С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Екип мечта

Осемте елемента, които гарантират ефективна екипна работа
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Михаил Вълканов

Няма как да не сте виждали и да не сте се смели на снимката "двама души копаят, шестима гледат".

В нея не само е концентриран българският маниер повече хора да дават акъл, а по-малко да работят, но е емблематичен пример за стандартното мислене за екипната работа - едни са началниците, други са контрольорите, а трети държат лопата. И в крайна сметка често се получава така, че докато мениджърите дават указания с ясен и авторитетен тон, дупката се оказа изкопана не там, където те са очаквали.

Практиката показва, че самостоятелните и добре координирани екипи ще се представят по-добре от група хора, които зависят от мениджърите при разрешаване на проблеми и вземане на решения. В сърцевината на този различен модел за екипна работа лежи способността не само да действаме, но и да се учим колективно. В него повече от желани са изследователският дух, любопитството и решаването на проблеми. А несъгласието е само повод за генериране на нови идеи.

И ако все още ви е трудно да си представите истинския екип мечта, ето осемте характеристики, на които той отговаря, и конкретните стъпки, които ще отведат и вас дотам.

#1 Изяснете визията, поставете цели и граници

За един ръководител, който е и лидер, е от изключително значение не само да знае каква е крайната цел. Той трябва да улеснява постигането й, като вдъхновява, изслушва, отговаря и дава пример за подражание. Когато визията е споделена, нуждата от контрол намалява, защото хората разбират защо правят това, което трябва, какви са отговорностите им и как това, с което се занимават допринася към цялата картина. Наясно ли са вашите служители с визията на организацията? Какво правите, за да им я обясните? Знаят ли всички в екипа каква е връзката между целите на организацията, тези на екипа и техните лични цели? Осъзнават ли хората как с тяхната персонална работа помагат за успеха на организацията си?

#2 Делегирайте и упълномощавайте

Освен че трябва да знаят какво да правят, членовете на ефективния екип трябва да имат свободата да го направят. В основата на това стои доверието, че те могат да подходят професионално и затова им се дава правомощието да го направят. Важно е авторитетът и правото за вземане на решения да бъдат делегирани на необходимите нива. Искането на разрешение от по-висшестоящ е сведено до разумен минимум. Хората извън екипа са насърчавани да общуват директно с представителя на екипа, който е отговорен за конкретната задача, без значение от неговата позиция.

Висшестоящите мениджъри трябва да вземат единствено тези решения, които са присъщи за позицията им. Всички останали следва да бъдат оставени на тези, който най-добре ще се справят с тях. Умеете ли да делегирате? И колко често го правите? Кои от задачите си можете да делегирате? Кой е най-добре да поеме задачата – има ли необходимите умения и опит? Как делегираната задача ще промени неговото натоварване и какво ще означава за него повечето работа и отговорности – мотивация, желание за развитие или просто "черната работа"?

#3 Похвалете и наградете

Конкретният принос на хората трябва да бъде отличаван и наградата трябва да се дава както за постижения, така и за усилия. Освен това единодушно се приема, че да се похвали конкретно поведение е много по-важно, отколкото да се изрази общо одобрение. Например много по–ефективна е фразата "Наистина се постара да създадеш добри взаимоотношения с този отдел… Разбирам колко трудно ти беше това. "Благодаря за усилията", отколкото само "Справи се много добре".

Хората се чувстват ценени за това, което са, и за това, с което допринасят. Чудесен пример за това е цитатът от ръководството за мениджъри на "Тимпсънс", голяма английска компания за поправка на обувки, който гласи: "Вашата основна задача е да хвалите хората, когато направят нещата правилно. Трябва да хвалите десет пъти по-често, отколкото да критикувате." А вие кога за последен път похвалихте членовете на екипа си? Мислите ли, че те знаят, че оценявате усилията им и резултатите, които постигат?

Снимка

[Shutterstock] 



#4 Поддържайте жива комуникация

Интересен факт е, че Емил Локар, директор на първата лаборатория за разследване на престъпления във Франция, станал известен с това, че създал т. нар. принцип на обмен, който прилагал при разкритията на местопрестъпленията. Според него хората, които извършват престъпление, ще "донесат нещо" на местопрестъплението и ще "вземат нещо" оттам. С други думи, всяко действие оставя следи.

Същият принцип се прилага и при добрите екипи – членовете им знаят, че контактът с другите означава взаимодействие, споделяне, изследване и създаване на нови идеи, нови въпроси и нови перспективи. Освен това ефективните екипи не разчитат на официалните срещи (събрания, конференции и т.н.), за да обменят знания. Те се свързват един с друг по подходящ начин според важността и спешността на информацията. Хората в екипа знаят от какво се нуждаят останалите членове на екипа и активно предават информацията помежду си.

Предпочитат контакта лице в лице дори да е за съвсем кратко време и не се крият зад имейли и съобщения, когато трябва да съобщят трудни или наситени с емоции новини. Добра практика е контактът да бъде кратък, регулярен и неформален. Както се казва в една арабска поговорка: "Случайната среща струва повече от хиляда съвещания." Колко често се разхождате из офиса и сред колегите си с цел да поговорите неофициално с тях? Какво можете да направите, за да подобрите комуникацията в екипа си?

#5 Насърчавайте иновацията

Ефективният екип е окуражаван да бъде креативен. Новите идеи са приветствани и търсени, а проблемите често се разглеждат като възможности. Експериментите също се насърчават. Старите системи и процедури се ценят, стига да са ефективни, а иновацията не се разглежда като заплаха.

"Сляпото следване е признак за ограничен ум", казва Ралф Уолдо Емерсон. Хората не се притесняват да задават "глупави" въпроси. Например защо това го правим така или трябва ли отново да действаме по същия начин." В ефективния екип по всяко време поне един човек мисли за това как можем да правим нещо по по-добър начин. А какво правите във вашия екип, за да насърчавате иновациите? Как награждавате креативното мислене? А създадената иновация?
 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly