С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Анита Станоева: Мотивираните и доволни служители са най-добрата реклама за работодателя

Подходите за привличане на нови служители, които са ефективни в момента, са свързани с използването на социалните медии, пропагандирането на компанията като добър работодател, организирането на различни събития с външна насоченост
Share Tweet Share
Снимка

"Най-работещият подход за търсене на кадри е проактивният подбор, а професията на IT специалиста по подбор става все по-търсена на пазар", коментира Анита Станоева.

[Личен архив] 

IT секторът е един от най-динамично развиващите се в България, а липсата на кадри е едно от най-големите му предизвикателства. Затова компаниите от този бранш търсят всякакви варианти, за да привлекат опитните специалисти на пазара на труда и все по-често - сами да обучат и развият нови таланти. Опитват се да бъдат и все по-изобретателни в това да ангажират и да задържат служителите си. Как се справят с тези предизвикателства ще разберем от поредицата разкази на HR специалисти във водещи IT компании.

Тази седмица ви представяме коментара на Анита Станоева, мениджър "Човешки ресурси" за Източна Европа в германската компания за производство на софтуерни технологии Software AG. Тя започва кариерата си в сферата на човешките ресурси преди 17 години. Преминала е през всички нива и функции в бранша. През последните 6 години заема различни ръководни постове както в България, така и в чужбина. Работила е за компании като Praktiker и Metro Cash&Carry. През 2008 г. печели приза "Мениджър Човешки ресурси на годината" на сп. "Човешки ресурси".

На предстоящия HR Innovation Forum 2016 Анита Станоева ще участва и в дискусионния панел "Как да привличаме, ангажираме и задържаме IT кадрите" . Годишната конференция на "Капитал" и "Кариери" ще се проведе на 20 октомври. Повече за програмата и лекторите, сред които са визионери от Google, Universum, Sodexo, CIPD и др., можете да научите на capital.bg/hrforum или във Facebook страницата на събитието. Официален хаштаг #HRif.

- Да привлечеш, ангажираш или задържиш IT специалисти – кое от тези три водещи предизвикателства за българските HR професионалисти в IT компаниите е най-голямо и защо?
- Имайки предвид плодотворната обстановка в България и високото ниво на професионализъм на IT талантите, трите предизвикателства са еднакво важни в настоящия момент на развитие в IT сферата.

- Според вас кой е най-ефективният подход за подбор на IT специалисти в момента?
- Понастоящем IT специалистите рядко са заинтересовани да търсят нова работа или да сменят фирмата, в която работят. Затова и най-работещият подход за търсене на кадри е проактивният подбор, а професията на IT специалиста по подбор става все по-търсена на пазара.

- Кои подходи по отношение на подбора смятате, че вече са отживелица и не са ефективни и кои смятате, че са новите, иновативни начини в това направление?
- Публикуването на обяви в сайтове за работа вече почти не работи, когато се касае за IT позиции. На дневен ред излизат социалните медии, пропагандирането на компанията на пазара, организирането на различни събития с външна насоченост.

- От какви специалисти имате нужда в момента и какъв е по какъв начин се опитвате да ги търсите и привличате във вашата компания?
- Основно софтуерни инженери с Java, както и бизнес консултанти, готови да пътуват всяка седмица в чужбина при клиентите на компанията. Разчитаме много на референции от служители. Ако служителите в компанията са мотивирани и доволни – те могат да играят ролята на най-добрата реклама.

- Кои фактори според вас влияят най-много върху ангажираността на работещите в IT сектора?
- Интересна, предизвикателна работа, както и включването на служителите в различни проекти. Колаборацията между екипите играе важна роля за утвърждаването на ангажираността, а така също и признанието за добре свършена работа . Компанията трябва да дава поле за изява на всеки служител и да има персонален подход към всеки.

- По какъв начин се опитвате да ангажирате служителите във вашата компания? Разкажете за подхода си и инициативите, които имате.
- На първо място получаване на регулярна обратна връзка от служителите – както по формален път, така и неформално. При стартиране на нов проект се допитваме до мнението на хората, всяко предложение се обсъжда и се дава обратна връзка на служителя.

- Как се справяте с недостига на ИТ кадри? Склонни ли сте да наемате млади и неопитни хора, за да ги обучавате и развивате?
- Почти от отварянето на офиса на българския пазар, компанията стартира със стажантска програма, т.е. вече 10 години. Постоянно във фирмата работят определен брой студенти, които след това са наемани на трудов договор. Това позволява на компанията да поддържа един стабилен хъб от кандидати.

- Какви са възможностите за обучение и развитие, които предлагате за служителите в компанията?
- Като мултинационална компания имаме изградена корпоративна политика по отношение на обучението и развитието на служителите. В централния офис в Германия от много години функционира нашия Корпоративен университет, който предлага много обучения – присъствени, онлайн, електронно обучение (e-learning) и т.н.

- Какво вече се смята за "стандарт" по отношение на допълнителните придобивки за служителите в IT сектора?
- Това са ваучерите за храна, покриване на транспортните разходи, здравно обслужване, безплатни напитки и плодове в офиса. Различните забавления за свободното време – джаги, билярд, шах и т.н. Тези придобивки вече се смятат за даденост, така че трябва да се търсят нови подходи.

- Конкуренцията в привличането на кадри в IT сектора е голяма, затова често служителите получават все по-атрактивни оферти за смяна на работата. В този контекст – какво правите, за да задържите служителите си?
- В повечето случаи служителите не са склонни да напускат само заради по-високо заплащане. Фирмите, които разчитат основно да си намерят кадри, предлагайки бомбастично заплащане, което не отговаря на пазарните нива, са в много неизгодна позиция. Дори и някой да е съблазнен от високото заплащане, много скоро се убеждава, че тази фирма не може да му предложи нищо друго освен заплата. Всички знаем, че финансовите придобивки задоволяват само в краткосрочен план.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly