С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Идеалното работно място

Няколко тенденции, които ще окажат влияние върху начина, по който ще работим в бъдеще
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

 Автор: Михаил Вълканов

Всеки ще може да идва на работа и ще може да си тръгва по график, съобразен и с личните му ангажименти. Ако прецени – ще може да работи от вкъщи, а дори и от друг град или държава.

Защото офисът вече може да е навсякъде. А това, което е важно, не е работното време и пространство, а дали си вършиш работата - като количество, при това качествено и в срок. Служителите ще могат много по-активно да вземат участие във вземането на решения в компанията, защото супервайзърите ще бъдат все по-малко, а възможностите за свободно сътрудничество и обмен на идеи и опит – все повече. Всъщност компанията вече няма да е просто сграда и фирмено досие, а общност от хора, които вярват в дадена кауза и имат усещането, че заедно създават не само финансови резултати, но и нещо стойностно и смислено за обществото, в което живеят.

Звучи ли ви утопично? Точно това желаят по-голямата част от работещите хора – повече свобода, повече възможности за развитие и "стойност" в това, което правят. Затова и работодателите ще бъдат принудени все повече да обръщат внимание на тези им нужди, ако искат да привличат и задържат най-добрите таланти.

Това се потвърждава от скорошното проучване, което направи платформата за професионални контакти Xing сред 4000 души с разнообразни професии в Германия – от куриер до ръководител на дирекция. И ако някой от резултатите звучат очаквано, други се оказват изненада. При това според Магит Нохукан, т.нар. евангелист на Xing, който представлява компанията при публични изяви в Европа, това са все тенденции, за които можем да кажем, че ще бъдат валидни и в световен мащаб.

Най-важното нещо
Кое е най-важното нещо за едно работно място? Оказва се, че отговорът, който изпъква сред мнозинството от хората в проучването на Xing, ет... сигурността. "Това ще е една от основните теми, които ще вълнуват хората и през следващите 5-10 години", категоричен е Нохукан. "Сигурност" се посочва като най-важното нещо на работното място, без значение от професионалния профил на хората и е на водещо място дори и за тези, които по принцип търсят повече свобода и независимост. Причината за това е световната криза и отпечатъкът, който остави тя върху много хора, пояснява Нохукан. И явно той ще е доста траен.

Прозрачност ще става все по-ключова дума за компаниите, които искат да имат успешен работодателски бранд.

Гъвкаво работно време и място
Повечето хора в анкетата на Xing споделят, че работят над 40 часа на седмица, като признават, че биха предпочели работното им време да бъде поне с пет часа по-малко. Това е особено ясно изразено при служителите с по-високо образование и квалификации.

"Хората биха искали да имат възможност да ходят на работа в час, който те самите са преценили, че им е удобен. Това не означава, че биха злоупотребявали, а просто, че предпочитат да не се броят работните им часове, а това колко са продуктивни", казва Нохукан.

Освен времето, все по-гъвкаво става и работното място. С дигитализацията на компаниите, служителите имат все повече възможности да работят отвсякъде и очакват и работодателят да им ги прeдоставя, коментира Нохукан. Част от гъвкавостта на работното място и дигитализацията е и това, човек да може да работи с хора от няколко държави по един и същ проект, въпреки че всички са пръснати по света. Този модел на работа във виртуални екипи, както и миграционните вълни също ще окажат сериозно влияние върху начина на работа в бъдеще. Хората ще трябва не просто да се справят с езикови, но и с културни различия, подчертава Нохукан.

Демокрация, повече демокрация
Друга важна тенденция е свързана с промяната на организационната структура на компаниите, и по-конкретно преминаването им към по-демократична, плоска йерархия, казва експертът. "Хората биха искали да участват в по-голяма степен във вземането на решения в компанията", посочва Нохукан. И ако за момента това не се случва в много организации, то в бъдеще ще има все по-голямо значение една компания да бъде приемана като добър и предпочитан работодател. Всичко това ще окаже влияние не само върху процеса на вземане на решения, но и върху даването на обратна връзка на мениджмънта и усещането за "смисъл" сред служителите.

По-плоската йерархия ще подобри и начина на общуване и връзки в екипите. А работната атмосфера може да има по-голяма тежест дори и от заплатата. Последното се отчита и от проучването на Xing. Близо една трета от анкетираните са склонни да приемат по-ниска заплата, ако работната атмосфера в компанията им харесва, като тази нагласа е по-силно изразена при висококвалифицираните и образовани кадри. В същото време най-високо оценените качества на шефовете са комуникацията, изразяването на подкрепа, достъпност и уважение.

Бизнес с кауза
За хората става все по-важно дали тяхната работа допринася за подобряването на обществото, казва Нохукан. Затова и добрите работодатели трябва да промотират точно това. Всъщност в бъдеще те трябва да са по-отворени не само към служителите си, но и към обществото. Ако през 90-те години с появата на интернет трендът беше върху демократизирането на информацията, върху предлагането на възможност хората да имат достъп до нея отвсякъде, а през 2010 г. фокусът беше върху свързването на хората чрез социалните мрежи – за лични или професионални цели, то новата тенденция ще е свързана с по-голяма прозрачност на компаниите, казва Нохукан.

Това означава да запознаят и хората извън организацията - където са и потенциалните им нови служители или бизнес партньори - с вътрешнофирмената си култура и процеси, с начина, по който се провежда интервюто за работа при тях и т.н. неща, които досега са оставали не толкова видими. Подобна откритост и комуникация е и част от изграждането на публичния имидж на компанията и ще е една от големите трудности пред организациите, но за тези, които се справят успешно – сериозно конкурентно предимство.

Снимка

"Хората биха искали да имат възможност да ходят на работа в час, който те самите са преценили, че им е удобен. Това не означава, че биха злоупотребявали, а просто че предпочитат да не се броят работните им часове, а това колко са продуктивни", казва Магит Нохукан, евангелист на платформата за професионални контакти Xing.

 



Моята работа, моето лично време
Постигането на баланс между работата и личното време е едно от големите предизвикателства за съвременния човек. Това ще е тенденция с важно значение и в бъдеще, смята Нохукан. А работодателите ще се конкурират и в това направление, тъй като хората биха били склонни да избират работа, която в по-голяма степен отговаря на техния начин на живот. Още повече че с най-големи изисквания към условията за работа са именно високо образованите и квалифицирани служители, които са и с най-голямо значение за развитието на една организация.

Някои хора например биха оценили, ако компанията, в която работят, им създава и условия за гледане на деца на работното място. Така те ще могат да ходят на работа дори и с децата си, дава като пример Нохукан.

Втори живот
Все по-голяма част от обществото вече има и своя онлайн идентичност в различни социални мрежи. Това вече оказва влияние върху процеса на подбор, а в бъдеще виртуалното ни "аз" ще е все по-важно. Специалистите вече проверяват профилите ви в социалните мрежи, свързват се с кандидатите директно там, бързо и лесно разбират дали някой е "на пазара" от променения му статус и т.н., вместо да чакат да получат автобиография, отчита Нокукан. Социалните мрежи имат и друго предимство –  контактите. Чрез своите познати и познатите на свои познати човек лесно може да намери информация за работодателя, към който проявява интерес, а специалистът по подбор, от друга страна, може да стигне до още по-широк кръг от хора.

Затова обърнете внимание на начина, по който присъствате в интернет и социалните мрежи. Основната грешка, която допускат хората, е да си създадат профил и след това просто да го забравят, казва Нохукан. "Всеки трети човек днес има профил в социална мрежа или в мрежа за професионални контакти. Затова е важно да се отличиш от тълпата, да изпъкнеш", подчертава той. А съветът му е: използвайте социалния си профил, за да покажете в какво сте добри, с какво можете да помогнете на компанията и не на последно място - какво искате самите вие. Това неминуемо ще подпомогне и кариерното ви развитие.

За служителите става все по-важно дали тяхната работа допринася за обществото.

В търсене на пресечната точка
За да могат да се адаптират към новите тенденции, и служителите, и работодателите трябва да положат усилия. Това, което е важно за работещите хора например, е да не престават да се развиват и да учат нови неща, отчита Нохукан. От полза ще им бъдат някои по-специфични умения, като например как да работят ефективно във виртуална среда, с хора от различни култури и т.н. В Xing например има дни, в които служители от различни отдели споделят с колегите си своите специфични знания и опит. Освен това те имат възможност да бъдат обучавани как да дават обратна връзка на хора от различни култури.

От гледна точка на работодателя е важно да задържи добрите си служители. За да направят това, компаниите трябва да им предоставят възможности за развитие и разнообразие, като например да работят по различни задачи или в различни отдели, да им предлагат справедливо възнаграждение и не на последно място да бъдат прозрачни, изрежда Нохукан.

Кой как ще се справи зависи най вече от това доколко осъзнава всички тези промени и припознава като необходимост непрекъснато да се променя и адаптира към новите реалности. Защото бъдещето всъщност започва от днес.
 
Повече информация по тези и други тенденции в областта на човешките ресурси и управлението и работата с хора ще можете да научите на годишната HR конференция на "Капитал-Кариери". Запазете в календара си 23 октомври!

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly