С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Маргарита Етова: Фокусът е върху потенциала за развитие, а не върху трудовия опит на служителите

Работодателят трябва да осигурява непрекъснато нови и актуални за бизнес средата курсове и обучения, казва ръководителят звено "Подбор на персонал" в Прокредит банк България
Share Tweet Share
Снимка

[ПроКредит Банк] 

За специалното издание на "Кариери" "HR Пътеводител" попитахме няколко ръководители "Човешки ресурси"  кои според тях са актуалните и бъдещите тенденциите в управлението на хора и процеси и какви практики, мерки и програми планират да въведат техните организации, за да се подготвят за настъпващите промени на пазара на труда.

Ето и отговорите, които даде Маргарита Етова, ръководител звено "Подбор на персонал" в Прокредит банк България.

В Прокредит банк наблюдаваме три основни тенденции в човешките ресурси, които очакваме да продължат да се развиват и през следващите 5+ години. Представяме всяка от тях от три гледни точки – подбор на персонала, развитие и обучение на персонала и от гледна точка на самата институция. 

1. Автоматизиране на процесите и услугите
Автоматизирането на процесите и услугите е процес, който все повече се налага на финансовия пазар и който отделите "Човешки ресурси" трябва да взимат предвид.

Работодателите трябва да съобразят изискванията си към кандидатите с новите условия. Фокусът трябва да бъде върху потенциала за развитие и умението за учене, а не толкова върху вече придобития трудов опит. Други важни качества, които трябва да се търсят, са адаптивност и гъвкавост към динамичната среда.

Работодателят трябва да осигурява непрекъснато нови и актуални за бизнес средата курсове и обучения. Служителите все повече се ориентират към онлайн базираните обучения, където сами могат да определят времето за запознаване с материала и последващо тестване. В Прокредит банк от няколко години е въведена тази практика. Всеки служител има достъп до онлайн система за обучения, в която са налични различни курсове за усъвършенстване на професионалната квалификация. Колегите могат да се запознаят сами с теоретичните материали и да проверят знанията си чрез онлайн тестове. 

Ролята на работодателя е да адаптира политиката си за човешките ресурси предвид автоматизацията на процесите и услугите, а това означава нови условия за работа, даване на поле за креативност и нови идеи, все по-плоска йерархия и възможност за бърза комуникация между различните нива в компанията. 

2. Реализация в България
Свидетели сме на все по-задълбочаваща се глобализация в областта на човешките ресурси и пазара на труда като цяло. Все повече българи търсят реализация извън страната ни, но в последните години се наблюдава и тенденция на завръщащи се в България след получено висше образование млади хора. Това налага известни промени в модела на управление на човешките ресурси. Изискват се нови и по-креативни методи при привличането и задържането на добрите кандидати, както и прилагането на все по-индивидуален подход към тях – търсим подходящата позиция за човека, а не човек за позицията. 

За развитието на персонала е необходимо работодателят да инвестира в обучения с цел повишаване квалификацията, личностно развитие и подсигуряване на необходимото ниво на знания от всички служители на компанията независимо от тяхното ниво в йерархията. Инвестициите в тийм билдинг също имат важно значение при създаването на екипен подход в работата.

Необходими са активни действия по отношение и на адаптиране на служителите към организацията – изграждане на разбиране и съпричастност към мисията, ценностите и бизнес философията й. Не по-малко важно е и да се даде възможност за изява на служителите, да им се гарантира правото за свободно изразяване на позиция и предложения за по-ефективно изпълнение на работата. 

3. Социално отговорни активности
Фокусът при подбора на персонал трябва да е върху това "какво ни прави различни от останалите работодатели", а това означава и насочване на вниманието към социалните дейности, в които бъдещите служители могат да се включат.

В Прокредит банк следваме целенасочена политика за опазване на околната среда и нашите служители също споделят нейните ценности. Това се изразява най-вече в ограничаване на консумацията на енергийни и водни ресурси, хартия и други материали, свързани с ежедневната работа на банката. Състоянието на офисите ни, ефективността на използваното оборудване и транспортни средства – електромобили, също оказват влияние върху намаляването на нашия екологичен отпечатък. 

Различните социални активности засилват ангажираността и мотивираността на служителите да се включват с идеи или конкретни действия. Това до голяма степен създава "общност" с еднакви цели не само в областта на бизнеса (банковото дело), но и в свободното време. В Прокредит банк сме обединени и от идеята за подпомагане на болни деца от социално слаби семейства. С тази кауза организирахме дори пътуващ театър, в който играят наши служители и който набира средства за лечението на деца. За нас мисията, която благотворителното сдружение на служителите "ПРОтегни ръка" следва, е от изключително значение за осъществяването на цялостната дейност на банката.

Ролята на институцията е активно да съдейства и подпомага за осъществяването на различни инициативи и събития, предложени от служителите. Насърчаването им поставя основите на една по-ползотворна работна обстановка. Разбира се, това означава много допълнителни действия от страна на работодателя - осигуряване на достатъчно време и понякога ресурси на служителите за осъществяването им. В противен случай организацията рискува социално отговорните активности да останат само добри намерения, описани в интернет страниците им. 

Текстът е част от специалното издание на "Кариери" "HR Пътеводител" - гид за тенденциите в областта на човешките ресурси за следващите 5+ години. 


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly