С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Венцислава Петрова: Войната за таланти се пренасочва към социалните мрежи

Проверката на препоръките се измества от разговорите с бившите работодатели към профила на кандидата в LinkedIn или във Facebook, или към личната му блог страница, казва HR мениджърът на "Оргахим"
Share Tweet Share
Снимка

 

За специалното издание на "Кариери" "HR Пътеводител" попитахме няколко ръководители "Човешки ресурси"  кои според тях са актуалните и бъдещите тенденциите в управлението на хора и процеси и какви практики, мерки и програми планират да въведат техните организации, за да се подготвят за настъпващите промени на пазара на труда.

Ето и отговорите, които даде Венцислава Петрова, HR мениджър на производителя на бои "Оргахим".

Навлизането на информационните технологии в бизнеса през последните няколко десетилетия оказа неимоверно голямо влияние и върху управлението на човешките ресурси. Според мен в следващите 5 години тази своеобразна симбиоза между технологии и хора ще продължи да се налага и развива като водеща тенденция. Войната за таланти вече се пренасочва от сайтовете за работа към социалните мрежи. 

Проверката на препоръките се измества от разговорите с бившите работодатели към профила на кандидата в LinkedIn или във Facebook, или към личната му блог страница. Появиха се дори и в България първите видеоавтобиографии, като не са редки случаите, в които интервютата за работа се провеждат през Skype или видеоконферентни връзки. Компаниите се надпреварват да привличат кандидати за работа чрез нестандартни обяви и иновативни похвати в интернет пространството и са особено чувствителни към всяка информация за работодателската им марка в специализираните форуми на глобалната мрежа. Една-единствена публикация или пост с лека негативна нотка е в състояние да отблъсне желаещите да работят в организацията, при това за дълъг период от време, тъй като в интернет архивите са живи и лесно достъпни, само на два клика с мишката.

В "Оргахим" не правим изключение и подготвяме нова, по-атрактивна и по-добре структурирана страница за всички, които проявяват интерес за работа при нас. Слоганът "Живей цветно" на най-известния ни бранд боя "Леко" до голяма степен се отнася и за настоящите ни служители, като искаме да споделим тази своя страст към цветовете и шарените помисли с всички, които отворят рубриката "Кариери" на фирмения ни сайт. 

Използваме активно информационните технологии и в администрирането на персонала, като предвиждаме възможност всички служители да получават извлечения от ведомостите за работните си заплати на личния им имейл адрес, както и всяка друга информация, касаеща трудовоправните им отношения с компанията. Така сме в състояние да обхванем дори и производствените работници, които нямат служебни имейли. Залагаме и на подмяна на ЧР софтуера с по-модерен и с повече функционални възможности за анализ на информация и автоматизирано управление на процесите в отдела, което ще даде възможност на екипа да се фокусира върху ключовите стратегически проекти по изграждане на силна корпоративна култура и интегрирано управление на персонала във всички дружества на групата както в България, така и в Румъния.

Масовата употреба на интензивно развиващи се и бързо сменящи се технологии променя света около нас, но променя и самите нас. Вече не е достатъчно само дали имаш нужните знания и умения да си вършиш работата, но и доколко си в състояние да придобиваш все нови и нови такива, да се усъвършенстваш личностно и професионално, да си в крак с времето. Вярвам, че способността да се адаптираме, да учим и да се развиваме е умението на бъдещето, което ще е критично важно за успеха на работното място. 

Насърчаване ученето през целия живот, инвестирането в различни видове програми за квалификация, менторство и коучинг, търсенето на нови форми на обучение и развитие на персонала, в това число и популярното напоследък електронно обучение, със сигурност ще играят съществена роля в изграждането на талантите в организацията през следващите 5 години.

В нашата компания предвиждаме разработването на вътрешна академия "Поликолор-Оргахим" под надслов "Придай цвят на своето бъдеще", която ще включва различни модули и специализираниобучителни сесии по теми, които са актуални и нужни за развитието на служителите ни.

Заложили сме и курсове, които произтичат от спецификата на нашия бизнес като "Един ден в света на цветовете", "Химия за пишман химици", "Производство for dummies" и много други, като се надяваме с това начинание да подпомогнем всички, които искат да придобият нови знания, да подобрят съществуващите си или искат да се подготвят за друга сфера на дейност в рамките на групата.

Академията ще е отворена за всички служители, като курсовете ще се водят предимно от външни обучители в съответната сфера и от вътрешни професионалисти с дългогодишен опит, готови да споделят с останалите тънкостите на професията или своите компетентности в дадена област. По този начин ще насърчаваме споделянето на знанието в компанията, ще използваме експертността на нашите служители и ще дадем равен шанс на всички да продължат напред в изграждане на цветното си бъдеще.

Глобализацията на бизнеса доведе и до глобализация на пазара на труда. Много често завършващи средно образование у нас се ориентират да следват в чужбина с надеждата да останат и да се реализират след дипломирането си в съответната държава. Все повече млади хора изследват възможностите за работа в други държави наред с разглеждането на обяви за работа в България. Днес служителите са по-склонни да сменят работното си място и не се задържат за дълго в една и съща организация. 

Промениха се драстично нагласите за работа, като все по-рядко служителите се пенсионират в компанията, в която първоначално са намерили реализация. Струва ми се, че намирането на подходящи служители ще продължава да е трудно по ред причини – демографски, образователни, миграционни и т.н., но битката ще е още по-ожесточена по отношение на задържането и мотивирането на талантите. Много харесвам една крилата мисъл на Зиг Зиглър: "Мотивацията е като къпането, не трае дълго. Затова както и вземането на душ, трябва да се практикува ежедневно." 

Определено смятам, че в бъдеще компаниите ще разходват все повече средства за привличане, мотивиране и задържане на персонала. Управлението на човешките ресурси до голяма степен ще заприлича на управлението на бранда в маркетинга. Ще се изследват нагласи, ще се проучва мнението на таргет групи, ще се правят допитвания до персонала, за да може мотивационните системи да отговарят в максимална степен на нуждите на заетите и да задоволяват техните потребности.

Бъдещето принадлежи на гъвкавите форми на заетост, позволяващи по-добър баланс между личен и професионален живот, на гъвкавите програми за социални придобивки, които дават възможност на служителя да избере това, което му е нужно в съответния момент – поемане на разходите за детска градина за младия родител или допълнително пенсионно осигуряване за бъдещия пенсионер, на бонусите за лоялност, при които колкото по-дълго работиш в една компания, толкова повече привилегии би имал. 

Лоялността и ангажираността на служителите бързо биха се превърнали в имагинерно понятие, ако системите за мотивация и задържане на персонала не са достатъчно ефективни и не са огледало на техните вътрешни нужди, изисквания и потребности. Лоялните служители са тези, на които можем да разчитаме в трудни времена, които ни подкрепят и вярват безрезервно. Те създават облика на нашата компания пред обществото, формират ценностите и организационната ни култура. Именно лоялността стабилизира и прави организацията ни устойчива. 

Осъзнавайки колко е важна лоялността на служителите, в "Оргахим" сме заложили за 2016 г. предоставянето на допълнителни дни отпуск за служителите в зависимост от трудовия им стаж в компанията. Проучваме и възможностите за гъвкав пакет от социални придобивки, без да нарушаваме трудовото и данъчното законодателство. Залагаме и на изграждането на силна корпоративна култура, която да ангажира нашите служители още по-силно с компанията, като стартираме редица инициативи и проекти. 

Един успешен проект през 2014 г. бе издаването на вътрешнофирмено списание "Цветове", което с всеки издаден брой се променя според идеите и предложенията на служителите. Въведохме дори рубрика "Ценности в действие", в което публикуваме примери за споделяне и прилагане на корпоративните ни ценности и всеки месец получаваме различни искания да публикуваме информация за редица служители, възприели фирмените ценности за лични такива. Държим много и на обратната връзка и стимулираме позитивната мотивация сред служителите с кампанията "Браво". Всеки служител в "Оргахим" може да благодари на свой колега с картичка "Браво". 

Придържаме се и към политиката на "бумеранга", като вратите на групата са отворени за всеки  напуснал служител, който желае отново да е част от нашия екип или иска да се присъедини за втори път към цветното семейство на "Оргахим". Практиката ни до момента показва, че такива завърнали се служители са изключително лоялни и оценяват благородния жест и проявеното разбиране към тях. Лоялността на работещите към компанията е обратнопропорционална функция от лоялността на работодателя към тях. Работодателят не може да очаква служителите му да са лоялни, ако не е коректен в отношението си към тях. Защото, както правилно е прозрял Стивън Кови: "Можеш да купиш ръцете на един човек, но не можеш да купиш сърцето му, а точно там е неговият ентусиазъм, там е неговата лоялност…" 

Текстът е част от специалното издание на "Кариери" "HR Пътеводител" - гид за тенденциите в областта на човешките ресурси за следващите 5+ години. 

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly