С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бунтовник с кауза

Атанас Райков успя да убеди Viber да отвори регионалния си офис в София. И тепърва смята да се развихря
Share Tweet Share
Снимка

От тази година Атанас Райков отговаря и за партньорствата на Viber с телекоми от цял свят

 Фотограф: Надежда Чипева

Остават само 2 седмици до крайния срок за кандидатстване и номиниране в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation на "Капитал" и "Кариери". Докажете, че притежавате Next Generation фактора и участвайте до 25 май. Освен титлата "Бизнес лидер на годината" имате възможност да получите и EMBA стипендии. Повече информация за конкурса, както и онлайн формите за кандидатстване и номиниране, можете да намерите на capital.bg/next.

В досегашната си кариера Атанас Райков е работил само за две компании.

И докато БТК му дава професионалната основа и го научава какво е да работиш на свръхконкурентния, но относително консервативен, телекомуникационен пазар, една далеч по-нетрадиционна комуникационна платформа го спечелва с предложението си да e част от глобален бизнес и да променя живота на милиони хора. Viber дава възможност на Райков да е един от "бунтовниците", както и самият той признава.

От средата на миналата година Райков е начело на бизнеса на Viber за Централна и Източна Европа. Мениджърът успява да убеди компанията (която е собственост на японската онлайн група Rakuten) офисът за региона да бъде в София. От тази година той отговаря и за партньорствата с телекоми от цял свят. Което не е лесна задача, защото става въпрос за различни култури и пазари, часови пояси и клиенти. Въпреки това Райков и останалите трима в офиса в София не се боят от предизвикателствата, а дори определят работата си като приключение.

В началото
Атанас Райков (четете блиц интервюто с него тук) започва работа в тогавашната "Вивател" през 2005 г. докато е студент в Софийския университет. Първоначално се занимава с маркетинг - бранд мениджмънт, реклама, събития. Тогава е част от екипа, който пуска третия мобилен оператор. Според него една от основните причини да го вземат на работа е бил опитът му в студентските организации. "Бях активен - членувах в бизнес клуб, направихме контакти с "Кариери", набирахме средства и други подобни активности", спомня си Райков. Именно такъв е и съветът му към младите, които търсят с какво да се захванат. "Заслужава си да използват тези години и да експериментират - има толкова много организации, кампании, каузи, семинари, в които човек може да се включи, да си разшири кръгозора, да се запознае с различни хора", казва той. Казва, че случайно или не всички хора в сегашния му екип имат подобен опит, без той да го е търсил целенасочено.

Във "Вивател" преминава през различни позиции, свързани с онлайн разработки, сайта на компанията, дигитални услуги и др. През 2010 г. оглавява всички продукти и услуги за частни клиенти. Екипът му полага началото на някои от основните планове за мобилен интернет като неограничения трафик и др. Казва, че работата му в телекома го е научила на няколко основни неща. "Когато човек види предизвикателство, което изглежда много трудно, трябва да бъде изобретателен, а не да разбие стената с главата си. Винаги има път, по който може да се мине. Имал съм много такива случаи", убеден е Райков. Но още по-важен е вторият му урок: човек внимателно да избира хората, с които работи и за които работи. "Особено при младите хора е изключително важно. Първите ментори формират навици и отношения, но за съжаление това може да бъде и в негативен смисъл", казва той. Допълва, че самият той е имал късмет, че е попаднал на добър ментор в БТК.

Новият творчески път
След десетгодишна кариера в БТК Райков напуска през март миналата година. Няма конкретни планове за бъдещето си, а просто иска да пътува няколко месеца, преди да реши какво да прави. Малко след това идва и предложението от Viber, с които мениджърът е работил преди това по проект в телекома. "Предложението от Viber беше много добра и необичайна комбинация: едновременно ми даваше възможност за кариера в глобална компания, която се развива изключително бързо, а в същото време и да бъда базиран в България. Което ми позволи да развия екип и да дам възможности на още млади българи", казва Райков. Така създава млад екип от четирима души със средна възраст 26-27 години. Нетрадиционното мислене е основно изискване на Райков към хората, с които работи. То ще е и едно от главните му условия като член на журито на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, организиран от "Капитал" и "Кариери" (за останалите очаквания на Райков можете да прочетете в блиц интервюто с мениджъра).

Снимка

Според Райков една от основните причини да го вземат на работа преди години е бил опитът му в студентските организации

 Фотограф: Надежда Чипева



Всичко във Viber е много различно от работата за огромна национална организация като БТК. Ако допреди години телекомите имаха далеч по-голям обхват и влияние върху потребителите, сега опциите са огромни. "Какво хората правиха и употребяваха през телефоните си се контролираше от телекомите и производителите на телефони. За тези десет години този контрол се либерализира неимоверно. Това означава голяма конкуренция и големи възможности за компании с добри идеи. А в наши дни Viber е една от услугите, които най-добре олицетворяват тази либерализация", казва мениджърът.

С конкуренти като Google и Facebook
Докато в БТК работят хиляди, екипът на Viber за региона е малък и покрива много държави на пазара, който продължава да расте бурно, с над 32 млн. клиенти. "Целта ни е да действаме бързо, защото в нашия бизнес всичко се случва за броени дни. А се конкурираме се с най-големите компании в дигиталната индустрия - Facebook Google, Microsoft", допълва Райков. И смята, че именно досегашният му опит може да му помогне в битката с тези гиганти.

"Когато постъпих, "Вивател" нямаше нито един мобилен абонат, а се конкурираше с доста по-големи и международни групи от него. Десет години по-късно операторът държеше над 27% от пазара", припомня Атанас Райков. "Винаги сме се борили с големи играчи. Научих се, че малките също имат своите предимства - те са по-бързи и по-гъвкави и могат да си позволяват определени неща, което големите не могат. Можем да бъдем бунтовници с пълна сила", сигурен е младият мениджър.

И докато преди години партньорството между телекомите и платформи като Viber беше невъзможно, настоящето, а и бъдещето е отворено пред подобни сътрудничества. Според Райков Viber си партнира с десетки телекоми от цял свят (включително и в България). "OTТ услугите (over-the-top) се разглеждаха като врагове, тъй като тогава телекомите смятаха, че им изяждат пазара", твърди Райков. Но в наши дни операторите печелят повече от мобилен интернет, отколкото от гласови услуги, и партньорствата с такива платформи създават нов канал за връзка с потребителите. "Предлагаме на телекомите възможности да се диференцират, като предоставяме специализирано съдържание, специални кампании, услуги като мобилни плащания и др. От своя страна абонатите пък стават далеч по-активни", коментира Райков.

Бъдещето е в повече услуги
Райков тепърва смята да се развихря. Приходите на софийския офис растат бързо, макар и от ниска база, и мениджърът очаква тенденцията да се запази и през следващите години. "Целта ни е да имаме по-интегрирана структура, много повече свързани продукти и бизнеси. Ще предложим нови услуги за малкия и средния бизнес, работим върху мобилни плащания. Имаме различни направления, в които Viber да бъде нещо като хъб", казва Райков. До края на лятото в София вече ще работят 6-7 души, а през следващата година броят им ще се увеличи още. "Работим с най-големите оператори по света и имаме доста широко поле на действие с милиони потребители", казва Атанас Райков. Той е наясно, че предизвикателствата тепърва ще се увеличават, но е готов да спази философията си да бъде изобретателен, за да ги преодолее. А Viber ще продължи да му дава възможност да бъде телекомуникационен бунтар.
Трудното решение

Как да се разделиш със способен човек, който вече няма никаква мотивация

Трудните решения почти винаги са свързани с хора. За мен едно подобно беше свързано с член на екипа в БТК. Има моменти, в които виждаш, че човек има потенциал и знания, но недобра мотивация. И каквито и инвестиции да се правят в него, тази мотивация не се получава. Решението е доста трудно: дали човек да се раздели с него преждевременно, да го накара сам да реши или нещо друго. Накрая винаги става ясно, че това решение трябва да го вземе мениджърът, а не да чака човекът да напусне. И второ, такова решение е по-добре и за двете страни - съответният служител почти винаги си намира работа, на която пасва по-добре. Малко е като случващото се в една връзка - винаги е по-добре да се разделят по-рано, отколкото да се мъчат. Имал съм няколко такива случая, в които хората са били "звезди", но поради определени фактори нещата не се получаваха.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly