С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Синдромът "почивка от почивката"

Или няколко съвета как да влезете в работен режим след празниците
Share Tweet Share
Снимка

[1000Balkan.com] Автор: Михаил Вълканов

"Никой не се нуждае повече от ваканция от този, чиято тъкмо е свършила".

Заключението е на американския писател, философ, публицист и артист Елбърт Нюбард. И една от основните причини да сме съгласни с него е, че добър или лош, работният ни ден е подчинен на работни правила и дисциплина – неща, които напълно противоречат на усещането за свобода, което носи ваканцията. Затова и не ни е трудно да излезем в почивка, но в първите дни след нея тя изглежда по-скоро като пламнала любовна авантюра – появила се е с гръм и трясък, изцедила ни е от емоции, а накрая се е врътнала и безцеремонно си е тръгнала, оставяйки ни отново да свикваме с познатия и отъпкан предишен, регламентиран живот.

Да, връщането в работен режим след отпуск или празнични дни не е лесна задача. Но и за нея си има трикове, с които тя може да бъде опозната и решена.

Синдромът PVB
Съвременната психология, която се занимава с работните взаимоотношения и чувства, вече е намерила специално наименование на онова неприятно и тегаво усещане в първите офисни дни след ваканция. PVB е абревиатура на словосъчетанието Post Vacation Blues и може буквално да се преведе като следваканционна меланхолия. Тя се проявява в различна степен при различните хора и зависи най-вече от индивидуалната чувствителност на всеки човек, както и от моментното състояние на неговата психика.

Въпреки това обаче е доказано, че всеки служител изпитва различен по сила стрес при връщането си на работа. За някои той може да се състои единствено в привикването към старите ежедневни навици – ставането в определен час, служебните ритуали, управлението на времето. При хората с по-творчески професии или при работохолиците това връщане не е драматично и дори често е съпроводено с известно доволство и удовлетворение. Когато ваканцията е прекъснала процес, в който са истински въвлечени и вдъхновени, много служители приемат връщането си в офиса въодушевено, защото могат да продължат работата си и да видят плодовете от положения труд. Определящ за това дори не е типът труд или дейността на компанията – фактори са най-вече работната среда, мотивацията и колегиалните взаимоотношения.

Интересен факт е, че на следваканционна меланхолия са податливи повече жените, отколкото мъжете. До този извод достигнал екипът на компанията за отдаване на автомобили под наем Auto Europe, които провели проучване сред хиляда свои клиенти. Според него четиридесет процента от запитаните мъже потвърдили, че страдат от известно неразположение на духа в първите работни дни след отпуска, докато точно половината от интервюираните жени определили състоянието си като истинска следваканционна депресия. При това една четвърт от тях признали, че дупката след празниците за тях е толкова дълбока, че се усещат паднали в нея още преди дори да са включили компютрите си в първия следотпускарски ден.

Оръжията на служителя
"За първи ден съм на работа и сякаш никъде не сме ходили и нищо не се е случвало", казва ми една приятелка, която работи в застрахователен офис, при това след двайсет дни интензивна зимна ваканция в Тайланд и ски седмица в Австрия. Когато учудено я питам защо отпускарското чувство така скоропостижно я е напуснало, тя ми отговаря, че няма обяснение. И че след работа ще бърза да се прибере, за да разтовари багажа, понеже си пристигнали около полунощ предния ден и сутринта направо скочила в костюма и хукнала към офиса. Ами ето я и първата грешка! Чудесно я описва телевизионният експерт по добри обноски и автор на монографията "Повече време, по-малко стрес" Джуди Джеймс: "Ваканционната меланхолия може да се появи още по средата на почивката, ако имате реални проблеми в работата, но иначе обичайно ви изритва здраво няколко часа след като отново сте в бизнес ежедневието си. Затова всяка ваканция се нуждае от... още малко ваканция."

В случая с моята приятелка от застрахователната компания меланхоличният следваканционен ритник си беше чисто и просто резултат от желанието й да се радва на почивката до последния момент. Джуди Джеймс, а и много други психолози препоръчват винаги да се връщате у дома поне двайсет и четири часа преди работният ви ритъм да стартира наново. Така ще имате време да се върнете в обичайните си рутинни навици, да подредите багажа си, да отпочинете и да си отдъхнете от емоциите, местенето, приключенията и впечатленията.

За да влезете бързо в час, пригответе си дрехите и аксесоарите, които ще носите на работа, още от вечерта, съветват психолозите. Опитайте се да станете половин час по-рано, за да не ви се налага да бързате. Когато пристигнете в офиса, отделете си малко време и за "оглеждане на ситуацията". В случай че сте делигирали права на някого, имате колеги, които са поели част от работата ви или просто трябва да си сверите часовника с офисните новости, започнете първо с усвояването на тази информация. "Основна грешка, която правят хората, върнали се от почивка, е, че се нахвърлят на изостаналите си задължения и се опитват да ги свършат накуп", казва психологът Джон де Грааф, изпълнителен директор на организацията Take Back Your Time, която работи усилено по проекти за гарантирана триседмична ваканция за всеки работещ американец. "Започнете деня си с нещо приятно и по-лесно – например направете си план за деня и не слагайте в графика си важни срещи", съветва той.

Уж отпочинали и готови за служебни подвизи, още първия ден на бюрото се чувстваме изтощени и защото се опитваме да дадем на компанията ентусиазма и енергията, които си мислим, че тя очаква от нас след отпуската ни. Според специалистите обаче е например изключително неправилно да се опитваме да отговорим на всички имейли, получени през периода, в който ни е нямало.
Още преди да излезете в отпуск, е добре да програмирате автоматичен отговор до всеки, който е достигнал електронната ви поща, за да обясните, че за определено време сте извън работен ритъм и няма да можете да отговаряте. Това ще ви спаси от поредица всякакви имейли и настойчивото недоволстване на партньорите ви, ако не получават отговор. В първия работен ден подхванете имейлите си не по дата на пристигане, а по важност. Така ще спестите време от спамове, автоматични информации с новинарски характер и съобщения с изтекъл срок на актуалност.

За да поддържате добър работен ритъм още в първите дни, опитайте се да удължите ваканционното си настроение, като донесете нещо от него в офиса. Може да е екзотичен сандвич с продукти от летния ви режим или мястото, където сте пътували, сувенир или някаква вещ, която да ви служи в работата – химикалка, работен календар със снимки от курорта, където сте били, сувенирна чаша за кафе или малък албум със снимки. Една от колегите ми преди години редовно си сменяше снимката на скрийнсейвъра и тази от профилната й страница в социалните мрежи с такава от току-що завършилата й ваканция. Това й помагаше мислено да отскача отново до онези места и да отпуска напрежението от новия стар работен ритъм.

За да преживеете по-леко завръщането в офиса, не се пренатоварвайте с работа и не оставайте извън работно време. Ако се отдадете на работохолизма си още в първия ден, стресът ще се стовари върху вас с много по-голяма сила и ще доведе до излишно напрежение. Един от най-добрите начини да го избегнете е и като организирате среща с приятели за обяд или след работа и изобщо наситите извънработното си време в тази първа следотпускарска седмица с различни активности. Подновете заниманията си по спорт, идете на театър или концерт, поканете приятели вкъщи или просто почетете книга на пейка в парка или в любимото ви кафене. Самата идея за социална активност ще ви държи на границата между работата като задължение и удоволствието от почивката.

Известната блогърка и консултант по тайм мениджмънт Рашел Айсип препоръчва да борим следотпускарската депресия с един прост и много зареждащ трик – веднага след връщането си да планираме следващо пътуване. То може да е седмична ваканция за след три месеца или пък следващия уикенд – важното е да го организираме още в първия работен ден.

Снимка

[Shutterstock] 



Мениджърът срещу постваканционния стрес
Всъщност депресията след отпуска не е само проблем на служителя. С него основно трябва да се занимава както пряко отговорния мениджър, така и HR специалистът на компанията. В Европа и Америка споделяме едни и същи бизнес ценности и за разлика от източните култури, където да си вземеш цялата полагаема отпуска е проява на лош вкус, у нас почивката и добрата кондиция на служителя е условие за добри работни резултати. В този смисъл колкото и личен да ни се струва проблемът със следотпускарската меланхолия, той пряко се отнася до атмосферата в офиса, колегиалните взаимоотношения и самочувствието на служителя. Според специалистите е погрешна тактиката върналият се от отпуска да се товари с най-много задачи, защото се предполага, че си е починал добре.

Нужен му е въвеждащ период, в който задачите да не го затрупват една след друга. В същата компания за отдаване на автомобили под наем Auto Europe, която цитирах по-горе, въвели нещо като парти за "добре дошли" за служителите, които се връщат от ваканция. Сутрин преди работа или пък в края на първия работен ден организирали неформално събиране на чаша кафе или вино, където колегите, върнали се от отпуска разказват впечатленията си, показват снимки, споделят опит и препоръчват места за почивка или туристически дестинации. По този начин те самите се чувстват полезни с информация за колегите си, имат възможност отново да преживеят хубавите моменти, разказвайки ги, а колегите им един вид пътуват заедно с тях. Срещу стреса след почивка действа добре и класическото мениджърско "потупване по рамото" – една изказана на глас похвала за добре свършената работа, заслужената почивка и усетената липса на служителя в офиса може да свърши чудеса и с най-апатичния член на екипа.

Един от най-ефективните съвети за бързо влизане в ритъм на работното място дава колумнистът на The New York Times и автор на книгата Love Your Job:the New Rules for Career Happiness Кери Ханън. Наред с взимането на инициативи, установяване на добри взаимоотношения с колегите, фокусирането върху хубавите неща в офиса и предимствата на работната активност Ханън съветва в първите работни дни след ваканция тотално да преорганизираме работното си място. Това може да бъде инициирано от отговорния мениджър, който да се погрижи например за нов и по-удобен стол, набор от аксесоари за бюро, настолна лампа или някаква друга необходима вещ. Служителят пък от своя страна може да даде чисто нов дух на своето място, като изхвърли или архивира ненужните документи, пренареди папките си и въведе някакъв свой, личен уют и стил, стига, разбира се, те да са в унисон с наложения стил на компанията. Всичко може да послужи тук – малък спомен от добри приятели, вдъхновяваща картина, снимка на любими хора или уловени любими моменти, дори талисманчета или предмети, които ви разсмиват.

Тактиката изглежда прекалено обикновена, но е факт, че безотказно работи. В една японска компания за производство на бисквити например съветвали работниците, върнали се от ваканция (дълга не повече от седмица!), да програмират мобилните си телефони да звънят със записани гласове на близките им, шум на вълни или песен на птици. Мениджърският екип пък задължавал всеки от членовете си да прави нещо като малка презентация от почивката си, която да сподели с работещите във фирмата чрез общата им интернет платформа. Съгласна съм, че изглежда малко като досадно домашно, но във въпросната компания постепенно тези малки презентации се превърнали в документални ленти, които от своя страна станали повод след няколко години фирмата да стане съорганизатор на местен фестивал за кратки туристически филми, а за служителите да бъде организиран извънработен клуб-ателие по операторско майсторство и монтаж.

Ако при всички опити да преборите синдрома PVB все пак продължавате да ходите на работа с нежелание, напрежение и подтиснато чувство на тъга, може би е време да се замислите дали проблемът не е извън края на ваканционното забавление. Може би всъщност служебната ви неудовлетвореност е проекция на някакъв по-дълбок проблем, който е време да признаете – досада от рутината в работата, нужда от нови предизвикателства, търсене на себе си или някакви други, съвсем лични емоционални несъответствия. Във всеки случай може би именно следваканционната депресия да е начинът да огледате живота си от различни страни и ако не го харесвате такъв, какъвто е, да го промените.
Любопитни факти

- Изследване на MarshfieldClinic в Уисконсин от 2005 г. доказва, че жените, които обичайно не взимат отпуск, са два до три пъти по-податливи на депресия от тези, които редовно почиват.
- Деветгодишно проучване върху 12 338 доброволци мъже доказва, че тези, които не излизат в отпуск, имат 32% повишен риск от смърт вследствие на инфаркт и 21% - смърт, причинена от други заболявания.
- В продължение на двайсет години програма FraminghamHeartStudy наблюдава здарословното състояние на жени служители на компании. Рискът от инфаркт е осем пъти по-висок при тези от тях, които рядко ползват отпуска (най-много един път на шест години), в сравнение с тези, които почиват веднъж на една до пет години.
- През петдесетте години на миналия век голяма компания за недвижими имоти в Америка решила да "подкрепя" служители, върнали се от отпуска, като им оставя на бюрото малка картичка за "добре дошъл". Към картичката прикрепяли и букет цветя, купон за кафе или плод. Това подобрило имиджа на компанията неочаквано много и било едно от изтъкваните от кандидатите за работа там предимства.
- Списанието за предприемачи HuffingpostBusinessnews съветва да зареждаме с ентусиазъм служителите след масови празници като Коледа, Нова година и Великден, когато всички дружно почиват, като организираме постпразнични събития за екипа. Ходене на театър, ден на домашната храна, работна закуска в офиса или кратък тиймбилдинг помагат за новото сплотяване на екипа и връщат бързо работния ритъм.
Снимка

[Личен архив] 


Мария Касимова-Моасе е журналист от близо 25 години. Работила е във вестниците "Капитал", "Стандарт", "24 часа", списание "Едно". Била е и главен редактор на списанията ELLE и НЕЯ. Участвала е в различни телевизионни проекти. В момента работи като журналист на свободна практика. По образование е филолог. През 2010 г. е завършила и две образования по етикет и протокол в Лондон и в Брюксел. Оттогава се занимава и с тази тема като лектор и обучител.
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly