С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Том Хаак: Не се страхувайте да давате отговорности на младите хора

По-добрите бизнес лидери прекарват повече време с клиентите и екипите си и по-малко в срещи, на които обсъждат какво трябва да свършат другите, казва основателят на HR Trend Institute
Share Tweet Share
Снимка

Уголемяване

Хората все повече и повече търсят смисъл в работата си и организациите трябва да вземат това предвид, казва Том Хаак.

[Личен архив] 

Том Хаак е основател и първи директор на специализирания сайт за анализи и новини за тенденциите в областта на човешките ресурси HR Trend Institute. Той е и съдружник в компанията за анализ на данни, свързани с човешките ресурси Crunchrapps.com. Има богат опит в управлението на човешки ресурси в мултинационални компании. В периода 2006 - 2014 г. е бил глобален HR директор за ARCADIS, водеща глобална дизайн консултантска фирма с 27 хил. служители в цял свят. Преди това е заемал ръководни позиции в областта на човешките ресурси в компании като Aon, KPMG и Philips Electronics.

Том Хаак ще бъде ще бъде един от лекторите в традиционната годишна конференция HR Innovation Forum, организирана от "Капитал" и "Кариери". Запазете в календара датата 23 октомври. Повече за програмата и лекторите в нея, сред които са визионери от Google, Xing, HR Trend Institute и др., можете да научите на сайта или във Facebook страницата на събитието. Официален хаштаг #HRif. 

Г-н Хаак, кои според вас са петте най-важни тенденции в областта на човешките ресурси за следващите 5 години?
- Сред областите, които ще повлияят върху развитието на човешките ресурси, на първо място бих сложил технологиите. Засега сме свидетели само на началото на това как технологиите ще променят работното място. Разбира се, роботизацията. Много работни позиции на всички нива, дори и високите, ще се изпълняват от интелигентни роботи. Големите информационни масиви (big data) и изкуственият интелект ще ускорят новите промени. Смартфоните и допълнителните устройства, като например тези, които проследяват активността на човек при различните негови дейности, ще позволят на работодателите да помогнат на служителите да бъдат по-ефективни в работата си, по-свързани помежду си и ще им осигурят повече безопасност на работното място. 

На второ място – променящите се организационни структури: от йерархии към мрежи. Организациите ще бъдат по-отворени и прозрачни, а границите помежду им, тези с клиентите, доставчиците и служителите с гъвкаво работно време, ще бъдат размити.

Глобализацията и променящата се глобална демография са дългосрочни тенденции. Азия и Африка стават все по-важни, а благодарение на съвременните технологии работни места, които не са зависими от географското местоположение, могат да бъдат заемани от всяка точка.

Четвъртата област е търсенето на смисъл. Хората все повече и повече търсят смисъл в работата си и организациите трябва да вземат това предвид.

Последна в списъка ми за сега е специфична HR тенденция – преходът от интуитивен HR към HR базиран на повече доказателства и факти. Технологиите и анализите на големи информационни масиви и хора позволяват на HR специалистите да работят с повече факти и да предприемат действия, които са насочени повече към отделните индивиди, отколкото към групи от хора.

Какво могат да предприемат организациите още днес, за да бъдат по-добре подготвени за всички тези тенденции на бъдещето?
- Много организации пренебрегват тези тенденции и това е жалко. Бих им препоръчал няколко неща – бъдете част от случващото се, изследвайте трендовете и огледайте възможностите, които те ви дават. Не се впускайте в грандиозни проекти, а просто продължавайте да се движите и да експериментирате. Тествайте и разберете какво работи във вашия случай. Свържете се и с другите и работете заедно. Ако се затворите в своята собствена организация, ще изпуснете възможности.

Как всички тези тенденции ще променят ролята на HR специалистите и професията като цяло?
- Хората, които работят в областта на човешките ресурси, ще трябва да развият други умения. От полза е, ако HR специалистът разбира от технологии. За да се направи крачката от интуитивен HR към HR, базиран на данни, HR екипите имат нужда от повече умения, свързани с анализ на данни. HR отделът трябва да работи по-мултидисциплинарно – с бизнеса, с области като IT, финанси, маркетинг и т.н.

Всъщност сферата на човешките ресурси може да научи много от маркетинга, когато става въпрос за анализ на масиви с данни, както и това наистина да познаваш клиентите си. От IT сферата HR-ът може да се научи да работи гъвкаво и бързо. Скоростта на промяната се увеличава, а за съжаление много от HR процесите са били създадени в етап, когато промяната е била много бавна и когато цикълът на планиране е бил на годишна база.

А какво трябва да направят мениджърите, за да бъдат по-добри бизнес лидери в този нов контекст?
- Така или иначе ще има по-малко мениджъри, тъй като в съвременните структури те ще бъдат по-малко необходими. Лидерството ще бъде споделяно. Лидерите трябва да бъдат свързани помежду си, да са близко до клиентите и хората, които вършат работата в организацията. По-добрите бизнес лидери прекарват повече време с клиентите и екипите си и по-малко в срещи, на които обсъждат какво трябва да свършат другите.

Споменавате, че организационната структура на бъдещето не е базирана на йерархия, а е хоризонтална и е свързана с формирането на групи, които взаимодействат помежду си. Разкажете повече за тази идея и защо смятате, че това е работещият и устойчив модел на бъдещето? 
- Йерархичният модел все още има смисъл в определени организации. Ако процесът е ясен и фокусът е върху ефективността, йерархиите могат да бъдат много функционални. За много от днешните организации обаче йерархиите са по-малко подходящи. Ако имате нужда от скорост, креативност, ако е нужно да се справяте с неясни обстоятелства и се изискват бързи адаптации към нови ситуации, организация, която изглежда повече като мрежа от групи, които си взаимодействат, изглежда по-добра.

Технологиите могат да подпомогнат работния процес. Групите от хора са по-отворени и могат да се възползват от потенциални нови възможности вън от организацията по-бързо. При наличието на днешните социални медии и бързото разпространение на новини няма нужда от мениджъри, които да филтрират и да координират. Не е просто черно и бяло – вертикална йерархия или хоризонтална структура. Има много хибридни организации, а и "един размер" не пасва на всички.

Наскоро в Швеция беше въведен 6-часов работен ден. Много хора са запалени и по идеята за 4-дневна работна седмица. Според вас какво остаряла ли е концепцията за 8-часов работен ден 5 дни в седмицата. Какво е бъдещето на работното време?
- Работата е много важна за хората. Много работни места ще изчезнат с автоматизацията и роботизацията. Въпросът към обществото е как хората могат все още да продължат да имат работа, която е смислена. Да работиш по-малко дни на седмица нещо формално може да е решение, но мисля, че трябва да бъдем по-креативни.

Това, което не ми харесва, е генерализиращият подход, защото и тук едно и също нещо не е подходящо навсякъде. Други смятат и че трябва да разширим дефиницията си за работа. Много хора се занимават с работа, която не се квалифицира като такава, например грижите за семейството или доброволчеството. Не смятам, че има едно единствено решение, а микс от различни подходи.

Работната сила днес е микс от поколения. Как могат мениджърите да мотивират и ангажират всички тях – все пак всяко едно поколение има различни очаквания и мотивационни фактори? Върху какво трябва да се постави акцент при мотивирането на служителите в бъдеще?
- Твърдение, че "мениджърите трябва да мотивират хората", отговаря много добре на възприемането на организацията като традиционна йерархия. Това, което мотивира и ангажира хората, зависи от много неща. Хората са склонни да поемат повече отговорност за собственото си добруване и щастие. Според мен ние сме щастливи, че днес е относително лесно и възможно да се открие какво търсят отделните хора и какво предпочитат да виждат на работното си място и в организациите, с които са свързани. Изказвания от сорта на "поколение Y иска това и онова" не са много полезни и не са необходими.

Разберете от какво имат нужда служителите ви и се опитайте да осигурите добро припокриване между изисквания и възможности, които можете да предоставите. Бъдете склонни да правите различия на индивидуално ниво. Бъдете склонни да се отървете от задушаващи длъжностни характеристики. Ключът е в индивидуализацията. Предпочитанията на хората се променят с времето, така че трябва да говорите с хората, не само веднъж в годината по време на формална оценка за представянето, а много по-често.

Мениджърите на много компании се оплакват, че не могат да намерят талантите, от които имат нужда. Какъв според вас е ключът към привличането и задържането на талантите в една организация днес? А в бъдеще?
- Отговорът на този въпрос до голяма степен е свързан с този на предишния - индивидуализация. Можете да поставите под въпрос и дали това е правилният модел – да задържате талантите възможно най-дълго в организацията. Някои хора може да свършат доста добра работа за вашата компания за няколко години и след това да продължат напред. Когато говорим за задържане, две традиционни неща изглежда, че работят много добре: говорете с хората, открийте какво искат и от какво имат нужда и, на второ място, поставяйте им предизвикателни задачи. Не се страхувайте да давате отговорност на младите хора!

А какво трябва да направят служителите, за да бъдат по-добре подготвени за пазара на труда на бъдещето? Кои са професиите с бъдеще?
- Днес много организации търсят анализатори на бази данни, включително и в областта на човешките ресурси. Анализатори на данни с добри анализаторски и комуникационни умения ще се търсят още известно време. Ако комбинирате умения за анализ на данни с добри познания в определена област – функционална или бизнес – това е още по-добре. В някои области винаги ще има търсене, като например за работата на медицинските сестри или физиотерапевтите. Да имаш много умения помага на пазара на труда. Ако можеш да готвиш, да анализираш данни, да говориш китайски, да построиш къща и да поправяш перални, ще можеш да заемеш голямо разнообразие от работни позиции.

 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly