С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Инвестицията в обучение движи компанията напред

Планираме целогодишни програми за служители, ученици и строители, които ще провеждаме в специално изграден учебен център, разказва управителят на "Баумит България" Николай Бъчваров
Share Tweet Share
Снимка

Управителят на "Баумит България" Николай Бъчваров заема позицията от 16 години.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Разговаряме с управителя на "Баумит България" Николай Бъчваров за ползата от стриктните правила и оптимизацията като необходимост за оцеляване в производството, но съветите на мениджъра ни отвеждат по-далеч от чистата инженерната логика. Едно от най-важните управленски решения в кариерата на Бъчваров е свързано с управлението на човешките ресурси. Мениджърът решава да запази голяма част от персонала на "Баумит" по време на кризата в строителния сектор. А днес компанията се гордее с факта, че в екипа почти няма текучество. В този подход всъщност също има инженерна логика, но често компаниите, търсейки краткосрочни ползи, я пренебрегват, заради което след това има дългосрочни проблеми с репутацията си и възможностите си да се развиват. Компанията, която вече има разработена програма от обучителни курсове, планира да изгради постоянно действащ учебен център към завода си в Елин Пелин.

"Баумит България" присъства на пазара в страната от 20 години и произвежда от почти 10. През какви етапи премина развитието на компанията? Кои бяха успешни, кои не толкова и защо?
- Едно от най-важните и основополагащи неща, които трябваше да направим, е да сформираме силен и сплотен екип, който да усети т. нар. Baumit spirit (от англ. духа на Baumit). Вярвам, че служителите трябва да бъдат ентусиазирани и мотивирани, за да работят успешно в подобен голям семеен концерн.

Като управител поех "Баумит България" в един по-скоро труден момент, когато производствената база в Елин Пелин беше построена, и до две години си поставих целта да поставя здрави основи на фирмата - с много точни и ясни правила и с подбирането на правилните хора. Това, което гордо мога да кажа, е, че при нас има изключително малко текучество. От 2002 г. стъпихме здраво на пазара със силен екип, но дотогава основната трудност беше да се намерят правилните хора. Сега повече от 16 години фирмата е успешна - от 2002 г. имаме постоянно позитивен финансов резултат и нямаме дългосрочни задължения.

Може би най-трудният момент за нас беше през април 2007 г., когато започнахме да инвестираме в строителството на нов завод. Нашите конкуренти явно се притесниха и се появиха "зелени движения", които целяха да възпрат инвестицията. Изгониха ни от Костинброд, където се бяхме насочили, и тъкмо когато бяхме построили фабриката в Елин Пелин, същото "зелено движение" се появи и там. Това ни забави, но успяхме да го преодолеем и днес да сме много успешни.

Като ирония бих казал, че се зарадвахме на един друг труден период - кризата на пазара. Тъй като тя отся сериозните инвеститори и играчи. Ние естествено намалихме оборотите, за съжаление и малка част от персонала, но запазихме основното ядро на екипа и от 2010 г. отново започнахме да бележим ръст.

Каква беше стратегията ви по време на бума, по време на кризата? А в момента?
- Стратегията ми и тази на компанията винаги е била една, независимо от кризата - да предлагаме качествен продукт и обслужване. Никога не сме правили ценови компромиси, за да продадем повече. Винаги сме защитавали, че сме най-високо ценово позиционирани и можем да изтъкнем минимум пет причини защо е така.

Вярвам също в оптимизацията на процесите, като винаги съм се стремял да доставяме бързо до обекта със съответното последващо обслужване от наша страна. Както и да подпомагаме нашите партньори - проектантите, строителите и т.н. Ние не продаваме просто торба или кофа, която нашият клиент да вземе и да си свърши работа с нея. Нашата отговорност приключва, когато тази кофа е положена на фасадата, и след това трябва да гарантираме, че тя ще остане без никакъв дефект там минимум 10 - 15 години. Защото един качествен продукт може да се компрометира и с некачествена работа. Затова в основата на нашата стратегия е да обучаваме строителите и да правим мониторинг на изпълнението в различните фази. За да може инвеститорите да бъдат сигурни, че си заслужава да платят тази по-висока цена.

По време на кризата се наложи да преминем от две смени на една, което е нормално, а в търговския екип почти не сме правили съкращения. Дори в този период отново наблягахме на обучение и мотивация. Мога да кажа, че за 16 години, откакто съм управител, заплатите винаги са били по сметката на работниците на първо число от месеца, тъй като добрите работници са значими за нашия бизнес. Но все пак това е възможно и поради факта, че никога не сме изпитвали финансови затруднения.

Как бихте определили бизнес средата и конкуренцията в сектора на производство на строителни материали?
- Винаги една силна марка се радва, когато има силни конкуренти около себе си. В крайна сметка сме горди, че успяхме да убедим и българските и останалите международни производители също да мислят организирано, да сертифицират своите системи и да мислят иновативно. Защото в крайна сметка печеливш е потребителят. Ние сме жалон - знаме, което се забива в центъра на пазара и показва накъде духа вятърът. И се радваме, че сега, за разлика от периода на бума на строителството, все повече и повече се отдава значение на качеството и дълготрайността на продуктите, които се влагат в строителството. Конкурентите ни научиха този урок.

Каква беше изминалата година за "Баумит България" и какви са плановете ви за бизнеса през 2016 г.? От какво ще се влияе секторът тази година?
- Изминалата 2015 г. е поредната успешна година за "Баумит", защото наистина има ръст в жилищното строителство. А именно то е основният сегмент, в който работим. Има събуждане в сектора - ръстът в сегмента беше около 15-17% през миналата година, а нашата компания отчита около 25% повишение в приходите. Това се дължи на няколко фактора. След кризата имаше период на отлагане на покупка от клиентите, които очакваха пазара и цените да се стабилизират. От друга страна, предпоставка е и падането на лихвените нива и изгодните жилищни кредити от банките. И третата е, че след фалита на КТБ хората разбраха, че по-изгодната инвестиция към момента е тази в имот. Тези три фактора доведоха до ръст в жилищното строителство.

Радваме се, че все повече са качествените жилищни имоти - а именно с добра локация, качествен проект, изпълнение и материали. Разликата между периода 2006 - 2008 г. и сега е, че тогава се строеше и се продаваше със спекулативна цел, пазарът поемаше абсолютно всичко. Имаше главоломно покачване на цените - купуваш, за да препродадеш. Сега няма такова драстично покачване на цените на жилищните имоти - по-скоро е плавно и нормално. В крайна сметка всички - и самите инвеститори и предприемачи, станаха взискателни към това, което ще платят и ще получат.

Очакваме положителният тренд в жилищния сегмент да продължи до 2018 г. Да има по-бурно строителство, след това съответно насищане на пазара. Няма да има спад, но няма да има такива сериозни ръстове, каквито наблюдаваме в момента. Те са предимно в регионите на София и Пловдив. По-малко по морето, където се усеща завръщане на руските и украинските инвеститори. В останалата част на страната - там, където се усвоиха много средства по земеделските програми, се строят и се обновяват къщи. Тоест блокове се строят в София и Под тепетата, а къщи в Северна България, Добруджа. В проценти търсенето се разпределя: 40% - София, 20% - Пловдив, 10% - Бургас, 15% - Варна и останалото от други части на страната.

Снимка

Бъчваров вярва в оптимизацията на процесите и в силата на лоялното партньорство, за да бъде една компания лидер на пазара.

 Фотограф: Цветелина Белутова



В краткосрочен план - какъв тип сгради очаквате да се строят най-много? В кой сегмент на строителството би могъл да се очаква по-сериозен ръст?
- Освен жилищно строителство, както вече обсъдихме, смятам, че във фокуса на интереса ще бъдат логистичните центрове и индустриалните предприятия. Мисля, че има насищане с офиси, молове може би не чак толкова. Но при индустриалните имоти ясно се вижда възход - ярък пример за това е Пловдив и индустриалната зона там. Дори в Елин Пелин, където сме базирани ние, също се развива успешна зона. Много фирми избират да базират там своите складове и логистични центрове. Потенциални дестинации са също Варна и Бургас.

Какви са средносрочните и дългосрочните ви планове за "Баумит България"? Колко напред планирате?
Планираме минимум 10 години напред. При този процес трябва да се вземат предвид тенденциите, защото компанията е функция на икономическото състояние не само в България, но и в глобален аспект. Предвижданията са, че до 2020 г. България ще започне да бележи значителни ръстове от гледна точка на брутен вътрешен продукт. Което означава повишаване на благосъстоянието, нови чужди инвестиции, за които трябва да бъде създадена средата, и поради това нашите очаквания са положителни.

Иначе краткосрочно - планираме да завършим новата си офис сграда, която ще бъде с площ около 1800 кв.м. Ще се опитаме тя да бъде като мостра на фасада, разчупена, със съвременни материали, но същевременно да бъде функционална. Екипът ни расте и имаме нужда от разширение, а целта ни е сградата да е готова до края на годината.

Това, което е дори по-важно обаче, е, че ще ремонтираме старата сграда и ще я превърнем в постоянно действащ учебен център, какъвто в момента не можем да имаме. За нас обучението е от особено значение, затова ще имаме целогодишни програми за студенти, ученици, строители.

Планираме да развием и втора инсталация за сухи строителни смеси. В подготовка сме и до две години тя ще бъде реализирана. Това се прави обосновано, след като се създаде пазар за нашите продукти. В допълнение - този ход се налага и от факта, че нашите продукти не търпят транспорт на дълги разстояния. Със сигурност ще позиционираме новия завод далече от Елин Пелин, за да може да покрием по-голяма част от територията на страната.

Кои са основните клиенти на "Баумит България"? Кое е най-важно за работата ви с тях?
- Нашите продажби са изцяло в страната - първо, защото продуктите не търпят транспорт. Освен това в съседните държави също има представителства на Baumit. Важно е да подчертая, че сме широкоспектърна фирма - работим както с обикновения майстор, така достигаме и до най-големите строителни фирми на значими обекти. Продаваме широка гама от продукти на също толкова голям брой различни клиенти. Имаме 97 дистрибутора, 34 поддистрибутора с над 500 точки на продажба.

Невероятна мрежа, която ние обезпечаваме с логистика. До три дни всеки един трябва да получи материалите си, затова работата ни се основава на много точни и ясно разписани правила. Това, което оценяват и клиентите - строителните фирми и нашите дистрибутори, е, че не се отклоняваме от приетите правила и отношения. Моята цел като управител винаги е била "Баумит България" да бъде предвидим и лоялен партньор. При всички положения да изпълняваме това, което сме се споразумели. Това изключително много се оценява в бранша.

Как оценявате националната програма за енергийна ефективност? По правилен начин ли беше организирана според вас?
- Според мен тази програма е неизбежна и нашата компания я приветства. И то именно по начина, по който е ситуирана и се случва, защото без помощта на общините и самото управление на средствата, което минава през тях, тя не би могла да бъде изпълнена. Това е бъдещето и не вярвам, че този процес ще спре. Дори и в някакъв момент програмата вече да не е изцяло безвъзмездна и да се налага участието на клиента, след като се усети ефектът от първите готови блокове, тя ще продължи. Като минат една-две години и се види, че сметките наистина намаляват, хората ще започнат да се обединяват по-лесно и да кандидатстват по тези програми. Неминуемо резултатите ще бъдат положителни.

Има и рискове и те са няколко - на първо място, че винаги се залага най-ниската цена, която не покрива принципа на качество и дълготрайност на продуктите. Второто е конкурентният принцип за инженеринг - положителната страна е, че се скъсява процесът, но в момента проектантът е подчинен на строителя и естествено, че цената, която ще бъде заплатена, ще бъде ниска, което води до съмнения в качеството на проекта.

Нашата компания засега има добро участие в програмата, но забелязваме, че не навсякъде се спазва Наредба № 4 за съответствие на архитектурните проекти. В частта, че не се задават техническите показатели на материалите, които ще се използват за изпълнението на проекта и технологията за тяхното полагане. Има и слаб контрол върху изпълнението и накрая може отново да се окаже, че ще санираме санираното. Но все пак мисля, че нещата вървят в положителна насока и след като се усети ефектът от направеното, повече хора ще участват. А ефект ще има.

Как планирате инвестициите в компанията?
- На база развитието на фирмата. Важно е, че никога не си позволявам да взимам самоцелни решения. Всеки управител трябва да осъзнава, че компанията е функция на това, което ще се случва като тенденции. Ние правим пазарни проучвания и оценки на търсенето, цените, ценовите групи и от там преценяваме как бихме могли да изпълним дадена инициатива - с какъв човешки и материален ресурс. Оттам вече идват самите инвестиции. Естествено, че правим дългосрочни планове. Но това, което предвиждаме година за година, досега не се разминава с +/- 5%. Стремежът ми винаги е да стъпваме с реални оценки на пазара.
Визитка
Николай Бъчваров е управител на "Баумит България" от 2000 г. Преди това е бил консултант в Ernst & Young AFA, председател на управителния съвет и изпълнителен директор на Приватизационен фонд "България", както и вицепрезидент по финансите в "България холдинг". Бъчваров е бил главен счетоводител в Застрахователно и презастрахователно дружество "България" АД и главен счетоводител в Завод за изчислителна техника. Завършил е специалност "Счетоводство и контрол" в Университета за национално и световно стопанство и Немската езикова гимназия в Ловеч.
История
"Баумит България" е основана през декември 1995 г. в София. Дружеството е част от австрийския Schmid Industrie Holding - един от най-големите концерни за строителни материали в Европа. През май 2006 г. започва производството на пастообразни мазилки в базата на фирмата в Елин Пелин. Предвид увеличеното търсене на продуктите крайният собственик инвестира 10 млн. евро за построяването на модерна инсталация за сухи строителни смеси, открита през 2007 г.

"Баумит България" в числа
26.15 млн. лв. са приходите на дружеството през 2014 г., а печалбата е 1.53 млн. лв.
47 млн. лв. оборот и почти 4 млн. лв. печалба е резултатът през 2008 г., преди кризата в сектора.
200 хил. тона строителни смеси годишно се произвеждат в завода на фирмата в Елин Пелин.
20 тона на смяна от седем вида мазилки създава инсталацията за пастообразни продукти.
14 млн. кв.м фасади в страната са изолирани и санирани с продукти на "Баумит".
80 души са служителите на дружеството към септември 2015 г.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly