С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бодо Шлегелмилх: Бъдете внимателни, когато избирате MBA, защото много се злоупотребява с тази титла

В различните етапи от кариерата си ще се връщаме по няколко пъти в класната стая, за да се усъвършенстваме и да натрупваме нови знания, казва академичният директор на Global Executive MBA програмата на Виенския университет по икономика и бизнес
Share Tweet Share
Снимка

[Виенски университет по икономика и бизнес] 

Бодо Б. Шлегелмилх е академичен директор на Global Executive MBA програмата, както и на бизнес магистратурата Executive MBA Bucharest на академията за мениджъри WU Executive Academy към Виенския университет по бизнес и икономика. Той е и професор в Училището по мениджмънт "Карлсън" към Университета на Минесота, САЩ, както и в тайландския университет "Тамасат".

Изследователската му работа е с фокус върху управлението на маркетинга в глобален мащаб и стратегическия подход към него. Има над 200 публикувани статии в научни и академични списания и сборници от конференции. Бил е главен редактор на Journal of International Marketing и е член на борда на директорите на различни водещи академични издания.

Срещнахме се с г-н Шлегелмилх, за да научим повече за същността и смисъла на MBA образованието, какво трябва да имат предвид мениджърите, когато обмислят дали, къде и при какви условия да запишат MBA, както и какви са рисковете и предизвикателствата, които не трябва да се пренебрегват при избора на подходящата програма.

Кой етап от кариерата на един мениджър е подходящо време за MBA?

- Според мен към MBA образованието трябва да се пристъпи едва когато кандидатът има достатъчно натрупан опит. Не препоръчвам да се записвате веднага след придобиването на бакалавърска или магистърска степен. Просто няма никакъв смисъл да участвате в учебни занятия, които не позволяват реално споделяне и обмяна на опит. Това не означава, че съвсем младите студенти не са умни - напротив, има много интелигентни млади хора - а че просто им липсва необходимият опит, за да извлекат най-важното от MBA. Като член борда на една от трите световни акредитиращи асоциации – AMBA, мога да кажа, че акредитираме само програмите, които изискват минимален натрупан опит.

А кога е най-подходящото време за записване на MBA зависи до голяма степен от кариерната траектория на мениджъра. Някои са по-бързи, други имат нужда от повече време. По мои наблюдения най-многобройни са представителите на възрастовата група на тридесетгодишните, понеже се намират в средата на кариерния си път и искат да разширят светогледа и знанията си, да открият нови кариерни възможности или чисто и просто да предприемат кариерна промяна. Помнете, един от отличителните белези на добрите MBA програми е именно опитът на участниците. Затова не го подценявайте, когато обмисляте такъв тип бизнес обучение.

Освен опита кои са другите критерии, които кандидатите трябва да вземат предвид при избора на MBA?

- Няколко са. На първо място е брандът, т.е. познаваемостта на името. Това е изключително важен елемент, понеже, ако се спрете на курс, който се предлага от напълно непознат университет, дори и впоследствие да го включите в CV-то си, той не би имал никаква стойност. Какво като сте завършили MBA в Университета на дамите християнки от Долно Нагорнище, при положение че никой никога не е чувал за него?! Така че оглеждайте се за силна марка и име с доказан авторитет и история. Не казвам, че трябва да се целите непременно към "Харвард" или "Уортън", защото по всяка вероятност финансирането на подобно начинание би ви излязло през носа. Търсете баланса качество - цена.

Следващият критерий е акредитацията на учебното заведение. Представете си, понастоящем се предлагат между 12 и 15 хил. MBA програми в цял свят. Любопитното е, че дори AMBA не знае точната им бройка, понеже има много MBA програми, които са такива само на хартия. Преди време интервюирах кандидатка от Букурещ, която имаше MBA по чужди езици. Какво за бога е MBA по чужди езици?! Изключително много се злоупотребява с титлата MBA, затова бъдете внимателни, когато проучвате различните оферти. За да намалите хилядите предложения до нормална група от опции, между които да избирате, силно препоръчвам да проверите дали курсът има акредитация от някоя от трите основни акредитиращи агенции (AACSB, AMBA и EQUIS – бел. ред.). Toва означава, че съответната програма отговаря на международно признати стандарти за качество. А ако в крайна сметка се насочите към MBA, който е тройно акредитиран (от англ. triple-crown accreditation – акредитация, получена и от трите международни агенции - бел. ред.), бихте редуцирали 12-те хиляди MBA програми до разумна бройка, понеже само 1% от тях може да се похвали с подобно признание.

Не подценявайте и студентите. Гледайте какви хора са записани в програмата, дали повечето са млади и неопитни или напротив - професионалисти с интересна кариера зад гърба си, с които можете да осъществите ползотворна обмяна на опит и знания. Даже можете да се свържете директно с настоящи студенти или бивши възпитаници, за да ги попитате за повече подробности, а не да разчитате само на приказките на академичните директори, от които можете да очаквате да ви кажат, че тяхната програма е най-добрата в света.

Проверете и доколко академичната среда е международна. Това означава не само курсистите, но и преподавателите да идват от различни държави, за да не оставате ограничени в една-единствена национална перспектива или стил на преподаване. Важно е и университетът да предоставя възможност за резиденции и обучение на студентите в различни градове по света. Глобалният поглед е от значение, защото в днешно време икономиките вече не са затворени – дори икономически гиганти като САЩ и Китай са зависими от външни фактори като външната търговия, преките чуждестранни инвестиции и т.н.

И не на последно място, обърнете внимание на учебната програма, която трябва да бъде актуална за съвремието ни. Т.е. необходимо е да е фокусирана върху актуални теми като дигитализацията, цифровата икономика или влиянието на големите информационни масиви, а не да предъвква наследството на 60-те, 70-те или 80-те години на миналия век.

Живеем в свят на непрекъснати промени, в който знанието остарява изключително бързо. Има ли MBA образованието срок на годност и какъв е той?

- Мисля, че това е много важна тема, която не трябва да се подценява. На първо място, технологиите се менят все по-бързо и по-бързо. Примерите не липсват – пред очите на всички ни е до каква степен технологични компании като Watsapp, Google или Amazon променят непрекъснато средата, в която живеем и работим. Затова идеята, че ще отидеш в университет, ще учиш известно време, след което можеш да смяташ, че си приключил завинаги с учебниците, е изключително остаряла. Новата норма е, че ще в различните етапи от кариерата си ще се връщаме по няколко пъти в класната стая, за да се усъвършенстваме и да трупваме нови знания и в крайна сметка да се адаптираме към бързо променящата се среда. Дали това означава, че ще запишете друг MBA след 2, 4 или 6 години или ще се насочите към тясно специализиран курс по теми, в които знанието е претърпяло най-сериозни промени, зависи от личното предпочитание и възможностите на всеки. Но при всички случаи рано или късно ще се върнете в класната стая.

Кои са основните предизвикателства и трудности, за които трябва да са подготвени мениджърите, обмислящи да запишат MBA?

- Преди всичко не трябва да подценяват времето, с което разполагат. Защото, да, може и лекциите да са само 4 дни в месеца, но преди и след тях курсистите имат домашни, дистанционни упражнения, учебници, които трябва да се изчетат, виртуални срещи със съкурсници по общи проекти, които трябва да се изпълнят в зададените от преподавателите срокове. А всичко това означава, че трябва да имат подкрепата на работодателя си, но и на партньора и семейството си вкъщи. Ако те не са съгласни или се оплакват, значи нещата не тръгват на добре. Така че подкрепата в работата и в личния живот е от изключително значение за успешното преминаване на MBA.

Много хора вярват, че, завършвайки MBA, ще получат автоматично повишение на заплатата или ще израстат бързо в кариерата си. Мит или реалност е това?

- Не, MBA не гарантира, че ще получите повишение или по-добра работа. Ако вземем обаче един MBA клас и изследваме колко от курсистите в него средно са увеличили заплатата или променили работата три години след завършването му, ще видим, че мнозинството са успели да го направят. Това е и един от критериите, които в. Financial Times използва в своята класация на най-добрите международни MBA и EMBA програми. Така че от гледна точка на индивидуалния студент MBA няма как да гарантира каквото и да било. Като цяло обаче мениджърите се развиват в правилната посока след него. Разбира се, може да има изключения, като например хора, които сме приели, но впоследствие се оказва, че имат недостатъци, които сме пропуснали по време на интервютата.

По-важният въпрос тук обаче е доколко увеличението на заплатата или изкачването в кариерата са достатъчно валиден критерий при избора на MBA. Ще ви дам съвсем пресен пример с наша възпитаничка, която при постъпването си при нас работеше във фармацевтичния сектор, а след като завърши EMBA, направи рязка кариерна промяна и стана ръководител на благотворителна неправителствена организация. Сега е изключително щастлива, наслаждава се на новата си работа и кариера и твърди, че е намерила своята ниша и призвание, въпреки че печели значително по-малко отпреди. Изключително много уважавам такива хора, защото макар и статистически да нямат принос към рейтинга ни, за тях MBA е възможност да отворят нови врати, след което да тръгнат в съвсем различна професионална посока.
Повече за MBA
Ако искате да се запознаете с възможностите за MBA и EMBA образование, които предлагат различни университети по света, да получите ценна информация за рейтингите на международните програми, както и съвети за самоподготовка или насоки за избор на подходящото за вас бизнес обучение, следете MBA рубриката на Karieri.bg.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly