С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Добромира Манасиева: Мениджмънтът, екипът и фирмената култура задържат служителите

Възнаграждението е важен фактор, който може да повлияе на решението за промяна на работодателя, но има краткотраен ефект върху мотивацията за работа
Share Tweet Share
Снимка

[Experian] 

IT секторът е един от най-динамично развиващите се в България, а липсата на кадри е едно от най-големите му предизвикателства. Затова компаниите от този бранш търсят всякакви варианти, за да привлекат опитните специалисти на пазара на труда и все по-често - сами да обучат и развият нови таланти. Опитват се да бъдат и все по-изобретателни в това да ангажират и да задържат служителите си. Как се справят с тези предизвикателства ще разберем от поредицата разкази на HR специалисти във водещи IT компании.

Тази седмица ви представяме коментара на Добромира Манасиева - ръководител на екипа по човешки ресурси в компанията за разработка на аналитични решения и инструменти Experian. Тя има над 15 години опит в сферата на човешките ресурси, десет от които на управленски позиции в компании от технологичния сектор. Преди да се присъедини към Experian, е работила като директор "Човешки ресурси" в БТК, където е управлявала процеси, свързани с организационната трансформация, разпознаваемостта на компанията като добър работодател, привличането на талантливи професионалисти и пр.

Добромира Манасиева ще участва и в дискусионния панел "Как да привличаме, ангажираме и задържаме IT кадрите" в рамките на годишната конференция на "Кариери" и "Капитал" HR Innovation Forum, която ще се проведе на 20 октомври.


- Да привлечеш, ангажираш или задържиш IT специалисти - кое от тези три водещи предизвикателства за българските HR професионалисти в IT компаниите е най-голямо и защо?
- Бързото развитие на информационните технологии не само в България, но и в световен мащаб изпревари създаването на висококвалифицирани професионалисти, поради което в момента имаме повече работни места, отколкото хора, които да ги заемат и в тази връзка подборът има ключова роля. Въпреки това ангажираността на служителите следва да е от първостепенно значение. Високо ангажираните служители, могат да допринесат за компанията много повече, отколкото можем да си представим. От една страна те са по-ефективни и имат по-добри резултати в работата си. От друга дават позитивни послания навън и така допринасят за привличане интереса на хора извън компанията, което е голяма ценност за подбора. Именно ангажираността е най-голямото предизвикателство, особено в условията на интензивен подбор.

Често се отделя повече внимание и ресурси на самия подбор, като се пренебрегват дейностите, свързани с ангажираността. А при ниска ангажираност, ефективността и резултатите спадат и се увеличават броя на напускащите и времето за навлизане на новите служители.

- Според вас кой е най-ефективният подход за подбор на IT специалисти в момента?
- Всеки подход има своите предимства и недостатъци. За максимална ефективност е добре да имаме комбинация от техники за идентифициране на таланти в IT сферата и да бъдем особено внимателни по отношение на селекцията. Да имаме фокус върху интересите на хората и желанието им какво искат в дългосрочен план, за да можем по-лесно да работим с тях впоследствие.

- Кои подходи по отношение на подбора смятате, че вече са отживелица и не са ефективни и кои смятате, че са новите, иновативни начини в това направление?
- Пасивността вече не върши работи, нужна е проактивност, идентифициране на способните и спечелване на интереса на подходящите кандидати. Внимание трябва да отделим и на настоящите ни служители, тъй като в сферата на дигиталните комуникации, именно тези хора при нас се превръщат в канал за препоръка и търсене на нови колеги.

- От какви специалисти имате нужда в момента и по какъв начин се опитвате да ги търсите и привличате във вашата компания?
- В момента разширяваме почти всичките си екипи, имаме и нови проекти, за които търсим различни софтуерни инженери, архитекти, специалисти по осигуряване на качеството на софтуера, аналитични специалисти, финансови анализатори и т. н. Действаме на различни нива, като нашата цел е да намерим обща точка на комуникация.

- Кои фактори според вас влияят най-много върху ангажираността на работещите в IT сектора?
- Ангажираността се влияе в най-висока степен от мениджмънта и вътрешната култура, взаимодействието между колегите и екипа, интересната работа и възможността за въздействие върху резултата.

- По какъв начин се опитвате да ангажирате служителите във вашата компания? Разкажете за подхода си и инициативите, които имате?
- Привличането и селектирането на подходящите хора ни дава възможност и да съумеем да ги ангажираме, като отговорим на техните интереси. Участие в големи проекти, чрез които практически влияем на живота на хората в глобален мащаб, дава усещането за значимост на всеки един от екипа. Чрез платформа за даване на идеи, подкрепа за реализацията им и прилагането на практика, има много успешно стартирани проекти – например създаването на йерархия на ролите и кариерна пътека вследствие на една от трансформациите в аналитичния екип стартира от България и сега се прилага глобално. Признанието за постигнати резултати и успешни практики, а по този начин и приносът на колегите към успеха на Experian, се комуникира към всички чрез вътрешния ни портал и бюлетин - като например успехите на екипите от България, които са основни двигатели на три от глобалните ни инвестиционни проекти.

- Как се справяте с недостига на IT кадри? Склонни ли сте да наемате млади и неопитни хора, за да ги обучавате и развивате?
- Недостигът на хора налага по-добро планиране и по-различни темпове на разрастване. Включването на колеги с по-малко опит в редиците и тяхното развитие във времето е част от дългосрочната ни стратегията, като по този начин помагаме за създаването на професионалисти. Имаме позиции за младши специалисти във всяка една област на бизнеса в рамките на компанията. Имаме позиции за стажанти, които работят по определени проекти за 3 или 6 месеца успоредно с обучението, през което преминават на работното място. Организираме Лятна практика на Experian в рамките на екипа с аналитични специалисти, коeто цели изцяло добиване на нови знания и умения.

- Какви са възможностите за обучение и развитие, които предлагате за служителите в компанията?
- Реално възможностите за развитие в компанията са неограничени. Когато служителите са наясно и има прозрачност, те могат да се възползват пълноценно. Освен стандартните обучения, които провеждаме с външни лектори, онлайн система за тренинги и 24-часовата наличност на електронни книги дават гъвкав достъп до знания на колегите. Широко е застъпено и споделянето на информация – изграждането на вътрешен ресурс от колеги, които стават обучители за екипа, или споделянето на знания до по-широка аудитория, каквато е например една от инициативите ни "Учебни петъци", която всъщност е създадена по предложение на колеги.

- Какво вече се смята за "стандарт" по отношение на допълнителните придобивки за служителите в ИТ сектора?
- Обичайно над договореното възнаграждение има определени придобивки, които вече почти всички компании предлагат, като ваучери, здравно застраховане, спорт. По-важното обаче е не това, което се е превърнало в стандарт, а доколко тези придобивки се оценяват от служителите. В тази връзка биха могли да се изберат такива, които се ценят високо, съответстват на културата и ценностите на компанията.

- Какво предлагате във вашата компания над тези стандартни придобивки?
- Придобивките, които даваме, са част от цялостния пакет на възнаграждение. Последните такива са въведени по предложение на хората в компанията и са свързани с балансирания начин на живот. Искаме да следваме тенденцията на индивидуализиране, отколкото на стандартизиране на придобивките. Това е следващата стъпка в осигуряване на гъвкавост в ползването им, а по този начин и на по-високото им оценяване.

- Конкуренцията в привличането на кадри в IT сектора е голяма, затова често служителите получават все по-атрактивни оферти за смяна на работата. В този контекст – какво правите, за да задържите служителите си?
- Полагаме усилия хората да са ангажирани, и когато това е налице, служителите не сменят компанията за оферта. Възнаграждението е важен фактор, който може да повлияе на решението за промяна, но има краткотраен ефект върху мотивацията. Нещата, които наистина задържат служителите, и в дългосрочен план са от много по-голямо значение, са мениджърът, екипът, културата и усещането за принадлежност към бранда и компанията.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly