С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Мануел Белсолел: Всеки учи по различен начин, затова и обучението трябва да е гъвкаво и индивидуално

Погрешно е да се поставя знак на равенство между високите технологии и по-добро учене, смята партньорът за пазар Испания в Business Today Simulations и лектор в HR Innovation Forum
Share Tweet Share
Снимка

"Липсата на контакт очи в очи с участниците пречи да прецените дали всички правилно разбират какво се опитвате да им обясните", коментира Мануел Белсолел.

[Личен архив / Мануел Белсолел] 

Мануел Белсолел e официален партньор за Испания и мениджър за страната на компанията, специализирана в областта на бизнес симулациите, Business Today Simulations. Той има над 18 години опит в сферата на обученията по B2B продажби и консултантските услуги в широк диапазон от сектори – индустриално производство, минна индустрия, търговия на дребно. Работил е за редица мултинационални компании и тези с най-голяма пазарна капитализация в света като PepsiCo, HP, Danone, American Express, Santander и др. Реализирал е проекти за 27 компании, част от списъка на най-големите 500 - Fortune 500.

През 2004 г. създава своя собствена компания за обучения и консултантски услуги, специализирана в грижата за потребителите и обученията по продажби с акцент върху обученията, базирани на симулации.
Има бакалавърска степен по бизнес администрация от Еuropean Business and Management School, част от San Jose State University.

Мануел Белсолел е сред лекторите в конференцията на "Кариери" и "Капитал" HR Inovation Forum 2016 по темата "Бъдещето на обученията". Събитието ще се проведе на
20 октомври. Повече за програмата и лекторите, сред които са визионери от Google, Universum, Sodexo, CIPD и др., можете да научите в сайта или Facebook страницата на форума.

Г-н Белсолел, вие сте работили в областта на обученията близо 20 години. Какво прави обучението на възрастни хора по-специфично от това в училище или университета? Кои фактори влияят върху него?
- Докато сме в училище, се движим послушно по годишната програма за всеки от предметите, защото родителите и учителите ни са ни казали, че така е правилно – да изградим основите на обща култура и да подсигурим бъдещето си. След като влезем в университета, пак следваме конспекта, макар и този път сами да избираме специалността си.

Когато станем по-възрастни обаче, вече няма как да се примирим с някаква установена програма само защото така са ни казали, че е правилно. Времето ни става все по-ценно и това, което учим, трябва да е релевантно за нас, да е приложимо и полезно в ежедневната ни работа, да надгражда съществуващите ни знания и още по-добре – трябва да представлява предизвикателство за нас, да изисква нашето активно участие и да ни е забавно, за да може да задържи вниманието ни.

Какви са съвременните тенденции в областта на обучението на възрастни хора?
- Съществуват три основни канала, през които придобиваме информация, и при различните хора те имат различна по важност роля за запазване на ефекта от наученото:
- визуално възприемаме чрез зрението си – всичко от сложни картини и цветове до числа, текстове, форми и движение
- слухово анализираме всичко от фонов шум до думи или музика, важни са дори тонът и скоростта на гласа
- кинестетичното възприятие подобрява обработката на информация чрез допир, усет или преместване на обекти.

Добре изграденото съвременно обучение трябва да активира равномерно тези три основни стила на учене, да предаде ефективно информацията и да гарантира трайни знания за всички. Дори и ако са колеги в една компания, участниците учат по различен начин, следователно имат нужда от разнообразен, комплексен, но и позволяващ персонализиране гъвкав подход. Все по-често специалистите, отговарящи за подбор на обучителни компании, осъзнават тази необходимост и именно затова се доверяват на бизнес симулациите като активатор на вниманието и като метод за осигуряване на пълноценна учебна програма.

Технологиите стават все по-голяма част от работния и личния ни живот. Как мислите, че това ще се отрази в бъдеще на обучението на възрастните хора и на образованието като цяло?
- В Business Today вярваме, че технологиите наистина могат да са полезни, но само доколкото са предназначени да осигурят подкрепа при механично повтарящи се дейности, например при изчисления. Ние обаче не искаме да се злоупотребява с технологията, като се очаква от нея да мисли и взима решения вместо участниците в обучението.

Например по време на симулация фасилитаторът може да използва компютър, за да изчисли какъв е пазарният дял на даден отбор, или пък участниците могат да сметнат какви са приходите и разходите им, но в никакъв случай няма да им разрешим да попълват автоматично таблици и бланки, защото това възпрепятства научаването, а за това е нужен опит.

Къде виждате предимствата и недостатъците на онлайн базираното образование спрямо присъственото?
- Онлайн базираното образование е отличен инструмент – особено когато искате да доставите съдържание до широка публика в отдалечен географски район. Истината обаче, до която съм достигнал благодарение на дългогодишния си опит, е, че липсата на контакт очи в очи с участниците пречи да прецените дали всички правилно разбират какво се опитвате да им обясните. Освен това през онлайн обучение е много по-трудно да се създаде конкурентна и забавна среда – а в крайна сметка това е ключът към пълноценното преживяване, което се запечатва в съзнанието ви.

Компанията, която управлявате, е специализирана в провеждането на бизнес симулации. Какъв е глобалният пазар за такъв тип обучителни подходи? Какви са тенденциите и как очаквате да се развие пазарът в бъдеще?
- Бизнес симулациите съществуват вече повече от 30 години и благодарение на технологиите еволюцията при тях е необратима. Тенденцията за въвеждане на технологии ще продължи да се развива и налага. Например с напредъка на 3D принтирането вече експериментираме с производството на персонализирани чипове за игра за всеки от клиентите ни. Колкото по-близо до техния реален бизнес е средата, в която поставяме участниците си, толкова по-добре те възприемат предаваното знание.

В нашата индустрия иновациите са ежедневие. С колегите от MDV Professional Education организираме симуалции за глобални клиенти и регулярно адаптираме играта, за да отразява спецификите на процесите на производство в компаниите на местен пазар. Виждаме иновации във всяка нова версия, която организираме. При нас крайният продукт никога не е абсолютно еднакъв с предишния, защото материалът, с който го градим, са хората, участващи в обучението.

Естествено следим и развитието на виртуалната реалност, използването на големи интерактивни екрани, управлявани с допир, както и други технологии, които ще помогнат на обучаващите се, но внимаваме да не ги използваме самоцелно, за да сме сигурни, че няма да се наруши качеството в процеса на предаване на умения. Винаги се стремим да запазим баланса визуално – слухово – кинестетично в обученията ни.

Кои обучения очаквате да стават все по-популярни в бъдеще - и индивидуални, и вътрешнофирмени?
- Поколението на хилядолетието, т.нар. millennials, искат да правят всичко през телефона си и това създаде тенденция към адаптиране на информацията и споделяне на все повече именно през мобилни приложения.
Противно на очакваното обаче ние установяваме, че именно защото много малко част от милениълите изобщо са се докосвали до настолна игра, те всъщност харесват нашите бизнес симулации. Смятам, че човешкият мозък все още учи по-ефективно при дадени условия и не е задължително те да следват безрезервно новите технологии. Погрешно е да се поставя знак на равенство между високи технологии и по-добро учене.

Кои според вас са най-високо ценените знания и умения? Какви обучения бихте препоръчали на някого, който иска да бъде конкурентоспособен на пазара на труда в бъдеще?
- За да се справите адекватно с всяка работа, се изисква да изградите специфичен набор от технически, хуманитарни и концептуални умения:
- технически - използване на технологии, финанси, управление на качеството
- хуманитарни - лидерство, управление на конфликти, работа в екип и т.н.
- концептуални - емоционална интелигентност, креативност, критично мислене, подход за разрешаване на проблеми, стратегическо мислене.

Обобщаваща за всички тях е способността да управлявате хаоса и да се адаптирате бързо към промяната. Ето защо е необходимо всички тези умения да се преподават в среда, която е гъвкава и подлежаща на промяна – близка до реалната бизнес среда.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly