С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бриджит Стрелър: Доверявайте се на хората, с които работите

Ако не си отворен към промяната, няма да успееш да се приспособиш, казва генералният мениджър на L’Oreal за България, Сърбия, Словения и Хърватия
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова

Г-жо Стрелър, вие сте в България за петото издание на програмата "Жените в науката". Защо L’Oreal подкрепя инициативата?

- Още през 1998 г. L’Oreal и UNESCO осъзнават колко е необходима програма за жените в науката. Област, в която приносът им остава "на тъмно" или в повечето случаи е недооценен. В наш слоган се превръщат думите "Светът се нуждае от наука, а науката се нуждае от жени".

Според проучвания само 30% от изследователите в целия свят са жени, а що се отнася до най-високите позиции – 11% успяват да стигнат до тях. Сред спечелилите Нобелова награда жени са само 3%, което определено не е достатъчно. Затова L’Oreal и UNESCO обединиха усилия и създадоха инициативата "Жените в науката", която през 2002-2003 г. се разшири и в останалите държави. В България отбелязваме петата годишнина от началото на инициативата през 2010 г.  

Какви са резултатите досега в България? Колко жени са получи подкрепа и какво се случва с проектите им?

- В началото започнахме с двама стипендианти на година, но впоследствие видяхме колко много хора искат да се включат, непрекъснато получавахме заявления на изключително високо ниво. Решихме, че е време да разширим програмата, и вече втора година награждаваме постиженията на три от участничките. В България жените в областта на науката получават по 5000 евро. Тези пари са предназначени за проучвания в държавата. Само през последните пет години сме инвестирали 120 000 лв. за инициативата.

Вие самата сте пример за успяла жена, а кариерата ви изцяло e свързана с L’Oreal, което е нетипично. Обикновено хората сменят различни компании и професии. Какво ви задържа толкова дълго в L’Oreal?

- Ако трябва да бъда честна, когато се присъединих към L’Oreal, мислех, че ще остана там само три години. Но когато станеш част от толкова голяма компания, с толкова предимства в козметичния сектор, няма как да ти бъде скучно. Винаги получавах нови възможности и това ми даде стимул да не сменям компанията. Непрекъснато обаче сменям позициите си в рамките на L’Oreal – започнах в сферата на маркетинга, преминах през продуктов ръководител, отидох в Париж и станах координатор.

Когато се върнах в Австрия, заех поста генерален мениджър на няколко района. Тогава започнахме програмата в Словения и впоследствие ме попитаха дали не мога да поема и създаването на офис в България. Така че съм преминала през много в рамките само на една компания. Ние имаме 32 различни марки, работим в над 130 държави, това са толкова много възможности – можеш да правиш каквото пожелаеш в компанията.

Вие сте на мениджърска позиция от 1995 г. Как определяте стила си като мениджър?

- Мисля, че това също е една от причините да съм толкова дълго в L’Oreal. Принципите на компанията идеално препокриват и моите принципи. Вярваме, че човек трябва да бъде отворен, директен и пълен със страст, когато върши задълженията си, защото и бездруго прекарваме много време в работа. Освен това трябва да се стреми към съвършенство, да прави всичко по възможно най-добрия начин.

Кои са най-важните уроци, които научихте като мениджър през тези години?

- Най-важните уроци, които научих, е първо да бъда скромна, любопитна и винаги отворена към нови неща. Когато започнах работата, нямаше факсове, мобилни телефони, целият свят беше страшно различен преди 26 години. Всичко се промени и бързината, с която се променя, непрекъснато нараства. Ако не си отворен към промяната, няма да успееш да се приспособиш. Тогава става все по-трудно.

- Кое е най-голямото предизвикателство или най-трудното решение, което сте взимали?

- Мисля, че не ми се е налагало да взимам много трудни решения досега. Най-трудните обикновено се отнасят до човека, когото засягат, всичко е персонално. Най-голямото предизвикателство беше да се променя, да изключа, че аз управлявам бизнес, защото колкото по-голяма е водещата ти роля в компания, толкова по-малко си способен да се контролираш. Освен това трябва да се доверяваш на хората, с които работиш. Да науча всичко това беше най-трудното предизвикателство.

Вие отговаряте за четири пазара – България, Словения, Хърватия и Сърбия. Кое е специфичното за всеки от тях? Имате ли различни мениджърски подходи във всяка страна?

- В L’Oreal вярваме в индивидуализма. Мисля, че няма само един дефиниран стил в мениджмънта, нито само един подход. Работя с хора, които са на 21 години и нямат опит, или такива, които са на 55 години и имат 30-годишен опит – не можеш да се отнасяш с тях по един и същ начин. Мисля, че трябва да имаш различен подход с всеки, с когото разговаряш. Няма и нещо като различия между държавите, има такива между млади момичета и по-зрели жени, но и това се отнася до конкретния човек, до личността му. Някои са срамежливи, други по-решителни. Има толкова различни хора.

Какво е значението на българския пазар за резултатите на цялата група?

- България, разбира се, е малка част от цялата картина, но ние искаме да бъдем най-добрите на всеки пазар, така че за нас няма нещо като голям или малък такъв. L’Oreal иска да бъде най-добрата и най-бързо развиваща се компания в козметичния сектор. Нашият стремеж е да се превърнем в лидер на пазара и смея да кажа, че голяма част от работата е вече свършена.

Интересно е, че почти 60% от мениджърите в компанията са жени. Доколко това е въпрос на убеждения и доколко е свързано със специфичния сектор, от който е част компанията?

- Донякъде е свързано със сектора, защото все пак са козметични продукти. Ако попитате 10-годишно момиче, по-вероятно е да ви отговори, че иска да работи тук в нещо, свързано с козметика, а не "искам да се занимавам с коли" или от този сорт. Но от друга страна, L’Oreal е компания, която се стреми към равнопоставеност между половете. Ние сме едни от първите, които имат значителен брой жени и на водещи позиции. Сега 60% от мениджърските постове и 48% от управленските позиции са заети от жени. Изпълнителният ни комитет е съставен от жени от 10 или 15 години – още преди да започне да се говори за равенство на половете, в L’Oreal беше нещо естествено.

Какво е мнението ви относно квотите за жени на мениджърски позиции?

- Много съм щастлива да работя в компания, в която не се нуждая от квоти, защото мисля, че в един идеален свят няма място за такива.

Вие самата попадали ли сте в ситуация, в която вашите професионални качества са подценени заради пола ви?

- Честно казано – не. Късметлийка съм да бъда в компания, за която няма значение дали си мъж или жена. Може би това е един от стереотипите, но мисля, че е вярно – много млади жени подценяват собствените си възможности. Съветът, който искам да им дам, е да бъдат по-уверени в себе си и да не поставят особено под въпрос това, което правят.

Наскоро няколко мениджъри жени, които управляват световни компании, обявиха, че не планират значителна почивка от работа по време на и след бременността. Това беше прието като съобщение към останалите жени професионалисти. Какво мислите за този подход?

- Мисля, че решението е индивидуално за всяка жена. Познавам жени, които започнаха работа шест седмици след като родиха, и други, които си останаха вкъщи една година. И за мен няма проблем, ако жената е решила да остане повече време със семейството си. В идеалната компания приемаш индивидуалния избор на човека, без да го пришпорваш да идва прекалено рано, нито да го караш да си стои вкъщи. В нашите страни малко жени идват по-рано, но има и такива случаи.

Никой не се е връщал и след шест седмици също, но имаше жена, която пожела да започне работа отново след шест месеца. И ние бяхме съгласни с това. Тези, които искат да останат 11, дори 12 месеца вкъщи – нека останат толкова. L’Oreal иска да създаде среда, в която можеш да комбинираш работата и личния живот по най-добрия възможен начин. Имаме и международна програма, която се казва L’Oreal Sharing Care – гарантираме на всяка наша служителка най-малко 14 седмици пълен размер на заплатата след бременността.

Какъв съвет ще дадете на младите жени в началото на тяхната кариера и жените на мениджърски позиции?

- Както вече казах, жените са склонни да поставят твърде много под внимание своите решения и мнения, по-малко уверени са, отколкото мъжете. Трябва да имат повече самочувствие. На второ място, в живота трябва да казваш какво искаш. Не мисли, че шефът ще прочете в мислите ти кое е най-доброто за теб. Кажи си ясно какво искаш и после виж резултатите.

Бриджит Стрелър е генерален мениджър на L’Oreal за България, Сърбия, Словения и Хърватия. Тя поставя началото на кариерата си в компанията и 26 години по-късно продължава да бъде част от нея. През годините сменя много позиции в L’Oreal – започва в маркетинг отдела, преминава през мениджмънт на дивизия, след това заема позицията на генерален директор за България, а по-късно и за регион Адрия-Балкан. Вярва, че човек трябва непрекъснато да получава нови възможности и да влага страстта си в това, което прави. Това е и стимулът ѝ да остане в компанията.

Бриджит Стрелър посети България за петото издание на програмата "Жените в науката". Интервюто пред "Кариери" даде преди началото на церемонията по награждаване, в която три жени получиха стипендии за труда си в областта на науката. 

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly