С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Намерени в превода

Десет чуждестранни ръководители споделят какво е да си мениджър в България
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Михаил Вълканов

Италия си има вкусната храна и сладкия живот, Франция – виното и хубавото кино, Германия – бирата и силната икономика, а ние, българите – хилядите проблеми, от които сякаш никой не вижда изход.

И като че ли толкова сме затънали в тях, че най-вероятно бихме реагирали с насмешка и недоверие, ако някой дойде и ни каже, че страната ни не само има изключителна природа и богатата култура, усмихнати и позитивни хора, европейски дух и висококвалифицирани специалисти, но и значителни възможности за професионална реализация и правене на бизнес.

Не, това не е началото на новия рекламен клип на България, а изводът от допитването, което направихме, до десетима чуждестранни мениджъри, които живеят и работят в родината ни. Поканихме ги да участват в рубриката "Лексикон за мениджъри", за да споделят какво ги е довело тук, какви са били първите им впечатления, както и да разкажат повече за своя стил на управление и начина, по който мотивират служителите си. И макар да идват от различни държави и да работят в различни сектори – от автомобилната индустрия и областта на бързооборотните стоки до IT сферата, оказва се, че по много от въпросите, които им зададохме, имат доста сходни мнения и близки нагласи.

Някакъв странен език
Пълна с изненади, гостоприемна, красива, едновременно близка и непозната. Такива са някои от първите впечатления на чуждестранните мениджъри след пристигането им в България. И ако София им предлага удобствата на голям европейски град, то най-голямото им предизвикателство се оказва кирилицата.

Снимка

Успешният мениджър е този, който развива хората в своя екип, не толкова този, който постига финансовите цели, казва Оливие Маркет, изпълнителен директор на "Ей И Ес България".

 



"Единствената трудност за чужденците в България са езикът и азбуката", споделя Оливие Маркет, който идва тук в началото на 2015 г., за да заеме поста изпълнителен директор на енергийната компания "Ей И Ес България". Разказва, че според наблюденията му английският е широко разпространен в бизнеса и туризма, но извън тези области е трудно да се намерят английски говорещи хора. Същото е и с указателните табели – те често са написани на латиница в столицата и на основните пътища, но не и в малките населени места, казва Маркет. Мениджърът споделя, че всъщност все още продължава да "открива" България, за която не знае много, преди да пристигне, но пък остава по-скоро "приятно изненадан". И по този повод казва: "България е скритото бижу и най-добре пазената тайна в Европа."

Снимка

Чуждестранният мениджър трябва да харесва работата си в друга държава и да не я приема само като кариерно развитие и подобряване на перспективите си в родината му, казва Оливер Рьогл, главен изпълнителен директор на "Райфайзенбанк България".

 



За главния изпълнителен директор на Райфайзен банк България Оливер Рьогл адаптацията се случва доста плавно. Причината до голяма степен е това, че преди това е оглавявал сръбското представителство на банката в продължение на 12 години, така че познава местни нрави, а благодарение на сръбския език, който владее, се справя лесно и с българския. Рьогл определя България като перспективен пазар и отлична възможност за всеки мениджър да се развива и да подобри експертизата си. А това, което го впечатлява приятно, е фактът, че тук жените на ръководни постове съвсем не са рядкост и при това успешно съчетават семейството с кариерата и професионалното си развитие.

Снимка

Успешният лидер трябва да може да постига цели и да удържа обещания, казва Деян Беко, изпълнителен директор на "Карлсберг България".

 



"Ние сме балканци и се разбираме по своему, чувствам се като у дома", казва и изпълнителният директор на "Карлсберг България" Деян Беко, който идва от Сърбия и също се справя без проблеми с българския. За повечето мениджъри обаче културата на Балканите е нещо, в което намират доста специфики. "Мисля, че книгата на Робърт Каплан "Балкански призраци" описва добре първоначалното чувство – смесица от много мили хора, красива природа и много сложни социални отношения с тежък товар от миналото", казва Ерик Дюма, главен изпълнителен директор на IT компанията "Вайънт травъл технолоджис".

Снимка

Ако един мениджър не е склонен да се променя, той или тя не може да расте, казва Ерик Дюма, главен изпълнителен директор на Vayant Travel Technologies.

 



За едно от първите си впечатления от местната култура генералният директор на пивоварната "Каменица" Марко Ниавро споделя: "На моменти българите са леко скептични към новото и големите промени, но когато става дума за вземане на важни решения, са социални, гъвкави и умеят да се адаптират бързо." Може би потискани от тежките икономически обстоятелства, българите сякаш се страхуват да мечтаят и да се целят на високо, споделя наблюденията си той. Затова и съветът му е - гледайте по-позитивно на нещата и си поставяйте по-амбициозни, дългосрочни цели в бизнеса.

Снимка

Успешният мениджър има страхотен екип от високо мотивирани и ентусиазирани хора, на които може да вярва и разчита във всякакви ситуации, казва Марко Ниавро, генерален директор на "Каменица".

 



Нищо лично, просто бизнес
Проблемите с езиковата и културната адаптация обаче далеч не са най-сериозните, пред които чуждестранните мениджъри трябва да се изправят след пристигането си у нас. Доста по-тревожни са трудностите, които произтичат от специфичната политическа, икономическа и законодателна обстановка в страната, а те невинаги благоприятстват правенето на бизнес.

"Инвестиционният пейзаж е много труден, а за банковата система ще е от голяма полза да подкрепи развитието на малките и средните компании", казва Ерик Дюма от "Вайънт". Той отчита, че са налице бизнес възможности, а благодарение на чуждестранните инвестиции и увеличаването на рисковото финансиране вече има значителен напредък. Въпреки това все още трябва да се извърви много път. Дюма смята, че най-големите предизвикателства пред българската икономика са свързани с образованието и задържането на младите таланти, които навсякъде, но особено в IT индустрията, играят ключова роля. "Ниското ниво на инвестициите във висшето образование, както и изтичането на таланти от България - на лекари, инженери, мениджъри и пр. - силно възпрепятстват способността на IT индустрията да задържи високото ниво", категоричен е той. И допълва, че само силната политическа визия и лидерство могат да променят нещата.

Снимка

Успешният мениджър е този, чийто екип работи самостоятелно, казва Оливие Жан, генерален директор на "Рено Нисан България".

 



На чуждестранните ръководители им се налага да се сблъскат и с остарялата или липсваща законодателна уредба в някои отрасли. Оливие Жан от "Рено Нисан" например коментира, че България е една от малкото държави в Европейския съюз, която няма регулации по отношение на въглеродните емисии в транспортния сектор. Осен това не съществуват и конкретни стимули за използването на електрически коли с изключение на безплатния паркинг в някои общини, казва мениджърът и прави сравнение с Франция, където частен клиент може да получи до 10 000 евро за закупуването на подобен автомобил.

"Едно от предизвикателствата за дългосрочните инвеститори като нашата компания през последните 10 години беше често променящата се политическа, регулаторна и правна среда", отчита Оливие Маркет от Ей И Ес. И дава пример с това, че изпълнителният директор на НЕК – компания, която е един от основните клиенти на Ей И Ес у нас - е сменян 9 пъти през последните 5 години. Въпреки всичките негативни елементи обаче Маркет е оптимист, че в момента България навлиза в период на по-голяма стабилност, която ще подпомогне развитието на бизнеса.

Усещане за лидер
Независимо откъде идва един мениджър и в каква среда му се налага да работи, основното качество, което го отличава, е специфичният му стил на управление. Чуждестранните лидери на компании, които участваха в допитването ни, до голяма степен разбиват стереотипа на авторитарния ръководител, който държи всичко под контрол и е централизирал правото за взимане на решения. В резултат, служителите разполагат с по-голяма свобода, но и с повече отговорности в изпълнението на задачите, а ролята на мениджъра е по-скоро да задава целите и посоката, да мотивира и да бъде посредник за екипа си.

Снимка

Хората се чувстват мотивирани, когато знаят какви са отговорностите им и значението, което те имат за цялостната картина, казва Мартин Крон, директор на фабриката на "Нестле България" за шоколадови продукти и бисквити

 



"Ключът към успеха на един мениджър е в намирането, привличането и развитието на таланти", казва Оливие Маркет от "Ей И Ес България" и подчертава, че добрият ръководител развива потенциала на екипа си. Убеден е и че хората се справят по-добре с поставените задачи, когато се намират в спокойна и сигурна среда, където има доверие и уважение между колегите, различното мнение се уважава, а неуспехът се приема като част от работата.

Да имаш смелостта да рискуваш и да приемаш провалите като част от личностното и професионалното развитие са сред характеристиките на добрия мениджър и според Ерик Дюма от IT компанията "Вайънт". "Приемам провалите, даже ги насърчавам", казва той. И добавя: "Изключително уважавам хората, които притежават нагласата да рискуват и да не се страхуват от грешките си, а да се учат от тях, за да стават по-добри и успешни в това, което правят." Описва себе си като привърженик на плоската структура на управление, при която не се поставят бариери между лидера и служителите - концепция, която е възприел, докато е работил в Калифорния. "Тя позволява по-голяма производителност, защото процесите и йерархията не спъват креативността, качеството и резултатите", пояснява Дюма.

Снимка

Щастието на служителите е важен фактор за успеха, казва Питър Весел, отговорен съдружник "Данъчни, правни и бизнес услуги" в "Делойт България".

 



"Успешният мениджър е този, който може успешно да управлява промяната", категоричен е Питър Весел, отговорен съдружник "Данъчни, правни и бизнес услуги" в "Делойт България". На същото мнение е и Оливие Жан от "Рено Нисан", който казва: "Мениджърът трябва да се адаптира и да намира правилния начин за управление в зависимост от ситуацията. Понякога трябва да бъдеш убедителен, друг път – да въвличаш повече служителите във взимането на решение."

Лидерът трябва да може да постига цели и да удържа обещания, но и да има адекватен подход към различните хора в различните ситуации, подчертава изпълнителният директор на "Карлсберг България" Деян Беко. Според него добрите ръководители се отличават с висока емоционална интелигентност, в което той включва себепознание и самоконтрол, емпатия, социални умения за общуване, мотивация и т.н. Затова според Беко успешен мениджър или лидер може да бъде всеки в колектива, който умее да мотивира и вдъхновява хората, с които работи, без значение от собствената му позиция и титла.

Сам войнът не е войн
Всички чуждестранни мениджъри са на мнение, че именно мотивирането на служителите е една от най-сложните задачи на ръководителя. За повечето от тях формулата се свежда до индивидуалния подход, т.е. съобразен със ситуацията и характера на конкретния служител. В този смисъл универсален подход не съществува, твърди Марко Ниавро от "Каменица", но е важно мениджърите да се стремят да поддържат диалога, да се учат от грешките си, както и да дават открито обратна връзка.

Снимка

Най-успешните хора са тези, които вярват в това, което правят и го правят със страст, казва Рафаеле Чезаро, творчески директор на Saatchi&Saatchi.

 



За мотивацията често се говори сякаш е някаква магическа отвара, която инжектираш в хората или ги караш да пият преди работа, както Астерикс пие от своята колба преди сражение с римския легион, казва Рафаеле Чезаро от рекламната агенция Saatchi&Saatchi Bulgaria. "Но мотивацията е нещо, което идва отвътре, не отвън", смята той и вижда ролята на мениджъра по-скоро като на човек, който просто показва целта и има за задача да изглади пътя до нея. Достигането й обаче зависи от инициативността и енергията на отделните членове на екипа.

Хората се мотивират от различни неща – предизвикателство, екипна работа, поставяне на пръв поглед непосилна задача и т.н., казва Ерик Дюма от "Вайънт". Парите са важни, но не са единственият и главният мотиватор, смята той. Те не могат да бъдат и дългосрочен мотиватор, допълва Оливие Маркет от Ей И Ес. "Не по-малко важно е и работата ти да се оценява от колегите и ръководителите ти", посочва той и продължава: "Няма нищо по-лошо от това да работиш наистина много и упорито и никой, включително твоят шеф, да не обръща внимание или да не оценява усилията, които полагаш."

Снимка

Успешните мениджъри достигат позицията си с подкрепата на екипа и са способни да вдъхновяват служителите си ден след ден, казва Тим Курт, изпълнителен директор и вицепрезидент на "Аурубис България".

 



Според директора на фабриката на "Нестле България" за шоколадови продукти и бисквити Мартин Крон хората се чувстват мотивирани, когато знаят какви са отговорностите им и значението, което имат за цялостната картина. Самият той се опитва да отделя време на екипа си, да бъде техен партньор и да ги предизвиква да дават най-доброто от себе си. И вярва, че лидерът може да мотивира не като предоставя готови решения, а като оставя служителите сами да ги намират. На същото мнение е и Тим Курт, изпълнителен директор и вицепрезидент на "Аурубис България". Според него добрият мениджър мотивира хората си, като им дава възможност за развитие и ги оставя сами да намират пътищата за постигане на общите цели.

Защото в крайна сметка мениджърите, които имат успех, не са самотни войни, а част от екип от мотивирани и ентусиазирани хора, наравно с който пишат историята на своята компания. И е важно всички да са единни въпреки различията си – на характера или на географския произход.
Интервютата с Ерик Дюма, Питър Весел, Оливие Жан, Оливие Маркет, Марко Ниавро, Оливер Рьогл, Рафаеле Чезаро, Мартин Крон, Деян Беко и Тим Курт са част от рубриката на "Кариери" "Лексикон за мениджъри". В нея периодично правим допитване до хора на ръководни постове, за да разберем малко повече за техния собствен подход и стил на управление.
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly