С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Добрите мениджъри трябва да се отгледат от компанията

В България има недостиг на качествени ръководители на средно ниво, смята главният изпълнителен директор на "Булпрос" Ивайло Славов
Share Tweet Share
Снимка

Добрият ръководител трябва да може да планира какво иска да постигне и през цялото време да следи дали върви в правилната посока, казва Ивайло Славов.

 Фотограф: Надежда Чипева

Търговец на фондовата борса, инвестиционен банков консултант, IT специалист, HR специалист, предприемач и мениджър на средно и високо ниво – може ли всички тези длъжности да бъдат изпълнявани от един човек, при това повечето от тях с голяма доза успех?

Краткият отговор е да. Това са "спирките" в кариерата на съоснователя и изпълнителен директор на IT компанията "Булпрос" Ивайло Славов. Неговият пъстър и значителен трудов опит, натрупан както в България, така и в Германия, му дава безценни умения - как да управлява компании, как да подбира персонал и как да отличава водещите тенденции в IT и аутсорсинг индустрията. Микс, който трупан през годините, днес му помага бързо да превърне сравнително младата технологичната компания "Булпрос" в бизнес с динамично развитие.

Дружеството, което се занимава с IT аутсорсинг и изработване на софтуер по поръчка, постига ръст на приходите от около 50% всяка година. Затова и вече две поредни години влиза в Топ 20 сред IT компаниите в класацията "Гепард" на "Капитал" за най-бързоразвиващи се малки и средни предприятия в България. Компанията беше отличена и в класацията Deloitte Fast 50, където също присъства в Топ 20 на най-динамичните компании в Централна и Източна Европа. Успехите на "Булпрос" не остават незабелязани и през 2015 г. дружеството привлече финансиране от инвестиционния фонд BlackPeak Capital и германски банкер в размер на общо 2 млн. евро. Така ръководеното от Ивайло Славов предприятие ще може да се превърне в регионален лидер в предоставянето на софтуер по поръчка и IT аутсорсинг, а името на мениджъра ще се споменава все по-често.

По кариерния път
Кариерата на Славов започва през 1993 г., и то не къде да е, а на Франкфуртската фондова борса, където работи като търговец на аукционни и ценни книжа, докато паралелно завършва магистърската си степен в Германия. Преминава към инвестиционно банкиране, но това не го увлича. След това става консултант на банка и лека-полека започва да се занимава с информационни технологии. Тогава имаше нужда от хора, които да помагат на банките да внедрят по-успешно новите технологии, споделя Славов. Неговата задача първоначално е да превежда на технически език банковите изисквания. По-късно следват проекти, свързани с Y2K проблема, т.е. смяната на датата при компютрите при настъпването на 2000 г., както и такива около въвеждането на еврото като единна валута. След приключването на тези проекти той последователно работи за технологични гиганти като Unisys, Microsoft Германия и PC Ware (сега Comparex).

Славов обяснява, че връщането му в България се дължи на две причини – прагматична и идеалистична. "Идеалистичната е, че с влизането на България в Европейския съюз през 2007 г. мислех, че вече има достатъчно условия за създаването на продукти с добавена стойност", споделя той и допълва: "Затова ми беше интересно да се върна и да предам опита, натрупан в чужбина, тук. Което за радост се случи." Прагматичната причина е, че предишните му местоработи са били свързани с много пътуване - по шест дни в седмицата. Затова той приема положително възможността да се установи малко, когато през 2008 г. от глобалния лидер в областта на HR услугите Adecco се свързват с него и му предлагат работа. Една от задачите на компанията по това време била да помогне на НР да развие своя глобален център за изнесени услуги (Global Delivery Center). За целта не само трябва да се търсят нужните кадри, но и да се поемат редица HR услуги, които да гарантират нормалното функциониране на центъра. През 2010 г. обаче Славов решава, че е време и за самостоятелна стъпка и създава "Булпрос", с което влиза и в историята на българския IT бизнес.

През погледа на мениджъра
Има не повече от три-четири неща, които отличават успешните фирми и съответно мениджъри от не толкова успешните, смята Славов. Така например според него добрият ръководител трябва да може да планира какво иска да постигне и през цялото време да следи дали върви в правилната посока или не. Трябва да се правят прецизни и задълбочени анализи – какви са възможностите за растеж, какво увеличение на бизнеса може да се постигне и по какъв начин. "Колкото и бърз да е растежът – той трябва да е планиран", подчертава Славов.

Втората предпоставка за успех е опитът, казва мениджърът. В неговия случай това е фактът, че е имал възможността да работи в редица големи корпорации, където е ръководил хиляди служители, а това го е научило да организира и оптимизира по най-добрия възможен начин човешките ресурси в компанията. "Имаме късмет, че всички мениджъри в "Булпрос" идваме от големи компании и познаваме структурата и процесите във фирми с десет, сто и хиляда души", коментира Славов.

Третата характеристика на успешните мениджъри и фирми е в качеството на свършената работа. Добре свършените проекти осигуряват не само допълнителни референции, с които да се привличат нови клиенти, но в същото време е важно да се продължат и вече започнатите. "Не можеш да постигнеш голям растеж само със спечелването на нови клиенти, трябва да можеш да задържиш и старите", обяснява мениджърът.

Къде се къса веригата
Едно от големите предизвикателства по отношение на кадрите в България е недостигът на мениджъри на средно управленско ниво, смята Славов. И пояснява, че причината се крие в липсата на достатъчно "капиталистически ориентирана мениджърска култура", т.е. все още хората на ръководните постове се учат на ефективен бизнес подход в управлението на хора и процеси. "Има поколения в България, които са били твърде дълго време в друга култура, за да могат много бързо да се преустроят, а останалите са още твърде млади и ще трябва време, за да се научат", отбелязва Славов. Първият тип хора са "нашите родители", които са се оформили като специалисти през социализма и дълго време са живели по друг начин, пояснява той. Затова и голяма част от усилията на българските IT компании в преодоляването на мениджърския дефицит на средно ниво се фокусира върху подготовката на младите кадри.

Има най-различни методи за развиване на кадрите, независимо дали са новопривлечени или не – през вътрешни обучения, кариерно развитие, менторски програми, целенасочени програми за средния мениджър и др. Най-добрият начин да се постигне това обаче е, когато компанията сама "отгледа кадрите" си. Това означава хората на ръководни постове да растат заедно с компанията - да тръгнат от по-ниско ниво в йерархията, но да получат знания и умения и да се изкачват постепенно нагоре. "Ако тези хора са лоялни, те ще се радват, че се развиват по стълбицата в компанията и вървят нагоре заедно с нея", уточнява Славов и допълва, че в същото време тези хора са и добър пример за останалите.

Млади и опитни
Всеки ръководител на средно ниво трябва да внимава да не си повярва много бързо, съветва Ивайло Славов. "В момента, в който един човек стане мениджър, той осъзнава, че е направил някаква стъпка напред в кариерата си, но може да не е разбрал какво означава това за него", коментира той. Затова и ключовата дума в този случай е търпение. Един ръководител на средно ниво трябва да умее да наблюдава околните и себе си и да се вслушва в колегите си – както в служителите, които са под опеката му, така и във висшия мениджър, съветва Славов.

Според него основното качество при висшите мениджъри пък е самостоятелността – да могат да вземат сами решения и да водят хората от екипа, а не да се налага някой да води тях самите или да наглежда работата им. Висшият мениджър трябва и да не забравя да уважава хората, с които работи – не само ръководителите на звена, но и отделните служители по-долу в йерархията. Защото именно ръководителите на най-високо ниво служат за пример на всички останали и изграждат културата на фирмата, а ако няма разбирателство между отделните нива – нещата няма да вървят, допълва Славов.

Снимка

Всеки търси идеалната работа, но такава няма, защото всичко е динамично, казва мениджърът, който вече е сменил няколко сектора и различни позиции в кариерния си път досега.

 Фотограф: Надежда Чипева



Средносрочна визия
Ивайло Славов е и един от примерите за хора, които са успели да направят успешно кариерно преориентиране. В неговия случай - от финансовия към IT сектора. "За професионалната преориентация може да се напише роман", обобщава той, смеейки се. После сериозно добавя, че има няколко базови правила за това. Първо, не трябва да се мисли само за краткосрочните ефекти и възможности, а да се гонят средносрочни цели - човек трябва да вижда как иска да се развие след три, пет и повече години, къде иска да отиде и какво иска да постигне. Обяснява и че в кариерата на всеки човек се стига до фаза на насищане - обикновено между втората и четвъртата година, макар че при всеки е индивидуално - когато човек чувства, че това, което работи, вече го прави идеално или поне достатъчно добре, за да не му носи професионални предизвикателства.

"Тази фаза е изключително важна за определянето на поврат или не в кариерното развитие", обяснява Славов. Тогава трябва да се вземе решение дали средносрочно човек иска да прави само това, или пък има други интереси и цели, които желае да преследва. Ако е второто, трябва да се направи оценка дали сегашният работодател предлага такива възможности, или се налага да се търсят на друго място. Преориентирането може да включва не само смяна на работодателя, но понякога и на индустрията и позицията. "За себе си мога да кажа, че съм имал късмет, защото точно в тези моменти съм имал добри възможности, които са ми позволявали да преценя как да се развивам", споделя Славов.

След като човек е изградил своята средносрочна визия и е решил да се преквалифицира, той трябва да бъде готов да започне и на по-ниско заплащане, поне в началото, подчертава мениджърът. "Всеки търси идеалната работа – такава няма, защото всичко е динамично", смята Славов. Започването от по-ниско ниво, може да изисква повече време, но с търпение и добре свършена работа хората могат да бъдат забелязани и да преминат на желаната от тях по-висока позиция. Това важи за всички професии, независимо дали става дума за адвокати, политици, икономисти и пр. "Човек не трябва да се притеснява от работата, трябва да търси проактивно и да не се отчайва", допълни Славов.

Положителните HR тенденции
Макар в момента дейността на Ивайло Славов да е концентрирана основно в IT сектора, той активно се интересува и следи развитието на HR пазара. Според него има две положителни тенденции, които се налагат вече и в България. Едната е, че все повече фирми използват различни условия и възможности за намиране на персонал, включително и под формата на временната заетост. "Дълго време компаниите се оплакваха от липсата на качествен персонал, което малко или много се дължеше на факта, че бяха ограничени сами да си го набират", смята той. И ако преди само големите чуждестранни корпорации ползваха специализирани HR фирми, това вече се прави от все повече български компании, което ще има добри резултати за пазара като цяло, казва Славов.

Другата положителна тенденция е, че вече има желание от страна на правителството да се облекчи вносът на кадри, като това се забелязва основно чрез опростяване на процедурите за издаване на сини карти. А очакването му е, че ефектът от това вече ще се усеща през 2016 г. "Всички водещи икономически сили от САЩ, през Германия до дори Китай, разчитат на външни кадри да балансират пазара на труда", подчертава IT мениджърът. В същото време обръща внимание и на това, че от години има пренасищане с един тип кадри, но и хроничен недостиг на други, за което също трябва да се предприемат по-активни и целенасочени мерки. Не можеш за един ден да накараш юристи, от които има изобилие, да започнат да програмират, защото има нужда от IT специалисти, коментира образно той. Макар че никога не е късно за кариерна промяна. Още повече че самият Славов и неговата кариера е класически пример в това отношение. При това успешен.
 
Трудното решение

Когато някой друг решава, а ти следваш

"Най-трудните решения са тогава, когато не ти определяш, а когато ти определят. Тогава ти трябва да решиш – дали да следваш хората над теб, или искаш да поемеш по друг път", коментира Ивайло Славов и допълва, че това в повечето случаи е ежедневие при средния мениджмънт. Той дава два лични примера. При първия е трябвало да съкрати част от екипа, който е ръководил. "Това беше трудно решение, защото бях изградил и мотивирал колегите си да постигнем много добри резултати, което и направихме", казва той. Въпреки всичко обаче му е било наредено да намали екипа, а за него, като млад мениджър тогава, е било доста трудно да вземе решение как точно да постъпи и кого да освободи. Оказало се, че програмата за напускащите компанията е била с добри условия за хората и накрая желаещите са били повече от необходимата бройка. За втория случай Славов единствено коментира, че не се е съобразил със спуснатото решение и крайният резултат бил, че "си намерих друга по-добра работа". 
 
 
Визитка

Ивайло Славов има над 20 години международен опит в областта на IT и финансовите услуги, IT аутсорсинга, аутсорсинга на бизнес процеси и човешки ресурси. Той e съосновател и инициатор на създаването на ИТ компанията "Булпрос", а от април 2010 г. е и неин главен изпълнителен директор. Преди това заема различни ръководни постове в Microsoft, Adecco, SEB, Unisys и Comparex (PC Ware). В Microsoft в Германия е оглавявал бизнес направленията " Финансови услуги" и "Производство". Преди това е ръководил банковия бизнес в отдел Централноевропейски финансови услуги на Unysis. В Comparex (позната преди като PC Ware) е бил пряко отговорен за управлението на бизнес линията "Професионални услуги" в Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА). Преди "Булпрос" e заемал позициите директор "Услуги" в Аdecco за Източна Европа и Балканите и изпълнителен директор на "Адеко България". Има магистърска степен по Международна бизнес администрация и бакалавърска степен по Международни отношения от Университета за национално и световно стопанство. Освен това е и дипломиран икономист от "Гьоте" университета във Франкурт на Майн.
 
За компанията

"Булпрос" предлага IT аутсорсинг и разработка на софтуер по поръчка. Компанията е в Топ 20 на най-бързорастящите фирми в Централна и Източна Европа според последното проучване на Deloitte - Technology Fast 50 in Central Europe и две години поред влиза в Топ 20 на IT дружествата в класацията "Гепард" за най-динамични малки и средни предприятия на "Капитал". През 2014 г. дружеството отчита приходи от 12.4 млн. лв., което е почти два пъти повече спрямо предходната година, когато са били 6.6 млн. лв. Печалбата на фирмата за 2014 г. е 1.1 млн. лв., а служителите тогава са 214 души. В края на миналата година "Булпрос" привлече инвеститори в лицето на фонда BlackPeak Capital и германски банкер, които общо вложиха в компанията 2 млн. евро. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly