С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Оливие Маркет: Хората са в основата на успешната компания

Успешният мениджър е този, който развива хората в своя екип, не толкова този, който постига финансовите цели, казва изпълнителният директор на "Ей И Ес България" Оливие Маркет
Share Tweet Share
Снимка

 

Оливие Маркет е изпълнителен директор на енергийната компания "Ей И Ес България". Интервюто с него е част от рубриката на "Кариери" "Лексикон за мениджъри". В нея периодично правим допитване до хора на ръководни постове, за да разберем малко повече за техния собствен подход и стил на управление.Текстът с обобщените отговори на десетимата мениджъри, към които оправихме въпросите си тази седмица, ще намерите тук. Вижте интервютата и с Ерик Дюма, Тим Курт, Питър Весел, Марко Ниавро, Мартин Крон, Рафаеле Чезаро, Оливер Рьогл, Оливие Жан и Деян Беко.

Какво ви накара да приeмете офертата да се преместите да живеете и работите в България? А какво ви задържаше да направите тази крачка?

След като прекарах много години, работейки и живеейки в чужбина със семейството си, далеч от Европа, ние имахме огромно желание да се върнем и да бъдем по-близо до приятелите и роднините си. Когато ми беше предложено да поема поста на изпълнителен директор на "Ей И Ес" в България, не мислих дълго, преди да приема. Беше едновременно вълнуващо професионално предизвикателство и възможност да се върнем в Европа.

Какви бяха първите ви впечатления от България и българите?

Въпреки че България не е далеч от моята родина - Франция, трябва да кажа, че знаех много малко за страната преди пристигането си в София в началото на януари 2015 г. Преди това най-близкият ми допир с България беше, когато посетих Букурещ за една седмица в началото на 90-те години заедно с мои колеги от университета. Единствената представа, която имах за страната, беше изградена от мой приятел, който беше идвал в София точно след падането на комунистическия режим. Така че нямах конкретни очаквания и бях приятно изненадан от София и от България като цяло. София е град с човешки размери, лесен е за опознаване и всичко се намира наблизо. Разположен е сред прекрасна природа, което не е често срещано за столица. Храната също ме изненада изключително приятно, тъй като е едновременно много вкусна и на достъпни цени в сравнение със Западна Европа, да не говорим за прекрасните и напълно непознати за мен досега български вина.

Хората също се оказаха много добронамерени и надеждни. Например първия си ден в България прекарах оглеждайки апартаменти и къщи. Посетихме много места и целият ден беше много добре организиран, хората бяха на време за всяка среща и много любезни. Също така установих, че хората тук са много гъвкави и лесно адаптивни, когато става дума за промени в графика, и много положително настроени, винаги готови да помогнат. Единствената трудност за чужденците в България са езикът и азбуката. Макар че английският е доста разпространен и наложен както в бизнеса, така и в туризма, другаде е доста трудно да се намерят англоговорещи хора. Същото важи и за указателните табели. Те са често написани на латиница в столицата и на основните пътища, но не и в малките населени места. Въпреки това като цяло, след няколко месеца прекарани в България, продължавам да бъда приятно изненадван всеки ден. Наистина вярвам, че България е скритото бижу и най-добре пазената тайна в Европа.

А от бизнес средата в страната и начина на правене на бизнес тук?

Нашата компания работи в електроенергийния сектор, който в момента се намира в тежка криза. По тази причина бизнес средата е доста сложна, но добрата новина е, че сегашното правителство предприема конкретни и смислени стъпки, за да възстанови устойчивостта на сектора. Едно от предизвикателствата за дългосрочните инвеститори като нашата компания през последните 10 години беше често променящата се политическа, регулаторна и правна среда. Ще дам пример само с това, че изпълнителният директор на НЕК, който е нашият основен клиент в България, е сменян 9 пъти за последните 5 години. Струва ми се, че сега навлизаме в период на по-голяма стабилност, която наистина ще помогне за развитието на бизнеса.

Кои са най-големите ви предизвикателства като чужденец на мениджърска позиция – в България, а и в другите държави, в които сте работил?

Едно от предизвикателствата, с които се сблъсквам, е, че не говоря български и се нуждая от преводач при много от моите срещи със заинтересованите лица, което прави комуникацията по-трудна. Например по-голямата част от интервютата за медиите са с преводач и разговорът трябва прекъсва на всеки 30 секунди, за да може преводачът да си свърши работата. Друго нещо, което човек разбира, когато работи в чужбина, е колко различни могат да бъдат културните норми. В Латинска Америка например хората обикновено са много топли, често се прегръщат и целуват и протоколът не е толкова важен в бизнес средата. В Азия бизнес етикетът е много важен и хората са доста дистанцирани едни от други в бизнес атмосфера. Тайната на успеха в международните назначения са бързата адаптивност и усета за културните различия.

Кое е най-трудното решение в професионалната ви кариера?

Професионалният живот, а и животът като цяло, е изграден от трудни решения и компромиси. Някои решения имат по-голямо значение от други, но като цяло ние често сме изправени пред дилеми. Едно от най-трудните професионални решения, които съм взимал досега, беше в началото на моята кариера. По това време работех във Франция за много голяма държавна енергийна компания, която ми предоставяше както сигурна работа, така и многобройни професионални възможности за кариерно развитие. По това време аз вече мислех за работа в чужбина, за да опозная света и да се докосна до други култури. Получих предложение за работа в бързо развиваща се компания,която беше доставчик на тогавашният ми работодател. Предложението беше да замина за САЩ с много по-висока заплата, но и с много по-голяма несигурност за бъдещето. Прекарах много време в обмисляне на офертата и накрая отказах. И до днес не знам дали това е било правилното решение.

Каква е вашата дефиниция за успешен мениджър?

По мое мнение наистина успешният мениджър е този, който развива хората в своя екип, не толкова този, който постига финансовите цели. Причината е, че хората са в основата на успешната компания. Развитието на персонала означава да се подготви почвата за бъдещите устойчиви резултати на фирмата. Моят ментор - много успял бизнесмен, веднъж ми каза, че причината за успеха му е, че винаги е имал в екипа си хора, които са били много по-добри от него. Затова смятам, че ключът към успеха на един мениджър е в намирането, привличането и развитието на таланти.

Как бихте описали мениджърския си стил?

Вярвам, че хората се справят по-добре с поставените им задачи, когато се намират в спокойна и сигурна среда, където има доверие и уважение между членовете на екипа, където неуспехът се приема като част от работата и различното мнение се уважава. Също вярвам и в постоянната комуникация в екипа, както и в обмяната на информация между екипите, за да се разчупи ледът. Това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Винаги има съпоставяне на ефективна и съвместна работа. Например трябва ли хората да прекарат два часа в среща на мултифункционалния екип, където 80% от дискусиите няма да засегнат тяхната ежедневна работа, или е по-добре да прекарат тези два часа като работят по собствените си задачи? Всичко е въпрос на баланс, но вярвам, че хора, които са свикнали да си сътрудничат и да излизат от своята зона на комфорт в ежедневната си работа, ще направят екипа много по-ефективен и успешен в крайна сметка.

Как мотивирате хората, с които работите?

Въпреки че атрактивното заплащане е важен фактор за силната мотивация, то самото не осигурява дългосрочен стимул. Мисля, че мотивацията идва основно от усещането за това как ежедневната ти работа е свързана с успеха на компанията. Не по-малко важно е и работата ти да се оценява от колегите и ръководителите ти. Признанието идва от отбелязването на успеха, от вниманието. Няма нищо по-лошо от това да работиш наистина много и упорито и никой, включително твоят шеф, да не обръща внимание или да не оценява усилията, които полагаш.

Какви са качествата, на хората, с които работите, на които държите?

Има много качества, които са важни за успеха, като упоритост, творчество, оптимизъм, силни умения, надеждност, скорост и интелект. Бих искал да подчертая едно - просто да бъдеш добър човек. Обичам да работя с усмихнати и добри хора. Това прави живота по-лесен. Добрите хора могат да спорят, но като краен резултат това заздравява връзката между тях, а не я руши.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly