С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Портрет на една (добра) година

Хората се чувстват по-сигурни на работното си място и виждат повече възможности за намиране на нова работа
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Михаил Вълканов

Когато в началото на миналия век Джордж Ийстман превръща производителя на фотоапарати "Кодак" в индустриален гигант, той все по-често започва да си задава въпроса как да мотивира и ангажира работниците си.

И така стига до заключението, че колкото и да се говори за сътрудничество, благоприятна работна среда и приятелско отношение, онова, което служителят оценява най-много, онова, което го кара да работи повече и по-добре, всъщност са доларите, които влизат в джоба му в края на деня.

Повече от век след тези прозрения ситуацията изглежда напълно променена. Макар възнаграждението все още да има тежест, днес формулата на ангажираността е доста по-сложна и нюансирана. И в нея участват много повече елементи, някои от които продължават да имат финансови измерения, докато други са с доста по-нематериален характер. Като например разнообразните и стимулиращи проекти, желанието за развитие, баланса между личен живот и работа, забавлението, прозрачната и открита комуникация и пр.

Добрата новина обаче е, че през 2015 г. резултатът от сложното уравнение на ангажираността за България се запазва положителен. И времената, в които хората се страхуваха, че ще загубят работата си или че нямат достатъчно възможности, за да си намерят нова, по-атрактивна и по-перспективна, вече са минало. Всъщност повечето служители у нас казват, че са ангажирани от компанията, за която работят, и са удовлетворени от работата, която вършат, показват данните от годишното проучване за най-добрите работодатели в България на консултантската компания "Аон България". Така положителният тренд, започнал през 2014 г., се запазва и през тази, изтъква ръководителят на проучването Гергана Ганчева и допълва, че нищо не пречи да продължи и през следващата. Стига работодателите да обърнат внимание на някои предупредителни сигнали по пътя.

В положителна светлина
Средното ниво на ангажираност на служителите при най-добрите работодатели през 2015 г. е 81%, докато този показател при останалите е 61% - разлика от 20 процентни пункта между двете групи, която се запазва стабилна, отчитат анализаторите от "Аон България". Добрите работодатели успяват да ангажират служителите си най-вече с доброто отношение на топ мениджмънта, отличната репутация на името и силата на работодателската си марка, както и със способността да оценяват труда им и да споделят с тях бизнес успехите си, сочат данните.

Освен това хората се чувстват по-сигурни на работното си място и рядко мислят да го сменят (58%). Също така виждат много повече възможности за намиране на нова работа, в случай че все пак решат да търсят такава (62%). Наблюдава се и подобрение по отношение на перспективите за кариерно развитие в компаниите. Така, докато през 2014 г. 46% от анкетираните са казали, че работодателят им предоставя добри кариерни възможности, този показател скача на 50% през 2015 г. А това е още една утвърдителна нагласа сред работещите, че в момента има стабилизиране и успокояване на пазара на труда от икономическите турбуленции в близкото минало, обобщава Гергана Ганчева.

Снимка

IT, фармация и производство са секторите, в които служителите се чувстват най-ангажирани с работодателя си. От тези сектори са и някои от компаниите, които тази година получават отличието "Най-добър работодател на годината" на "Аон България".

 Фотограф: Надежда Чипева



Ало, имаме ли връзка
И все пак картината, макар и положителна, далеч не е оцветена само в розово. Така например проучването на "Аон България" показва, че пропастта между ангажираността на топ мениджмънта и служителите остава твърде голяма (29%), въпреки че има известно свиване в сравнение с 2014 г., когато тази разлика беше 32%. И причината за това се дължи не само на осезаемата разлика в размера на възнаграждението при двете групи, но и на фактори като автономия, признание, стимулиращи проекти, както и цялостното възприятие на работната среда. Все области, в които топ мениджърите показват високи нива на удовлетвореност за разлика от останалите нива в йерархията.

Същевременно дистанцията в ангажираността между служители и преки ръководители се скъсява в сравнение с минали години. През 2015 г. тя е съответно 59% и 68% за двете групи, което говори, че те все по-често се намират от една и съща страна на барикадата, с все по-сходни очаквания, интереси и потребности по отношение на работата си. "Обикновено ангажираността се пренася отгоре надолу в организациите, но тук се вижда прекъсната връзка между топ мениджмънта и останалите нива", коментира Ганчева и съветва работодателите да обърнат особено внимание на тези разминавания. В противен случай разривът може да се влоши през следващите години и да доведе до още по-сериозно отдалечаване между приоритетите и възприятията на трите изследвани групи. А оттам да се отрази неблагоприятно и на цялостните нива на ангажираност.

Един пакет с придобивки, моля
Интересно е, че през 2015 г. компаниите мотивират най-талантливите си служители, като им дават възможност да участват повече в стратегически проекти, осигуряват им специализирани обучения и им предоставят атрактивни планове за развитие в организацията. В същото време обаче не са склонни да им предлагат индивидуални стимули и различни нива на възнагражденията. А това се посочва като негативен тренд от повечето работещи, който, ако се задълбочи, би могъл да доведе до спад на ангажираността в бъдеще, коментира Ганчева.

Запазва се и тенденцията работодателите да инвестират по-сериозно в допълнителни придобивки като ваучери за храна, отстъпки в търговски вериги, покриване разходите за транспорт или спорт, допълнително здравно осигуряване и пр. Но близо половината от анкетираните (47%) заявяват, че не са удовлетворени от тях. Това разминаване може да се дължи както на неадекватна вътрешна комуникация или лош избор на доставчици, така и на неподходящо съчетаване на придобивките с индивидуалните потребности на служителите. Което е и още една сигнална лампа какво работодателите могат да подобрят, за да повишат ангажираността на хората си, коментират от "Аон България".



Ах, тези IT-та
Ако разбием резултатите от проучването по бизнес сектори, ще видим, че отличниците в него са секторите, които се развиват най-бурно в момента – IT (75%), следван от фармацевтичния (73%) и производствения (58%). Обяснението мениджърите и служителите в областта на информационните технологии да дават за поредна година едни от най-високите резултати може да се търси в благоприятната работна атмосфера и процеси, както и във възможностите за работа по интересни и предизвикателни проекти, отбелязва Гергана Ганчева.

Положително влияние оказват и удобните и разчупени офис пространства, в които работодателите от IT сектора в последно време започнаха все повече да инвестират. "IT работодателите стават все по-интересни от гледна точка на разработването на индивидуални решения за своите служители – гъвкаво работно време, мобилен офис, възможности за работа на яхта в морето или на планина в рамките на определен период от време и пр.", казва Ганчева.

От друга страна обаче, се наблюдават и някои пукнатини в иначе идиличната на пръв поглед картина. Така например почти всеки втори служител в IT сектора смята, че компаниите не споделят финансовите си успехи с работещите в тях, изпълнението на служебните задачи не се отразява справедливо върху заплащането и мениджмънтът не управлява ефективно. Което означава, че дори и най-добрите имат върху какво още да работят, за да посрещнат по-адекватно нуждите на служителите си.

В същото време през 2015 г. най-зле се представят работодателите от аутсорсинг сектора, който макар и един от най-бързоразвиващите се в момента, се нарежда на последно място по ангажираност, падайки с една позиция надолу в сравнение с 2014 г. И въпреки че компаниите тук инвестират все по-сериозно в привличането на кадри, голяма част от служителите все още постъпват в тях с нагласата, че ще се задържат само временно, докато намерят нещо по-добро и перспективно. Все пак тази негативна тенденция би могла да се обърне, ако работодателите се постараят да осигуряват не само по-добри условия на работа, но и предоставят по-атрактивни възможности за кариерно развитие в по-дългосрочен план вътре в организацията, коментира Гергана Ганчева.

Поглед напред
Служителите планират все повече да инвестират в образование и развиване на уменията си. Тази тенденция се наблюдава предимно в групата на най-добрите работодатели, но е особено застъпена при работещите между 25 и 29 години, или т.нар. поколение Y на родените след 80-те години на миналия век, които са и най-слабо ангажираната възрастова група според проучването.

"Тези млади хора са много по-взискателни към работодателя, очакват от него много повече от това, което могат да му предложат, изключително чувствителни са към технологиите, с които работят, и са лоялни най-вече към собствените си нужди и цели. И затова е изключително трудно да бъдат ангажирани", коментира Анелия Илиева-Големанова, консултант в "Аон България".

На фона на настъпващите демографски промени и навлизането на нови поколения на пазара на труда не е изненадващо, че мнозинството от анкетираните HR мениджъри (73%) посочват, че през следващите три години ангажирането и мотивирането на служителите ще играе първостепенна роля за постигането на бизнес резултатите, следвано от развитието на лидерството (59%). За сметка на това обаче очакванията за същия период са обученията да загубят своето значение като стратегически елемент за развитието на компаниите.

В същото време едва 68% от работодателите признават, че имат програми за идентифициране на талантите вътре в организацията срещу 32%, които казват, че нямат. "А това е доста странно, защото в днешните условия на глад за кадри е логично компаниите да наблегнат точно на този аспект, започвайки търсенето отвътре", отчита Гергана Ганчева.

И така по всичко личи, че поне през 2015 г. българските работодатели са напипали работеща формула за ангажиране на служителите си. А доколко тя ще се запази такава и ще продължи да дава дори още по-добри резултати и през следващите няколко години ще зависи все повече от способността им да изграждат силни и вдъхновяващи лидери, да ангажират разнородни групи служители, да им осигуряват необходимите условия за развитие и израстване, да ги стимулират с интересни проекти и, за радост на Джордж Ийстман, да им предоставят адекватно заплащане, съобразено с представянето.
За проучването

Консултантската компания "Аон България" провежда проучването си "Най-добрите работодатели в България" за девета поредна година. Компаниите, които участват в него, кандидатстват по собствена инициатива. За да попаднат в класацията на най-добрите работодатели, фирмите трябва да отговарят на набор от минимални изисквания – да имат минимум 50 служители на постоянен трудов договор и да оперират не по-малко от 3 години на българския пазар.

Проучването оценява ангажираността и удовлетвореността на работещите в компаниите. За целта чрез три отделни въпросника се изследва гледната точка на служителите, топ мениджърите и ръководителите "Човешки ресурси". Резултатът е базиран на статистическа формула, като служителите са тези, които определят дали една компания е добър работодател. Формулата, която определя победителите в двете категории "Малки компании" и "Средни и големи компании", е комбинация от няколко индекса – "топ мениджмънт и стратегическо управление", "работодателска марка", "култура на представяне" и не на последно място ангажираността на служителите.
Най-добрите работодатели

През 2015 г. в проучването на "Аон България" са участвали общо 59 компании от над 7 различни сектора. Анкети са попълнили 17 050 служители, 59 ръководители "Човешки ресурси" и 353 топ мениджъри. Малко над половината от участвалите фирми попадат в категорията "Средни и големи компании" (55%), докато останалите 45% влизат в категорията "Малки компании", които имат до 250 служители. Ето и наградените:

Категория "Малки компании"
1. "Сайтграунд" (IT)
2. "Тавекс" (финанси)
3. "Джапан табако интернешънъл България" (търговия с тютюневи изделия).

Категория "Средни и големи компании"
1. "Актавис" (фармация)
2. "Ди Ейч Ел експрес" (транспорт и логистика)
3. "Калинел" (производство на декоративни текстилни продукти).


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly