С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как един start-up да се превърне успешно в grown-up

Или какво е важно да (не) правите през погледа на HR експерта
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Много бизнес начинания се провалят всеки ден, но съвсем не са много причините, поради които това се случва. Предприемачите непрекъснато попадат в един и същ капан, било от самодоволство или от неглижиране на важни детайли, с които не искат да си губят времето. В консултантската си практика съм се сблъсквала с няколко такива случая, които без своевременна намеса биха довели едни - прилично добри и перспективни - бизнес начинания до поредния пример "как не се прави" в учебниците по предприемачество.

Да си представим, че вие сте вдъхновен от иновативна идея, която вече година успешно реализирате практически с доверен кръг от хора. Пазарът проявява интерес към вашето начинание и вие бързо изправяте възходящо кривата на приходите. Обемът работа главоломно нараства и сигналите, които клиентите ви дават, са това да е постоянна тенденция поне за две години напред. Кои са първите неща, с които да се заемете?

Още по темата: 5 маркетинг принципа за стартъп компании

#1 Бъдете творец
В момента, в който осъзнаете, че вашата вдъхновена мечта се е превърнала в реалност, която ви носи стабилни доходи, е необходимо да поработите върху това да създадете лице и идентичност на своята организация. Помислете каква е вашата мисия, как я осъществявате, кои са нещата, в които вярвате и които са в основата на ценностите ви. Нещо е разпознаваемо в реалността и има условия за устойчивост, ако има стабилна и добре комуникирана идентичност. Вложете достатъчно време и креативност във вербализирането на вашата организационна идентичност – мисия, визия, ценности. Направете необходимите усилия тя да стане достатъчно разпознаваема вътре и извън организацията ви.

#2 Подредете къщичката си
Продължете с "обзавеждането" на новия си дом. Опишете всички функции, които са необходими за бизнеса ви. Обърнете внимание на "идеалния" профил на всеки служител, който запълва или би запълнил конкретна функция. Обмислете принципите на основни процеси и процедури, от които ще имате нужда, така че да се положат стабилни основи на ефективността в организацията ви.
Още по темата: 5 стъпки за изграждане на стартъп екип

#3 Открийте съмишленици
Осъзнато и планирано увеличавайте "жителите" в организацията. Не правете грешка само поради нарастване на обема да наемате безкритично хора с разнообразни очаквания и изисквания. Работете със специалист по подбор и селекция, защото прецизният подбор спестява пари и генерира нови. Нека основен критерий за вас бъдат не хора, които имат богат опит, а такива, които споделят вашите вярвания и са настроени на вашите "вълни".

#4 Създайте правила
Увеличаването на екипите неминуемо е съпроводено със създаване на правила и процеси, които да гарантират приемственост на културата в организацията, както и спазване на кодекс, отговарящ на ценностите и първоначалния замисъл. Тук е моментът да помислите за етичен кодекс например, както и за процеси по насърчаване на желано поведение и механизми за мотивация и сплотяване на хората. Не пренебрегвайте тази стъпка, защото, колкото по-скоростно се увеличава големината на организацията, толкова по-осезаемо се усеща липсата на вътрешни регулаторни механизми за взаимодействие между всички елементи на системата.
Още по темата: 10 съвета към начинаещите предприемачи

#5 Разширете структурата
Често срещана грешка при разрастването на една организация е отказът на собствениците да променят структурата или да разширяват функциите. Последната реплика, която съм чувала по въпроса, е от собственик на динамично растяща консултантска компания, която от 15 души за година и половина набъбна до близо 100. Той не желаеше да промени една изцяло плоска структура, за да не се "изгубят приятелският дух и близостта между хората". Как си представяте едно домакинство, което се разраства от 6 на 60 души и продължава да обитава един и същ дом? Или едно дете, което вече е 40-годишен мъж, а тялото му е замръзнало в четвъртата му година? С организациите е същото. "Духът" и близостта не са въпрос на структура, а на организационна култура и ценности. Големите организации изискват йерархични структури, за да бъдат управляеми.

#6 Екипирайте мениджмънта си
Най-често, когато една компания расте, мениджърските позиции се заемат от хората, които са с най-дълъг опит или най-близки до собственика. Нерядко се оказва, че те нямат необходимите качества или мотивация да са на ръководна позиция, което обрича на мъчение тях и бъдещите им екипи. Преценете добре потенциала и мотивацията на хората, които искате да направите мениджъри. Ако се съмнявате в което и да е от двете, консултирайте се със специалист дали си заслужава да влагате в обучение и развитие на потенциал, който не е наличен.
Още по темата: 5 начина да изградите по-добра култура за новаторство в екипа

#7 Бъдете близо до хората
Разрастването на организациите както като бизнес възможности, така и от гледна точка на човешки ресурс, е вид промяна. Това налага съзнателно управление на нагласите на хората към промяната. Всеки има собствен ритъм за справяне и достатъчното информация и подкрепа отвън улесняват цикъла, който трябва да бъде извървян психически. Мотивацията и продуктивността на хората ви зависят от това колко информирани, сигурни и мотивирани са те да участват пълноценно във вашата инициатива. Бъдете достъпен – както за новите, така и старите служители. Говорете с тях, изслушвайте ги и успокоявайте страховете им. Не позволявайте на работата да ви изолира и отдалечи от най-ценния ви капитал – хората.

Вероятно списъкът би могъл да се продължи с още много "да направя", но аз смея да твърдя, че ако тези седем пилона са в основата на вашия разрастващ се бизнес, вие вече сте положили стабилните основи на своя "дом" – добра идентичност, ефективни процеси, силен мениджмънт, мотивирани професионалисти и първоначалния заряд на вашата идея, която продължава да вдъхновява и събира съмишленици през корпоративната култура и вас самия като предприемач, лидер и личност.
Снимка

 

Петя Попова е директор "Човешки ресурси" в компанията за маркетингови проучвания GemSeek. Тя е и копрезидент на Фондацията за развитие на правосъдието, неправителствена изследователска организация, работеща за развитието на правосъдието и правното образование. Има близо 10-годишен опит в областта на човешките ресурси: подбора, обучението и развитието на хора, стратегическо консултиране и коучинг. Сертифициран специалист е в системата за оценка на потенциал Hogan Assessment System. Има магистърски степени по "Социална и юридическа психология", както и по "Клинична и консултативна психология" от Софийския университет "Св. Климент Охридски".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly