са имали конфликт на личностна основа и въпреки опитите да бъдат помирени нито една не е поискала да отстъпи, а напрежението помежду им е започнало да пречи и на останалите колеги в екипа. Единственото възможно решение е било да се раздели с тях. "Загубих двама служители, но премахнах сериозен дразнител за останалите над 80 служители, работещи във фирмата и страдащи от техния конфликт", казва Тошев.

Снимка

"Стараем се да има ясни правила, за да избягваме конфликт. В случай че е налице такъв, единственият начин да се разреши е с открита комуникация", казва Иглика Йорданова, изпълнителен директор на Colliers International в България

[Личен архив] 



#5 За критиката

Да съобщиш на някого, че е уволнен или дори че просто не се е справил с някаква задача, създава дискомфорт не само у порицания служител, но и у мениджъра. Това не е една от най-приятните роли, но въпреки това е важна, защото има дисциплиниращ ефект. Да критикуваш, но градивно, с цел да подобриш работата на служителя, а и на компанията, без това да звучи обидно или да потисне човека срещу теб, е едно от големите предизвикателства в екипната работа.

Добрият тон и директният подход са това, към което се придържат мениджърите, до които се допитахме, в случаите, в които им се налага да критикуват подчинените си. Тихомир Тошев обяснява, че се среща със служителя, казва му къде има пропуски и какво не е свършил както трябва, как това се е отразило на резултатите на компанията и защо не е доволен. Дава напътствия какво трябва да промени в работата си, за да я подобри, и какви ще са последствията, ако не вземе мерки. Тошев казва, че според него това е най-добрият подход, понеже не оставя у служителя съмнение или объркване къде точно е сгрешил и какво се очаква от него.

Навременната и конструктивна обратна връзка е в основата на подхода и на Соня Начкова. "Важно е служителят да се предразположи, да чувства подкрепата и позитивното отношение на мениджъра си, заедно да изяснят проблема и да начертаят конкретен план за справяне със ситуацията", казва тя.

#6 За собствените грешки

Но и самите мениджъри са хора и допускат грешки. И също толкова вярно е, че те трябва да са двойно по-внимателни – и за да не ги допускат, понеже това се отразява на много повече хора, и веднъж сгрешили, да намалят негативните последствия, включително и в начина, по който гледат на тях подчинените им. Признаването на грешките те прави по-силен в очите на другите, убеден е Николай Младенов от "Загорка" и затова казва, че винаги открито признава, ако самият той е допуснал грешка. Признаването на собствените грешки е път към изграждането на доверие в екипа, смята Начкова. В крайна сметка грешките са част от развитието на самия мениджър и ако той се поучи, те ще му помогнат да стане по-добър, подчертава Иглика Йорданова.

#7 За повишаването на тон

Грешките и проблемите понякога водят и до по-остра комуникация и повишаване на тон. Това може да действа дисциплиниращо, но и да развали работната атмосфера, особено ако се смята за нормален начин на общуване между шеф и подчинен. За нашата фокус група обаче на(д)викването не е допустимо и по-скоро е признак за слабо и неефективно лидерство.

Тихомир Тошев разказва как в началото на мениджърския си опит си е позволявал да повишава тон на служители, възмутен от това, че не спазват ясно разписани правила и в резултат получават поредните лоши резултати. Но след 14 години опит като ръководител вече е твърдо убеден, че за един добър мениджър това е недопустимо. "Викането пред служител, дори той да е виновен, за мен е признак на безсилие и недостатъчна подготовка", казва той и добавя: "От много години не ми се е случвало и това е една от причините да имам сплотени, високо мoтивирани, успешни екипи."

Повишаването на тон на служителите е толкова позволено на шефа, колкото и повишаването на тон от страна на служителя към шефа, казва Николай Младенов. А Соня Начкова допълва, че овладяването в критични ситуации е едно от основните качества на успешния лидер. Защото в крайна сметка, за да си лидер, не е необходимо да имаш мениджърска титла. Но добрият мениджър трябва да има лидерски качества. А страхотният дори умее да ги развива и у хората, с които работи.

Интервютата с Тихомир Тошев, Николай Младенов, Иглика Йорданова и Соня Начкова са част от новата рубрика на "Кариери" "Лексикон за мениджъри". В нея периодично ще правим допитване до хора на ръководни постове, за да разберем малко повече за техния собствен подход и стил на управление.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly