С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Оливие Жан: Успешният мениджър е този, чийто екип работи самостоятелно

Мениджърът трябва винаги да се адаптира и да намира правилния начин за управление в зависимост от ситуацията, казва генералният директор на "Рено Нисан България" Оливие Жан
Share Tweet Share
Снимка

["Рено Нисан България"] 

Оливие Жан е генерален директор на автомобилната компания "Рено Нисан България". Интервюто с него е част от рубриката на "Кариери" "Лексикон за мениджъри". В нея периодично правим допитване до хора на ръководни постове, за да разберем малко повече за техния собствен подход и стил на управление.Текстът с обобщените отговори на десетимата мениджъри, към които оправихме въпросите си тази седмица, ще намерите тук. Вижте интервютата и с Ерик Дюма, Деян Беко, Оливие Маркет, Тим Курт, Питър Весел, Марко Ниавро, Мартин Крон, Рафаеле Чезаро и Оливер Рьогл.

Какво ви накара да приемете офертата да се преместите да живеете и работите в България? А какво ви задържаше да направите тази крачка?


Офертата, която получих, всъщност беше трудна за отхвърляне. В групата "Рено", България е едно от малкото дъщерни дружества, където работим и с трите бранда – Dacia, Renault и Nissan. Нещо повече, българският пазар предполага растеж за нашите марки, който не се очаква в други европейски страни. Очевидно е, че автомобилният пазар е малък в сравнение с други страни в Европа, но предизвикателството е да увеличим пазарния дял и да станем устойчив лидер на пазара. Най-голямата ни задача е да разработим имиджа на брандовете и да спазваме бранд стратегията и стандартите в цялата ни мрежа.

Какви бяха първите ви впечатления от България и българите?

Преди да дойда в България, прекарах 4 години като регионален мениджър за Dacia и Renault в Северна Африка. За сравнение, България е доста по-лесна за живеене, особено когато се върна към периода преди и след Арабската пролет. България е красива и предлага голямо разнообразие от пейзажи. Мога да кажа, че българите са много европейско ориентирани, добре образовани и много спокойни. От подобрение имат нужда услугите, които трябва да станат още по-ориентирани към клиента. Рекламата на България също е доста важна не само за привличане на туристи, но и на чуждестранни инвеститори. Вярвам, че може да се направи повече в тази посока, тъй като България е много атрактивна и предлага добри условия за бизнес.

А от бизнес средата в страната и начина на правене на бизнес тук?

По отношение на автомобилния пазар, бизнес средата е доста специфична, тъй като по-голямата част от продажбите са за компании, докато индивидуалните клиенти представляват много малък дял от бизнеса. Опитваме се да променим това, като предлагаме достъпни оферти и клиентски ориентирани услуги. Иначе, много е важно да разполагаме с добри местни партньори, които в нашия случай са нашите дилъри. Радваме се, че имаме силни и надеждни търговци, които инвестират непрекъснато в развитие и обучение.

Един от недостатъците на нашия бизнес е, че данъците за употребявани автомобили са много по-ниски отколкото за новите коли. Де факто, България е една от малко държави в Европейския съюз, която няма регулации, закони и стимули по отношение на въглеродните емисии. Освен това няма конкретни стимули за електрическите коли, с изключение на безплатния паркинг в някои общини. Например във Франция частен клиент може да получи до 10 000 евро за закупуването на електрически автомобил. Правителството най-накрая трябва да предприеме някакви действия в тази положителна посока.

Кои са най-големите ви предизвикателства като чужденец на мениджърска позиция – в България, а и в другите държави, в които сте работил?


Едно от предизвикателствата определено е езикът, но нашите служители и търговци говорят английски или френски, така че това не е проблем. Лесно е, когато си европеец, защото имаме сходен бекграунд. В началото предизвикателството е да се изучат икономическите и политическите особености, но запознаеш ли се с бизнес средата, всичко си идва на мястото. В страните от Северна Африка културата е напълно различна, така че там предизвикателството е да се приспособиш към местните възприятия за бизнес. А това определено отнема повече време.  

Кое е най-трудното решение в професионалната ви кариера?


Трудното решение идва, когато трябва да уволня някого или да затворя дейност, която съм развивал. Случвало ми се е няколко пъти, докато работех като управител на хипермаркет във Франция и Полша. Това е едно от мениджърските решения, които трябва да се вземат възможно най-обмислено и аргументирано.

Каква е вашата дефиниция за успешен мениджър?

Вярвам, че успешният мениджър е този, чийто екип работи самостоятелно и който му е делегирал права да изпълнява задачите си. Що се отнася до автомобилния бизнес, от решаващо значение е да се поддържа високо ниво на удовлетвореност на клиентите и спазване на нормите. Разбира се, нетуъркингът също е много важен, трябва да се опитваш да общуваш непрекъснато, особено когато се озовеш в нова страна, както беше в моя случай.

Как бихте описали мениджърския си стил?

Бих казал, че се стремя да управлявам в съответствие със ситуацията. Понякога трябва да бъдеш убедителен, друг път – да въвличаш повече служителите във взимането на решение. Вярвам, че мениджърът трябва винаги да се адаптира и да намира правилния начин за управление в зависимост от ситуацията. Също така винаги се опитвам да бъда близо до моите екипи, да ги изслушвам и да действам като посредник. Не съм агресивен, но изисквам резултати. Като лидер на българския пазар, ни се налага постоянно да бъдем в движение и една крачка пред конкуренцията, за да поддържаме успеха и завоюваната позиция.

Как мотивирате хората, с които работите?


На първо място, делегирам права. На моя екип е позволено да взима важни решения, да харчи бюджети и да определя средствата за постигане на целите си, веднага след като постигнем съгласие относно стратегията. Очевидно работи добре, тъй като в момента Groupe Renault е лидер на пазара и номер едно с бранда Dacia по отношение на продажбите на автомобили. Опитвам се да ги насърчавам да бъдат проактивни и да мислят извън рамките. Определено вътрешната комуникация е един от моите приоритети. Инвестираме в имиджа ни на работодател и в тиймбилдинг събития, за да създадем добри условия за работа. Опитваме се винаги да свързваме вътрешните събития с нашите продукти и нови партньорства, така че служителите да бъдат най-добрите посланици на марката ни.

Какви са качествата на хората, с които работите, на които държите?


Имаме различни отдели – продажби, поддръжка, маркетинг, качество, счетоводство и др. Личните качества са различни за всеки отдел, както и спецификата на задачите са различни за всяка работа. Въпреки това основните качества за мен са лоялност, честност, мултидисциплинарност и, разбира се, страст към автомобилите.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly